Pääkirjoitus 4.11.2014
Yliopisto paraati- ja varjopuolelta nähtynä
Maksim Gorki
kuvaa omaelämäkerrall
isen
trilogiansa kolmannessa
osassa Moi universitety (suom. Nuoruuteni
yliopistot) naturalistiseen tyyliin
elämäänsä 1800-luvun loppuvuosikymmeninä,
jolloin hän
pyrki yliopistoon Volgan varren
kaupungissa. Yliopistoon pääsy ei
onnistunut, ja akateemisten opintojen
sijasta Gorki päätyi leipomotyöhön,
mutta joutuikin siellä
tekemisiin radikaalien opiskelijoiden
kanssa, joiden opintopiireistä
hän sai paljon ajattelemisen
ja epäilyn aihetta. Tätä aikaa Gorki
pitää puuttumaan jääneen yliopistosivistyksen
korvikkeena, ja sen
hän katsoo myös radikalisoineen
omaa kirjoittajan eetostaan.
Suomalaista yliopistouraakin voidaan
tarkastella sekä paraatipuolelta
että nurjalta puolelta. Julkisivun
puolelta katsottaessa yliopisto
merkitsee uran mahdollistajaa.
Sen kautta on saatu paitsi palkkatyötä,
myös haasteita, ja uusien
tutkimuskysymysten ratkaisut
ovat tuoneet tutkijalle näkyvyyttä
ja kuuluvuutta.
Toisen näköalan tarjoavat yliopistolaisten
risaiset työurat. Vakituisen
tai puolivakituisen henkilökunnan
lisäksi yliopiston liepeillä
on myös ihmisiä ja heidän
akateemista toimintaa, joka ei aina
näy, kun tuloksia ja saavutuksia
lasketaan tietokantaan.
Aina on niitä, joiden hiljattain
päättynyt määräaikainen työsuhde
muutti heidät dropouteiksi,
pudokkaiksi, jotka nyt etsivät uutta
rahoitusta osallistumalla apurahabingoon.
Leipomoon harva työpudokas
kuitenkin ajautunee; kun
ei ole hygieniapassia, ei ole pätevyyttä
sillä alalla.
Urapolkujärjestelmää on käytetty
Suomen yliopistoissa varsin
vaatimattomasti. Se suosii uransa
alkuvaiheessa olevia tutkijoita,
mutta varttuneempien tutkijoiden
mukaan pääsy välitasoilta on hankalaa
ja usein mahdotonta. Toisaalta
urapolulta putoaminen on
kuin urheilukisojen cup-otteluissa
hopeamitalin tai nelossijan saaminen: se on aina tappio. Kunniallinen
exit-väylä puuttuu.
Hiljattain käydystä eläkeikädebatista
ei pitäisi yliopistoväelle
jäädä huonoa omatuntoa: keskimääräinen
eläkkeellejäämisikä on
jo nyt yli 65 vuotta, ja professoreilla
yli 67 vuotta. Toivottavasti tehdyillä
normatiivisilla ratkaisuilla ei
hävitetä kannustimia toimia työssä
mahdollisimman pitkään.
Mutta mitä tehdä hyväkuntoisille
ja työhaluisille yliopiston eläkeläisille?
Jos tieteellinen pätevyys
riittää, he voivat solmia tutkija-
tai dosenttisopimuksia. Mutta
tutkimushankkeita eläkeläinen ei
saa olla vetämässä. Kummallista.
Ei siis ihme, että monet olosuhteiden
pakosta eläkkeelle siirtyvät
ja työpudokkaat perustavat
osuuskuntia, joiden tarkoituksena
on tutkimuksen harjoittaminen.
Osuuskunnan kautta kansainvälisen
hankkeen vetäminen on sallittua
eläkeläisvoiminkin.
On niitäkin, jotka näkevät,
että työuraa ei yliopistossa avaudu.
Jotkut heistä vetäytyvät pois ja hakeutuvat
"oikeisiin töihin", jotkut
perustavat toiminimen tai yhtiön
ja hakevat sitä kautta rahoitusta
säätiöiltä tai pyrkivät solmimaan
yritysten kanssa sopimuksia, jotka
antavat leivän kovassa kilpailussa.
Mitä asialle voisi tehdä? Gorki
pohti, miksi nujerretut ihmiset eivät
toimi yhdessä vaan kilpailevat
toisiaan vastaan. Tappelevatkin.
Yliopiston pitäisi olla taimitarha,
jonka liepeillä orasta ja rönsyä
nousee pintaan. Puutarhurin
ei tulisi kitkeä kaikkea puutarhan
strategiaan sopimatonta kasvua
pois vaan kannustaa kaikkia toimimaan
osana yhteisöä.
Entäpä jos yliopistot olisivatkin
osuuskuntia? Niissä voisi olla
tiedekuntia ja työhuonekuntia.
Tähän tarvittaisiin vain kevyt lainmuutos,
ja tämän muodon luulisi
tehostavan paitsi tieteellisiä ponnisteluja
myös toteuttavan kansanvaltaa
nykyistä paremmin.
Tapani Kaakkuriniemi
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden Liitto
- Painetussa lehdessä sivu 2
|