Kirja-arviot
|
Humboldtilaisuus uusiksi
Antti Hautamäki – Pirjo Ståhle:
Ristiriitainen tiedepolitiikkamme — suuntana innovaatiot vai sivistys?
Gaudeamus 2012. 207 sivua.
|
Mitä tekemistä yliopistoaatteella
on ihmiskuntaa
piinaavien ilkeitten ongelmien,
kuten ilmastonmuutoksen tai väestön
vanhenemisen kanssa?
Paljonkin, jos tuoretta tiedepoliittista
pamflettia on uskominen.
Tutkimusprofessori
Antti Hautamäki ja professori Pirjo
Ståhle esittelevät siinä ajatustaan
uushumboldtilaisesta yliopistosta
— ja sen vaatimasta tiedestrategiasta
Osa kirjassa esitetyistä asioista
on tuttuja jo 90-luvun tiedepoliittisista
keskustelusta, kuten markkinalogiikan
ja tieteen eetoksen
yhteen sovittamisen vaikeudet.
Mutta mukana on useita aivan
uusia avauksia.
Mitä pamfletin tekijät uushumboldtilaisella
mallillaan sitten
tarkoittavat?
Perinteinen, humboldtilainen
yliopistoaate nojaa muun muassa
tutkimuksen ja opetuksen yhteyteen
sekä niiden vapauteen.
Tieteellinen tieto eroaa muusta
tuotetusta tiedosta sisäisen laatukontrollin
eli vertaisarvioinnin
ansiosta. Muun muassa kansleri
Ilkka Niiniluoto on puhunut humboldtilaisuuden
puolesta.
Hautamäki ei purkaisi nykykäytäntöä
täysin, mutta näkee siinä
paljon ongelmia, muun muassa
korostuneen tieteenalakohtaisuuden
ja sisäänlämpiävyyden.
Hautamäen uushumboldtilaisessa
yliopistossa tieteen
sisäinen vertaisarviointi korvautuisi
osittain ”moniulotteisilla”
laatukriteereillä. Sellaisia olisivat
esimerkiksi tuotetun tiedon merkityksellisyys
ja eettisyys. Tutkija
voisi lisätä meriittilistaansa ”vuorovaikuttamisen”
yhteiskunnan
kanssa.
Tutkimusteemoja pohdittaisiin
ja valittaisiin yhdessä erilaisten
sidosryhmien kanssa. Sanansijan
saisivat niin kansalaisjärjestöt,
elinkeinoelämän edustajat tai ajatushautomot.
Jo tässä kohtaa herää väistämättä
erinäisiä kysymyksiä.
On vaikeaa nähdä, miksi kansalaisjärjestöjen
tai sosiaalisen
median sananvalta yliopistossa
johtaisi parempiin tuloksiin kuin
paljon parjattu liike-elämän tai
poliitikkojen valta. Kansalaisyhteiskunta
ehkä pitää ylevänä
tutkimuksen tavoitteena vaikkapa
tasa-arvon edistämistä. Mutta
valmiina päämääränä sellainen voi
kahlita tutkijoita paljon kieroutuneemmalla
tavalla kuin teollisuuspomojen
vaatimukset.
Hautamäki ja Ståhle esittävät
myös, että humanistiset ja yhteiskuntatieteet
olisivat nykyisin
jotenkin paitsiossa. Väite kuulostaa
käsittämättömältä, jos katsoo,
ketkä tiedepolitiikasta Suomessa
päättävät. Useimmat instituutiot
eduskunnasta opetusministeriöön
ja mediaan ovat juuri humanistien
ja yhteiskuntaoppineitten käsissä.
Luonnontieteilijöitä saa etsiä
suurennuslasin kanssa. Eipä heitä
Hautamäen ja Ståhlen kirjan kirjoittajinakaan
juuri näy.
Entä tutkimuksen laatukriteereiden
laajentaminen Hautamäen
ja Ståhlen ehdottamalla tavalla?
Osa tutkijoista varmasti ottaisi
mieluusti pisteitä turuilla ja toreilla
puhumisesta, mutta vähintään
yhtä moni toivoo työrauhaa. Siis
mahdollisuutta keskittyä yhteen
asiaan kunnolla. Vastaavia toiveita
kuuluu muualtakin, kuten
yrityksistä ja kouluista.
Työnjako ei ehkä olekaan hullumpi
keksintö?
Ståhle ja Hautamäki ovat keränneet
kirjaansa myös joukon
kiinnostavia kommenttipuheenvuoroja.
Niistä mieleenpainuvimman
on kirjoittanut Arto Mustajoki.
Hänellä on unelma — tiedepolitiikan
mallimaasta. Mustajoen
riemastuttava teksti iskee asian
ytimeen, mutta on samalla hykerryttävän
hauskaa luettavaa.
Mustajoen unelmassa suomalaiset
yliopistot erikoistuvat, vain
yksi jää monialaiseksi. Yliopistoissa
on vähän hallintoa, mutta
runsaasti hallintohenkilökuntaa.
Opiskelijat tuntevat vastuunsa
ja istuvat kurssinsa loppuun asti
häipymättä välillä Viroon tennistä
pelaamaan.
Suoranaista siviilirohkeutta
Mustajoki osoittaa kirjoittamalla,
että mallimaan ammattiryhmissä
saa olla sukupuolieroja. Tyttöjen ja
poikien tulee opiskella matematiikkaa
yhtä paljon ja paremmin
kuin nykyisin. Mutta ehkä naiset
silti haluavat hoivata — ja miehet
kuljettaa koneita.
Kokonaisuudessaan kirja on
lukemisen arvoinen, vaikka sivuja
selatessa verenpaine kohdakkoin
nousee — kenellä mistäkin syystä.
Niin voisi päätellä myös kirjan
julkistamistilaisuudesta. Opetus- ja
kulttuuriministeriön ylijohtaja
Anita Lehikoinen sydämistyi, kun
pamfletistit vaativat Suomeen
tiedeministeriä.
Vastauspuheenvuorossaan
Lehikoinen kertoi kahlanneensa
teosta läpi edellisenä yönä, ja
puuskahti samaan hengenvetoon:
— Kyllä minä niin mieleni pahoitin!
Mai Allo
|
Suurisieluisuus on kuningashyve
Antti Kylliäinen:
Paksunahkaisuudesta suurisieluisuuteen.
Otavamedia 2012.
|
Nykyään työelämä on kovaa ja
epävakaata ja kuka tahansa
voi joutua irtisanotuksi milloin tahansa.
Työmaailmassa ainoa arvo
näyttää olevan raha ja ainoa hyve
paksunahkaisuus.
Pastori ja kirjailija Antti Kylliäisen
mielestä työssä pitää olla
muitakin arvoja kuin raha ja
etenkin johtajien tulisi omata
myös suurisieluisuuden hyve.
Itse asiassa Kylliäinen marssittaa
työelämään koko joukon muitakin
hyveitä. Lähtökohtana hänellä
on antiikin hyve-etiikka, ja sen
merkittävin ja tunnetuin edustaja,
Aristoteles.
Länsimaissa on puhuttu hyveiden
asemasta arvoista. Ne ovat
kuitenkin hyvin abstrakteja ja
yleisiä asioita ja helposti jäävät vain
juhlapuheiden tasolle. Hyveet sen
sijaan kumpuavat ihmisen persoonasta
ja luonteesta ja kehittyvät ja
toteutuvat elävässä elämässä.
Aristoteleen mukaan eri
asioilla ja ihmisillä on omat hyveensä.
Veitsen hyve on leikata,
kilpahevosen juosta nopeasti ja
ihmisen, vaikkapa opettajan tai
tutkijan hyve on totuudellisuus.
Hyveet opitaan päähän pänttäämisen
sijaan toimimalla ja sopeuttamalla
toiminta kulloisenkin
tilanteen erityisiin vaatimuksiin.
Vaikka maailma on monessa
muuttunut Aristoteleen päivistä,
filosofin hyveajattelu ei ole Kylliäisen
mielestä vanhentunut kuin
joissain kohdin. Kuten siinä, että
Aristoteles ei puhunut ammattien
tai työn kohdalla hyveistä, koska
antiikissa vapaat ja hyveelliset
ihmiset eivät tehneet työtä, vaan
jättivät sen orjien harteille.
Nykyään työelämässä kaikki
ovatkin orjia siinä mielessä, että
kaikille ainoa tavoite on oman
edun ajaminen. Nuoret uuden
sukupolven edustajat haluavat
karistaa kokonaan harteiltaan
vanhempiensa käsityksen työstä
velvollisuutena ja yhteisen hyvän
edistäjänä, jota tehdään kahdeksan
tuntia päivässä eläkeikään asti.
Sinänsä on hyveajattelun mukaista
sekin, työ on vain yksi osa elämää
ja myös perheellä ja harrastuksilla
on oma tärkeä paikkansa kokonaisuudessa.
Kylliäisen mielestä vaarana on
vain se, että työstä tulee tekijälleen
pelkkä väline toimeentulon
hankkimisessa ja työnantaja pitää
työntekijän talossa vain voiton
kasvattamisen takia.
Aristoteles erottikin toiminnan,
joka on vain väline johonkin
muuhun, toiminnasta, jota tehdään
sen itsensä vuoksi. Hyveet
liittyvät juuri jälkimmäiseen.
Rikastuminen ei voi koskaan olla
hyve, koska raha on vain väline, ja
ainoastaan paksunahkaiset pitävät
sen hankkimista päämääränä.
Suurisieluisuus on paksunahkaisuuden
vastakohta.
Suurisieluinen yritysjohtaja on
mesenaatti, joka jakaa rahaa auliisti
tärkeisiin ja yhteistä hyvää
edistäviin hankkeisiin. Suurisieluisuuden
muita tuntomerkkejä
ovat taito kuunnella ja ottaa vastaan
arvostelua, muuttaa toimintaa,
jos arvostelu on oikeutettua
ja ylipäänsä totuudellisuuden ja
viisauden kohottaminen elämän
ohjenuoriksi.
Kylliäinen ei juuri yliopistosta
puhu. Mutta erityisesti yliopistossa
suurisieluisuus on paitsi professorien
ja muiden auktoriteettiasemassa
olevien, myös tutkijoiden ja
opiskelijoiden kuningashyve. Tiedeyhteisössä
ei paksunahkaisen
härkäpäinen puskeminen läpi esteiden
ja vastustajien häikäilemätön
nujertaminen kanna pitkällekään.
Tutkimustyö etenee sitä
syvemmälle ja pitemmälle, mitä
avoimempi tutkija on arvostelulle
ja kollegoidensa ajatuksille, mitä
valmiimpi hän on luopumaan
rakkaimmistakin teorioistaan, jos
totuus ja viisaus niin vaativat.
Suurisieluiset tekevät suuria
tieteellisiä keksintöjä ja löytöjä.
Pekka Wahlstedt
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 46
|