Osaava koulutus menestyvän yliopiston ehto
Yliopistopäivät keskittyivät
tänä vuonna käsittelemään
koulutuksen merkitystä
yliopistojen elinehtona.
Myös opettaminen palvelutehtävänä
nousi esille.
Yliopistojen opetusalan liiton YLL:n
puheenjohtaja Seppo Sainio puhui
avauksessaan yliopistojen rahoitusmallin
ohjaavasta vaikutuksesta sekä
opetushenkilöstön asemasta jatkuvassa
muutospaineessa.
— Rahoitusmalli on määrämittaisuutta korostava.
Siinä ei näy yliopistojen päätehtäviä tekevä ihminen.
— Uudistuksia on piisannut. Seuraava paukku on
vasta tulossa, kun OKM:n rakennetyöryhmä miettii
yliopistoihin kaksivuotisia ammatillisia tutkintoja.
OAJ:n ja YLL:n marraskuisten Yliopistopäivien
ohjelma koostui perinteiseen tapaan sekä edunvalvonta-
asioista että ajankohtaisista korkeakoulusektorin
teemoista. OAJ:n toimiston asiantuntijat
kertoivat kuulumisia edunvalvonnan kentältä. Erityisasiantuntija
Hannele Louhelainen selvitti kuulijoille
mittavan ammattikorkeakoulu-uudistuksen
tilannetta. Työmarkkina-asiamies Jorma Lehtimäki
puhui yliopisto-opettajien 1600 tunnista ja esitteli
mallia perusopetuksen tuntikaton määrittelyksi.
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen korosti tervehdyksessään,
että opetus ei voi olla tutkimuspohjaista,
jos se perustuu vain muiden tekemään tutkimukseen.
— Se, että hallitsee vain sisällön, ei tee hyvää
opettajaa. Pitää hallita myös pedagogiset taidot. Yliopistoissa
ei riittävästi rakenneta eikä kunnioiteta
opettajien urapolkuja. Helsingin yliopistossa on tähän
harrastuneisuutta (Opettajien akatemia) ja hyvästä
opettajuudesta palkitaan myös rahallisesti. Mallin
soisi leviävän muuallekin, Luukkainen toivoi.
Opettaminen vai oppiminen palveluna?
Tampereen teknillisen yliopiston tietojohtamisen
professori Antti Lönnqvist puhui esityksessään koulutuksesta
yliopiston tietointensiivisenä palveluna.
Hän on väitellyt yritysten aineettomasta pääomasta vuonna 2004.
— Olemme siirtyneet tieto- ja palveluyhteiskuntaan,
mutta töiden organisointi ja johtaminen nojaa
edelleen teollisen tavaratuotannon ajattelutapoihin.
Lönnqvist esitti YouTubesta kiinnostavan videon,
jossa mediapersoona Saku Tuominen kertoo nykytyöpaikoista,
joissa työpäivistä on tullut eräänlaista
työväenteatteria. Päätön kouhottaminen, turhanpäiväiset
palaverit ja sähköpostin cc-viestit vievät
työajan – tärkeät työt joudutaan tekemään iltaisin
ja viikonloppuisin. Ajanhallinnan pitäisi olla ennen
kaikkea itsensä hallintaa.
Lönnqvist pohdiskeli, onko opettaminen palvelutyötä
vai pitäisikö oppiminen nähdä palveluna. Opettamista
mitataan opintopisteiden ja opiskelijapalautteen
perusteella.
— Pitäisikö ennemminkin mitata onnistumista ja
sitä, mikä on opiskelijan panos oppimiseen? Tietoa
ei vaan kaadeta, vaan opiskelijan pitäisi ottaa asioista
koppi. Opiskelijoiden soisi miettivän sitä, mikä on
kyseisen asian oppimisen merkitys seuraavaa kurssia
ajatellen tai vielä pitemmälle mietittynä — tulevan
työllistymisen kannalta.
Opiskelijat voisi myös hyödyntää paremmin resurssina,
jolloin tekemisen painopiste siirtyisi opettajalta
opiskelijalle. Lönnqvist kertoi omasta yksiköstään
käytännön esimerkin, jossa opiskelijat pistettiin
laatimaan ideaalikurssia. Kyseinen kurssi oli sitten
mahdollisuus suorittaa ns. itsepalveluväylänä tai yhteistyönä
suunnitellun ideaaliversion pohjalta.
Opiskelijoita ei kouluteta rahoitusmallia varten
Yliopistopäivien otsikkona oli Osaava koulutus menestyvän
yliopiston ehto? Korkeakoulujen arviointineuvoston
puheenjohtaja, Turun yliopiston vararehtori
Riitta Pyykkö piti otsikkoa oikeaan osuneena, mutta
kysymysmerkin voisi ottaa siitä pois. Hän puhui myös
auditoinneista ja koulutuksen laatuyksiköiden tilanteesta.
— On sääli, jos yliopistokoulutuksen laatuyksiköistä
luovutaan. Ne eivät näy uudessa rahoitusmallissa,
mutta toivotaan, että joku tapa niiden jatkolle
löytyisi.
Pyykön mukaan rahoitusmalli on kuitenkin herättänyt
yliopistoja koulutustehtävän parempaan
huomioimiseen
— Mutta arvioidaanko mallin pohjalta liikaa ainoastaan
opintojen sujuvuutta? Opiskelijoita ei kuitenkaan
kouluteta palvelemaan jotain mallia.
— Elinikäinen opiskelu ei tarkoita elinikäistä tutkinto-
oikeutta, Pyykkö muistutti lisäksi.
Tutkintojen suunnittelu omina kokonaisuuksina
jäi Pyykön mielestä kesken tutkinnonuudistuksessa.
Nähtäväksi jää myös yliopistojen mahdollinen profiloituminen
joko kandidaatti- tai maisterikouluttajina.
Haasteena on myös se, että kansallinen liikkuvuus
ei ole edistynyt tavoitteiden mukaisesti.
Professori Pyykkö piti yliopisto-opettajien pedagogisia
taitoja tärkeänä, mutta kannatti tässä ennemmin
vapaaehtoisia kursseja kuin pakollisuutta.
Panostus opetukseen, panostus oppimiseen
Helsingin yliopiston vararehtori Jukka Kola puhui
opetuksen johtamisesta. Hän piti johtamista opetustoiminnassa
erityisen tärkeänä, koska siinä ei ole samalla
tavoin kannustimia kuin tutkimuksessa.
— ”Opetustaakka” vs. tutkimusinto — onko se
aina näin? Voisi myös kysyä, jääkö tutkijoille
aikaa opettaa.
Kola kertoi Helsingin yliopistossa toteutetusta
opetuksen johtamisen toteuttamisesta.
Työpajojen, vararehtorin tiedekuntakierrosten
ja oppimisseikkailujen
kautta tultiin tänä syksynä pidettyyn
rehtorin tavoiteneuvottelukierrokseen,
jossa opetusasiat korostuivat.
— Kissat haluttiin nostaa pöydälle.
Näitä olivat mm. akateemisen ja hallinnollisen
johtamisen vuorovaikutus, tiedekuntien
ja keskushallinnon yhteistyö,
tiedekuntien ja ainelaitosten välinen yhteistyö.
Lopuksi Kola puhui Helsingin yliopiston
Opettajien akatemiasta, joka
aloittaa ensi vuoden alusta 30 jäsenen
voimin. Akatemian tavoitteena on vahvistaa
opetuksen arvostusta ja asemaa,
edistää oppimisen laatua ja luoda opettajan
uralle palkitseva etappi. Lisäksi se
tarjoaa yliopiston opettajille monialaisen
yhteisön, joka antaa kollegatukea opetuksen
kehittämisessä ja vahvistaa hyvien
käytänteiden leviämisessä yliopistolla.
— Panostus opetuksen arvostuksen
nostamiseen ja opetuksen kehittämiseen on samalla
panostus opiskelijoihin, opintojen edistymiseen ja
oppimisen laatuun, Kola kiteytti.
Koko Suomen Opettajien akatemia?
Koulutustehtävää pohdittiin vielä esitysten jälkeisessä
paneelikeskustelussa. Tähän osallistuivat Lönnqvistin,
Pyykön ja Kolan lisäksi YLL:n puheenjohtaja
Seppo Sainio ja Itä-Suomen yliopiston henkilöstöjohtaja
Jouni Kekäle.
Kekäle siteerasi Helsingin yliopiston entistä kansleria
Kari Raiviota, joka piti yliopistojen koulutusfunktiota
keskeisimpänä, koska se tuottaa suurimman
vaikuttavuuden.
Keskustelussa yliopistonlehtori Irja Haapala Itä-
Suomen yliopistosta esitti, että Suomessa voisi olla
yksi koko maan kattava Opettajien akatemia. Sekä
idän että lännen yliopistojen edustajat pitivät akatemian
ideaa erinomaisena, mutta koko Suomen kattavana
se voisi tuntua liian etäiseltä ja koordinointi voisi
olla hankalaa.
teksti Kirsti Sintonen
kuva Veikko Somerpuro
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 30
|