Uusi uljas yliopisto
Neljästä mietinnöstä ja yhdestä kannanotosta
alkoi yliopistouudistuksen virallinen
taival, joka eteni valtavalla nopeudella.
Lakiesitys annettiin eduskunnalle helmikuussa
2009 ja hyväksyttiin kesäkuussa. Se
astuu voimaan vuoden 2010 alusta.
Seuraavassa on poimintoja vuosina 2007-2009
Acatiimiin tekemistäni pääkirjoituksista, joissa on
pohdittu kulloinkin ajankohtaisia kysymyksiä yliopistouudistuksesta.
Huhtikuu 2007: Huipulla tuulee
Suomessa on tasokas yliopistolaitos. Rehtorien
neuvoston tiedonannossa 7.3.2007 todetaan: “Yliopistot
ovat valmiita uudistumaan hyvistä vieläkin
paremmiksi. Rakenteellisen kehittämisen tueksi yliopistot tarvitsevat myös taloudellisia resursseja
ja hallinnollisen itsenäisyyden vahvistamista.
Suomi tarvitsee tietoperusteisen tulevaisuutensa
rakentamiseksi ja kansainvälisen kilpailukykynsä
turvaamiseksi toimintakykyisen ja laadukkaan
yliopistoverkon.”
Huipulle ei päästä julistuksilla, vaan korkeatasoisella
tieteellisellä toiminnalla. Suomessa ei ole
varaa keskittää resursseja yksittäiseen huippuyliopistoon
muiden kustannuksella, varsinkin kun
jokaisessa yliopistossa on kansainvälisesti arvostettua
tutkimus- ja opetustoimintaa. On tärkeämpää
tukea korkeatasoista tiedettä jokaisessa yliopistossa.
Yliopistojen itsenäisyyden lisäämiseksi ehdotetaan
yliopistojen aseman muuttamista joko julkistai
yksityisoikeudellisiksi laitoksiksi ja virkasuhteiden
muuttamista työsuhteiksi. Ehdotusten vaikutus
henkilöstön asemaan on ensin selvitettävä
eikä lähteä soitellen sotahan.
Syyskuu 2007: Kauttaaltaan vahvistuva
yliopisto?
Hallitusohjelmassa mainitaan, että yliopistoja
vahvistetaan kauttaaltaan ja esitetään erityisesti
mm. Innovaatioyliopiston perustaminen. Eväät
yliopistojen vahvistamiselle uhkaavat jäädä vaatimattomiksi
ja tulevaisuus näyttää tuovan pikemminkin
uhkakuvia kuin mahdollisuuksia.
Tiede- ja teknologianeuvoston esitys yliopistojen
toiminnan turvaamiseksi edellyttää seuraavan
neljän vuoden aikana vähintään 50 miljoonan euron
vuosittaista lisäpanostusta. Hallitusohjelmassa
tämä luku putosi 20 miljoonaan euroon. Valtion
tuottavuusohjelmassa kaavailtu 11 miljoonan
vuosittainen leikkaus pudottaa luvatun lisärahoituksen
merkityksettömäksi. Uuden palvelukeskuksen
lisäkustannukset ja tilakustannusten nouseminen
vievät yliopistojen vahvistamisen miinusmerkkiseksi.
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että yliopistolaitos
maassamme on kauttaaltaan heikkenemässä.
Huhtikuu 2008: Innovaatio saapuu
yliopistoon
Hallituksen budjettikehyspäätös osoitti huomattavan
lisäresurssin innovaatioyliopistolle. Muille
yliopistoille ei suotu samanlaista rahallista tukea,
mutta luvattiin, että niiden keräämään yksityiseen
rahoitukseen valtio vastaa omalla merkittävällä
panostuksellaan.
Yliopistouudistuksen vaikutusta yliopistojen
toiminnan sisältöön ei ole suuremmin pohdittu.
Eduskunnan sivistysvaliokunta vieraili Yhdysvalloissa
George Washingtonin, Georgetownin ja
Harvardin yliopistoissa sekä Massachusetts Institute
of Technologyssä. Huippuyliopiston menestyksen
Yhdysvalloissa todettiin perustuvan akateemiseen
vapauteen ja riittävään rahalliseen resursointiin
ja jopa yritysyhteistyön kyseessä ollen
tutkimustulosten julkisuuteen.
Innovaatioyliopiston johtoryhmä teki puolestaan
vierailun Cambridgen yliopistoon. Myös
Cambridgessa painotettiin akateemista vapautta
ja riippumattomuutta: “Kukaan ulkopuolinen ei
kerro meille, mitä meidän pitäisi tehdä”.”Pahinta,
mitä [yliopistot] voivat tehdä, on keskittyä sellaiseen
tutkimukseen, jota elinkeinoelämä haluaa”.
Pienessä maassa yliopistolaitoksen kehittäminen
edellyttää yliopistojen, eri sidosryhmien ja
elinkeinoelämän yhteistyötä ja riittävää resursointia,
mutta toisaalta sivistysyliopiston periaatteiden
säilyttämistä sekä vahvaa perustutkimusta ja -
opetusta myös niillä tieteenaloilla, joilla ei ole
suoraa yhteyttä elinkeinoelämään. Yliopistojen ei
tule olla pelkästään yritysten tuotekehitysyksiköiden
etäpäätteitä, vaan niiden on luotava uutta tietoa
sekä edistää sivistystä ja kulttuuria. Tästä lähtökohdasta
on uusien innovaatioiden hyvä ponnistaa.
Elokuu 2008: Onko yliopiston johtosääntö
yliopiston johdon sääntö
Professoriliitto on kiinnittänyt huomiota hallinnon
järjestämiseen siten, että tieteellinen asiantuntemus
säilyy päätöksenteossa. Virkasuhde tulisi
säilyttää pääasiallisena työsuhdemuotona ainakin
tutkimus- ja opetushenkilökunnalle. Professuurien
ja muiden opetusvirkojen kelpoisuusvaatimukset
tulisi edelleenkin säätää joko laissa tai
asetuksessa ja professorin valinnan on oltava yhdenmukainen
perustuen tieteelliseen vertaisarviointiin.
Siirtymäkauden säädösten on oltava riittävän
selkeitä voimaanpanolaissa. Uudistuksen
yhteydessä ei saa asettaa Suomen Akatemian akatemiaprofessorin
ja akatemiatutkijan tehtäviä
uhanalaisiksi eikä siirtää niitä yliopistojen alaisuuteen.
Lakiluonnoksessa osa aiemmin lakiin tai asetuksiin
sisällytetyistä asioista näyttää kuitenkin
tulevan yliopistojen johtosäännöissä määriteltäviksi.
Tällaisia asioita ovat mm. yliopistojen sisäisen
hallinnon järjestäminen, kelpoisuusehdot ja
nimityskäytännöt.
Henkilöstön on päästävä osallistumaan valmistelutyöhön
myös yliopistotasolla, jottei yliopistojen
johtosäännöstä tulisi johdon antama
sääntö ja Opetusministeriön tiedotteessa oleva
lause “Yliopistouudistusta on valmisteltu tiiviisti
yhteistyössä yliopistojen ja keskeisten sidosryhmien
kanssa” jäisi vain osittaiseksi totuudeksi ja peräti
ohueksi.
Huhtikuu 2009: Se on sitten herrojen
hallussa
Lakiluonnoksesta syksyllä 2008 annetut 160 lausuntoa
menivät ristiin täysin kritiikittömistä kannatuspuheenvuoroista
koko lain voimakkaaseen
vastustukseen. Lakiehdotuksen epäkohtiin on vielä
eduskuntakäsittelyn aikana mahdollisuus saada
muutos.
Virkasuhde sopii opetus- ja tutkimustehtäviin
työsopimussuhdetta paremmin. Eduskunnan toivoisi
antavan arvoa sille, että maamme ylimmät
laillisuusvalvojatkin puoltavat virkasuhteen säilyttämistä
perusteluinaan virkavastuu ja perustuslain
takaama tutkimuksen ja opetuksen vapaus.
Julkisoikeudellisten yliopistojen hallituksissa
on ns. ulkopuolisia jäsenillä enemmistö. Säätiöyliopistoissa koko hallitus koostuu ulkopuolisista jäsenistä
ja on lisäksi yliopiston ulkopuolisten tahojen
nimittämä. Taloudellista vastuuta lukuun ottamatta
hallitukset eivät ole vastuussa millekään
taholle. On tärkeää, että julkisoikeudellisten yliopistojen
yliopistokollegiota ja säätiöyliopiston
akateemista hallintoa vahvistetaan.
Henkilöstön asema on luvattu turvata siirtymäaikana.
Silti asiaa ei haluta sopia kirjauksilla
lain voimaanpanolaissa. Nyt tarjotaan vain epämääräistä
aiesopimusta.
Lausuntokierroksen jälkeen lakiin on ilmestynyt
opetusministeriön valtaa kasvattava momentti:
“Jos yliopistokohtaisia tavoitteita ei saada valtakunnallisesti
tai alakohtaisesti yhteen sovitetuksi,
opetusministeriö päättää määrällisistä ja laadullisista
tavoitteista siltä osin kuin ne ovat yliopistolle
osoitettavan rahoituksen perusteena”. Tämä sotii
yliopistojen itsenäisyyttä korostavan yliopistolain
henkeä vastaan.
Kansanedustajat ovat paljon vartijoina muokatessaan
suomalaista yliopistolaitosta todellisesti
kehittävän lain. Tämän kaltaisiin tehtäviinhän me
olemme heidät valinneet.
Elokuu 2009: Hedelmistään puu
tunnetaan
Yliopistolakiin tuli kritiikin perusteella viime vaiheissa
muutoksia. Julkisoikeudellisissa yliopistoissa
ulkopuolisten jäsenten minimimäärä laski 40
%:iin puheenjohtajan ollessa yliopiston ulkopuolelta.
Säätiöyliopistoissa valintakäytäntö muuttui
siten, että hallituksen jäsenet nimittää yliopiston
yhteinen monijäseninen hallintoelin kuultuaan
säätiöyliopiston perustajia. Kolme jäsentä nimitetään
henkilöistä, jotka perustajat, Suomen valtiota
lukuun ottamatta, ovat asettaneet ehdolle. Myös
säätiöyliopistoissa hallituksen puheenjohtaja on
yliopiston ulkopuolinen jäsen.
Hallitusten tehtävänä on yliopistojen, niiden
sidosryhmien ja elinkeinoelämän yhteistyön kehittämisen
lisäksi myös varmistaa sivistysyliopiston
säilyminen ja tukea vahvaa perustutkimusta ja
-opetusta. Yliopistouudistuksen onnistuminen
riippuu suurelta osin yliopistojen hallitusten avarakatseisuudesta.
Risto Laitinen
puheenjohtaja, 2007-
|