Tutkijoiden paluu politiikkaan
Itsenäisyyden alkuvuosikymmeninä ja vielä
sotien jälkeen eduskunnassa ja hallituksissa
istui paljon opettajia, rehtoreita,
kansansivistyksen kehittäjiä sekä yliopistoprofessoreita.
Se ei ollut ihme, sillä yhteiskunnallisen
arvostuksen ohella nämä ammatit
tarjosivat ainakin paikallista julkisuutta sekä hyvän
tilaisuuden harjaantua poliitikoille hyödyllisissä
puhumisen ja kirjoittamisen taidoissa.
Seuraavaksi askeleeksi suomalaisen lukeneiston
yhteiskunnallisessa aktiivisuudessa on tapana
mainita ylipolitisoitunut 1970-luku, jolloin
yliopistollisia opetusvirkojakin jyvitettiin jäsenkirjaperustein,
opiskelijapolitiikan kiihkeydestä
puhumattakaan. Seuranneen vastareaktion myötä
puoluepolitiikka suurelta osin väistyi sekä ylioppilaskunnista
että laitoksilta.
Puoluetunnukset ovat tehneet selvää paluuta ylioppilaskuntapolitiikkaan
ainakin vuosikymmenen.
Tutkija-opettajien aktivoituminen tuli
puheenaiheeksi viime eduskuntavaaleissa ja uudelleen
kuntavaaleissa. Ilmiön laajuudesta ei ole
kunnollisia tilastoja. Monen yliopistolaisen vaikutelma
kuitenkin on, että aiempaa useampi kollega
on lähtenyt ehdolle yleisiin vaaleihin.
Etenkin yliopistokaupungeissa nähtiin ehdokaslistoja,
joissa tutkijatausta, tohtorin tutkinto
tai yliopistosektorin ay-kokemus olivat varsin
vahvasti edustettuina. Usein kyseessä oli ensimmäisiin
vaaleihinsa lähtenyt ehdokas.
Suurimpienkin kaupunkien valtuustoihin
nousi nyt uusia tutkijataustaisia poliitikkoja, vaikka akateemiset ansiot eivät nykyään kovin
helposti muunnu joukkokannatukseksi. Monet
varasijoille yltäneet käyttävät jatkossa valtaa lautakunnissa.
Tutkijan, yliopistonlehtorin tai professorin
ammattinimikkeet ovat valtuustoissa silti häviävän
harvinaisia verrattuna yrittäjiin, sairaanhoitajiin,
opettajiin tai eläkeläisiin. Jos nyt liikkeelle
lähteneet jatkavat politiikassa, saattaa ammattikunnan
poliittinen painoarvo olla hiljalleen nousussa.
Hyväkin ehdokas tarvitsee usein toiset vaalit
tullakseen valituksi.
Samaan aikaan kisa paikallisesta vallasta kovenee,
sillä kuntaliitokset voivat merkittävästikin
vähentää valtuutettujen ja lautakuntiin valittavien
kansalaisten määrää.
Miksi yliopistotaustaiset ehdokkaat ovat lähteneet
liikkeelle juuri nyt?
Jotkut ehdolle lähteneistä sanovat halunneensa
haastaa viime vuosina yleistyneen älyllisesti
köyhältä tuntuvan populistisen politiikan.
Yksi selitys on yliopistouudistus, jonka vuosina
2009–2010 synnyttämä keskustelu sai monia
yliopistolaisia liikkeelle. Monet varmasti kokivat,
että tieteellinen argumentaatio tai yliopistojen sisäinen
julkisuus eivät riitä tärkeisiin asioihin vaikuttamiseen.
Yliopistojen uusien johtosääntöjen
ja yliopistofuusioiden jäljiltä myös yliopistojen
omiin edustuksellisiin elimiin valittavien määrä
on pienentynyt ja niiden valtaa on siirretty nimitetyille
johtajille.
Joihinkin on voinut vaikuttaa, että yliopistolaisten
mahdollisuus asiantuntijoina vaikuttaa
julkiseen päätöksentekoon on vähentynyt. Tutkimusten
mukaan monipuolisesti kootut laajapohjaiset
komiteat ovat esimerkiksi lainvalmistelussa
korvautuneet virkamiesvetoisella menettelyllä,
jota leimaa kiire ja vahva riippuvaisuus hallitusohjelmasta.
Osallistumisen näkökulmasta onkin jonkin
verran paradoksaalista, että samalla kun maan
hallitukset ovat kantaneet huolta kansalaisten
poliittisesta aktiivisuudesta ja asiantuntijatiedon
välittymisestä päätöksentekoon, ovat ne samalla
käytännössä vähentäneet edustuksellisia elimiä ja
menettelyitä, joissa kansalaisten tai asiantuntijoiden
punnittu ääni voi tulla kuulluksi.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 20
|