Kirja-arviot
|
Kilpailu uhkaa yliopistojen perustehtäviä
Helena Aittola & Taina
Saarinen:
Kannattaako
korkeakoulutus?
Jyväskylän
yliopisto koulutuksen
tutkimuslaitos 2012 238 s.
|
Kannattaako korkeakoulutus?
Tätä ovat kysyneet
monet poliitikot ja talouselämän
edustajat ja nyt sitä kysyvät yliopistolaiset
ja muiden korkeakoulujen
edustajat itse. Tosin he
eivät tarkoita kannattavuudella
pelkästään korkeakoulujen tuottamaa
taloudellista voittoa, vaan
myös muita tärkeitä asioita, jotka
pitävät tutkimusta ja opettamista
liikkeessä.
Kannattaako korkeakoulutus?
-kirja tuokin esiin paradoksin, että pelkkä taloudelliseen kannattavuuteen
tuijottaminen saattaa
heikentää kannattavuuden muita
puolia, kuten motivaatiota, sujuvaa
yhteistyötä ja -henkeä ja
etenkin — uusien innovaatioiden
alkujuurta — vakavaa totuuden
tavoittelua.
Toisaalta kirjan monissa artikkeleissa
tarkastellaan aika
spesifejä aiheita, jotka eivät hevin
avaudu ulkopuoliselle ja joista osa
liittyy vain ohuesti varsinaiseen
teemaan. Näin kirja ja sen esiin
nostamat epäkohdat eivät aina välity
ymmärrettävästi niille, joiden
käsissä kirjan tulisi kulua.
Toki kirjasta löytyy myös
selväsanaisia ja kaikkia puhuttelevia
pohdintoja korkeakoulujen
kannattavuudesta ja kannattamattomuudesta.
Suurin ongelma
on etenkin yliopistot — vapaan ja
luovan työn kehdot — halutaan
muuttaa ylhäältä ja ulkoapäin
johdetuiksi laitoksiksi. Uskotaan
että näin korkeakoulut muuttuvat
tehokkaiksi tiedontuotantolaitoksiksi.
Vastineeksi niille luvataan
rahaa, mainetta ja asemaa kansainvälisen
rankinlistan huipulla.
Kirjassa kuitenkin korostetaan
niin opetuksen kuin tutkimustyön
sisäisiä arvoja ja kannustimia
— työn mielekkyydestä ja moraalisesta
motivaatiosta kumpuavaa
kannustusta. Sillä sisäinen
edeltää ja ilmentää aina ulkoista.
Huippututkijoita ja -tuloksia ei
synny julistamalla ja juhlapuheita
pitämällä, eikä edes hienoilla
videoluokilla ja tiedepuistoilla ja
runsailla palkankorotuksilla ja
ansiomitaleilla.
Ei etenkään silloin kun samaan
aikaan valvontaa ja standardisointia,
pätkätöitä ja byrokratiaa
lisätään. Ulkoiset pakot ja kannustimet
sopivat tehtaisiin — jos
niihinkään — mutta yliopistoissa
ainoa toimiva pakko on sisäinen,
luomisen pakko.
Kannattaako korkeakoulutus?
-kirjassa ei tule esiin juuri mitään
uutta, mutta toisaalta uuden yliopistolain
läpimenon jälkeen on
ehtinyt ilmestyä jo useampikin
yliopiston tilannetta kartoittava
ja ruotiva teos. Tämän kirjapinon
pelkkä olemassaolo jo kertoo
siitä, että näyttävien kulissien
pystyttäneiden poliitikkojen ja
talouselämän edustajien kannattaisi
kurkistaa myös niiden taakse,
ja yhdessä yliopistoissa ja muissa
korkeakouluissa päivänsä viettävien
ihmisten kanssa keskustella,
mitä niissä todella tapahtuu ja
mitä asioille voisi tehdä.
Pekka Wahlstedt
|
Silmät auki oikealle ja vasemmalle
Katarina Eskola:
Tyttö
Pitkänsillan molemmin
puolin. Elsa Eklundin tytönpäiväkirjat
1913 – 1920.
WSOY 2012.
|
Professori Katarina Eskola
kertoo, että hänen ryhtyessään
kirjoittamaan elämäkertaa
äidinisästään Edvard Eklundista
vaikutti, että tämän perheen
alkuvuosista pääkaupungissa
oli niukasti tietoa. Tietoa löytyi
yllättäen lapsen päiväkirjoista, siis
professorin äidin Elsa Eklundin
(myöh. Enäjärvi-Haavio, 1901 –
1951), joka on uusimman kirjan
päähenkilö. Eskola on luonut
äitinsä nuoruusvuosien päiväkirjojen
perusteella monipuolisesti
kommentoidun ja elävän kuvauksen
1910-luvusta pääkaupungissa.
Professori käy lyhyesti läpi
äitinsä elämänvaiheita: hänen aktiivisuutensa
Ylioppilaslehdessä,
Akateemisessa Karjala-Seurassa ja
Tulenkantajissa sekä vihdoin tien
kansanrunoustieteen tohtoriksi
ensimmäisenä naisena maassamme
vuonna 1932. Nuoruuden
luonteva monikulttuurisuus ja
myönteinen asenne ruotsin ja
venäjän kieleen vaihtuivat hänellä
sittemmin suomalaisuuden
kiihkoilevaksi korostukseksi, niin
kuin monella muullakin.
Mutta ennen kuin näin pitkälle
oli päästy, oli pyrittävä oppikouluun.
Eskola muistuttaa, että
tämä tapahtui aikana, jolloin väestöstä
alle kymmenen prosenttia
aloitti keskikoulun ja vain pari
prosenttia kävi lukion. Teoksen
nimi selittyy sillä, että Eklundit
asuivat Kalliossa, jossa liikemiesisän
maitokaupat sijaitsivat, mutta
Elsan koulu, Uusi yhteiskoulu oli
Kruununhaassa. Yhteiskuntaluokkarajana
toimineen Pitkänsillan
yli tyttö käveli aamuin illoin.
Päivittäin neiti Eklund ei tee
merkintöjä; menee kuukausi(a)
kin väliä koulunkäynnin, lomien,
kasvienkeruun ja simpukoiden
pyydystyksen kertomisessa.
Kansalaissotaa oli kestänyt
pari kuukautta, kun Elsa Eklund
uskoutui asiasta päiväkirjalleen.
Hieman kylmäävältä tuntuu seuraava
lause 16-vuotiaan kynästä:
”Ampumiseen on jo tottunut.”
Tämä tarkoittaa ammuskelun
ääniä, ja nuorihan kestää usein
paremmin kuin vanha. Tuleva
tasa-arvonainen ei julistanut aatettaan
sota-asioissa vaan arveli
käytännönläheisesti, että punakaartin
naiset ovat vaarallisimpia,
kun ovat tottumattomia aseen
käsittelyssä.
Vaikkei koululais-Elsan valkoismyönteisestä
asenteesta ole
päiväkirjan lehdillä epäilystäkään,
hän elokuussa velvollisuudenomaisesti
häpeilee sitä, että kirjoitti
sodan aikana niin ”vaaleanpunaisesti”.
”Eikö köyhälistöllä ole ollut
syytä nousta taisteluun? Mitä
parempia ihmisiä ovat ne, joiden
vanhemmat sattuvat olemaan rikkaita
kuin ne, joiden vanhemmat
ovat köyhiä ja eikö ole huutavaa
vääryyttä se, että edellisillä on
mahdollisuus helposti päästä
eteenpäin maailmassa - -. Eivätkö
kaikki ihmiset ole tasa-arvoisia?”
Näin Elsa oli kirjoittanut huhtikuussa
ja lisännyt, että parannuksia
täytyy saada aikaan sitten
kun valkoiset voittavat.
Eskola on liittänyt mukaan
oman lukukokemuksensa. Elsa
Eklundin lyhentämättömiin päiväkirjoihin
nivoutuvat Eskolan
taustoitukset (kuten valaiseva esitys
Uudesta yhteiskoulusta) sekä
analyysi. Tekijä vertailee äitinsä
merkintöjä muun muassa Juhani
Ahon päiväkirjoihin samalta historialliselta
keväältä.
Professori päättelee, että
kansalaissodan aikainen oivallus
yhteiskunnallisesta tasa-arvosta
jätti jälkensä hänen äitinsä myöhempään
toimintaan. Myös nuoren
Elsan rakkauselämästä tuore
kirja antaa seikkaperäistä tietoa ja
kumoaa entisiä, piintyneitä käsityksiä.
Esko Karppanen
|
Tunteita aliarvostetaan työyhteisön häviöksi
Jarkko Rantanen:
Tunteella! Voimaa tekemiseen
Talentum 2011.
|
Tieto on tämän päivän työelämässä
keskeisessä roolissa",
toteaa PsyM , johdon
ja esimiesten valmentaja Jarkko
Rantanen. Yliarvostamme tietoa ja
aliarvostamme tunnetta, omaksi
ja työyhteisömme häviöksi.
Tutkimusten mukaan ylempiin
sosioekonomisiin luokkiin
kuuluvat ihmiset tunnistavat keskimääräistä
huonommin muiden
tunteita kuin alempiin sosioekonomisiin
luokkiin kuuluvat.
"Ylempiin sosiaaliluokkiin
kuuluvien kannalta on valitettavaa,
että juuri tuo kyky tunnistaa
muiden tunteita on yksi niistä
tunneälyn kompetensseista, jotka
parhaiten ennustavat menestymistä
erilaisissa tehtävissä", Rantanen
toteaa.
Monesti tunteet luokitellaan
yksinkertaisesti positiivisiksi ja
negatiivisiksi. Rantasen mukaan
kuitenkin kaikki tunteet palvelevat
elämää. Ottamalla negatiiviset
tunteet vakavasti saamme
tärkeätä tietoa, mikä mahdollistaa
kehittymisen ja uudet ideat.
"Negatiiviset tunteet ovat
mielen kipua. Jos kunnioitat
kipua, se voi viedä sinut odottamattomiin
suuntiin. Kipu voi
tehdä sinusta sisukkaamman tai
nöyremmän. Se riisuu sinulta
harhaluulon, että voisit pienellä
järjelläsi tietää ja hallita kaikkea.
Negatiivisiin tunteisiin sisältyy
paljon positiivisuutta", Rantanen
avartaa näkemystämme.
Rantanen käsittelee kirjassaan
lukuisia eri tunteita ja tuo esiin
uutta tärkeätä tietoa.
"Uteliaisuus on yksi ensimmäisistä
tunteistamme. Se on voima
kaiken tieteellisen kehityksen
takana", Rantanen kirjoittaa.
"Uteliaisuus voi vaikuttaa onnellisuuteesi,
terveyteesi ja jopa
elinikäsi pituuteen. Myös työelämässä
uteliaisuudella on huikeita
vaikutuksia. Se lisää motivaatiota,
rikkoo rajoja ja lähentää ihmisiä,
edistää tiedon hankkimista ja uusien
innovaatioiden syntymistä."
"Eräässä tutkimuksessa seurattiin
kahtatuhatta 60—86-vuotiasta
henkilöä viiden vuoden
ajan. Uteliaisuus selitti kaikista
parhaiten sen, ketkä tutkituista
henkilöistä olivat elossa tarkastelujakson
päättyessä. Edes ikä,
elintavat ja sairaudet eivät vaikuttaneet
yhtä paljon kuin uteliaisuus",
Rantanen yllättää uudella
tiedolla.
Uteliaisuus lisää motivaatiota
myös syventämällä ja kirkastamalla
motivaation syitä. On
esimerkiksi todettu, että ihmiset
onnistuvat paremmin esim.
laihduttamisessa, jos he ensin
kysyivät itseltään ”miksi?” Miksi
kysymys oikeassa tilanteessa avaa
mieltä, auttaa näkemään syvempiä
syitä ja löytämään yllättäviäkin
näkökulmia.
Rantasen kirja on täynnä mielenkiintoista
asiaa, mutta nostan
esiin vielä yhden tärkeän. Tunteet
vaikuttavat suorituskykyymme
sitä kautta, laajentaako tunne ajatuskykyämme
vai kapeuttaako se
sitä. Vihaisina käsittelemme tietoa
pinnallisesti, surullisena yksityiskohtaisesti
ja uteliaana ajattelu
syvenee, kun etsimme uusia näkökulmia.
Yleisesti ottaen positiiviset
tunteet saavat meidät katsomaan
suuria kokonaisuuksia, negatiiviset
tunteet kapeuttavat ajattelua ja
saavat meidät keskittymään yksityiskohtiin.
Johtavassa asemassa olevalle
tunneälykkyys on äärimmäisen
tärkeätä.
"Kuvittelemme, että tunteemme
ovat yksityisasiamme, ne eivät
muille kuulu ja muut eivät niistä
tiedä. Mutta asia ei ole näin. Tunteesi
ja tapasi käsitellä niitä leviävät
sosiaalisessa verkostossa kuin
tuli kuivassa metsässä", Rantanen
kirjoittaa.
Tuula-Maria Ahonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 38
|