Kysymys-vastaus Anita Lehikoinen
Yksi yhtenäinen korkeakoululaki ei ole valmisteilla – ei ainakaan opetus- ja kulttuuri -ministeriössä. Näin vakuuttaa kansliapäällikkö Anita Lehikoinen. Hän perää yliopistoilta yhä enemmän profiloitumista ja poisvalintoja.
1) Korkeakoulujen ja tiedelaitosten johdon seminaarissa
10.-11.12. esitellään kansainvälistä selvitystä korkeakoulujärjestelmän
kehittämisestä. Mitä odotat siltä?
Korkeakoulu- ja tiedepolitiikkaa tehdään vahvasti
myös kansainvälisessä kontekstissa, joten on luontevaa
katsoa, miten korkeakoululaitosta on muualla
jäsennetty ja miltä oma kahden sektorin mallimme
näyttää. Toivottavasti saamme uusia näkökulmia kotimaiseen
keskusteluun, joka helposti jumiutuu pieniin
yksityiskohtiin.
2) Onko duaalimalli tullut tiensä päähän? Ja jos on,
niin miksi juuri nyt?
Tutkintojen sisältöjen ja niiden tuottamien osaamisten
erilaisuuden tarve ei ole ollenkaan tullut tiensä
päähän. Sen sijaan on arvioitava, onko nykyinen
sektoreiden jyrkähköön organisatoriseen erotteluun
perustuva malli tullut tiensä päähän. Kansainvälisesti
arvioiden ihan näin jyrkkärajaista mallia ei taida
muualla olla. Taloudellinen tilanne antaa vahvasti
aihetta tarkistaa toimintarakenteita ja -tapoja: emme
kai tuhlaa niukkoja resursseja vanhakantaisiin toimintatapoihin?
3) ”Kentällä” liikkuu huhuja siitä, että yksi yhtenäinen
korkeakoululaki olisi jo valmisteilla. Onko näin?
Ei sellaista ainakaan ministeriössä ole valmisteilla.
4) Tampereen korkeakoulut pohtivat mahdollista yhdistymistä.
Miltä kaavailu näyttää OKM:n vinkkelistä?
En muista, kuinka monta vuotta ministeriö on
sinnikkäästi rahoittanut erilaisia tamperelaisten korkeakoulujen
yhteistyöhankkeita. Ihan varsinaisesti
valtavia läpimurtoja ei ole saatu aikaiseksi. Nyt näyttää
paremmalta. Tuemme selvityshanketta ja seuraamme
kiinnostuneena, minkälaisia konkreettisia
ratkaisuja tamperelaiset esittävät.
5) Sanoit Tieteen tilan julkistuksessa (24.10.), että
50 Me:n siirto yliopistoilta Suomen Akatemialle on vakava
viesti. Miksi yliopistojen profiloituminen ei edisty
OKM:n toivomalla tavalla?
Osittain siksi, että yliopistojen on hyvin vaikea
tehdä päätöksiä vahvuusaloille tai sellaisiksi kehitettäville
keskittymisestä. Keskittyminen edellyttäisi
resurssien siirtoa yliopistojen sisällä, panostuksia
valittujen alojen kehittämiseen esimerkiksi
professorirekrytoinnissa, tutkimuksen infrastruktuuripolitiikassa
jne. Varmasti monet odottavat, että
ministeriö tekee omat työnjakoehdotuksensa nykyistä
kirkkaammiksi.
6) Viimeaikaisissa linjapapereissa (OKM:n tulevaisuuskatsaus
ja tutkimus- ja innovaationeuvoston raportti)
toistetaan ”poisvalintojen” merkitystä. Millä koulutusja/
tai tieteenaloilla on eniten päällekkäisyyksiä?
Tieteen tila 2014 -raportti kertoo hyvin selvästi,
miten pirstaleinen tutkimuskenttämme on. Meillä
on samoja koulutusaloja ja pieniä oppiaineita, joissa
voi suorittaa tohtorin tutkinnon varsin monissa yliopistoissa.
Tuloksista nähdään, että niistä monien
merkitys on yksittäiselle yliopistolle äärettömän pieni:
ei tule oikein tutkintoja eikä tutkimusta. Osassa
nähdään jopa rekrytointiongelmia. Miksi yliopistot
eivät katso tilannetta strategisesti: luopumalla jostakin,
voidaan panostaa nykyisiin tai tulevaisuuden
vahvuuksiin. Tämän takia poisvalinnat ovat niin tärkeitä.
7) Tieteen tilan julkistuksessa totesit myös, että tutkimuslaitosuudistus
ei ole ohi. Kuinka sitä on tarkoitus
jatkaa?
Ajattelen niin, että meidän pitää päästä nopeammin
ja syvemmälle yliopistojen, ammattikorkeakoulujen
ja tutkimuslaitosten yhteistyön syventämisessä.
Minusta pitää pohtia erilaisia rakenteita, joilla saadaan
aikaan osaamisen keskittymiä. Kolmen erillisen
toimijan malli ei aina varmaankaan ole se laadukkain
ja vaikuttavin. Tieteen ja tutkimuksen kokonaisuuden
ohjaus on mielestäni vielä hahmottamatta.
teksti Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 14
|