Tohtorikoulutus jatkuvuuden ja muutoksen aikana ja paikkana
Työyhteisö voi paikata rahoituksen
pirstaleisuudesta johtuvaa
epävarmuutta. Yhä useampi myös
ajautuu jatko-opintoihin. Projektimaisen
työskentelyn yleistyminen
voi kaventaa tohtorikoulutuksen
laaja-alaisuutta.
Lähes 80 osallistujaa, tutkijakoulujen koordinaattoria,
väitöskirjanohjaajaa, jatko-opiskelijaa ja projektitutkijaa,
keskusteli tohtorinkoulutuksesta ja sen
kehittämisestä Tampereella 6.10 järjestetyssä ”Tohtorikoulutus
työelämän tuulissa”-seminaarissa. Tilaisuuden
järjesti Tampereen yliopiston ESR-hanke
”Motiivit ja ohjaus jatkotutkinto-opinnoissa”.
Seminaarissa esiteltiin hankkeessa toteutetun
kyselytutkimuksen tuloksia, minkä jälkeen yleisö sai
ottaa äänestämällä kantaa muutamiin keskeisiin kysymyksiin.
Lisäksi yhteiskunnan eri alueilta koottu
asiantuntijapaneeli pohti äänestysten pohjalta tohtorinkoulutuksen
tilaa ja nykyisiä kehittämissuunnitelmia.
Pätkät, katkot ja niukkuus
Erilaiset rahoitustilanteet asettavat jatko-opiskelijat
eriarvoiseen asemaan jatko-opintojen edistämisen
ja työhyvinvoinnin näkökulmasta. Aineisto paljastaa
moninaisemman rahoitustapojen kirjon kuin mistä
tohtorinkoulutusta kehitettäessä usein puhutaan.
Lisäksi rahoituskysymys on moniulotteisempi
kysymys kuin vain palkan tai apurahan suuruus – jatko-
opintojen kannalta merkittäviä asioita ovat myös
rahoituksen jatkuvuus ja mahdollisuus keskittyä sen
turvin itse väitöskirjatyöhön. Nämä rahoituksen varmuuden
eri ulottuvuudet toteutuvat eri tavoin eri rahoitustilanteissa:
esimerkiksi virkasuhde yliopiston
ulkopuolella saattaa tarjota pysyvän ja riittävän toimeentulon,
mutta ei välttämättä mahdollista keskittymistä
väitöskirjatyöhön, mikä puolestaan voisi olisi
mahdollista apurahalla, joka ei tosin tarjoa pysyvyyttä
eikä välttämättä riittävää toimeentuloa.
Tutkimuksen mukaan ei kuitenkaan ole olemassa
pelkästään hyviä tai huonoja rahoitustilanteita, sillä
jatko-opiskelijoiden tarpeet vaihtelevat opintojen ja
elämäntilanteen mukaan. Pitkää Suomen Akatemian
tutkijakoulurahoitusta kuitenkin arvostetaan, koska
se koetaan suhteellisen pysyvänä rahoituksena, joka
mahdollistaa myös keskittymisen väitöskirjatyöhön,
mikäli se myönnetään useammaksi vuodeksi kerrallaan.
Toisaalta lyhyitä apurahoja parjataan, koska
pätkittäisyytensä lisäksi niiden aikana ei voi keskittyä
väitöskirjaan vaan sen tarjoama työaika pitää käyttää
seuraavan hakemuksen valmisteluun.
Rahoituksen koetaan vaikuttavan välillisesti myös
jatko-opiskelijoiden hyvinvointiin. Kyselyaineistossa
rahoituksen kerrotaan vaikuttavan työn sisällön ja
yksityiselämän hallittavuuden sekä työn hallitsemisen
ja ammatillisen itsetunnon kokemuksiin, jotka
kaikki ovat työhyvinvoinnin osa-alueita.
Toisaalta kielteinen apurahapäätös voidaan kokea
ammatillista itsetuntoa heikentävästi eli osoituksena
siitä, että jatko-opiskelija ei osaa työtään, eikä häntä
arvosteta. Pitkäkestoisella, alusta asti turvatulla
rahoituksella väitöstyötään valmistelevat vastaajat
suhtautuvatkin tulevaan tutkijanuraan keskimäärin
positiivisemmin ja ovat vähemmän alttiita vakaville
jatko-opintojen keskeyttämispohdinnoille, päinvastoin
kuin epävarmalla ja pätkittäisellä rahoituksella
työskentelevät. Tulokset antavat viitteitä myös siitä,
että työyhteisö voi monin tavoin paikata rahoitustilanteista
johtuvaa epävarmuutta. Esimerkiksi kun
kielteiset apurahapäätökset nakertavat jatko-opiskelijan
itsetuntoa, tukeva työyhteisö voi neutraloida
tätä tunnetta positiivisen palautteen voimin.
Lisäksi jatko-opiskelijan luottamus ohjaajan tukeen
tai työyhteisön yhteisiin ponnisteluihin rahoituksen
suhteen auttaa paikkaamaan epävarmuutta
tulevasta. Tohtorikoulutuksen kehittämiskeskusteluun
olisikin syytä lisätä kysymys siitä, miten erilaisista
rahoitustilanteista heijastuvia hyvinvointivaikutuksia
voitaisiin paremmin huomioida työyhteisöissä
ja väitöskirjatyön suunnittelu- ja ohjausprosesseissa.
Jatko-opintoihin myös ajaudutaan
Tilastojen mukaan tohtoreiden työttömyysluvut ovat
pieniä verrattuna alemman tutkinnon suorittaneisiin.
Etenkin nykyisen taloudellisen suhdanteen aikana
osa maistereista hakeutuukin jatko-opintoihin paremman
työllistymisen toivossa.
Myös toteutetun kyselyn vastaajista 11,5 % ilmoitti
työttömyyden tai heikon työllisyystilanteen
vaikuttaneen ”erittäin paljon” heidän päätökseensä
hakeutua jatko-opiskelijaksi. Henkilökohtaisten työllistymismahdollisuuksien parantaminen syynä
hakeutua tieteellisiin jatko-opintoihin ei vastaa perinteisiä
akateemisia tavoitteita, mistä syystä ryhmää
haluttiin analysoida tarkemmin.
Kyseisessä ryhmässä ns. kovien tieteiden jatkoopiskelijoiden
määrä painottuu. Ryhmän vastaajista
56% on luonnontieteilijöitä, maa- ja metsätaloustieteilijöitä
tai tekniikan alan jatko-opiskelijoita, 18%
lääke- tai terveystieteilijöitä ja loput 26% yhteiskuntatieteilijöitä,
humanisteja tai kasvatustieteilijöitä.
Suurin osa (52 %) ryhmästä kuuluu ikänsä puolesta
urapolkunsa alkuvaiheessa oleviin eli he ovat alle
30-vuotiaita.
Kuten koko kyselyaineistossa, myös tässä ryhmässä
yleisimpiä tohtorikoulutukseen lähtemiseen
motivoivia tekijöitä ovat kiinnostus tutkimustyöhön,
halu kehittyä, tavoite oppia tieteellisen kirjoittamisen
taitoja ja ymmärtää laaja-alaisesti valittua tieteenalaa.
Jatkokoulutus on ryhmään kuuluville kuitenkin vahvasti
myös tapa työllistyä ja mahdollisuus saada lisäaikaa
oman paikkansa etsimiseen työmarkkinoilla.
Suuri osa ryhmän vastaajista tiivistää työllistymisensä
yhdeksi tärkeimmäksi työelämään liittyväksi
tavoitteekseen, eivätkä tavoitteet liity niinkään
esimerkiksi kasvamiseen alan asiantuntijaksi. Näille
jatko-opiskelijoille tohtorikoulutus ei välttämättä ole
ollut pitkäaikainen ja harkittu tavoite, vaan he kokevat
muita vastaajia useammin ajautuneensa tohtorikoulutukseen.
Seminaarissa syntyikin vilkasta keskustelua juuri
jatko-opintojen opiskelumotiiveista ja niihin ”ajautumisesta”.
Projektin tutkijat kuitenkin korostavat,
että jatko-opintoihin ajautuminen ei sinällään välttämättä
ennusta mitään tai ole huono asia: ei yksilön
eikä lopulta hänen väitöskirjansa tieteelle tuottaman
kontribuutionkaan näkökulmasta. Huomionarvoinen
havainto koko tutkimusaineistosta onkin, että kiinnostus
tutkimukseen pääsääntöisesti lisääntyy jatkoopintojen
aikana, ja moni jatko-opiskelija innostuu
tutkijan työstä vasta jatko-opinnoissa edettyään.
Ajautuminen jatko-opintoihin ei myöskään ole uusi
ilmiö. Seminaarissa huomautettiin, että aiemmat vuosikymmenet
ovat osoittaneet koulutuskanavien ruuhkautuvan
taloudellisten matalasuhdanteiden aikana.
Useat tähän ryhmään kuuluvat siis kokevat, että
tohtorikoulutus on keino työllistyä ja saada taloudellista
turvaa. Heidän kuvauksensa tiedeyhteisöstä
ja tutkimustyöstä kertovat tohtorikoulutuksen kytkeytyvän
aiempaa tiiviimmin projektimaiseen tutkimuksentekoon
ja rahoitukseen. Tutkimusprojekteissa
työtehtäviin kuuluu väitöskirjan tekemisen lisäksi
projektihallinnointia ja rahoituksen hakemista, minkä
jatko-opiskelijat kokevat usein häiritsevän väitöskirjatyötään.
Tohtorikoulutuksen kehittämisen näkökulmasta
nämä työtehtävät voisi tunnistaa koulutuksen
osana, joka tähtää työllistymismahdollisuuksien
parantumiseen.
Projektimainen työskentely yleistyy
Väitöskirjatyön tekeminen osana tutkimusprojektia
on tuttua ns. kovien tieteiden alueella, mutta yhteiskuntatieteiden,
humanististen ja kasvatustieteiden
aloilla väitöskirjojen tekeminen projekteissa on ollut
toistaiseksi vähäisempää. On kuitenkin mahdollista,
että muutokset tyypillisissä rahoituskanavissa sekä
tiedon jakamisen ja rakentumisen näkökulmasta tervetulleet
pyrkimykset etsiä hyviä tutkimusryhmäkäytäntöjä
lisäävät projektimaista työskentelyä tulevaisuudessa
myös näillä tieteenaloilla.
Huolestuttavana ilmiönä voidaan pitää sitä, jos
projektimainen työskentely valjastaa tohtorikoulutuksen
sisällöt, tavoitteet ja toimintatavat siten, että
tutkimustyössä tarvittavien jatkuvuuden ja laajojen
ajallisten perspektiivien kokemismahdollisuudet
jäävät jatko-opiskelijalle vähäisiksi. Projektien toimintalogiikka
ja rahoituskäytännöt noudattavat tyypillisesti
lineaarisesti etenevää toimintaa, jossa poikkeamat
suunnitelmista ovat ongelmia ja ne tulkitaan
helposti tehottomana ajankäyttönä.
Koulutuksella moraalisen ja eettisen kasvun aikana
ja paikkana sekä maailmaa muuttavana resurssina
on lähtökohtaisesti projektimaista työelämää laajempi
ajan ja paikan horisontti. Jotta koulutuksen käytännöt
eivät kaventuisi täysin vastaamaan tehokkuutta ja
taloudellisia tekijöitä korostavia projektikäytäntöjä,
on tärkeää, että tohtorikoulutuksen kehittämislinjoista
päättävät tahot selkeästi tunnistavat koulutuksen
tavoitteiden ja projektimaisen toimintakulttuurin
eriytymiskohdat ja huomioivat ne suosituksissaan.
teksti KT Virve Kallioniemi-Chambers,
YM Laura Valkeasuo ja FM Mirka Gustafsson
Tampereen yliopisto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 36
|