Palvelussuhdelajin muutosta
ei pidä tehdä löyhin
perustein
Maan hallitus päätti iltakoulussaan 26. marraskuuta
yliopistouudistuksen päälinjoista. Päätökseen
sisältyi myös se, että yliopistohenkilöstön
palvelussuhteet muutetaan virkasuhteista työsuhteiksi.
Oikeustieteen professori Niklas Bruunin
mielestä tähän ei pitäisi mennä löyhin perustein.
Bruun katsoo oheisessa kirjoituksessaan, että
työsopimuslaki on oleellisilta osin laadittu muita
palvelussuhdelajeja ja henkilöstöryhmiä kuin itsenäisiä
ja riippumattomia, akateemista työtä tekeviä
varten.
Maassamme valmistellaan paraikaa suurta yliopistouudistusta.
Kyse ei ole vain rakenteellisista uudistuksista,
yhdistämisistä tai innovaatioyliopiston perustamisesta,
vaan uudistamisen kohteena ovat myös yliopistojen
taloudellinen ja hallinnollinen asema.
Uudistuspyrkimykset ovat tärkeitä ja jopa välttämättömiä.
Yliopistot tarvitsevat laajempaa taloudellista
ja oikeudellista itsenäisyyttä. Tästä vallitsee pitkälti
yksimielisyys. Uudistustyön lähtökohtana on
Niilo Jääskisen ja Jorma Rantasen tekemä selvitys
(OPM 2007:2). Meneillään olevan valmistelutyön
suuntaviivat on kirjattu opetusministeriön muistioon
20.8.2007.
Yliopistouudistus nostaa esiin monta suurta periaatteellista
kysymystä. Käsittelen niistä tässä vain
yhtä. Jääskinen ja Rantanen ehdottivat, että yliopistojen
koko henkilökunnan julkisoikeudelliset virkasuhteet
muutettaisiin yksityisiksi työsuhteiksi. Nyt
opetusministeriö ehdottaa samaa ikään kuin kyseessä
olisi välttämätön toimenpide, jolle ei ole vaihtoehtoja.
OPM:n muistiossa sanotaan, että “Valtion työmarkkinalaitoksen
alustavien näkemysten mukaan
valtio-oikeushenkilöstä erillään, itsenäisenä oikeushenkilönä
toimivien yliopistojen palvelussuhteena ei
voi olla virkasuhde. Tämä merkitsee myös julkisoikeudellisina
laitoksina toimivien yliopistojen henkilöstön
palvelussuhteen muodon muuttamista työsopimussuhteiseksi”
(muistio 20.8.2007 s. 4).
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka yliopistoista
ministeriön suuntaviivojen mukaan tulee
niin sanottuja julkisoikeudellisia laitoksia, muutetaan
kaikki palvelussuhteet yksityisiksi työsopimussuhteiksi,
joihin sovelletaan työsopimuslain sisältämiä
säännöksiä.
On ymmärrettävää, että Työterveyslaitoksen entinen
pääjohtaja (Rantanen) ehdotti, että yliopistoissa
otettaisiin käyttöön sama työsuhdemalli kuin hänen
laitoksessaan. Sen sijaan on käsittämätöntä, että
opetusministeriö esittää samaa ratkaisua ainoana
mahdollisuutena ja puhtaan loogisena seurauksena
siitä, että yliopistot saavat itsenäisen oikeushenkilön
aseman.
Meidän tarvitsee vain siirtyä ajassa taaksepäin
1970-luvulle löytääksemme Suomesta useita yksityisiä
yliopistoja. Turun ja Tampereen yliopistot kuten
myös Helsingin Kauppakorkeakoulu valtiollistettiin
vuonna 1974. Hankenista tuli valtion laitos vuonna
1977 ja Åbo Akademista niinkin myöhään kuin 1981.
Yliopistot olivat yksityisiä, mutta ne saivat valtion
tukea, ja pidettiin itsestään selvänä sitä, että ylempi
akateeminen henkilöstö ja monet muutkin yliopistoissa
työskentelevät olivat virkamiesasemassa. Tasavallan
presidentti vaikutti jopa lain nojalla professorien
nimityksiin. Kukaan ei ole selittänyt, miksi 70-
luvulla mahdollinen onkin nykyään mahdotonta.
Yliopistot käyttävät nykyään merkittävää julkista
valtaa muun muassa opiskelijavalintojen, kurinpitotoimenpiteiden
ja tutkintojen myöntämisen yhteydessä.
Kenties on mahdollista tulkita perustuslakimme
pykälää 124 niin, että on sallittua siirtää kyseiset
julkiset tehtävät itsenäisille yliopistoille, mutta tulkinta
on paljon helpompi perustella, jos yliopistojen julkista
valtaa käyttävä henkilöstö (professorit, korkeampi
hallintohenkilöstö ym.) hoitavat niitä virkavastuun
alaisina.
Mitään esteitä ei sitä paitsi liene sille, että uusia
yliopistoja sääteleviin lakeihin kirjattaisiin erityismääräyksiä,
jotka koskisivat yliopistojen virkamiehiä.
Samalla tavoin on menetelty esimerkiksi itsenäistä
julkisoikeudellista laitosta Suomen Pankkia koskevassa
lainsäädännössä. Suomen Pankin virkamiehistä
säädettiin erillinen laki vuonna 1998.
Keskusteltaessa yliopistojen tulevasta henkilöstöpolitiikasta
tulisi meidän mielestäni keskustella
avoimesti sekä yksityisten työsopimussuhteiden että
julkisoikeudellisten virkasuhteiden hyvistä ja huonoista
puolista, kun niitä sovelletaan eri henkilöstöryhmiin.
On nimittäin selvää, että työsopimuslaki on
oleellisilta osin laadittu muita palvelussuhdelajeja ja
henkilöstöryhmiä kuin itsenäisiä ja riippumattomia,
akateemista työtä tekeviä silmällä pitäen. Yhtä selvää
on, että virkaehtosopimusten solmiminen (ja palkkaneuvottelut)
voidaan hajauttaa riippumatta siitä, käytetäänkö
virka- vai työsuhdetta.
On siis korkea aika, että ne, jotka haluavat muuttaa
nykytilannetta radikaalisti, lakkaavat vetoamasta
löyhiin perusteisiin ja kertovat avoimesti todellisista
vaikuttimistaan. Ehkäpä voitaisiin jopa selvittää
perusteellisesti henkilöstön oikeudellinen asema
eri vaihtoehtojen yhteydessä ennen kuin ryhdytään
tekemään päätöksiä.
Niklas Bruun
yksityisoikeuden professori
Helsingin yliopisto
Bruunin kirjoitus on julkaistu Hufvudstadsbaletin Mielipidesivuilla
5. marraskuuta. (Käännös: Leena-Maija Åberg-
Reinke)
|