Vapaus ja kolme tehtävää
Vuoden tieteentekijä
Kimmo Svinhufvudin
mielestä yliopiston
parhaat puolet ovat
vapaus ja tutkijaopettajan
monipuolinen
toimenkuva.
Vapauden suojelemiseksi
kannattaa
tehdä työtä.
Tieteentekijöiden liitto valitsi
Vuoden tieteentekijäksi filosofian
tohtori Kimmo Svinhufvudin.
Hän toimii äidinkielen
yliopisto-opettajana
Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa.
Liitto arvostaa
Svinhufvudin työtä yliopistoopetuksen
kehittäjänä. Hän
on omalla esimerkillään vaikuttanut suuresti opiskelijoiden
motivaatioon ja opiskelutaitoon. Svinhufvud
pitää suosittuja Gradutakuu- ja Tohtoritakuu
-blogeja.
Nimitys julkistettiin Opetus — välttämätön hyvä?
-seminaarissa 13. lokakuuta. Julkistuksen yhteydessä
pitämässään erinomaisessa puheessa Kimmo Svinhufvud
toi esille yliopistoyhteisöön liittyviä haasteita,
mutta halusi korostaa yliopistotyön hyviä puolia.
— Niistä ensimmäinen on vapaus. Yliopisto tarjoaa
poikkeuksellisen paljon työn sisältöön ja esimerkiksi
ajankäyttöön liittyvää vapautta. Totta kai vapautta
voidaan erilaisilla toimilla rajoittaa, ja vapaus
ylipäätään on asia, jonka suojelemiseksi kannattaa
tehdä paljon työtä. Silti tosiasia on, että yliopistoopettajalla
on hyvin suuri vapaus päättää itse minkälaisia
asioita hän opetuksessaan edistää. Arvostan
työhön liittyvää vapautta erittäin paljon.
Kimmo Svinhufvudilla on kokemusta myös työpaikoista,
joihin ei liity samanlaisia vapausasteita.
Kun on ollut kellokortti, osaa arvostaa kokonaistyöaikaa
ja yliopistotyötä.
— Ennen paluutani yliopistolle väitöskirjatutkijaksi
työskentelin useamman vuoden yksityisellä
sektorilla asiantuntijatehtävissä. Olen esimerkiksi todistanut, kuinka ihmisiä irtisanotaan tekstiviestillä
tai kuinka yksiköstä irtisanotaan kaikki ulkomaalaiset
työntekijät; perusteluna toki käytettiin
muita syitä. Samoin olen todistanut kuinka organisaatiomuutoksen
myötä ihmisten pitää hakea
uudestaan omaa työpaikkaansa. Hankalat ihmiset
tai esimerkiksi alaistensa etua ajavat esimiehet
jätettiin kätevästi palkkaamatta. YT-neuvottelut
järjestettiin ilman ennakkoilmoitusta kesken henkilökunnan
virkistyspäivän, sen jälkeen kun alkoholitarjoilu
oli jo aloitettu. Neuvottelujen sisältö oli
lyhykäisyydessään: ”Kellään ei varmaan ole mitään
sanottavaa?”
Kolme hyvin erilaista toimenkuvaa
Vapauden lisäksi toinen yliopistojen parhaista puolista
on Kimmon mielestä se, että yliopisto tarjoaa
työntekijöilleen kolme hyvin erilaista toimenkuvaa, tutkimuksen, opetuksen
ja yliopistohallinnon.
Joidenkin mielestä
kolme tehtävää voi välillä
hajottaa ja kuormittaa
liikaa. On kuitenkin
poikkeuksellista, että
yksi henkilö voi oman
työuransa aikana tehdä
kolmea näinkin erilaista
työtä.
— Jokainen toki ymmärtää,
että osaaminen
yhdellä alueella ei automaattisesti
tarkoita
osaamista muilla alueilla.
Esimerkiksi hyvä
tutkija ei siis automaattisesti
ole hyvä opettaja
tai hyvä esimies. Silti
työntekijän omasta näkökulmasta
on suorastaan
hienoa, että ihminen
voi vaihdella näiden
erilaisten tehtävien
välillä.
Kimmo tuntee, että
oma tutkijaidentiteetti tuntuu vielä hauraalta verrattuna
opettajaidentiteettiin.
Vapauden kääntöpuoli
Yliopistotyön vapauteen liittyy myös kääntöpuoli.
— Kun toimenkuvaa ei ole kovin tarkasti määritelty,
aina on mahdollista tehdä enemmän. Tutkimusta
pitäisi aina tehdä tehokkaammin. Opetusta pitäisi
kehittää ja innovoida. Opinnäytteitä pitäisi ohjata
enemmän. Rajoja ei oikeastaan ole.
— Kun työ on vapaata ja itsenäistä, työntekijä on
entistä enemmän omien sisäisten ääniensä ohjaama.
Jos esimerkiksi jollekin meistä mikään inhimillinen ei
oikein riitä tai kaikki muut tuntuvat aina paremmilta
tai tehokkaammilta, yliopisto ympäristönä saattaa
tarjota tällaisille varsin ongelmallisille ajatuksille hieman
liian suotuisan ympäristön.
Tohtoritakuu-blogissa Kimmo siteerasi lokakuun alussa Bruce Maun tekstiä Incomplete Manifesto
for Growth. (”Growth” ei tarkoita tässä taloudellista
kasvua vaan henkistä.) Hän pohti muun muassa sitä,
mikä on riittävän hyvää.
— Kun luin Maun tekstiä, kirjoittelin samaan aikaan
rahoitushakemusta post doc -tutkimustani varten.
Minulla oli valtavat paineet olla ”hyvä”, vaikka
samanaikaisesti jossain syvällä ajattelen, etten ole
koskaan riittävän hyvä.
Kimmon post doc -tutkimus käsittelee kirjoittamista
ja ohjausta opintopsykologin vastaanotolla.
Kirjoittaminen on myös markkinointia
Aprikointi hyvän ja riittävän hyvän välillä on varmaan
tuttua kovin monelle yliopistoihmiselle. Kilpailu on
todella kovaa – Suomen Akatemian post doc -hakemusten
läpimenoprosentti on yhdeksän. Mitkään
puutteet eivät ole sallittuja. Loistavia tutkimusaiheita
jää rannalle.
Nykyään yhä suuremman merkityksen saa hakemuksen
kirjoittamisen taito. Kimmo opettaa kirjoittamista
ja on tehnyt Kokonaisvaltainen kirjoittaminen
-kirjan. Kirjoittamisen laadun merkitys ei ole
ainakaan vähenemässä, ei missään työssä.
— Rekrytoijille voi sanoa ohjeeksi, jos on kaksi
tasaväkistä hakijaa, ota se, joka kirjoittaa paremmin.
Remonttitöiden tekijät saattavat valita jopa sähkö- tai
putkimiehen sen perusteella, kumpi osaa paremmin
vastata sähköpostiin.
Kirjoittaminen ja markkinointi liittyvät toisiinsa.
Tämä pätee myös tieteellisiin hakemuksiin.
— Monet yliopistoihmiset karsastavat markkinointia,
mutta tämä asenne ei ole nykyaikaa. Blogit
ja muu sosiaalinen media, tieteen yleistajuistaminen ovat markkinointia ja liittyvät kirjoittamisen taitoon.
Kimmo pitää tutkimushakemustenkin laatimista
eräänlaisena tieteen popularisointia.
Väitöskirjantekijä – parkkeeraa alamäkeen
Tämän lehden lukijoina on monia väitöskirjan parissa
puurtajia, jotka varmaan kaipaavat neuvoja työn loppuunsaattamisessa.
Myös ohjaajille on apua uusista
ideoista. Kimmo vetää Helsingin yliopistossa väitöskirjantekijöille
yhden kurssin vuodessa. Tohtoritakuu-
blogin kautta monet saavat käytännön ohjeita
ja vertaistukea. Tohtoritakuu-kirjan pitäisi ilmestyä
vuoden alussa.
— Konkreettiset vinkit, jotka liittyvät projektinhallintaan
ovat blogin luetuimpia juttuja. Yksi neuvo
on alamäkeen parkkeeraaminen: jätä vaikka virke
kesken, silloin kirjoittamista on helppo jatkaa seuraavana
päivänä. Jos on liian into päällä, tulee kiusaus
kirjoittaa paljon, joka voi taas kostautua
niin, ettei jaksa seuraavana päivänä tehdä
yhtään mitään.
Kirjoita aina ensin on myös hyvä
vinkki. Istu alas ja naputtele vaikka pari
tuntia ennen kuin teet mitään muuta,
ennen kuin avaat esimerkiksi sähköpostin.
Epämukavuusalue edistää tiedettä
Kimmo väitteli viime vuonna aiheesta
Opinnäytteen kirjoittaminen vuorovaikutuksena:
keskusteluanalyyttinen
tutkimus graduseminaarien ja gradunohjaustapaamisten
vuorovaikutuksesta.
Myös oma kirjoitusprosessi tökki välillä.
— Käytä tuottamisen pakkoa — oli
aika ajoin ohjenuorana. Pakko on muutenkin
välillä ihan hyvä kirittäjä. Nyt on
pakko tehdä väitöskirja, nyt on pakko
tehdä hakemus. Näitä voi samalla tarkastella
mielekkäinä prosesseina oman
kehittymisen kannalta.
— Epämukavuusalueille meneminen
vie myös tiedettä eteenpäin. Uudet
avaukset ja luovuus eivät välttämättä ole
kovin kaukana esimerkiksi hakemuksen
tekemisestä.
Väitöstilaisuuden lektiossaan Kimmo nosti esille
kolme keskeistä graduohjaukseen liittyvää pointtia:
palautteen tärkeys, seminaarikeskustelun vähäisyys
ja graduohjauskeskustelujen kulku.
Palautteen antaminen on vaikeaa. Pahimmillaan
kehuminen on vain esipuhetta kritiikille.
— Jos halutaan yksinkertaistavia ohjeita, mielestäni
toimivin on tämä: ”Käytä palautteessa paljon aikaa
kehumiseen ja tee myös kehuista yksityiskohtaisia ja
analyyttisiä”, opastaa Kimmo lektiopuheessaan.
Graduseminaarien vuorottelurakenne ja osallistujaroolit
eivät Kimmon väitöskirjan mukaan edistä
kunnon keskustelua. Seminaari on muutenkin vaikea
opetusmuoto. Jos keskustelua halutaan lisätä, sen voisi
tehdä esimerkiksi pienryhmäkeskustelujen avulla.
Ohjaustapaamisissa dokumenteilla on toisinaan
liian suuri ohjaava rooli. Joskus tuntuu siltä, että keskustelu
ei ole mahdollista ilman paperien selaamista.
Graduohjauksessa voisi enemmän irrottautua dokumenteista.
Kielikeskusten asema ei ole uhattuna
Kimmon opetus- ja ohjausansioista on osoituksena,
että hän on ollut Helsingin yliopiston Opettajien akatemian
jäsen vuodesta 2013 lähtien. Opettajien akatemian
merkityksen Kimmo näkee verkostona, tiedon
jakamisen väylänä ja yhteisönä, jota ei kahlitse mahdolliset
hallinnolliset jäykkyydet. (Yhteisöllisyyden
tärkeydestä, ks. juttu.)
Opettajien akatemian yhteisiä tapaamisia on
muutaman kerran vuodessa, mutta työryhmät kokoontuvat
useammin. Kimmo on mukana viestintätyöryhmässä
ja pitää yllä akatemian blogia.
Omalle varsinaiselle työpaikalleen yliopiston Kielikeskukselle
Kimmo antaa kiitosta tutkimusmyönteisyydestä:
opetusta on paljon, mutta tutkimuksen
tekemiseen on mahdollista järjestää aikaa.
Kielikeskuksessa annettava opetus
saa opiskelijoilta runsaasti myönteistä
palautetta.
Kimmo ei näe uhkia kielikeskusten
olemassaololle.
— Vaikea nähdä, että kielten ja viestinnän
merkitys olisivat vähenemässä
— päinvastoin. Kun teemme työelämässä
oleville alumneille kartoitusta, kaikki
tuntuvat kaipaavan enemmän nimenomaan
viestinnän ja kielten taitoja.
Tiede tarvitsee yhteisen kielen
Äidinkielen yliopisto-opettajan ja suomen
kielen alalta väitelleen kanssa on
lopuksi ihan pakko vaihtaa muutaman
sana suomen asemasta tieteen kielenä.
— Suomi on maailman mittakaavassa
vahva kieli ja voi hyvin. Meillä on elinvoimainen
kulttuuri ja kirjallisuus.
— Mutta joku pointti on siinä, että
tiede tarvitsee yhteisen kielen. Ja se nyt
vaan sattuu tällä hetkellä olemaan englanti.
Aikoinaan se oli latina, sitten saksa.
Jos englanniksi julkaisemisesta on hyötyä,
siihen löytyy kyllä keinot.
Kimmo Svinhufvud
- syntynyt 1971 Lappeenrannassa
- filosofian maisteri, 2004, Helsingin yliopisto
- filosofian tohtori, 2013, Helsingin yliopisto
- äidinkielen yliopisto-opettaja, 2010-, Helsingin yliopiston Kielikeskus
- Helsingin yliopiston Opettajien akatemian jäsen, 2013-
- Julkaisuja: Verkkoon kirjoittaminen -artikkeli Tieteen yleistajuistaminen -kirjassa (Gaudeamus 2013), Gradutakuu (Tammi 2009), Kokonaisvaltainen kirjoittaminen (Tammi 2007)
- Naimisissa, kolme lasta
- harrastukset: frisbeegolf, avantouinti
teksti Kirsti Sintonen
kuva Veikko Somerpuro
- Painetussa lehdessä sivu 18
|