Hyvällä ohjauksella hyvä yhteisö
Opetukseen ja ohjaukseen
painottunut seminaari
13. lokakuuta alkoi Vuoden
tieteentekijän julkistuksella.
(Ks. juttu.)
Yliopisto-opettaja Kimmo
Svinhufvud korosti puheenvuorossaan
yhteisöllisyyden
merkitystä moniin opettajien ja tutkijoiden työn haasteisin.
— Yliopistossa on paljon rakenteita, jotka eivät
tue yhteisöllisyyttä. Vaikka puhumme esimerkiksi
yhteisöllisestä ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta,
ainakin minun opintorekisterissäni suoritukset ovat
henkilökohtaisia ja väitöskirjani kannessa lukee vain
oma nimeni.
— Tarkoitan yhteisöllisyydellä esimerkiksi seuraavanlaisia
asioita: Joukko graduntekijöitä kokoontuu
yhteen keskustelemaan tehtävään liittyvistä
haasteista ja auttaa toisiaan valmistumaan. Joukko
jatko-opiskelijoita järjestäytyy ja järjestää itse toimintaa,
joka täydentää virallisen tutkijaseminaarin painotuksia. Samasta aiheesta innostuneet tutkijat
tekevät tutkimusartikkelia yhdessä. Opettamiseen
intohimoisesti suhtautuvat opettajat kokoontuvat
säännöllisesti tapaamaan toisiaan ja jakamaan kokemuksiaan.
Viimeksi mainitulla esimerkillä Kimmo Svinhufvud
viittasi Helsingin yliopiston Opettajien akatemiaan,
joka on toiminut kohta kahden vuoden ajan.
— Ainakin minulle Opettajien akatemia on ensisijaisesti
yhteisö, jossa voin tutustua toisiin opettamisesta
innostuneisiin ihmisiin ja jossa hyvät käytännöt
ja tietämys leviävät nopeasti. Opettajien akatemia on
tietysti myös tunnustus, työstä saatua positiivista palautetta
ja osoitus siitä, että opetukseen sitoutumistakin
arvostetaan.
Opetusansioituneisuutta tulee tukea
Dosentti Auli Toom puhui opetusasiantuntijuudesta.
Toom toimii yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston
käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa.
— Yliopistoissa opettavat ovat ensisijaisesti tutkijoita,
jotka tasapainoilevat tutkimustyön, opetustehtävien
ja hallintotehtävien välillä. Yliopistotyössä on
olettamus hyvä tutkija — hyvä opettaja. Pedagogisten
taitojen oletetaan kehittyvän ikään kuin samanaikaisesti.
Toom puhui opetuksen oppineisuudesta. Se realisoituu
yliopisto-opettajan pedagogisissa käsityksissä
ja käytännöissä. Käsitykset ja käytännöt liittyvät
opetuksen eri ulottuvuuksiin, mm. suunnitteluun,
opettamiseen, arviointiin, ammatilliseen kehittymiseen
ja kollegiaalisuuteen. Yliopiston opettaja tarvitsee
monenlaisia yhteisöjä opetuksen kehittämisessä.
Näitä ovat esimerkiksi tiedekunta, laitos, kollegat ja
opiskelijat.
Toomin mielestä tutkijoiden opetusansioituneisuutta
kannattaa tukea. Tätä voidaan tehdä mm. organisoimalla
tiedekuntarajat ylittäviä informaaleja
käytänteitä pedagogiikasta
keskustelemiselle ja käytäntöjen
jakamiselle, lisäämällä
opetusansioiden
painoarvoa arvioinneissa ja
toimien täyttöprosesseissa,
korostamalla opetuksen saralla meritoituneiden
tutkijoiden arvostusta ja asemaa yliopistoyhteisössä.
— Tehtävien täytöt rakentuvat yhä pitkälti tutkimusansioille,
mutta opetusansioilla kommunikoidaan
tutkimuksesta, Toom kiteytti.
Hyvä ohjaus – hyvä työyhteisö
Dosentti Sanna Vehviläinen puhui siitä, miksi hyvä
ohjaus auttaa sekä opiskelijoita että opettajia. Vehviläinen
toimii kouluttajana ja työhönohjaajana. Hänen
kirjansa Ohjaustyön opas on ilmestynyt hiljattain
Gaudeamuksen kustantamana.
Vehviläisen esityksen ydinväittämä oli: ”Monet
niistä ydinperiaatteista ja järkevistä käytännöistä,
jotka auttavat ohjaamaan opiskelijoita paremmin,
auttavat myös pedagogisia yhteisöjä toiminaan kollegiaalisemmin,
yhteisöllisemmin ja rakentavammin”.
Yliopistotyötä kehitetään paljolti lyhytjänteisesti
ja katkoksellisesti, keskenään ristiriitaisilla toimenpiteillä.
Vehviläinen katsoi, että juuri tällaisissa tilanteissa
ohjauksellinen räätälöity tuki voi edistää
yhteisöllistä toimintaa. Parhaimmillaan ohjaus on
yhteistoimintaa, jossa sekä ohjattavan että ohjaajan
toimijuus vahvistuvat.
Ohjauksen vaikuttavuus näkyy monin tavoin:
luonnollisesti oppimisessa ja tuotoksina (mm. opinnäytteet),
luomuksina, teoksina, suunnitelmina,
ratkaisuina, työtapoina, mutta myös hyvinvointivaikutuksina.
Vehviläiseltä kysyttiin sitä, miten opiskelijat saataisiin
paremmin mukaan?
— Monet ohjauksen ongelmat ovat opetussuunnitelman
ongelmia. Opettajaa ei saa jättää vastaamaan
yksin tällaisiin kysymyksiin – koko yhteisö vastaa.
Opettajan rooli valmentajana
Opettajan rooli valmentajana
Lokakuun alkuun Aalto-yliopiston opetuksesta vastaavana
vararehtorina toiminut professori Martti
Raevaara puhui opetuksen arvostamisesta. Hän havainnollisti
kuvilla väestön kasvusta, huoltosuhteen
kehityksestä, kaupunkirakenteen muutoksista sitä,
että opiskelijoita kasvatetaan tulevien vuosikymmenten
asiantuntijoiksi. Yhteiskunta ja maailma, jossa
he tekevät työtä, on melko lailla erinäköinen kuin
nykyinen.
Valtakunnallisen koulutussuunnittelun tulee tarkasti
pohtia, millaisiin ammatteihin osaajia tarvitaan,
mutta myös opettajien ja yliopiston tulee entistä paremmin
valmentaa opiskelijoita tulevaan. Tai olla ainakin
ajan tasalla.
Raevaara näytti kuvia Aalto-yliopiston moderneista
oppimistiloista, joiden suunnitteluun opiskelijat
ovat päässeet itse vaikuttamaan. Kontrasti seminaarin
pitopaikkaan — Helsingin yliopiston päärakennuksen
vanhan puolen auditorio XII:n epäergonomisiin
"kirkonpenkkeihin" — oli melkoinen.
Muiden seminaaripuhujien tavoin professori Raevaara
korosti sitä, että yhdessä tekeminen lisää yhteisöllisyyttä
ja antaa vastuuta. Hän puhui oppivasta
yhteisöstä sekä sen yhteydestä ammatti- ja työelämäyhteyden
rakentamiseen.
— Ala, jossa proffat vain puukottavat toisiaan selkään,
ei kannusta opiskelijoita ja luo kyseisestä alasta
hyvää kuvaa.
Raevaara korosti visionääristä opetuksen johtamista
ja toivoi opetuksen resurssointia nykyistä näkyvämmäksi.
— Opettajan rooli on muuttunut enemmän valmentajaksi
ja merkityksen tekijäksi.
Oppiminen vaatii älyllistä investointia
SYL:n hallituksen jäsen Mari Kröger toi seminaariin
opiskelijoiden näkökulman. Hän vastaa ylioppilaskuntien
liiton hallituksessa koulutuspolitiikan ja
opiskelijakyvyn asioista. Kröger on valmistumassa
äidinkielen opettajaksi Jyväskylän yliopistosta.
— Oppiminen on opiskelijan ja koko yhteisön yhteinen
asia. Joskus tuntuu siltä, että Kela on ainoa,
joka seuraa opintojen edistymistä. Pelkkä opintopisteiden
katsominen pilaa oppimisen ilon. Tutkintoautomaatti
häviää aina.
Kröger kertoi, että hän on itse
oppinut eniten kursseista, joissa
on oikein joutunut tekemään töitä.
Opiskelijalla pitää olla aktiivinen
rooli omassa oppimisessaan.
Hän puhui opiskelukyvystä
ja korosti muun muassa opiskelutaitojen merkitystä.
Opiskelija oppii, jos motivaatio on kohdillaan. Oppiminen
vaatii älyllistä investointia.
Mari Kröger katsoi, että yliopisto-opetuksessa pitäisi
ottaa nykyistä paremmin huomioon se, että lukiosta
opitut taidot eivät yliopistossa riitä.
Lopuksi Kröger kertoi Tulevaisuuden yliopisto
-pilottihankkeesta, jossa on mukana yhdeksän yliopistoa.
Tulevaisuuden yliopisto -blogista voi seurata
tähän liittyvää pohdintaa ja ajatuksia.
Hyvällä opettajalla on itsetunto kohdillaan
Opettajan ja tutkijan hedelmällisestä ja hajottavasta
kaksoisroolista puhui seminaarin päätteeksi dosentti
Liisa Peltonen. Hän toimii fysiologian yliopistonlehtorina
Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.
Peltonen tähdensi pedagogisen koulutuksen
merkitystä opettajalle. Hyväksi opettajaksi kun ei
kasva välttämättä vain opettamalla.
Peltonen kuvasi ruokapyramidin avulla yliopistoihmisen
osaamista. Alin kerros, jossa ruokapyramidissa
on hedelmät ja vihannekset, on tutkijaopettajalla tietopohja. Parhaimmillaan tämä oman alan
sisältötieto ja pedagoginen tieto yhdistyvät pedagogiseksi
sisältötiedoksi.
— Hyvällä yliopisto-opettajalla on myös itsetunto
kohdillaan, muistutti Peltonen.
Lopun keskusteluosuudessa nousi esille henkilöstön
vaihtuvuus. Martti Raevaara kertoi, että Aalto-yliopistoon
on tullut viimeisten kolmen vuoden aikana
noin 200 uutta professoria. Hän katsoi, että näin
suuri vaihtuvuus on iso haaste nimenomaan johtamisen
näkökulmasta. Liisa Peltonen kaipasi enemmän
opetusjohtamista ja muutostilanteissa myös hiljaisen
tiedon kunnioittamista.
Seminaarin juontajana toiminut Tieteentekijöiden
liiton varapuheenjohtaja Eero Kuparinen kysyi
lopuksi yleisöltä, kuka kannattaa yliopisto-opettajien
pedagogisten koulutuksen pakollisuutta. Suurin osa
nosti kätensä.
— Onnistuneella ohjaustapahtumalla luodaan
työhyvinvointia ja noustaan takaisin kolmen A:n
luokkaan, Kuparinen kiteytti seminaari-iltapäivän
päätössanoiksi.
teksti Kirsti Sintonen
kuvat Milla Talassalo
- Painetussa lehdessä sivu 25
|