Citius, altius, fortius
Yliopistojen strategiat
kurottavat huipulle.
Yliopistot hiovat miekkojaan rientääkseen
pelastamaan maailmaa. Ne kulkevat kohti
suuria globaaleja haasteita monitieteisyyden
”rajapinnoilla” ja kurottavat huipuille.
Ne pyrkivät maailman parhaiden joukkoon
ja kilpailevat maailman parhaista
”inhimillisistä voimavaroista”.
Paperisena tai digitaalisena jaettava strategiapaketti on
monivaiheisen valmistelun tulosta. Työn käynnistymisestä
hallituksen hyväksyntään ja julkistukseen saattaa kulua
parikin vuotta. Yleisesti tavoiteltua on, että koko yliopistoyhteisö
on eri vaiheissa mukana valmistelussa, sillä sitä
pidetään sitouttavana. Mutta koska hanke on pitkä ja moniaskeleinen
ja kirjoittajia ja puhujia on paljon, valmis esitys
saattaakin näyttää vieraalta. Kenelle paketti on osoitettu?
Oulun yliopiston suunnittelupäällikkö Pertti Tikkanen
sanoo empimättä, että strategia on sisäinen paperi.
— Se on koko yliopistoyhteisön asia. Emme ole pyrkineetkään
hakemaan sille ulkopuolista julkisuutta, mutta
yhteistyökumppaneille sitä on luonnollisesti esitelty. Strategiamme
on vain verkossa. Uskon, että laaja osallistaminen
valmisteluun on jo sitouttanut jonkinlaisen joukon.
Myös Helsingin yliopiston kehittämispäällikön Janne Sariolan
mukaan strategia on ensisijaisesti sisäinen, yliopistoyhteisön
kanssa ja -yhteisölle tehty.
— Totta on, että se näyttäytyy pitkälle johdon asiakirjana
ja johtamisen välineenä. Strategia on kuitenkin tehty hyvin
laajan joukon kanssa eri yhteistyötapoja käyttäen. Kun
lasketaan kaikki kohtaamiset ja kommentoinnit, siihen on
osallistunut kaikkiaan 7 000 henkilöä.
Sariola haluaa vielä muistuttaa, että Helsingin yliopiston
strategian kohderyhmänä ovat kyllä myös ulkopuoliset tahot.
— Yhteiskunnallinen vuorovaikutushan on sen keskeisiä
elementtejä.
Rankingit vilkkuvat visioissa
Yliopistot tähtäävät strategiakaudellaan korkealle:
kärkijoukkoon, maailmanluokkaan, maailman parhaaksi,
huipulle ja johtavien rinnalle. Onnistumista
mittaavat kansainväliset rankingit. Tarkastelluista
yliopistoista Tampere on ainoa, joka ei visiossaan
viljele superlatiiveja. Se haluaa olla strategiakauden
lopussa kansainvälisesti vetovoimainen ja yhä arvostetumpi
opiskelu-, opetus- ja tutkimusyhteisö.
Aalto-yliopisto tavoittelee vuoteen 2020 mennessä
paikkaa akateemisessa maailmanluokassa ja lupaa
”ponnistaa yliopistojen kärkijoukkoon”. Helsingin
yliopisto kuuluu ”vuoteen 2020 mennessä maailman
viidenkymmenen parhaan yliopiston joukkoon”, ja
Itä-Suomen yliopisto on vuonna 2015 ”kolmen merkittävimmän
suomalaisen yliopiston ja maailman 200
johtavan yliopiston joukossa”.
Vuonna 2017 Jyväskylän yliopisto on painoaloillaan
”Suomen johtava tiedeyliopisto. Tutkimuksen
kärkialoillaan se yltää ylimmälle kansainväliselle tasolle”.
Oulun yliopisto puolestaan pyrkii vuonna 2020
olemaan ”vahvuusalueillaan maailman johtavia tutkimusympäristöjä”.
Turun yliopiston tavoitetila 2016 on olla ”kansainvälisesti
tunnettu ja arvostettu valitsemillaan vahvuusaloilla
ja kansallisesti kärkiyliopistojen joukossa
kaikilla tieteenaloillaan”.
Aalto-yliopiston liiketaloustieteen professori Keijo
Räsänen pitää kummallisena sitä, että rankingit
heijastuvat niinkin painokkaasti yliopistojen visioihin.
— Mutta näin ei tietenkään ole vain suomalaisten
yliopistojen laita. USA:ssa käytetään termiä pyrkijäyliopistot
yliopistoista, jotka laittavat tavoitteekseen
nousta rankinglistoilla tietyille sijoille.
Räsäsen mielestä tällainen tavoite ei välttämättä
lainkaan johda siihen, että tutkimuksen ja koulutuksen
taso ja laatu kohoavat.
— Toinen arveluttava seikka on se, että tasoa pyritään
nostamaan säännöllisesti ulkopuolelta akreditoiduilla
arvioinneilla, hän sanoo.
Vahvuusalat näkyvät heikosti
Yliopistojen suunnittelukielessä on viime vuosina
käytetty runsaasti sanaa profiloituminen, kun on
patisteltu tutkimuksen painoalojen ja vahvuuksien
valitsemiseen. Vahvuusalojen kautta strategista erottautumista
voisi jatkaa huomattavasti pitemmälle,
mutta jo valitut painoalat ja tavoitteellinen satsaaminen
niihin eivät saa kovin näkyvää sijaa ainakaan vielä
näissä strategioissa. Itä-Suomen, Jyväskylän ja Oulun
yliopistot luettelevat vahvuus- tai painoalansa, mutta
luettelon lisäksi niistä ei ole tullut strategian rakennuspuita.
Lopuilla vahvuusalat eivät mahtuneet itse
strategiaan lainkaan, vaan ne ovat luettavissa muissa
asiakirjoissa.
Kaikki seitsemän yliopistoa korostavat haluaan
profiloitua monitieteisenä tai monialaisena tutkimusyliopistona.
Ne katsovat monitieteisyyden olevan
voimavara vastattaessa vaikeisiin globaaleihin haasteisiin,
ja se nähdään valttina myös yhteiskunnallisessa
vuorovaikutuksessa. Valitettavasti monitieteisyyskin
näyttää jäävän mantraksi. Sen hyödyntäminen
entistä voimakkaammin ei jostain syystä läpäise
kynnystä tulla vahvaksi strategiseksi tavoitteeksi.
Missä ympäristössä yliopistot toimivat?
Kaikki yliopistot puhuvat strategioissaan hyvin yleisellä
tasolla globaaleista haasteista, kestävästä kehityksestä,
väestön ikääntymisestä ja eriarvoisuudesta.
Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto näkevät muita
voimakkaammin yliopistojen välisen kansallisen ja
kansainvälisen kilpailun toimintaympäristöönsä vaikuttavana tekijänä.
Oulun ja Itä-Suomen yliopistot korostavat selkeästi
alueellista tehtäväänsä. Siinä heillä ei ole kilpailijoita.
Oulun yliopisto hehkuttaa olevansa ”Oulun
menestystarinan ytimessä” ja että ”Oulun kaupunki
on yliopiston houkuttelevuuden kannalta avainroolissa”.
— Yliopistojen toimintaympäristössä on kolme
elementtiä — paikallinen, globaali ja kansallinen — ja
niistä jokaisella on oma vaikutuksensa toimintaan ja
tavoitteisiin, sanoo professori Jussi Välimaa Jyväskylän
yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
— Tärkeimpänä ja vaikuttavimpana pidän paikallista.
Hyvää paikallista ei kuitenkaan ole ilman globaalia
yhteyttä. Kansallinen on näistä helpoin, sillä
se ohjaa yliopistoja niistä kansallisista tarpeista käsin,
joihin ministeriö reagoi .
Välimaan mukaan yliopistot pyrkivät seuraamaan
toimintaympäristöään hyvin, mutta se ei välttämättä
näy strategioissa, koska strategiaa pidetään suhteellisen
pysyvänä dokumenttina. Sen sijaan yliopistojen
kyky ymmärtää omaa toimintaansa ja reagoida siihen
nopeasti on Välimaan mukaan kehno. Syynä hän näkee
sen, että niillä ei ole riittäviä tiedonkeruu- ja analysointivälineitä.
YVV etsii muotojaan
— Monet yliopistot ovat määritelleet uudelleen roolinsa
voidakseen paremmin vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan,
palvella sitä ja omaksua siltä tehokkaammin
vaikutteita. (Aalto-yliopiston strategia, s. 4.)
Lause on lähes raamatullinen. Yhteiskunnallisesta
vuorovaikutuksesta puhuttaessa strategioiden kieli
on kaikkein abstrakteimmillaan. Käsite näyttää olevan
vaikea määriteltävä, vaikka sille on etsitty yhteistä
tulkintaa siitä lähtien, kun se ensimmäisen kerran
kirjoitettiin lakiin vuonna 2004.
Mistä yliopistot puhuvat kun ne strategioissaan
puhuvat yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta?
Kaikille yhteisiä ovat sanat vuoropuhelu, innovaatiotoiminta,
yhteistyökumppani, yritysyhteistyö,
alumnit, strategiset kumppanuudet, uudet yhteistyömallit,
elinikäinen oppiminen, kohtaamiset, sidosryhmät,
vuoropuhelu, työelämäyhteydet. Kun
strategioita lukee peräkkäin, mikä ei tietenkään ole
tavallista, tulee tunne, että niissä liikutellaan post-itlappuja.
YVV:ssä ei vielä ole strategista liimaa.
Huomio kiinnittyy myös siihen, että vaikka yliopistot
haluavat tulla tunnetuiksi monitieteisinä tutkimusyliopistoina,
ne eivät näe tiedeviestintää erillisenä
strategisena voimavarana, yhtenä yhteiskunnallisen
vuorovaikutuksen kulmakivistä. Viestintä kyllä
tulee mainituksi, mutta hyvin totutussa roolissa:
haluttujen mielikuvien luojana, palvelutehtävänä ja
strategisten tavoitteiden tukitoimena.
Yliopistojen strategiakaudet ulottuvat nyt pisimmillään
aina vuoteen 2017, mutta avoimen tiedon tarjoamia
mahdollisuuksia (tai uhkia?) niissä ei näy.
Maailma ja Suomi, eri alan ministeriöitä myöten,
puhuvat jo kovaan ääneen avoimen datan merkityksestä
kansalaisille, yrityksille, tutkimukselle ja koulutukselle.
Sen odotetaan sysäävän liikkeelle lukuisia
innovaatioita. Avoimuuden tieltä raivataan pois esteitä,
ja uskotaan, että tiedon avoin saatavuus muuttaa
asiantuntijuutta useilla aloilla. Lähitulevaisuus kysyy
osaajia avoimen datan hyödyntämisessä.
— Data ei todellakaan yksin riitä. Tarvitaan datan
tulkitsijoita” sanoo professori Arto Mustajoki.
— Pintapuolisessa tutkimusdatan käytössä on
suuret riskit. Tohtorinkoulutuksessa joudutaan jo ottamaan
huomioon uudenlaiset osaamisvaatimukset.
Alasta riippuen tämä vaatimus valuu myös perustutkintokoulutukseen,
ennemmin tai myöhemmin, hän
arvioi.
Anteeksi, puhutteko strategiaa?
— Erittelyni perusteella yliopistostrategioilta tulee
vaatia konsultti-, johtamis- ja talousjargonin supistamista
minimiinsä, tyhjiksi jääneiden määreiden –
kuten ”yhteiskunta”, ”sidosryhmä” tai ”yhteiskuntavastuu”
– rikastamista tai poistamista sekä sivistysyliopistotopoksen
määrätietoista vaalintaa, kirjoittaa
Pertti Ahonen keväällä julkaistussa artikkelissaan
Yliopistojen visiot, arvot ja missiot tulevaisuuden rakennusaineksina,
s. 84 (Toiseksi paras? Tieteentekijät ja uusi
yliopisto.)
Strategioiden tekijätkin myöntävät, että strategiateksti
ei tunnu taipuvan ymmärrettävälle kielelle.
Pertti Tikkanen Oulun yliopistosta uskoo, että heidän
tekstinsä ei varmaankaan poikkea suuresti muiden
teksteistä, samat asiat samalla kielellä, ja lohduttaa:
”Konkreettinen, sitouttava ja toivottavasti ymmärrettävämpi
osa on toimenpideohjelmissa”.
— Meillä on todella yritetty paneutua myös painetun
version esittämistapaan, mutta ei se helppoa ole,
toteaa Janne Sariola Helsingin yliopistosta.
teksti Terttu Nurro
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 22
|