Korta kontrakt
stress för
tyska forskare
— Universitetesledningen tar oss inte på allvar,
säger Simone Claar, forskare och fackligt aktiv på
Goethe-Universität i Frankfurt am Main.
De senaste tio åren har andelen universitetslärare
och forskare som har
tidsbegränsade anställningskontrakt
stigit kraftigt i Tyskland. Idag
är tre av fyra anställda under lösa
former med någon form av visstidskontrakt.
- Det är inte alls bra. Jag vet bara att jag har en anställning
några månader framåt åt gången, kanske ett
halvår, säger Simone Claar, forskare och lärare i statsvetenskap
vid Goethe-Universität i Frankfurt am Main.
De 16 tyska delstaterna styr var och en själv över sina
lärosäten. Antagningssystemen skiljer sig åt och finansieringen
av högskoleutbildningen är varje delstats
ansvar, vilket har resulterat i stor regionala skillnader,
både för studenter och personal.
Simone Claar är aktiv i GEW (Gewerkschaft Erziehung
und Wissenschaft), ett fackförbund med
cirka 270 000 medlemmar. Hon försöker påverka
sina kolleger som inte är fackligt anslutna att gå med
i förbundet.
— Jag frågar andra forskare och universitetslärare
om hur de trivs med sitt arbete och om de verkligen
vill jobba på tidsbegränsade kontrakt.
GEW försöker förmå politikerna att ändra lagstiftningen
och begränsa möjligheten för universiteten att
anställa på korta kontrakt, men hittills har förbundet
inte fått gehör. Inte heller rektorerna lyssnar på fackförbundets
uppmaningar om att reglera visstidsanställningarna.
— Universitetesledningen tar oss inte på allvar,
säger Simone Claar som svar på frågan om hur väl
GEW har lyckats i delstaten Hessen, där Frankfurt am
Main är huvudstad.
Goethe-Universität, uppkallat efter diktaren och vetenskapsmannen
Johann Wolfgang von Goethe, har
drygt 40 000 studenter och ligger mitt i den pulserande
storstaden, som är Tysklands ekonomiska centrum.
Samhällsvetenskapen har en stark ställning på
universitetet och Simone Claar har funnit sig väl till
rätta. Efter uppväxten i Köln och studier i Marburg flyttade hon till Frankfurt för sex år sedan. Ett år som
gäststudent i Sydafrika ledde fram till en doktorsavhandling
om Sydafrikas handelspolitik. Nu fortsätter
hon forska i samma spår, men med ett bredare internationellt
fokus.
— Jag trivs väldigt bra här på universitetet och
vill helst fortsätta arbeta i den akademiska miljön.
Här kan jag jobba tematiskt, få idéer och diskutera
och dem med mina kolleger, säger hon när vi träffas
för intervjun i det myllrande studentlivet på Campus
Westend på Grüneburgweg.
Höstterminen börjar i mitten av oktober och pågår
till slutet av februari. Som de flesta av sina kolleger
kombinerar Simone Claar forskning och undervisning.
Växlingen mellan de två delarna kan vara
stressande, men hon tycker om kontakten med studenterna
och skulle inte vilja vara utan den delen av
sitt arbete.
Hon arbetar 90 procent av full tid och får efter
skatt ut cirka 2000 euro i månaden. Lönen är baserad
på en tariff som är nära kopplad till andra offentliganställdas
löner. Hessen har sin lönetariff, andra delstater
har sina egna.
— Här på universitetet har vi alla ungefär samma
lön och följer varandra i löneutvecklingen, konstaterar
hon.
Men utvecklingen hämmas av alla tidbegränsade
anställningar. När ett kontrakt upphör och ska gå
över i ett nytt är det inte självklart att man hamnar
på samma lönenivå som tidigare. I synnerhet inte den
som byter från ett universitet till ett annat. Ännu mer
problematiskt blir det om den nya arbetsplatsen ligger
i en annan delstat.
— I gapet mellan anställningar måste du kunna
visa vad du har gjort, byter du universitet kan du få
problem med att hitta en lönenivå som känns bra.
Gemensamt för alla forskare är att de i de flesta fall
måste lägga mycket tid på att söka finansiering. Hur
mycket undervisning de måste ägna sig åt har i hög
grad att göra med hur bra det går att hitta pengar.
— Om du har tur får du en tjänst som delstaten
bekostar, annars måste du ut och jaga, säger Simone
Claar.
Villkoren varierar
i tyska delstater
- De tyska delstaterna bestämmer själva i undervisningsfrågor,
med undantag för den praktiska yrkesutbildningen.
Delstaterna styr även över universitet och högskolor. Därför
finns stora regionala skillnader, både när det gäller utbildningen
och professorers, universitetslärares och forskares
arbetsvillkor.
- Högre studier bedrivs vid ett 90-tal universitet och 190
högskolor inriktade på teknik, handel med mera. Tysklands
äldsta universitet i Heidelberg grundades 1386. Den högre
utbildningen har varit avgiftsfri, men efter ett beslut i
författningsdomstolen 2005 har universiteten i de flesta
delstater infört avgifter för att täcka stigande kostnader.
Cirka 16 procent av tyskarna hade 2011 en universitetsexamen;
betydligt färre än i många andra länder.
- De flesta professorer undervisar, men har också gott
om tid att forska. Både professorer och lektorer har ofta
hjälp med kopiering och andra praktiska arbetsuppgifter av
assistenter, som i de flesta fall är studenter.
- Universitetslärare har stora möjligheter att utforma
kurser som anknyter till den forskning de bedriver. Studenterna
kan på det sättet involveras i olika forskningsprojekt
parallellt med undervisningen.
Text Torbjörn Tenfält
Foto Magnus Hartman
- Painetussa lehdessä sivu 32
|