Tutkijakoulutuksen monet ulottuvuudet
Ovatko jatko-opinnot uran nivelvaihetta,
johon kuuluu opiskelijatyöntekijä-
rooliristiriita? Välimallin
ratkaisut ovat kuitenkin ongelmallisia
jatkuvuuden ja suunnitelmallisuuden
kannalta. Pitäisikö
keskustelu lisensiaatin tutkinnon
tulevaisuudesta taas avata?
Yliopisto-opettaja Elias Pekkola kommentoi Suomen
Akatemian asettaman tutkijakoulutukiryhmän ehdotuksia
Tutkaksen järjestämässä seminaarissa 19.10.
Hän tarkasteli tukiryhmän ehdotuksia Tieteentekijöiden
liiton, Professoriliiton, SYL:n ja Elinkeinoelämän
keskusliiton lausuntojen valossa. Pekkola toimii korkeakouluhallinnon
yliopisto-opettajana Tampereen
yliopiston Johtamiskorkeakoulun Higher Education
Groupissa. Seuraavassa tiivistelmä puheenvuorosta.
Nimike ei ole yhdentekevä
Tieteentekijöiden liiton lausunnoissa korostetaan nimikkeen
nuorempi tutkija merkitystä. Nimike köytetään
myös opetusministeriön vuoden 2008 tutkijanuraselvityksessä.
Keskustelu nimikkeestä ei ole yhdentekevää. Jatko-
opiskelijat tekevät itsenäistä tutkimustyötä ja heillä
on kansainvälisesti verrattuna tutkimuspainotteinen
maisterin tutkinto, joka pätevöittää heidät siihen.
Työn itsenäisyydestä on myös tutkittua näyttöä,
joka valitettavasti on varsin usein kielteistä; liian
moni jää paitsi ohjauksesta. Karrikoiden, tutkija- tai
tohtorikoulutettava -nimike paitsi passivoi toimijaa
myös lupaa nykyisellä ohjauksen määrällä liikaa. Toiseksi
nimike antaa paremman eurooppalaisen vertailukohdan myös muilla aloilla ja tutkimuslaitoksissa
työskentelevien kollegoiden nimikkeisiin nähden.
Kolmanneksi jatko-opiskelija on yliopistoyhteisön jäsen
ja nuorempi kollega. Neljänneksi koulukäsitteistö
ei sovellu suomalaiseen yliopistokulttuuriin.
Opetusministeriön kanta näyttää olevan viimeaikaisten
esiintymisien perusteella se, että jatkoopinnoissa
on kyse uran nivelvaiheesta, johon kuuluu
opiskelija-työntekijä-rooliristiriita. Ministeriö
ei aio ottaa kantaa rooliristiriitaan ellei konkreettisia
vaihtoehtoja esitetä. Myös tukiryhmän ehdotuksessa
tämä teema kierretään täysin.
Ammattiliittojen lausunnoissa ja tukiryhmän ehdotuksessakaan
ei oteta kantaa vanhojen assistenttien,
usein nykyisten yliopisto-opettajien, ammattikunnan
kohtaloon. Mikäli akateemisesta uramallista
puhutaan, tulisi myös puhua opetuksesta, vai onko
se vain yksi yleistaidoista. Opetus on merkittävä osa
monen juniorin työtä. Tulisiko akateemisen uran alkupään
mahdollistaa myös opettajana kasvaminen
vai onko tämä vaihe varaa siirtää post-doc kaudelle?
Tähän tulisi ottaa suoraan kantaa.
Suunnitelmallisuus ja varmuus
Keskustelu jatko-opiskelijan asemasta ja ohjauksesta
tulisi liittää jatko-opiskelun suunnitelmallisuuteen
ja ennakoitavuuteen, sillä epävarmuudella on vaikutuksia
nuoremman tutkijan koko elämän horisonttiin.
Nämä teemat korostuvat SYL:n lausunnossa.
Mikäli jatkokoulutukseen suunnatut rahat ohjataan
yliopistoille korvamerkitsemättä, jää yliopistojen
päätettäväksi kuinka raha allokoidaan. Tämä on
ymmärrettävä linja nykyisessä autonomiahengessä.
Jos kansallisia suunnitelmia kuitenkin tehdään, tulisi
yliopistojen omien apurahojen turvin tehdyn työn
autonomiasta ja kestosta puhua avoimesti, samoin
apurahansaajan oikeuksista. Toisaalta, mikäli jatko-opiskelijat ovat tulevaisuudessa pääsääntöisesti työsuhteessa,
tulisi heihin soveltaa työntekijöihin sovellettavia
säännöksiä kuten muihinkin. Välimallin ratkaisut
ovat pääsääntöisesti ongelmallisia jatkuvuuden
ja suunnitelmallisuuden kannalta.
Jatko-opintojen määräajasta puhuminen olisi
hyvä liittää jatko-opintojen suunnitelmallisuuden ja
pysyvyyden kuvailuun, ei ainoastaan juridisiin ongelmiin
ja tehokkuuteen. Professoriliitto korostaa,
ettei ohjaaja voi olla vastuussa rahoituksesta ja opiskelijan
valmistumisesta eikä sitoutua ohjaussuhteeseen
määrättömäksi ajaksi tai vastata hänen valmistumisestaan.
Ohjaaja voi kuitenkin luoda turvallisen
ympäristön toimia, mahdollistaa valmistumisen ja
sitoutua ohjaamiseen esimerkiksi neljäksi vuodeksi.
Toisen, nuoremman, ohjaajan roolia pitäisi myös
entisestään vahvistaa. Tietyksi määräajaksi sovitun
ohjauksen tulisi olla opiskelijan oikeus. Professoriliiton
lausunnosta nousee esille keskeisenä vaatimuksena
ohjattavien kohtuullinen määrä. Ilman määrän
kontrollia ei voida taata laatua. Liian suuri ohjattavien
määrä ei ole kenellekään eduksi. Myös määrällisillä
indikaattoreilla on merkitystä.
Työelämävastaavuus
Elinkeinoelämän keskusliitto korostaa roolinsa mukaisesti
tohtorikoulutuksen työelämä vastaavuutta.
Myös tukiryhmä korostaa tohtoritutkinnon suorittaneiden
merkitystä koko innovaatiojärjestelmän kannalta.
Tämä keskustelu tulisi liittää monella tieteenalalla
avoimesti keskusteluun ammatillisesta tohtorin
tutkinnosta. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa ammatillisia
tohtorin tutkintoja on monella alalla. Pitäisikö
keskustelu lisensiaatin tutkinnon tulevaisuudesta
taas avata?
Lisensiaatin tutkinto on lähes menettänyt merkityksensä
akateemisena tutkintona, eikä sitä huomioida rahoitusmallissa. Sen sijaan, sen merkitys ammatillisena
tutkintona (sosiaalityö, psykologia) on vakiintunut.
Mielestäni sille olisi laajemminkin kysyntää. Nykyisten
maisteriohjelmien ”toisen kierroksen” opiskelijoissa
olisi paljon potentiaalisia lisensiaatteja. Alallani hallintotieteissä
moni jo maisterin tutkinnon suorittanut jatkaa
opintojaan ja suorittaa toisen maisterin tutkinnot,
esimerkiksi turvallisuus-, korkeakoulu- tai sosiaali- ja
terveyshallinnossa. Samanlainen tilanne on varmasti
monella muullakin ”governance” -alalla kuten EUopinnoissa
ja kasvatusalalla.
Lisensiaatin tutkinnon englanninkielisen vastikkeen
puutos on usein keinotekoisesti nostettu ongelmaksi.
Mikä estäisi kääntämästä sitä tohtoriksi?
Esimerkiksi omalla alallani rinnakkaisten tutkintojen
nimikkeet voisivat olla hallintotieteiden lisensiaatti
(korkeakouluhallinnon erikoistumisopinnot) ja käännös
Doctor of Higher Education Administration sekä
Hallintotieteiden tohtori käännöksellä PhD (admin).
Vertailukohdat löytyvät anglosaksisesta maailmasta
ei Saksasta.
Lisensiaatin tutkinnoissa olisi mielekästä tehdä
yhteistyötä elinkeinoelämän, julkisen sektorin
ja muiden yhteiskunnan toimijoiden kanssa samoin
kuin ammattikorkeakoulujen kanssa. Tämä vähentäisi
osa-aikaisten opiskelijoiden määrää tohtoriohjelmissa,
lisäisi yliopistojen responssivisuutta, helpottaisi
ohjaajien taakkaa, vähentäisi toisen maisterin
tutkinnon suorittajia, mahdollistaisi uudenlaiset valinta-
ja arviointikriteerit sekä helpottaisi akateemisen
tutkinnon suuntaamista erityisesti akateemiseen
uraan tähtääväksi. Ja mikä parasta, se näyttäisi hyvältä
tilastoissa.
Kaksi kysymystä
Näiden teemojen lisäksi haluaisin vielä esittää kysymyksen
tukiryhmälle: minkälaiseksi se kaavailevat Suomen Akatemian roolin tulevaisuudessa ja millaisena
se näkee verkostokoulujen tulevaisuuden. Toisaalta
ryhmä korostaa Akatemian roolia toisaalta se
on ehdottamassa kilpailullisen järjestelmän lopettamista.
Mitä mieltä ryhmä siis on?
Tukiryhmä painottaa myös useassa kohtaa väitöskirjan
olevan yliopiston opinnäytteeksi hyväksymä
kokonaisuus. Lause toistuu raportissa niin monta, kertaa
että sen sisältö olisi hyvä avata. Tarkoittaako tämä
sitä, ettei väitöskirjaa tarvitsisi enää julkaista? Tämä
käytäntö on vallitseva monessa maassa, tässäkin olisi
syytä käyttää eksplisiittisiä ilmauksia.
Työn palkitsevuus ja näin myös osittain jatkoopintojen
mielekkyys muodostuu sosiaalisesta arvostuksesta
(nimike ja asema), rahallisesta toimeentulosta
(palkkaus tai apuraha) sekä pysyvyydestä (varmuus
tulevaisuudesta, oikeus ohjaukseen ja suunnitelmallisuus).
Tämän lisäksi keskeisessä asemassa
ovat tutkinnon selkeä profiili ja siihen liittyen riittävä
vapaus ja sopiva vaativuustaso. Tällöin tuleva jatkoopiskelija
voi tuntea tekevänsä tietoisen valinnan.
Sattuma maustettuna kyvyillä ja kärsivällisyydellä
hoitaa sitten loput.
Kirjoittaja on korkeakouluhallinnon yliopistoopettaja
Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulun
Higher Education Groupissa.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 32
|