Kirja-arviot
|
Vieläkö on toivoa?
Tiina Rosenberg:
Arvot mekin ansaitsemme. Kansakunta, demokratia ja tasa-arvo. Tammi 2014. 195 s.
|
Vielä on toivoa, kirjoittaa Taideyliopiston
rehtori Tiina Rosenberg
niin järkeen kuin tunteisiin vetoavassa
teoksessaan Arvot mekin
ansaitsemme. Kirja on syntynyt
pelosta ja huolesta suomalaisen
yhteiskunnan nykytilasta.
Rosenbergin pelon- ja huolenaiheet
ovat selvät. Ensinnäkin niitä
ovat pohjoismaisen hyvinvointivaltion
siirtymä ”sosiaalidemokratiapainotteisesta
yhteiskunnasta
uusliberalistiseen talousjärjestelmään
ja sen mukanaan tuomaan
kansallismieliseen arvokonservatismiin”.
Myös poliittisen vasemmiston
ja oikeiston välinen
ero on kaventunut. Näiden myötä
kansalaisten usko demokraattisiin
arvoihin on heikentynyt.
Toiseksi pelkoa aiheuttavat
syyskuun yhdennentoista vaikutukset:
sota terrorismia vastaan
sekä islamofobia ja islaminvastainen
politiikka, jotka ovat levinneet
laajemmalle kuin vain rasistisiksi
identifioituviin yhteisöihin. Maahanmuuttovastaisuus
on tarttunut
puoluepolitiikkaan, mediaan ja
yleisiin puhetapoihin. Huolestuttavia
ilmiöitä ovat myös ilmastonmuutos,
lisääntyvä globaali epätasa-
arvoisuus, köyhyys ja sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden puute.
NKaikki nämä ovat tasoittaneet
Rosenbergin mukaan tietä populismille
ja fasismille, ja tulevaisuus
näyttää synkältä.
Akateemisia tässä Rosenbergin
kuvailemassa synkässä ajassa
koskettaa eniten se, ettei yliopisto
pysty eristäytymään muulta maailmalta.
Samassa liemessä ollaan,
niin hyvässä kuin pahassa. Tilanne
ei vaikuta vain yleisesti elinympäristöön
ja hyvinvointiin vaan myös
henkilökohtaisemmalla tasolla
jokaisen akateemisen työskentelyympäristöön
ja työhyvinvointiin.
Kenellekään ei tule uutisena
se, että Rosenbergin esittelemää
uusliberalistisen julkisjohtamisen
mallia toteutetaan parhaillaan
kotimaisissa korkeakouluissa ja
että liikemaailman lainalaisuudet
on istutettu taloudellista voittoa
tavoittelemattomiin asiantuntijaorganisaatioihin.
Uutinen ei
ole sekään, ettei jälki mairittele.
Tilanteesta kärsivät niin tämänhetkisten
tulosmittareiden mukaan
menestyvät kuin tuloskilpailussa
epäonnistuneetkin yksiköt ja
työntekijät. Kaikkia jäytää yhtäläinen
epävarmuus tulevaisuudesta,
eikä kilpaileminen kaikkien kanssa
edistä mitään.
Hyvää tilanteessa on kuitenkin
se, että yliopistoväellä jos kenellä
pitäisi olla valmiudet vaikuttaa
siihen, ettei maailma matkaa aina
vain syvemmälle ”kohti poliittista
pimeyttä”. Vaikuttaa voi esimerkiksi
tutkimusaiheiden ja -kohteiden
valinnalla. Kirjoitan tätä arvostelua
samana päivänä, kun Suomen Akatemian
Strategisen tutkimuksen
neuvosto ilmoitti yhdeksi alustavista
rahoituksen teema-alueistaan
tasa-arvon ja sen edistämisen. Näitä
eleitä tarvitaan lisää.
Voimme myös reagoida nopeammin
ja toimia, kuten Rosenberg:
kirjoittaa poliittisesti vaikuttamaan
pyrkiviä tekstejä ja teoksia silläkin
uhalla, että joku alkaa julkisesti
kritisoida ja joku saattaa jossain
pahastua tai suuttua. Tai joku saattaa
alkaa uhota ja uhkailla.
Monenlaista kritiikkiä Rosenbergin
teoksen asiasisällöistä
(esim. käsitteiden ohjelmallisdidaktinen
määrittely) ja asenteista
(esim. monoliittinen kuva
perussuomalaisista) voidaan esittää,
mutta käsi sydämelle: Kuinka
moni akateeminen uskaltaa antautua
yhtä pidäkkeettömästi yleiselle
neuvonpidolle ja asettaa itsensä
yhtä tietoisesti alttiiksi julkiselle
arvostelulle? Entä kuinka moni
tarjoaa tietoisesti tilaa sille pelolle,
että itseä tai perhettä voidaan
oman työn takia häiritä tai uhkailla?
Onko helpompi vain seurata
statistina sivusta, vaikka tasa-arvoinen,
kulttuurisesti moninainen
elinympäristö ja hyvinvointi ovat
uhattuina? Vai onko vielä toivoa?
Sanna Karkulehto,
kirjallisuuden professori,
Jyväskylän yliopisto
|
Yhteiskunnallinen ajattelija
Arne Nevanlinna: Arne.
Oman elämän kintereillä. Siltala 2014.
|
Arne Nevanlinna (s. 1925) ei ole
ennenkään pelännyt olla eri mieltä.
Toisin kuin nykyinen muoti
vaatisi, hän epäröimättä väittää
muistelmakirjallisuudessa olevan
kyse faktasta eikä fiktiosta. Toki
myöntäen, että muistojen tilalle
pyrkii kuvitelmia siitä, millaisia
muistot olisivat saattaneet olla.
Erään lukunsa kirjailija on
otsikoinut Tuokiokuvia. Se olisi
sopinut koko teoksenkin nimeksi.
Niin sirpaleisia näkymiä menneisyyteen
teos tarjoaa, ja sen verran
ajassa ja paikassa hyppeleväistä
teksti on.
Lähes yhdeksänkymmenvuotiaalla
esseistimuistelijalla on
perspektiiviä jota vain harvalla.
Paitsi menneessä kirja on niin
vahvasti kiinni tässä päivässä,
että viimeistään nyt lukija tajuaa,
kuinka suhteellista ikä, varsinkin
ihmisikä on.
Piirtämisessä ja kirjoittamisessa
on kyse muodonannosta,
muistuttaa arkkitehdin ammattia
67-vuotiaaksi jatkanut ja vasta
sitten kirjailijauran aloittanut
tunnetun kulttuurisuvun edustaja.
Ratkaisevaa ei hänen mukaansa
ole kuitenkaan synnynnäinen
lahjakkuus vaan hellittämätön
uurastus.
Parin viimeisen vuosikymmenen
aikana Nevanlinna on uurastanut
romaaneja ja esseeteoksia
runsaan tusinan ja sanoo edelleen
kirjoittavansa tai editoivansa
tekstiä kolmisen tuntia päivässä.
Vierailevana professorina Keniassa
Nairobin yliopiston ja Yhdysvalloissa
St. Louisin arkkitehtuurikouluissa
toiminut Nevanlinna
johti muutaman kollegansa
kanssa kehitysyhteistyömaista
tulevien arkkitehtien koulutusta
1980- ja 1990-luvulla myös Suomessa,
Teknillisessä korkeakoulussa
Otaniemessä.
Kirjailija muistaa, että ”varsinkin
professorien suhtautuminen
tulokkaisiin oli joko
välinpitämätöntä tai torjuvaa”.
Epäluulojen hän toteaa kohdistuneen
opetuksen laatuun.
Opettajat oli valittu ulkopuolisten
toimesta; ”professorikunnan arvioima
suunnittelutöiden laatu oli
ohitettu”.
Lisäksi Nevanlinna sanoo
epäilyksiä herättäneen persoonaansa
mielestään aiheetta liitetty
”maine vasemmistolaisena toisinajattelijana”.
Yhteiskunnallinen ajattelija
kirjoittaja ei kiellä koskaan olleensa;
sitä hän on tuoreimmassa
teoksessaankin, muun muassa sosiaalista
epätasa-arvoa tai yletöntä
amerikkalaisuuden ihailua kritisoidessaan.
Nevanlinna uskaltaa
nytkin olla epämuodikas, ja juuri
siksi hänen sanomansa on tärkeä.
Mutta se ei tosiaankaan ole samaa
kuin puoluepoliittisiin klikkeihin
sitoutunut vasemmistolaisuus.
Siitä muistelijalla on kerrottavanaan
moni esimerkki.
Esteettis-yhteiskunnallisesti
arkkitehtikirjailija tarkastelee
esimerkiksi kaupunkirakentamista.
Berliinin Potsdamer Platzilla
kohoaa ”historiasta piittaamattomien
kansainvälisten huippuarkkitehtien
luomuksia”, Pariisissa
sen sijaan modernit rakennukset
poikkeavat harvoin mittakaavaltaan
vanhasta. Kahviloiden
sisustuksiakaan ei muuteta kulttuurimaissa
yhtenään niin kuin
Suomessa.
Useaan otteeseen esseistimme
pohtii myös sattuman osuutta
ihmiselämässä. Siitä hänelle tarjoavat
esimerkkejä perheenjäsenten
kohtalot sekä omat kokemukset
viime sodista. Sattuman roolin
tarkastelu johdattaa myös maailmankatsomuksellisiin
mietteisiin
ihmisen olemassaolosta ja sen
väistämättömästä päättymisestä.
Esko Karppanen
- Painetussa lehdessä sivu 50
|