Tiedossa on tulevaisuus
Tiedon määrä on räjähtänyt.
Onko kaikki tieto
relevanttia? Miten käy
yleissivistyksen? Professoriliiton
syysseminaarin
teeman taustalla oli
optimistinen vakaumus
siitä, että tiedossa on
tulevaisuus.
Seminaarin teema sopi samalla juhlistamaan liiton 45-vuotista taivalta. Professoriliitto perustettiin
lokakuussa 1969. Liitto syntyi siitä, että professorit
halusivat puolustaa tieteellisen asiantuntemuksen
merkitystä yliopistoissa ja yliopistojen hallinnossa.
Liiton puheenjohtaja Maarit Valo puhui syysseminaarin
avauksessa siitä, että tietoon perustuvasta päätöksenteosta
on huolehdittava myös tänä päivänä — sekä yliopistoissa
että koko yhteiskunnassa. (Ks. pääkirjoitus.)
— Tieto sinänsä on tärkeää ja ihmiselle arvokasta. Tutkimustieto
on arvokasta ilman, että heti tiedetään, mitä hyötyä siitä
on. Pitkäjänteiselle tutkimustyölle ja nimenomaan perustutkimukselle
on annettava entistä paremmat mahdollisuudet, Valo
tähdensi.
Onko tieto enää valttia?
Professori Laura Kolbe Helsingin yliopistosta pohti puheessaan
sitä, ovatko tieto, tiede, ideologia ja sivistys samalla viivalla?
Tietoa pidetään nykyään kaikkein tärkeimpänä voimavarana
ja tuotannontekijänä. Oppineisuutta on aina arvostettu, mutta
onko sillä tulevaisuutta?
Kolbe korosti sitä, että tiedon ja sosiaalisen pääoman yhdistelmä
muodostaa sen, mitä eurooppalaisessa aate- ja kulttuurihistoriassa
on ollut tapana kutsua ”sivistykseksi”.
— Sirpaloituneessa maailmassa tarvitaan tietoa, tiedettä ja
tutkijoita. Mutta elämän hallinta edellyttää myös sivistystä, inhimillisten
kykyjen ja taitojen, asenteiden ja arvojen jatkuvaa
uusintamista ja arvojemme moraalisen perustan pohtimista.
Kolbe piti yleissivistystä katoavana luonnonvarana.
— Koetan houkutella nuorisoa kirjojen ääreen ja arkistoon.
Mutisen: uusi tieto syntyy lukemalla vanhaa, sitä arvostellen ja
siitä inspiroituen. Kehotan menemään kirjastoon ja arkistoon,
alkuperäislähteiden äärelle. Opiskelijat katsovat
hämmentyneinä – mitähän se täti puhuu?
Professori Kolbe arvioi, että aatteellisen perusliikkeet
— oikeistopopulismi ja uusnationalismi — eivät
tiedä hyvää tieteelle ja tutkimukselle. Tiede on vaarassa
muuttua ideologiaksi, yhdeksi muiden joukossa.
— Onko tieto enää valttia? Voiko tieteen pitkä perinne
murtua? Valitettavasti voi, ilman vastatoimia. Jo
nyt mennään tunteiden, yksilökeskeisyyden ja ”minä
tahdon” -asenteen ehdoilla. Syvätietäjien määrä ja
arvostus vähenevät. Lukeminen muuttuu eliitin harrastukseksi.
Palaammeko ehkä keskiaikaan? Oppineet
istuvat luostareissaan ja kansa pauhaa kaduilla
(=julkisuudessa) teemoista, joihin liittyy vahva tunnelataus.
Tiedossa voi olla rutkasti hauskaa tai sitten
tuskallinen sivilisaation alasajo. Onneksi Eurooppa on
renessanssien maanosa!
Tieto on sampo
Tiedebarometrin mukaan Suomen tunnetuin elossa
oleva tieteentekijä professori Esko Valtaoja puhui aiheesta
Mitä tiedolla tehdään ja miten sitä hallitaan?
Hän lähti tiedon saatavuudesta ja siitä, miten sitä on
yritetty rajoittaa. Neuvostoliitto oli malliesimerkki
epäonnistuneesta yhteiskunnasta, jossa tiedon saatavuutta
yritettiin kahlita. Nyt Internetin aikakaudella
kaikki maailman tieto on kaikkien saatavilla. Vain
Pohjois-Korea viimeisenä yrittää padota tietoa.
Valtaoja esitti havainnollisin kuvin, kuinka tiedon
määrä on kasvanut suunnatonta vauhtia. Kirjojen
määrä oli vuonna 2010 kaikkiaan 129 864 880 kappaletta.
Ja kirjat ovat vain murto-osa informaatiotulvasta.
Bitteinä olevan tiedon määrä on noin 0,3 zettatavua
ja blu-ray levyinä 3000 kilometriä.
— Yleissivistys on ihan mahdoton ajatus – kukaan
ei pysty lukemaan edes kaikkia oman alansa julkaisuja.
Tärkeämpää onkin tiedon louhinta: miten tiedosta
seulotaan olennainen.
Valtoja näytti kuvan New Yorkin savuavista WTCtorneista
11.9.2001. Terrori-iskua hän piti ääriesimerkkinä
siitä, kuinka ihminen kieltäytyy ottamasta
vastaan uutta tietoa ja ajautuu harhojen valtaan. Seuraavana
kuvana oli liukuvärjätty viivoitus valkoisesta
mustaan eri harmaan sävyjen kautta.
— Paalutamme itsemme mustaan tai valkoiseen
uskomuksemme mukaan. Mikä saisi ihmiset houkuteltua enemmän tuolle harmaalle alueelle?
Lopuksi Valtaoja puhui tiedon merkityksestä. Hän
esitti käppyräkuvion BKT:n kehityksestä. Se pinkaisi
jyrkkään nousuun 1800-luvun lopulta.
— 1600-luvulla keksittiin sellainen asia kuin tiede.
Siinä syntyi sampo, joka alkoi jauhaa rahaa ilman
moottoria.
Tiedon ja luottamuksen roolit
Professori Kirsimarja Blomqvist Lappeenrannan teknillisestä
yliopistosta puhui tiedosta, ymmärryksestä
ja luottamuksesta. Hän kiinnostui tiedon ja luottamuksen
roolista yritystoiminnassa 1990-luvun alussa.
Tuolloin hän työskenteli kauppa- ja teollisuusministeriössä
yritystutkijana ja teki lopputyötään.
— Hämmästyksekseni kaikkein haastavinta kansainvälistyminen
oli tietointensiivisille ja korkean
osaamisen varaan rakennetuille yrityksille. Vaikka
näissä oli paljon osaamista, silti klapikoneiden ja laivakalusteiden
valmistajien kansainvälistyminen oli
helpompaa. Kasvaakseen ja kansainvälistyäkseen tietointensiiviset
yrityksen tarvitsevat välttämättä niin
referenssiasiakkaan, rahoittajan kuin jakelukanavia
tarjoavan kumppanin luottamusta. Aiheesta tuli
myöhemmin väitöskirjani.
Blomqvist puhui Piilaaksosta, jonka kulttuuriin
kuuluu eri alojen ihmisten tapaaminen epämuodollisissa
verkostoissa sekä avoin ja älykäs ideoilla leikittely.
— Myös monet merkittävät tutkimusongelmat
vaativat monitieteisen tutkimusryhmän osaamisen
yhdistämistä. Puhumme helposti toistemme ohi tai
vähättelemme erilaisella tutkimusotteella ja tiedonintressillä
työskenteleviä tutkijoita. Tutkimushankkeiden
rakentaminen ja läpivienti vaatii kirjoitetun
tiedon lisäksi paljon hiljaista ja kokemusperäistä tietoa.
Yhteiskunnan korkea luottamus korreloi taloudellisen
hyvinvoinnin, tasa-arvoisuuden ja ihmisten
välisen sosiaalisen luottamuksen kanssa. Blomqvist
pohti ristiriitaa Suomen positiivisen ulkoisen maakuvan
ja sisäisen negatiivisen uutisoinnin kanssa.
— Olemmeko pystyneet arvioimaan kriittisesti
kulttuuriimme ja historiaamme perustuvia normeja
ja toimintatapoja? Ymmärrämmekö muuttua siinä,
mikä on meille luontaista mutta ei palvele meitä enää?
Blomqvist katsoi, että luottamus on yksinkertaisimmillaan
alttiiksi asettumista.
— Luottamus syntyy helposti samankaltaisuuden
varaan, mutta luottamuksen rakentaminen erilaisuuden
yli vaatii ymmärrystä ja työtä.
— Olemmeko säästäessämme ja tehostaessamme
unohtaneet uusien verkostokohtaamisten merkityksen
tiedon luomisen ja yhteisen ymmärryksen rakentamisen
areenoina, hän kysyi.
Syvällinen asiantuntijatieto yhä arvokkaampaa
Professori Guy Ahonen Työterveyslaitokselta puhui
siitä, miten tiedolla vaikutetaan. Valtaojan tavoin hän
aloitti kuvalla informaatiotulvan jyrkästä kasvusta.
— Väittelin vuonna 1983, ja juuri tuohon aikaan
informaatioräjähdyksen käyrä lähti jyrkkään nousuun.
Ahonen kertoi Työterveyslaitoksen missiosta:
työhyvinvoinnista seuraa pidemmät työurat. Työterveyslaitos
kehittää tähän ratkaisuja sekä vaikuttaa
tiedolla sidosryhmiin.
Tiedolla vaikuttaminen on määritelty laitoksen
strategiassa. Viestinnällä ja tietojohtamisella on kohderyhmät,
joiden tietämykseen, mielikuviin ja asenteisiin
halutaan vaikuttaa. Tätä kautta vaikutetaan
kohderyhmien päätöksiin ja käyttäytymiseen. Yksi
konkreettinen tiedolla vaikuttamisen muoto on virka-
auton takapenkillä luettavaksi soveltuvat viestit
päättäjille.
Viestintähaasteita ovat valtava tiedon määrä sekä
tieteellisen tiedon, perinteisen median ja sosiaalisen
median erot. Ahosen mukaan sosiaalinen media on
tuonut perinteiseen viestintälogiikkaan uuden ulottuvuuden.
— Tutkimuksen somenäkyvyys — blogitekstit,
YouTube-videoclipit, Twiitit, Flickr-valokuvat —
tuovat lisää Google-näkyvyyttä ja sitä kautta nostavat
tieteellisen tutkimuksen impaktiarvoa.
Esityksensä lopuksi Ahonen listasi kokemuksia tiedolla vaikuttamisesta.
— Yksittäinen tieto ei riitä. Yhteenvedot lisäävät
luotettavuutta. Tiedon olemassaolo ei riitä. Sosiaalinen
media on yhä tärkeämpi. Syvällinen asiantuntijatieto
on yhä arvokkaampaa. Verkostoissa on voimaa.
Taloudellinen näkökulma lisää vaikuttavuutta.
Onko kaikki uusi tieto relevanttia?
Tieteen ja tiedon kulttuurisuudesta kertoi professori
Jaakko Hämeen-Anttila Helsingin yliopistosta. Hän
erotti arkielämän tiedon sekä luonnon- ja ihmistieteiden
tiedon.
— Filosofisessa ajattelussa oikeastaan mikään logiikan
ja matematiikan ulkopuolinen, todellisuuteen
liittyvä tieto ei ole absoluuttisesti varmaa. Luonnontieteissä
tiedämme sen, mikä voidaan mitata ja kokeellisesti
vahvistaa. Ihmistieteellinen tieto ei ole kovin
usein mitattavaa eikä kokeellisesti vahvistettavaa
— toivottavasti ei voida koskaan kokeellisesti mitata
esimerkiksi maailmansodan syntyä.
Maailman kulttuurien laitoksen professori puhui
myös siitä, että yhtä universaalia tiedekäsitystä ei ole,
vaan että erilaiset tiedekäsitykset ovat eri tieteenaloilla
relevantteja.
Hämeen-Anttila muistutti historian valossa siitä,
että kulttuurilla on ollut aina myös taantumia.
— Tiedon määrä ei vähene, mutta ihmisten kyky
hallita sitä voi ainakin hetkellisesti heikentyä. Tietomäärä
on jatkanut kasvuaan yleensä kunnes kehitys
on päättynyt johonkin historian mullistukseen.
— Kaikkeen inhimilliseen kulttuuriin ei päde
määrän kasvun laki. Onko esimerkiksi runous kehittynyt
paremmaksi? Myöskään nykyajan kirjallisuuden
tulkinta ei välttämättä ole sen parempaa kuin
1800-luvulla tehty.
— Runous ei ole tiedettä. Mutta sopiiko humanistisiin
tieteisiin lineaarinen kehitys? Pitääkö meiltä
vaatia samanlaista lineaarista kehitystä kuin luonnontieteiltä?
Sopiiko näihin tieteisiin samanlainen
mittaaminen?
Professori Hämeen-Anttila puhui myös tiedon arvottamisesta.
— Uutta tietoa on helppo tuottaa, mutta onko se
relevanttia. Onko tiedon sovellettavuus tai kaupallinen
hyödynnettävyys sen arvon mitta? Tiedettä ei
ainakaan voi arvioida sen perusteella, mikä auttaa rikastumaan.
Data = tieto oli kohtalokas käännösvirhe
Tiedon käsitettä tutkinut professori Ilkka Niiniluoto
puhui seminaarin lopuksi siitä, onko tiedolla tulevaisuutta. Antiikin filosofit keksivät tiedolle määritelmiä.
Platon katsoi, että tieto on uusi uskomus, johon
liittyy perustelu. Skeptikot puolestaan pitivät kaikkia
käsityksiä maailmasta vain luulona — siksi tieto on
mahdotonta. Dogmatismi taas korosti tieteen erehtymättömyyttä,
järjen ja havainnon ehdotonta varmuutta.
Niiniluoto kertoi, että vielä keskiajalla ”scientia”
oli valmiin tiedon hallussapitoa, järjestämistä ja opettamista.
Uuden ajan alussa tieteen tehtäväksi tuli uuden
tiedon etsintä tutkimuksen avulla.
Kriittisen relativismin ja metafysiikan kautta
Niiniluoto pääsi valistuksen perintöön, jossa luulot
korvattiin perustellulla tiedolla ja tiedettä pidettiin
maailmankuvan perustana. Valistuksen dialektiikka
puolestaan katsoi, että tiede on pettänyt valistuksen
ihanteet rajoittumalla ”tekniseen järkeen”
ja ”välineelliseen rationaalisuuteen”. Esimerkiksi
Georg Henrik von Wright arvosteli tieteellis-teknistä
elämänmuotoa mm. ympäristökriisin aiheuttajana.
— Tarvitaan siis humanistista perustutkimusta,
tieteen ja tekniikan etiikkaa, vastuullisuutta tiedon
soveltamisesta isänmaan ja ihmiskunnan parhaaksi.
Relativismia edustaa katsomus, jonka mukaan
tieteellä ei ole mitään episteemistä etuasemaa verrattuna
muihin uskomusten muodostamisen tapoihin.
— Tätä voi tätä päivänä edustaa mm. median tekopyhä
balanssi: mutu vs. evidenssi, somen olematon julkaisukynnys ja vihaposti. Tarvitaan monipuolista
tiedevalistusta ja myönteisiä esimerkkejä tieteen soveltamisesta
päätöksenteossa.
Tiede ei ole täysin syrjäyttänyt taikauskoa. Hengen
ja tiedon messut vetävät väkeä, pseudotieteet,
rajatieto, skientologia ja astrologia saavat kannattajia.
Tieteen asema on ollut uhattuna myös poliittisen
totalitarismin oloissa. Saksan Kolmannen valtakunnan
opit ja Neuvostoliiton marxilainen dogmatismi
ovat tästä osoituksena.
— Nyt politiikkaa ei koeta tieteen uhkaajaksi. Tiedepolitiikka
ohjaa tutkimuksen rahoitusta. Demokratia
turvaa tieteen kukoistusta.
Monen edellisen puhujan tavoin Niiniluoto puhui
myös tieteellisen tiedon valtavasta kasvusta. Maailmassa tulee noin 2,5 miljoonaa referoitua tieteellistä
artikkelia vuodessa. Uhkana voi olla hukkuminen
tiedon mereen, infoähky. Tiedon synteesien, tieteidenvälisyyden,
tiedon louhinnan merkitys on noussut.
— Kohtalokkain käännösvirhe tehtiin silloin, kun
data käännettiin tiedoksi. Silloin tiedon käsite inflatoitiin.
Aidon tiedon suhteellinen osuus pienenee.
Niiniluoto kuitenkin päätti esityksensä optimistiseen
loppupäätelmään. Internetistä löytyy valtava
paljous usein totuudenmukaista dokumentoitua
informaatiota, joka on kaikkien saatavilla. Tarvitaan
kuitenkin tiedontutkijoita, kriittistä ajattelua, viisasta
harkintaa sekä hyvää yleissivistystä.
teksti Kirsti Sintonen
kuva Veikko Somerpuro
Puheenvuorot löytyvät Professoriliiton verkkosivuilta: www.professoriliitto.fi/professoriliitto-tiedottaa/?x23695=259941
- Painetussa lehdessä sivu 26
|