Lentävä lähtö fyysikoksi
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella
opiskeluun on tullut yhdessä tekemisen
meininki. Juha Merikoski on toiminut
seitsemättä vuotta käytössä olevan
Lentävän lähtö -opintojakson priimus
moottorina. Kantavana ajatuksena on
tutustuttaa opiskelijat heti fyysikon työhön
ja ottaa heidät opintojen alusta
lähtien tiedeyhteisön jäseniksi.
Merikoski tuntee kansanvalistajan roolin
omakseen ja soveltaa sitä yliopistoopetuksen
lisäksi Skepsis ry:n aktiivina.
Dosentti, lehtori Juha Merikoski sai Yliopistopäivillä
9. marraskuuta Yliopistonlehtorien liiton opetuksen
kehittämisstipendin ansioistaan fysiikan opettajana
ja uudistajana. Merikoskea voidaan pitää Jyväskylän
yliopiston fysiikan laitoksella vuoden 2001 syksystä
käytössä olevan Lentävä lähtö -opintojakson
priimus moottorina. Pitkälti juuri Lentävän lähdön
ansiosta Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos oli kauden
2004-2006 opetusministeriön palkitsema yliopistokoulutuksen
laatuyksikkö.
Laitos ei ole enää luentosalieteinen
Matemaattis-luonnontieteellisellä alalla kärsitään
suurista opintojen keskeyttämisprosenteista. Merikoski
luonnehtii osaa keskeyttämisistä hallituiksi ja
osaa tarpeettomiksi. Hallitut ovat niitä, joissa opiskelija
tietää jo opintopaikan saatuaan käyttävänsä sitä
ponnahduslautana esimerkiksi lääketieteeseen tai
tekniikkaan. Tarpeettomat keskeyttämiset johtuvat
opiskeluinnon vähittäisestä hiipumisesta ja tutkinto
jää suorittamatta. Erityisesti näitä opiskelijoita varten
ideoitiin Lentävä lähtö, joka on sitten vaikuttanutpositiivisesti muuhunkin opiskelun laatuun. Valmistumisajat
ovat lyhentyneet ja valmistuneet työllistyvät
hyvin.
- Fysiikan opiskelu on perinteisesti alkanut hyvin
kaukaa siitä, mitä fyysikon työ käytännössä on. Vuorovaikutteisuus
on opintojen alkuvuosina ollut vähäistä
ja laitos on ollut lähinnä luentosalieteinen, kuvailee
Merikoski perinteistä mallia.
Lentävän lähdön keskeinen tavoite on helpottaa
opiskelijoiden valintoja antamalla heille heti selkeä
kuva fysiikan alan tarjoamista haasteista ja ammatillisista
mahdollisuuksista.
Lentävä lähtö koostuu aloituspäivästä, kuudesta
teemapäivästä ja loppukoepäivästä. Teemapäivien
pienryhmätehtävät, joita ratkotaan tutoreiden ohjauksessa,
liittyvät moderniin fysiikkaan ja alan uusimpiin
sovellutuksiin. Kunkin päivän päättää alan tutkimuksen
ja sovellusten esittely, jossa laitoksen professorit,
tutkijat, opiskelijat, vasta valmistuneet ja työelämässä
olevat fyysikot kertovat opiskelusta, tekemästään
tutkimuksesta ja fyysikon työstä käytännössä.
Osan esityksistä ovat pitäneet englanniksi laitoksella
vierailevat ulkomaiset tutkijat, mitä opiskelijat
ovat kurssipalautteessa erityisesti kiitelleet. Kurssi
päättyy loppukokeeseen ja laitoksen tarjoamaan kurssi-
illalliseen.
Tänä syksynä alkoi seitsemäs vuosi Lentävän lähdön
toteuttamisessa ja siitä on tullut laitoksen tavaramerkki.
Hyväksi havaitusta systeemistä on käyty
ottamassa esimerkkiä ja sitä on alettu soveltaa myös
Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella ja biotieteissä.
Yhdessä tekemisen meininki
Lentävä lähtö on vaikuttanut lähes kaikkeen muuhunkin
opiskelukulttuuriin. Fysiikan laitoksella yksi luentosali
muutettiin avoimeksi tilaksi, oppimisympäristöksi,
jossa voi laskea pienissä ryhmissä laskuharjoituksia
tai lukea tentteihin. Spontaanisti muodostuneita
pienryhmiä työskentelee laitoksella pitkin
päivää – jopa perjantaina iltapäivisin.
Kurssien opettajat ja assistentit on ohjattu edistämään
pienryhmätyöskentelyä sekä olemaan epämuodollisesti
tavoitettavissa opiskelijatilan nurkilla. Opettajien
ovet ovat avoinna niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti.
- Opiskeluun on tullut yhdessä tekemisen meininki.
Samalla opiskelijat ovat harjaantuneet työelämässä
tarvittavissa yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa,
Merikoski kertoo.
Laitoksella noudatetaan myös yliopiston perimmäistä
ideaa: kaikki opettajat tutkivat ja kaikki tutkijat
opettavat. Lentävän lähdönkin teemapäivissä
hyödynnetään laitoksen huippuyksikön sekä laitoksella
toimivien tutkijakoulujen tutkijavoimia.
Miten koko henkilöstö on sitten saatu puhaltamaan
yhteen hiileen?
- Lentävän lähdön alkuvaiheessa oli jonkin verran
muutosvastarintaa “eihän näin ole ennenkään tehty”,
mutta kuitenkin riittävän iso osa porukasta lähti heti
mukaan. Hyvien tulosten myötä epäilevät tuomaatkin
on saatu mukaan.
Juha Merikoski kiittelee laitoksen johdon sitoutumista
opetuksen kehittämiseen. Laitoksen johtajat
professorit Matti Leino (nyt vararehtori) sekä Jukka Maalampi ovat olleet ymmärtäväisiä.
Yksi haasteista on ylläpitää henkilökunnan sitoutumista
työskentelyyn kandidaattivaiheessa olevien
opiskelijoiden kanssa. Opetuksesta keskustellaan laitoksella
paljon ja pari kertaa vuodessa laitos kootaan
Opiskelun ja opetuksen aamupäivä -keskustelutilaisuuksiin,
joissa myös kerätään palautetta ja kehitysideoita
sekä opettajilta että opiskelijoilta.
Tutkimusta extreme-lajina
Juha Merikoski opettaa itse Lentävän lähdön statistiseen
fysiikkaan ja fysiikan oppimiseen liittyviä osioita.
Hän toimii laitoksen pedagogisena johtajana –
termi, jota hän pitää kammottavana. Jyväskylän yliopiston
laitoksilla on ollut viitisen vuotta tällaiset
vastuuhenkilöt ja kokoustamista ainakin on riittänyt.
Omasta työajastaan opetukseen Merikoskella menee
yli kaksi kolmasosaa. Opetustehtävissä hän on
työskennellyt kymmenisen vuotta, vuodesta 2002 vakinaisessa
lehtorin virassa.
Yliopisto-opetuksen luonne on näinä vuosina kovasti
muuttunut. Nyt tärkeällä sijalla on yhteistyö erilaisten
sidosryhmien ja yhteistyötahojen kanssa.
Opiskelija-aines on aiempaa heterogeenisempaa ja
henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tekeminen
vie työaikaa. Viime vuosina on alettu panostaa entistä
enemmän myös opiskelijarekrytointiin.
- Yhä tärkeämpää on tavoittaa ne, joille fysiikka
on “oikea juttu”. Käymme paljon lukioissa ja yritämme
antaa alasta mahdollisimman realistisen kuvan.
Merikoski arvostaa opetusta, mutta toivoo, että
tutkimukseen jäisi enemmän aikaa ja ennen kaikkea
voimia.
- Akateeminen opetus menee aika kuolleeksi ilman
kontaktipintaa tutkimukseen. Mutta extreme-urheilulta
se tuntuu, kun sitä yötunneilla tekee.
Opetuksen kehittämisstipendin 1500 eurolla Merikoski
aikoo paikata iltatöihin mennyttä aikaa ja investoida
sen yhteiseen matkaan kahden yläasteikäisen
lapsensa kanssa.
Kansanvalistusta huuhaata vastaan
Merikoski väitteli vuonna 1994 ja vietti väitöksen jälkeen
kaksi vuotta post docina Brownin yliopistossa
Yhdysvalloissa. Tämä aika avasi silmiä monessa mielessä
niin kuin käy monelle Rapakon takana olleelle.
Siellä kiinnitettiin meidän yliopistojamme enemmän
huomiota opetuksen ja oppimisen laatuun, ja opiskelijatkin
olivat aktiivisemmin opettajien kimpussa
hakien vastinetta korkeille lukukausimaksuille.
Yhdysvalloissa silmät avautuivat huomaamaan
myös valtaisan eron huippuyliopiston ilmapiirin ja
kansan valtaenemmistön tietämyksen tason välillä.
Eroa tutkitun tiedon ja huuhaan välillä ei nähdä ja
monilla alueilla kreationismi kukoistaa.
Merikoskessa on aitoa kansanvalistajan vikaa.
Tätä hän hyödyntää yliopisto-opettajana sekä toimimalla
aktiivisesti Skepsis ry:ssä. Hän on mukana sen
tieteellisessä neuvottelukunnassa sekä Skepsis-lehden
toimitusneuvostossa. Skepsis on jakanut vuodesta
1989 lähtien Huuhaa-palkintoja. Kyseenalaista mainetta
ja kunniaa ovat saaneet muun muassa rajatietoa
ja tutkittua tietoja sekoittavat tv-ohjelmat ja lehtijutut.
- Melko kritiikitöntä on monesti se, mitä arvostetuissakin
tiedotusvälineissä esitetään. Vaaditaan hyvää
medialukutaitoa erottamaan oikea tieto näennäistiedosta,
Merikoski toteaa.
Skepsis myös lupaa maksaa 10 000 euroa puhtaana
käteen sille, joka tuottaa valvotuissa olosuhteissa
paranormaalin ilmiön. Taikuri Iiro Seppänen on lupautunut
maksamaan omasta pussistaan neljänneksen
kyseisestä summasta. Muutaman kerran Merikoskikin
on ollut valvomassa tällaista koetilannetta. Kertaakaan
summaa ei ole jouduttu vielä pulittamaan.
Joulukuun 5. päivänä Skepsis juhlisti 20-vuotista taivaltaan.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Matti Salmi
Juha Merikoski
• synt. 1964, Jyväskylä
• FM 1990 ja FT 1994 (JY)
• dosentti: materiaalifysiikka 2001 (JY)
• Teoreettisen fysiikan tutkimuslaitos, Helsinki
1994-1995
• Brown University, Providence, R.I,1995-1997
• yliassistentti, Jyväskylän yliopisto, 1997-2002
• lehtori, Jyväskylän yliopisto, 2002-
• harrastukset: musiikki, lukeminen, pelit
|