Kokonaistyöajasta ei haluta vaihtaa toimistotyöaikaan
Kokonaistyöajan toimivuudesta on
tehty kysely. Vastaajien enemmistö
pitää sitä opetus- ja tutkimushenkilöstölle
sopivana järjestelmänä.
Työsuunnitelmiin liittyy puutteita.
Yliopistojen kokonaistyöaikasopimuksen soveltamisala
laajeni vuonna 2010 käsittämään koko opetus- ja
tutkimushenkilöstön. Nyt, kun sopimus on ollut
voimassa noin 2,5 vuotta, voi jo arvioida sen toimivuutta.
Lyhyissä määräaikaisissa palvelussuhteissa
olevien nuorempien tutkijoiden ja tohtorikoulutettavien
osalta epäkohtina on huomattu vuosilomaa
vastaavien vapaiden pitämättä jääminen ja äitiys- ja
perhevapaiden huomioon ottaminen työsuunnitelmia
tehtäessä.
Kymmenen akavalaista liittoa, mukaan lukien
Tieteentekijöiden liitto, teettivät jäsenistölleen lokakuussa
2012 yliopistojen kokonaistyöaikaa ja sen
toimivuutta koskevan kyselyn. Kysely lähetettiin
nettikyselynä liittojen yliopistoissa työskenteleville
jäsenille. Kyselyn käytännön järjestelyistä ja tulosten
analysoinnista vastasi Luonnontieteiden Akateemisten
Liitto LAL. Kyselyyn tuli 2097 vastausta, vastanneista
37 prosenttia oli Tieteentekijöiden liiton jäseniä.
Alun perin kyselyssä oli tarkoitus kartoittaa nuoremman
tutkijankunnan käsityksiä kokonaistyöaikasopimuksen
toimivuudesta, mutta kysely osoitettiin
myös muulle opetus- ja tutkimushenkilöstölle. Vastanneista
74 prosenttia oli määräaikaisessa palvelussuhteessa
ja 30 prosenttia vastanneista oli tohtorikoulutettava/
tutkijakoulutettava/nuorempi tutkija/
tohtoriopiskelija -nimikkeellä.

Toimistotyöaika sai vain vähän kannatusta
Asteikolla 1-5, 59 prosenttia vastanneista katsoi kokonaistyöaikajärjestelmän
toimivan melko hyvin tai
hyvin (4-5). Isoja eroja eri nimikkeillä työskentelevien
osalta ei ollut. Vain 14 prosenttia vastanneista siirtyisi mieluummin säännöllisen toimistotyöajan piiriin.
16 prosenttia vastanneista ei ole tehnyt ollenkaan
työsuunnitelmaa. Helsingin, Oulun, Lapin ja Turun
yliopistoissa noin 20 prosenttia vastanneista ei ollut
laatinut työsuunnitelmaa. Sen tehneistä 37 prosenttia
katsoi, ettei työsuunnitelmasta ole ollut lainkaan
hyötyä. Avovastausten perusteella työsuunnitelmia
pidettiin turhauttavina, koska niillä ei ole paljoakaan
tekemistä todellisten töiden ja työmäärän kanssa.
Erityisen turhauttavana pidettiin työajan kohdentamista,
koska todellinen tehty työmäärä on huomattavasti
suurempi kuin 1 600 tuntia.
Kokonaistyöaikaa koskevan työehtosopimuksen
mukaan jokaisen henkilön on laadittava työsuunnitelma
yhteistyössä esimiehensä kanssa ennen seuraavan
lukuvuoden alkua. Kyselyn perusteella näyttää
myös siltä, että työsuunnitelmia ei ole muutettu
perhevapaiden ja sairauspoissaolojen vuoksi. 80 prosenttia
vastaajista on voinut pitää vuosilomaa vastaavan
vapaan. Väitöskirjantekijöiltä kysyttiin erikseen
opetustehtävien määrää. Vastausten perusteella monella
menee vuosittaisesta työajasta enemmän aikaa
opetustehtäviin kuin työehtosopimuksen suosituksen
mukainen 5 prosenttia.
Perhevapaiden pitämisessä ongelmia
Pääosin kokonaistyöaikajärjestelmään ollaan tyytyväisiä.
Liian suuret työmäärät johtuvat liian vähäisestä
opetus- ja tutkimushenkilöstön määrästä eikä työaikajärjestelyistä.
Lyhyissä määräaikaisissa palvelussuhteissa
olevilla vuosilomaa vastaavat vapaat jäävät
usein pitämättä tai osittain pitämättä. Perhevapaiden
yhteydessä pitäisi voida tarkastella työsuunnitelman
toteutumista ennen perhevapaan alkua ja perhevapaan
jälkeen. Jos vapaajaksoa ei ole ehtinyt pitää ennen
perhevapaan alkamista, on luontevaa neuvotella vapaajakson sijoittumisesta perhevapaan jälkeen.
Tässä asiassa tarvitaan myönteistä ilmapiiriä ja tietoisuuden
lisäämistä.
Määräaikaisissa palvelussuhteissa olevat eivät
välttämättä uskalla ottaa esille työsuunnitelmaansa
liittyviä asioita esimiehensä kanssa, kun pelkäävät
työsuhteensa jatkumisen puolesta. Yliopistojen henkilöstöosastojen
tulisi ohjeistaa ja kouluttaa esimiehiä
perhevapaiden huomioon ottamisesta kokonaistyöaikajärjestelmässä.
Ongelmien ratkaisemiseksi on
neuvoteltava myös mahdollisista tarkennuksista työehtosopimuksen
soveltamiseen.
Työsuunnitelmien tekemiseen ja merkitykseen
on syytä kiinnittää enemmän huomiota. Työsuunnitelma
on kuitenkin dokumentti, joka voidaan ottaa
esille esimerkiksi erimielisyystilanteissa ja tarkasteltaessa
suunnitelman toteutumista. Työsuunnitelmia
käytetään myös tilastoinnin pohjana, kun tarkastellaan,
kuinka paljon yliopistossa käytetään aikaa opetustehtäviin,
tutkimustehtäviin ja yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen.

teksti Eeva Rantala
toiminnanjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
Poimintoja avovastauksista
”Älkää nyt tätäkin ruvetko
herran jestas muuttamaan.”
”Mitä järkeä on ylläpitää
kokonaistyöaikajärjestelmää,
kun kukaan ei
tee VAIN 1600 tuntia
töitä vuodessa. Kokeilepa
tehdä, niin seuraavana
vuonna ei enää sulle töitä
löydykään!”
”Antaa paljon vapautta
järjestellä omia työtehtäviä
ja työaikoja sopivalla
tavalla. Ainoa ongelma
on todellisen työmäärän
ja teoreettisen työmäärän
vastaamattomuus.”
”Kokonaistyöaika on periaatteessa
hyvä, mutta
yliopistojen toiminta perustuu
liian paljon siihen,
että tutkimustyö tehdään
työajan ulkopuolella.”
”Ongelma lyhyissä pätkätyösuhteissa.
Ollaan
projektin johtajan armoilla
siinä, onko lomaa mahdollista
koskaan pitää.”
”Lomat ja perhevapaat
epäselviä! Äitiysloman
ajalta tulee ”kertyä” vapaata
niin kuin vanhassa
systeemissä! Tilanne
on siis huonontunut
selvästi.”
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 8
|