Kysymys-vastaus Kari Raivio
”Tiedeneuvonantajaa ei pidä mieltää yleisneroksi.” Helsingin yliopiston emeritus-kansleri Kari Raivio on selvittänyt valtioneuvoston kanslian pyynnöstä tutkitun tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa.
1) Miksi tutkittua tietoa kaivataan päätöksenteon tueksi
juuri nyt?
Valtioneuvoston kanslian johdolla ollaan kehittämässä
hallintoa sen keskeisiltä osilta, mm. purkamalla
ministeriöiden siiloja (on jopa puhuttu niiden
lakkauttamisesta) ja edistämällä tutkitun tiedon
käyttöä valmistelussa ja päätöksenteossa. Tätä
palvelee valtioneuvoston päätös tutkimuslaitosten
ja tutkimusrahoituksen uudistuksesta (mm. strategisen
tutkimuksen neuvosto ja rahat Akatemiaan,
Valtioneuvoston ”pikakassa”) ja pyrkimys kehittää
neuvontaa tiedeasioissa.
2) Tietoa on olemassa ja saatavilla. Miksi päätöksentekijät
eivät löydä sitä?
Tietoa on liikaakin olemassa, mutta päättäjät eivät
tiedä, mistä luotettavaa ja puolueetonta tietoa voisi
saada, eikä tiedon tuottajilla (yliopistot, tutkimuslaitokset)
ole toimivia kanavia tiedon välittämiseksi.
3) Miten päättäjä voisi paremmin erottaa huuhaan
ja mutu-tiedon tutkitusta tiedosta?
Jos päättäjällä tai virkamiehellä on tieteellistä
lukutaitoa (peruskoulutus ja kriittinen mieli), päästään
alkuun. Tiede on niin pitkälle erikoistunut, että
alkuperäistutkimuksista on maallikon vaikea saada
selkoa, mutta julkaisufoorumi antaa osviittaa, onko
huuhaata vai ei. Puolueettomien asiantuntijoiden
laatimat katsaukset ja yhteenvedot ovat hyvä lähde.
5) Yksi keskeisistä ehdotuksistanne on valtioneuvoston
tiedeneuvonantaja. Sosiaalisessa mediassa tämä on
saanut jo lempinimen ”tiedevisiiri”. Näettekö vaaroja siitä,
että valitusta henkilöstä kehittyisi eräänlainen visiiri?
En tiedä mitä ”visiiri” tarkoittaa. On selvä että
tällaisessa asemassa oleva henkilö edustaa monessa
asiassa tiedemaailman kasvoja julkisuuteen. Siksi
hänen on nautittava tiedeyhteisön mutta myös
suuren yleisön luottamusta. Tiedeneuvonantajaa ei
pidä mieltää yleisneroksi tai besserwisseriksi, vaan pikemminkin välittäjäksi tiedemaailman ja poliittisen
prosessin välille (”honest broker”).
6) Viime Acatiimissa oli juttu brittien hallituksen
tiedeneuvonantajasta, joka sai kenkää, kun mielipiteet
eivät olleet päättäjille mieleen. Millaisia ovat kansainväliset
kokemukset tiedeneuvonantajista?
Kyseessä oli yhden ministeriön, ei hallituksen,
tiedeneuvonantaja, ja potkut antanut ministeri on
saanut rankan palautteen ja tietääkseni itsekin kenkää.
Vähän vastaavaa on tapahtunut EU:ssa, jonka
tiedeneuvonantajalle on tiettyjen luonnonsuojelujärjestöjen
taholta ehdotettu potkuja ja koko viran
lakkauttamista, koska ko. järjestöt eivät tykänneet
hänen GMO-kannanotoistaan. Muissa maissa, joissa
tiedeneuvonantaja on, hän nauttii tietääkseni
yleistä arvostusta.
7) Pääministeri totesi jokin aika sitten, että hän
kuuntelee ennemmin virkamiehiä kuin päivystäviä dosentteja.
Ehdotatte Tiedeakatemian neuvottelukunnan
yhteyteen asiantuntijarekisteriä, joka korvaisi päivystävät
dosentit. (Sosiaalisessa mediassa kaivataan jo liikettä
päivystävien dosenttien puolustamiseksi.) Miten
tuon rekisterin asiantuntijat valitaan?
Tuo ”päivystävä dosentti” –termi taitaa olla
Loka Laitisen keksimä, mutta sen taustalla on aito
ongelma, nimittäin päättäjien, virkamiesten ja median
puutteelliset ja satttumanvaraiset kontaktit
tiedemaailmaan. Siksi tietyt naamat kuluvat julkisuudessa,
vaikka eivät aina edustaisikaan parasta
asiantuntemusta. Kyllä pääministerin sopii kernaasti
kuunnella virkamiehiä, jos he ovat tehtäviensä tasalla
ja ottavat tiedetaustasta selkoa. Toisaalta Tuomioja
hiljattain valitti, että hän saa vain mielipiteitä
mutta ei kunnon analyysejä. Asiantuntijarekisteri
pitäisi rakentaa päteviksi tunnustetuista tiedemaailman
edustajista, jotka ovat antaneet suostumuksensa
toimia tarvittaessa neuvonantajina.
Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 14
|