Kirja-arviot
|
Kuinka kirjan käy?
Tommi Inkinen, Markku Löytönen ja
Anne Rutanen (toim; kaikkiaan 18
kirjoittajaa):
Kirja muuttuvassa tietoympäristössä.
Suomen tietokirjailijat
ry 2014. 195 sivua. Painettu kirja ja
yhdistyksen sivuilta vapaasti saatavilla
oleva sähköinen versio.
|
Tietoympäristö tarkoittaa tapoja
ja saatavilla olevia välineitä tiedon
löytämiseksi, ymmärtämiseksi
ja käyttämiseksi. Painettu kirja
— liimattu tai sidottu pinkka
painojäljellä varustettua paperia
— lienee teknisen kehityksen hitaimpia
muutoksen kohteita. Nyt
julkaisuala on murroksessa, jonka
vauhti ja monimuotoistuminen
ovat huimat.
Opettajilla ja tutkijoilla on
läheinen suhde kirjoihin. Monet
kirjoittavat ja varmaan kaikki lukevat
sekä käyttävät niitä työssä ja
vapaa-aikana.
Sähköinen kirja on laitteessa
luettava tietokoneohjelma, joka
esittää saman sisällön kuin perinteinen
painettu. Ero on sähköisen
kirjan helpossa päivittämisessä,
kun perinteisen teoksen sisältö
kiinnittyy painettaessa. Interaktiivissa
kirjoissa voidaan lisätiedon
saamiseksi käyttää erilaisia
hyperlinkkejä. Painettu kirja on
myytävissä, lahjoitettavissa tai
lainattavissa, mitä sähköinen
yleensä ei ole.
Näkyvissä ei ole sähköisen
kirjan nopea läpimurto, ovathan
sen markkinaosuudet vielä vähäisiä.
Vastaan taistelevat korkea
arvonlisävero ja monimutkaiset
tekijänoikeudet. Sähköisten arkistojen
säilyvyyttäkään ei tunneta.
Merkittäviä muutoksia kuitenkin
ennakoidaan.
Kirjojen menekki kasvoi vielä
2000-luvun alkuvuosiin, mutta
on siitä alkaen laskenut. Huolestuttavaa
on vähenevä lukuinto,
kun ”kirja ei ole nuorten juttu”.
Lähes 7 000 kirjaa vuodessa tuottava,
pirstoutunut kirja-alamme
edustaa vain noin 550 miljoonan
euron liikevaihtoa. Tarvitaan monenlaista
osaamista. Kirjat kirjoitetaan,
toimitetaan, kustannetaan
ja jaellaan kirjastoista sekä kirjakaupoista.
Muutokset koskevat
kaikkia ketjun lenkkejä.
Yliopistot ovat keskeisiä tietoympäristöjämme
oppimisympäristöinään
niiden luentosalit
sekä kirjastot. Tekninen kehitys
avaa monia uusia polkuja, joissa
painetun kirjallisuuden rooli ajautuu
turbulenssiin. Pilvipalvelut ja
internetsisällöt tarjoavat tiloihin ja
painettuun materiaaliin perustumattoman
virtuaalisen maailman.
Ratkaistavia kysymyksiä tosin on.
Suomen tietokirjailijat ry.
seuraa alan kehitystä ja pyrkii
ennakoimaan sen muutoksia. Asiantuntijaryhmä
luo julkaisussaan
katsauksen kirjallisuuden historiaan
ja nykyisyyteen sekä ennustaa
alan tulevaisuutta.
Moni tietokirjailija tuskailee
jo nyt kustannussopimuksensa
kanssa. Tekijänoikeus- ja palkkiokäytännöt
ovat uusien julkaisutapojen
myötä sirpaloitumassa ja
etsimässä uusia muotoja. Kirjan
sopimusoikeutta valottava osio
kiinnostanee monia kirjoittajia.
Painettu kirja tuskin näkyvissä
olevassa tulevaisuudessa minnekään
katoaa, joskin se asema
muuttunee. Sen tulevaisuuden
ytimeksi noussee onnistuminen
nivoutumaan osaksi nuorten elämismaailmaa
ja tuleminen siellä
hyväksytyksi.
Tiedon sähköiseen jakamiseen
liittyy asioita, joista aiemmin
huolehtivat kustantamot ja muut
portinvartijan asemassa olevat
tahot. Nyt kuka tahansa saa kirjoittamansa
luettavaksi. Samalla
lähdekriittisyys ja tiedon luotettavuus
hämärtyvät. Tietokirjailijoiden
tuore ja monesta kulmasta
asiaa lähestyvä julkaisu on mainio
taustojen avaaja käytäville keskusteluille,
oivalluksille ja suunnittelutyölle.
Veijo Kauppinen
Kirjoittaja on Aalto-yliopiston
emeritusprofessori ja Suomen
tietokirjailijoiden jäsen.
|
Kolmas tehtävä ei ole mikään uusi keksintö
Riitta Muhonen & Hanna-Mari Puuska
(toim.): Tutkimuksen kansallinen tehtävä. Vastapaino 2014 350 sivua.
|
Kirjan otsikko vaikuttaa hieman
vanhanaikaiselta ja nationalistiselta,
siinä tiedekin on alistettu
palvelemaan kansakunnan etua.
Eikö tiede ole universaalia ja neutraalia
ja näin kaikkien kansojen ja
ihmisten omaisuutta?
Tarkempi teokseen tutustuminen
kuitenkin paljastaa, että nationalismista
ei sentään ole kyse,
vaikka kirjassa puhutaan Suomesta
ja suomen asemasta tieteen ja
tiedon kartalla esimerkiksi PISAtutkimusta
käsittelevässä artikkelissa.
Kansallinen viittaa pikemminkin
luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden
eroon. Edellisten
vaatimat menetelmät, kokeet ja
tulokset ovat samanlaisia kaikkialla,
mutta yhteiskuntatieteissä
havainnot ja tutkimustavat ovat
sidottu paikkaan ja aikaan, ja esimerkiksi
suomalaisen yhteiskunnan
kehitys eroaa ruotsalaisen kehityksestä.
Kirja hahmottaakin tieteen
moninaisena, ja kytkee erilaiset
lähestymistavat erilaisiin yhteiskunnallisiin
intresseihin ja instituutioihin.
Eräs artikkeli on nimeltään
Tiede tuottaa todellisuutta
— kenen etujen mukaan ja kuinka
eettisesti? Maailmaa katsotaan
aina jonkinlaisten silmälasien läpi
ja valitaan ne todellisuuden aspektit,
jotka palvelevat tietynlaisia
tarkoitusperiä; esimerkiksi kauppatiede
korostaa kaupankäyntiä,
journalistiikka tiedon välittämistä.
Toisessa kirjoituksessa tiede
jaetaankin taloutta edistävään innovaatiotieteeseen,
tieteen edistystä
ja mainetta kasvattavaan
kansainväliseen huipputieteeseen,
poliitikoille ja muille päättäjille
tietoa hankkivaan evidenssitieteeseen,
tutkijoiden ammatillista
kehittymistä vaalivaan professiotieteeseen
ja kaikkia kansalaisia
hyödyttävään julkiseen tieteeseen.
Moninaisuuden painottaminen
on erityisen tärkeää kun suurimman
huomion nykyään saa talouskasvua
ja kilpailukykyä edistävä
innovaatiotiede.
Yksi kirjoitus arvostelee mittaamista
ja tehokkuuden vaatimista.
Etenkin pakko julkaista
paljon ja nopeasti vie tutkijoilta
rauhan ja kiinnostuksen suurten
ideoiden hitaaseen kypsyttelyyn.
Yhdenmukaistamisen vaara väijyy
myös yliopistoissa sisällä. Esimerkiksi
arvostettu vertaisarviointi
suosii usein valtavirran tutkijoita
ja oman tien kulkijat ajautuvat
marginaaliin. Suurin uhkakuva
onkin sellainen, jossa tutkijat porautuvat
yhä syvemmälle oman
alansa hienoihin yksityiskohtiin,
mutta puhuvat kieltä, jota ei edes
toisen alan tutkija ymmärrä maallikosta
puhumattakaan.
Paljonpuhuva on kirjan huomio
Suomen PISA-menestyksen
syistä. Muualla maailmassa naapuria
Ruotsia myöten kouluja ja
opetusta on yhdenmukaistettu,
mutta Suomessa niin koulut kuin
opettajatkin ovat itsenäisiä ja erilaisia.
Tämä todistusaineisto erilaisuuden
ja itsenäisyyden ihmeitä
tekevästä vaikutuksesta kouluissa
tarjoaa myös vankan perustan
akateemisen vapauden puolustukselle
yliopistoissa.
Tutkimuksen kansallinen tehtävä
-kirjan tärkein tehtävä onkin,
että kirja korostaa tieteen moninaisuutta
ja tunnistaa sitä uhkaavia
kuin edistäviäkin tekijöitä sekä
yliopiston sisällä että sen ulkopuolella.
Yhteiskuntatieteilijät kiteyttävät
tutkimuksen kansallisen tehtävän
siten, että yliopiston kolmas
tehtävä ei ole mikään uusi keksintö.
Yliopisto on kautta historiansa
ollut yhteiskunnallinen instituutio,
ja heijastanut ja muuttanut
yhteiskunnallista ympäristöään
eri tavoin.
Pekka Wahlstedt
|
Kasvatustieteen ensimmäinen naisprofessori
Katri Karasma ja Sirkka-Liisa Rauramo
(toim.):
Opetustieteen perustajan
juhlakirja —Professori Inkeri Vikaisen
satavuotismuistokirja 11.10.2014.
Äidinkielen Opetustieteen Seuran julkaisuja,
254 sivua.
|
Professori Inkeri Vikaisen syntymästä
tulee kuluneeksi sata vuotta
11.10.2014. Professori (emerita)
Katri Karasman ja tohtori Sirkka-
Liisa Rauramon toimittama juhlakirja
sisältää sekä professori Inkeri
Vikaisen elämää valottavan osuuden
että artikkeliosuuden, jossa
kieltä ja kirjallisuutta lähestytään
useasta näkökulmasta.
Inkeri Vikainen on Suomen
ensimmäinen kasvatusalan naisprofessori
(1959—1977) ja hänen
merkityksensä tiedeyhteisölle,
opetuksen kehittämiselle ja naistutkijoille
on poikkeuksellinen.
Vikaisen tutkimusalueita olivat
didaktiikka ja kasvatuspsykologia,
joilla hän teki uraauurtavaa tutkimusta
Suomessa. Turun yliopiston
kasvatustieteiden tiedekunta
promovoi hänet kunniatohtoriksi
15.5.1990.
Erityisesti Vikaisen juhlakirjan
elämäkertaosuus on mielenkiintoista
ja koskettavaa luettavaa, ja
se sisältää uutta, ennen julkaisematonta
materiaalia, lähinnä
Merja Vikaisen, arkistoista. Henkilökohtaiset
muistelmat ja runsas
valokuva-aineisto luovat elävän ja
monisävyisen kuvan sekä Inkeri
Vikaisen urasta että elämästä.
Elämäkertaosuuden kirjoittajina
toimivat Merja Vikainen, Ella
Lampinen, Sirkka-Liisa Rauramo
ja Katri Karasma.
Artikkeliosuuden tekstit
kuvaavat kielen ja kirjallisuuden
tutkimuksen laajaa kenttää
kalevalaisen runouden tutkimuksesta
ja lukuharrastuksesta
toiminnalliseen kieliopin opettamiseen
ja oppikirjatutkimukseen.
Kiinnostavimpina artikkeleina voi
mainita professori Kaisa Häkkisen
artikkelin Mikael Agricolan elämästä
ja sanastotuotannosta sekä
tohtori Pirjo Suvilehdon artikkelin
kirjallisuusterapiasta ja unityöskentelystä.
Professori Inkeri Vikaisen
elämäkerta on nyt koottu aikaisemmasta
laajennettuna yksiin
kansiin. Vastaavia elämäkertoja
toivoisi ilmestyvän enemmänkin,
sillä se kertoo meille sekä
historiallisesti merkityksellisestä
henkilöstä että osoittaa, kuinka
elämässämme monet asiat ovat
kiinni sattumasta ja itsestämme
riippumattomista tekijöistä. Elämäkerta
toimiikin sekä tiedonlähteenä
että ajatuksia herättävänä
lukukokemuksena.
Juhlakirjan paperiversio on
saatavissa osoitteesta k.karasma@gmail.com.
Juli-Anna Aerilat
Inkeri Vikainen
- (Vuokko) Inkeri Vikainen (o.s.
Laurinen) syntyi 11.10.1914 Vaasassa
ja kuoli 13.8.1994 Turussa.
- Inkeri Vikainen oli Suomen
ensimmäinen kasvatustieteen
naisprofessori. Hän väitteli Turun
yliopistossa vuonna 1955 ja oli Turun
yliopiston kasvatus- ja opetusopin
(myöh. kasvatustieteen) dosentti
vuosina 1955- 1959. Turun yliopiston
kasvatus- ja opetusopin (myöh.
kasvatustieteen) professoriksi hänet
nimitettiin vuonna 1959 ja hän hoiti
tehtävää vuoteen 1977.
- Harvinaisena kunnianosoituksena
Turun yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunta promovoi Inkeri Vikaisen
kunniatohtorikseen 15.5.1990. Inkeri
Vikaisen tutkimusalueita olivat didaktiikka
ja kasvatuspsykologia, joilla
hän teki uraauurtavaa tutkimusta
Suomessa.
- Tunnetuimpia julkaisuja: Lausetajun
kehityksestä suomenkielisen
kansakoulun kirjoituksenopetuksen
tulosten valossa (väitöskirja vuonna
1955), Synopsie und ihre Bedeutung
für die Didaktik (vuonna 1958),
Adolecents and Educators (vuonna
1971). Lisäksi Inkeri Vikainen on ollut
mukana tekemässä useita äidinkielen
ja kirjallisuuden oppikirjoja.
- Painetussa lehdessä sivu 42
|