Rahoitusmalli siirtää fokuksen tavoitteista tuloksiin
Tutkintotavoitteet eivät enää vuodesta 2013 lähtien
määrittele yliopistojen rahoitusta. Jatkossa niiden rahoitus
määräytyy pitkälti tutkintomäärien ja julkaisujen
perusteella.
Maisteritutkinto on yliopistojen perustutkinto,
joten sen painoarvo on suurempi kuin alempien tutkintojen.
Mallin koulutusosiossa on mittareita, joilla
tähdätään opintojen vauhdittamiseen: 55 opintopistettä
suorittaneiden määrä on rahoituskriteeri. Opiskelijapalaute
aiotaan ottaa mukaan vuodesta 2015,
kun YOPALA-palautejärjestelmä valmistuu. Valmistuneiden
laadullinen työllistyminen on mukana prosentin
osuudella. Yhden prosentin painoarvo mallissa
on kuitenkin aika suuri, 15—20 miljoonaa euroa.
Tieteellisten seurain valtuuskunta on toteuttanut
opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella
Julkaisufoorumi-hanketta, jonka tavoitteena on luoda
laatuluokitus tieteellisen julkaisemisen kanaville.
Luokitus valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.
Sitä ei voida hyödyntää vielä seuraavan rahoituskauden
alussa, mutta se aiotaan ottaa käyttöön 2015.
Kansainvälistyminen huomioidaan mallissa selvästi
aiempaa vahvemmin. Ulkomaalaisten suorittamien
tutkintojen ja opiskelijaliikkuvuuden ohella rahoitusmallissa
on kriteerinä ulkomaalaisen opetus- ja tutkimushenkilöstön määrä. (ks. pääkirjoitus.)
Korkeakoulujen ja tiedelaitosten johdon seminaarissa
21.11. rahoitusmallia esittelyt johtaja Anita Lehikoinen
opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoi olleensa
hieman yllättynyt siitä, että monet tahot halusivat
uuteenkin malliin strategiarahaa. Sillä aiotaan ohjata
mm. yliopistojen profiloitumista. Rahoitusmalli on
verkkopohjaisella lausuntokierroksella viikoilla 47—
50. Valmiiksi se aiotaan saada ensi vuoden alussa.
Mallia seminaarissa kommentoinut Suomen yliopistot
UNIFIn puheenjohtaja, Oulun yliopiston rehtori
Lauri Lajunen ei oikein löytänyt siitä moitteen sijaa.
Työryhmässä olikin vahva yliopistojohdon edustus.
— Mallia suurempi huoli on se, mikä on kehys ja
kuinka paljon on jaettavaa, Lajunen totesi ja toivoi, että
opetusministeri pitää puolensa kehysratkaisuissa.
SYL:n puheenjohtaja Katri Korolainen-Virkajärvi
piti rahoitusmallin valmistelua hieman paavillisena ja
kyseenalaisti valmisteluprosessin demokraattisuutta.
55 opintopisteen suorittaneiden ottamisessa laatukriteeriksi
hän näki valtiovarainministeriön vaateet.
— Toivottavasti tämä ei tee yliopistoista banaanivaltioita
eikä johda riman laskuun ja tutkintotehtailuun,
hän tähdensi.

Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 6
|