Korkeakoulujärjestelmää
rukataan uuteen uskoon
Yliopistot ovat muutoksen myllerryksessä – jälleen. Yliopistopäivillä pohdittiin
tulevaisuuden yliopistoa: säilyykö duaalimalli, jatkuuko rahoituskurjuus, muuttuuko
myös akateeminen työ.
OAJ:n Yliopistopäivät kokosi marraskuun
puolivälissä noin 70 Yliopistojen
opetusalan liiton YLL:n jäsentä
Långvikin kokoushotelliin. Päivien
räväkimmästä puheenvuorosta vastasi
Lappeenrannan teknillisen yliopiston provost
Juha-Matti Saksa. Aluksi hän esitteli melko harvinaisen
nimikkeensä yliopiston talonmieheksi, jolla on
nimenkirjoitusoikeus.
Provost Saksan mukaan Suomen valtio on persaukinen
eikä tilanne sen paremmaksi muutu lähivuosina.
Hän kertoi, että Lappeenrannan teknillisen
yliopiston talous on 1,8 miljoonaa euroa miinuksella.
— Mutta ei hätää, emme ole suunnittelemassa ytneuvotteluja,
Saksa rauhoitteli kuulijakuntaa.
LUT:ssa on tehty jo valintoja ja poisvalintoja, joita
nyt kovasti perätään muiltakin yliopistoilta. Tutkimuksen
31 painoalaa on vähennetty kolmeen.
Saksa kertoi, että kansainvälistyminen on heillä
linjattu hallinnollisella päätöksellä: Venäjä, Venäjä,
Venäjä. LUT:ssa opiskelee 67 eri kansallisuutta edustavaa
opiskelijaa, jotka kaikki provostin mukaan
myös maksavat.
Lappeenrannassa yliopisto ja ammattikorkeakoulu tekevät tiivistä yhteistyötä. Juha-Matti Saksa yhdistäisi
sektorit, jos se olisi mahdollista.
— Tapio toivottavasti purkaa lainsäädännön esteet
yliopistojen ja amkkien väliltä, Saksa sanoi ja viittasi
seminaarisalin eturivissä istuvaan OKM:n ylijohtaja
Tapio Kosuseen.
Korkeakoulujen läheinen yhteistyö saa aikaan
kustannussäästöjä infrassa ja laajentaa valikoimaa
mm. harvinaisissa kielissä.
Tampereen kahden yliopiston ja paikallisen ammattikorkeakoulun
yhteistyön tiivistämistä Saksa
kommentoi:
— Tampereella vaan ”verta pakkiin” – uusi malli
on mieletön mahdollisuus. Se voi säästää paljon rahaa
ja selkeyttää työnjakoa tiedeyliopistojen ja amkkien
välillä.
Keväällä vilkkaat keskustelut duaalimallista
Asiantuntija Marita Aho EK:sta korosti ketteryyttä ja
uuden oppimista. Hän kaipasi lisää ymmärrystä siitä,
mitä toimintaympäristössä tapahtuu. Aho oli tyytyväinen
OKM:n tulevaisuuskatsaukseen, mutta toivoi
vielä rohkeampaa otetta suhteessa kaupallistamiseen.
— Tulevaisuus ei tapahdu — se tehdään, Aho toisti
pääviestinään.
OKM:n ylijohtaja Tapio Kosunen aloitti puheenvuoronsa
arvioimalla eri ministeriöiden tulevaisuuskatsauksia.
Osaamisen ja luovuuden merkitys sekä
digitalisoinnin korostaminen näkyvät melkein kaikkien
ministeriöiden katsauksissa. OKM:n paperissa
korkeakouluilta ja tieteeltä perätään yhä enemmän
kilpailuetua. Tähän päästää Kosusen mukaan vahvojen
painoalojen valitsemisella. Nyt opetuksen laatu ja
tutkimus kärsivät voimavarojen hajaantumisesta.
— Onko järkeä opettaa esimerkiksi biotekniikkaa
niin monessa paikassa kuin nyt? Onko tarpeen opettaa
saksaa kahdeksassa yliopistossa?
Yliopistopäivien kanssa juuri samana perjantaina
valtioneuvosto päätti yliopistoindeksin puolittamisesta.
”Säästö” kompensoidaan kertaluonteisella
määrärahan lisäyksellä vuodelle 2015.
Kosusen mukaan ihmelääkettä taloudellisen aseman
kohentumiseen ei ole näköpiirissä.
— Rahoituspohjaa on pystyttävä monipuolistamaan,
muun muassa kansainvälisillä rahoitusmahdollisuuksilla.
Kärkialueet ja profiilit eivät vielä ole
kaikilta osin selkeästi tunnistettavissa.
Korkeakoulujen ja tiedelaitosten johdon päivillä
10.—11.12. kuullaan alustavia tietoja korkeakoulujärjestelmämme
kehittämistä koskevasta selvityksestä,
jonka OKM on teettänyt neljän maan (Tanska, Sveitsi, Irlanti, Alankomaat) asiantuntijoilla. Väliraportti valmistuu
tammikuussa ja koko selvitys maaliskuussa
2015.
— Keväällä on hyvät mahdollisuudet käydä keskustelua
duaalimallin järkevyydestä. Vilkas ajatusten
vaihto on varmaan edessä. Jyrkkään institutionaaliseen
erotteluun ei ole enää tarvetta.
Case-Tamperetta koskevaan keskusteluun Kosunen
toivoi ”jäitä hattuun”, mutta sanoi suhtautuvansa
hankkeeseen suurella uteliaisuudella.
Yksi yhtenäinen korkeakoululaki jo valmisteilla?
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoi järjestönsä
tekevän kaikkensa, jotta seuraavista eduskuntavaaleista
tulisi koulutusvaalit. Talouskurjuuden hän
ennusti kestävän vuoteen 2018 riippumatta tulevasta
hallituspohjasta.
Luukkainen puhui myös kelpoisuusvaatimusten
alentamisesta ja toisti tekevänsä siinäkin kaikkensa,
että maisterintutkinto pysyisi työhöntulotutkintona.
Hän kertoi havainneensa, että ylijohtaja Kosunen
kiertää jo maakunnissa puhumassa yhden yhtenäisen
korkeakoululain puolesta. (Ks. tästä myös juttu.)
Yliopistopäivien ohjelmaa oli jouduttu hieman
rukkaamaan Helsingin yliopiston kansleri Thomas
Wilhelmssonin aikataulujen mukaan. Kanslerilla on oikeus olla läsnä valtioneuvoston istunnoissa, joissa
käsitellään yliopistoasioita. Perjantaina aamupäivällä
asialistalla oli yliopistoindeksin puolituksen lisäksi
mm. opiskeluvalintojen toinen vaihe.
Wilhelmsson pohti, miten luovan maailman ja kaupan muutokset heijastuvat yliopistojen rooliin.
Hän näki MOOCit eräänlaisena varoitussignaalina —
koulutuksen tsunamina. Ollaanko fyysisistä yliopistoista
siirtymässä kohti verkkokauppaa?
— Kun IPad-sukupolvi tulee yliopistoihin, perinteinen
luento-opetus ei enää toimi. Hiipuvatko yliopistot
tässä tilanteessa kuten Stocka?
Kansleri kuitenkin näki, että yliopistoilla on vielä
toivoa – ne eivät ole mitään tavarataloja. Niiltä puuttuu
kaupallinen logiikka — halpayhtiöiden helvetti.
— Maksuttoman opetuksen säilyminen voi olla
myös yksi kilpailutekijä.
Wilhelmsson muistutti myös yliopistojen tärkeätä
yhteiskunnallisesta palvelutehtävästä. Paikallisuudenkin
merkitys voi jatkossa korostua.
Ulos siiloista, enemmän joustavuutta, peräsi
Wilhelsson ja kehotti rohkeasti rikkomaan erilaisia
rajoja: tieteenalat, yliopistot ja amk:t, yliopistot ja
koulu, yliopistot ja työmarkkinat, paikallisuus ja virtuaalisuus,
kansalliset rajat.
Wilhelmsson esitti visionsa siitä, millaisia Suomen
yliopistot olisivat vuonna 2040.
— Tai vuosiluku voisi olla jo 2030. Yliopistojen
autonomia on kasvanut. On yksi korkeakoulusektori, mutta sen sisällä on suurempi variaatio: jotkut
ovat vahvoja tutkimusyliopistoja ja jotkut enemmän
opetukseen keskittyviä. Yksiköitä on vähemmän ja
ne ovat suurempia. Alliansseja ja fuusioita voi syntyä
valtakunnan rajojen yli.
Lopuksi Wilhelsson esitti toiveita korkeakoulupolitiikan
päättäjille. Lainsäädäntöön hän kaipasi enemmän
joustavuutta ja kannustavuutta. Lisäksi Bolognan
prosessi pitäisi hänen mielestään saada vihdoin todeksi.
— Ministeriötä toivoisi enemmän laaduntarkkailijan ja kuluttajaviranomaisen roolia. Outoa, ettei
kukaan valvo esimerkiksi sitä, mitä kaupalliset kansainväliset
koulutuksen myyjät kauppaavat opiskelijoille.
Ministeriön pitäisi ottaa tästä enemmän vastuuta.
Polarisoituva akateeminen työ
Seminaarissa loppupuolella teemat siirtyivät enemmän
henkilöstöä koskeviin kysymyksiin. Erikoistutkija
Jani Ursin Jyväskylän yliopiston Koulutuksen
tutkimuskeskuksesta puhui polarisoituvasta akateemisesta
työstä. Hän on tehnyt aiheesta viime vuonna
tutkimuksen yhdessä Oili-Helena Ylijoen kanssa. He
selvittivät, miten yliopisto-opettajat ja tutkijat ovat
kokeneet viimeaikaiset muutokset – ja niitähän on
ollut paljon. Aineistona oli 42 haastattelua eri yliopistoissa,
uravaiheissa ja tieteenaloilta. Näiden pohjalta
tehtiin narratiivinen analyysi.
Regressiivisissa kertomuksissa muutokset koettiin
negatiivisina. Tutkijat löysivät viisi narratiivia: vastustaminen,
menetys, ylikuormitus, epävarmuus ja
sivustakatsoja. Progressiivisissa kertomuksissa muutokset
koettiin positiivisina ja näissä erotettiin kolme
narratiivia: toimijuus, liikkuvuus ja menestyminen.
Tulosten perusteella tutkijat päätyivät siihen, että
Suomessa ollaan menossa kohti polarisoituvaa akateemista
työtä.
Onko puhe tasa-arvoisesta yliopistomallista
enää tätä päivää? Katsotaanko liikaa tieteeseen? Kannattaako
enää puhua humboldtilaisuudesta, koska
todellisuus on toisenlainen, Ursin totesi.
Hän katsoi, että yliopistoissa ei ole enää mahdollista
tehdä sellaista riskialtista tutkimusta, josta syntyisi
niitä innovaatioita, joita nyt kovasti vaaditaan.
Ursin piti absurdina, että tutkimuksen hyvyys linkittyy
rahoitusmallin painokertoimiin.
Keskustelussa myös kansleri Wilhelmsson katsoi,
että julkaisufoorumia käytetään väärin. Sitä ei pitäisi
käyttää yksittäisten tutkijoiden tai laitosten arviointiin.
Kaikki tutkijat opettavat, kaikki opettajat tutkivat
Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö puhui
opettajien tutkimusmahdollisuuksien parantamisesta.
Muutokset edellyttävät laitostason yhteistyötä, yhteistä
sopimista ja suunnittelua, valmiutta vuorotteluun.
— Kannattaa myös pysähtyä miettimään, onko
kaikki antamamme opetus välttämätöntä tai voisiko
opetuksen toteuttaa muulla tavoin.
Pyykkö kertoi Turun yliopistossa tehdystä selvityksestä
opetushenkilöstön tutkimusmahdollisuuksien
parantamiseksi. Asiaa pohti rehtorin asettama
työryhmä vuosi sitten. Selvitys osoitti, että opettajat
käyttävät keskimäärin 24 % työajastaan tutkimukseen,
mutta tiedekuntien välillä oli selviä eroja: kasvatustieteissä
14 % ja lääketieteessä 39 %.
Pyykkö piti hyvänä, että opetusvapaiden periodien
tarjoaminen onkin toteutumassa useassa tiedekunnassa.
Helsingin yliopiston Opettajien akatemian
kaltaiseen ratkaisuun ei Turussa olla vielä menossa.
Vararehtori Pyykkö puhui myös tutkijan opetustaitojen
kehittämisestä.
— Kun herra antaa viran, se antaa myös järjen
-mentaliteettia on yhä havaittavissa. Pitäisikö pedagogiseen
koulutukseen velvoittaa?
Pyykön mukaan Turun ylipistossa on tarjolla melko
hyvä setti yliopistopedagogiikan kursseja.
— Niille tulevat kuitenkin ne, jotka ovat ennestään
hyviä. Alan vähitellen uskoa pehmeään pakkoon tässä
asiassa, muuten ”terveiden parantaminen” jatkuu.
Vielä Turussa ei ole kuitenkaan menty pedagogisten
opintojen pakollisuuteen.
teksti ja kuva Kirsti Sintonen
- Painetussa lehdessä sivu 34
|