Vuoden Professori – Erik T. Tawaststjerna
Päätyönä nuorten lahjakkuuksien
ohjaus
Sibelius-Akatemian pianomusiikin professori
Erik T. Tawaststjerna pitää nuorten
lahjakkuuksien ohjaamista päätyönään.
Tawaststjernan mielestä tässä ei
ole kyse vain “käsityön” oppimisesta
vaan ainakin yhtä paljon henkisen horisontin
avaamisesta.
Professoriliitto on valinnut Vuoden Professoreita
vuodesta 1984 lähtien. Nyt
nimitys kohdistui ensimmäistä kertaa
taideyliopiston professoriin.
Erik T. Tawaststjernalle musiikin valinta ammatiksi
oli itsestään selvyys jo pienestä pitäen. Vain 11-
12 -vuotiaana oli lyhyt epäilyn kausi. Varhaiskypsästi
hän mietti jo tuolloin sitä, tuoko ala kuitenkaan riittävää
toimeentuloa. Realismia uravaihtoehtojen pohtimiseen
toi kasvu kulttuurikodissa, jossa vieraili monen
alan taitelijoita. Keskustelut pyörivät usein taloudellisten
vaikeuksien ympärillä. Myös oma isä professori
Erik Tawaststjerna oli joutunut ennen yliopistoviran
saamistaan hakemaan lisäansioita tekemällä
käännöstöitä ulkoministeriölle.
Esiteinin epäröinnin kausi meni kuitenkin ohi. Jo
kouluaikana Erik T. Tawaststjerna kävi hakemassa lisäoppia
pianonsoittoon Moskovasta. Voitettuaan toisen palkinnon maineikkaassa Maj Lind -pianokilpailussa
(1968) ja kirjoitettuaan ylioppilaaksi hän suuntasi
viideksi vuodeksi Wieniin ja vielä edelleen New
Yorkiin, jossa vierähti yhteensä seitsemän vuotta.
- Isän mielestä Suomesta oli tuolloin mahdotonta
saada kansainvälisen tason huippukoulutusta. Ja hän
halusi tarjota pojalleen tähän mahdollisuuden. Isä
harmitteli, että hänen oma uransa muusikkona oli
jäänyt puolitiehen, koska hän ei ollut saanut riittävän
hyvää koulutusta.
New Yorkissa Tawaststjerna opiskeli kuuluisassa
Juilliard-koulussa, jossa valmistui Master of Music -
tutkinto vuonna 1979. New Yorkin yliopistossa hän
suoritti tohtorin tutkinnon (PhD. 1982), pääaineena
pianonsoitto. Tutkintoon liittyi väitöskirja “Finnish
Piano Music Since 1945”.
Idän ja lännen mallien parhaat piirteet
Yhdysvallat on monien kulttuuriperinteiden sulatusuuni.
New Yorkin huippukouluissa näkyi eurooppalainen
konservatorioperinne ja voimakkaasti myös
venäläisten emigranttien vaikutus. Nyt nämä opit heijastuvat
myös suomalaisten huippumuusikoiden koulutukseen.
- Suomalaisen musiikkikoulutuksen kansainvälistä
arvostusta selittää paljon se, että olemme opiskelleet
eri maissa. Olemme sillanrakentajia idän ja lännen perinteen välillä: idästä on omaksuttu kurinalaisuus
ja systemaattisuus, lännestä taas liberaalimpi
yksilöä kannustava ja yksilön omaa tahtoa korostava
periaate.
Yhdysvalloissa on ensimmäisenä kehitetty esittävän
taiteen jatkokoulutusjärjestelmä. Meille omaksuttu
malli onkin Tawaststjernan mielestä paljosta velkaa
amerikkalaiselle systeemille. Rapakon takana oli
tosin aikanaan hieman erilaiset lähtökohdat.
- Siellä pyrittiin enemmän laaja-alaiseen käytännön
osaamiseen, joka antaisi edellytykset esim. musiikkioppilaitoksen
rehtorin tai usean aineen opettajan
työhön. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Jatkokoulutusta
antavia yliopistoja on nyt paljon, jolloin
painotukset niiden välillä voivat vaihdella.
Sibelius-Akatemiassa käytössä olevaan jatkokoulutusmalliin
on omaksuttu parhaat piirteet amerikkalaisesta
järjestelmästä.
- Olemme pyrkineet luomaan mallin, joka mahdollistaa
jatko-opiskelijan taiteellisen kasvun tiedostamisen
kautta. On selvää, että emme ole kouluttamassa
taiteellisista jatko-opiskelijoista tutkijoita, mutta toivomme
kuitenkin, että he saisivat kriittisen ajattelun
ja tiedostavan asenteen avulla lisää eväitä taiteelliseen
toimintaansa, kuvaa Tawaststjerna.
Keski-Euroopan maista tullaan nyt Suomeen ottamaan
oppia musiikin jatkokoulutusjärjestelmästä. -Monissa Euroopan maissa on ehkä pitäydytty liikaa omassa traditiossa ja jääty siksi jälkeen uusimmista
tuulista.
Nuorten huippujen ohjaus lähellä
urheiluvalmennusta
Taide- ja tiedeyliopistojen professorin työssä Tawaststjerna
näkee ehkä suurimpana erona sen, että taideyliopiston
professorin päätyö on perusopiskelijoiden
ohjaus.
- Opiskelijamme ovat soittaneet lapsesta lähtien.
He ovat ikään kuin jatko-opiskelijoita jo taloon tullessaan.
Taideyliopistossa ei siten voida ajatella, että
jatkokoulutus olisi jotenkin arvokkaampaa kuin näiden
perusopiskelijoiden opetus ja ohjaus.
Pianonsoiton opiskelussa Tawaststjerna pitää ikävuosia
15–25 kaikkein ratkaisevimpina. Tuolloin on
välttämätöntä saada mahdollisimman pätevää opetusta,
jos mielii tähdätä pitkälle. Ihmisen psykofyysinen
kehitys on sellainen, että tietyt valmiudet on syytä
hankkia juuri tuossa vaiheessa.
- Nuorempana tehdyllä pohjatyöllä on muusikolle
valtavan tärkeä merkitys ja tässä mahdollisimman
asiantunteva opastus on avainasemassa. Eikä kyse ole
tietenkään vain ’käsityön’ oppimisesta, vaan ainakin
yhtä paljon henkisen horisontin avartamisesta. Tässä
mielessä usein käytetty vertaus ’mestari-kisälli’
hieman ontuu. Taitelija voi kyllä kasvaa koko elämänsä
ajan, mutta suoranaisella taiteellisella ohjauksella
on tällöin yhä pienevä rooli.
Lahjakkaiden oppilaittensa henkilökohtaiseen
ohjaamiseen Tawaststjernalta menee noin 14 tuntia
viikossa. Lisäksi aikaa vievät opetuksen valmistelu,
erilaiset ryhmätunnit sekä oppilaiden esiintymistilanteet.
Tulevien pianistihuippujen ohjaus on Tawaststjernan
mielestä lähellä urheiluvalmentamista.
- Yksilöllisessä ohjauksessa on herkkä tasapaino
ammattiasioiden opetuksen ja psykologisen valmentajan
työn välillä.
Tawaststjernan opetusansiot on tunnustettu myös
kotimaan rajojen ulkopuolella: hän on pitänyt kansainvälisiä
mestarikursseja monissa maailman huippukonservatorioissa.
Opetuksen ja omien esiintymisten
tasapaino
Jokainen professori niin tiede- kuin taideyliopistoissakin
luo oman toimenkuvansa. Musiikin alalla tähän
liittyy luonnollisesti se, että omasta soittokunnosta
on pidettävä huolta.
- Eri professorit löytävät esiintymisten ja opetuksen
välille omanlaisensa tasapainon.
Vaikka Tawaststjerna päätyö on opetus, omia konsertteja
on vuoden mittaan useita niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Viime vuonna hän esiintyi suomalaisten
konserttilavojen lisäksi Singaporessa ja
Wienissä. Tänä vuonna on huhtikuun 16. päivänä Sibelius-
Akatemiassa konsertti teemalla “Valkeat yöt”,
jossa hän soittaa Tšaikovskin, Griegin, Rautavaaran
ja Englundin pianomusiikkia – kaikki säveltäjät edustavat
valkeiden öiden aluetta. Ensi heinäkuussa hän
on menossa soittamaan Englantiin Norfolkin musiikkijuhlille.
Ehkä kaikkein mieleenpainuvimpana kokemuksena
urallaan Tawaststjerna pitää esiintymistä Japanin
keisariparille vuonna 1990 Tokion keisarillisessa palatsissa.
- Miljöö oli hyvin juhlava, mutta tilaisuus kuitenkin
melko intiimi. Paikalla oli keisariparin lisäksi vain
muutama kymmenen henkeä. Esityksen jälkeen keisarinna
esitti hyvin konkreettisia kysymyksiä musiikista
ja keskustelimme mm. teosten notaatiosta.
Viihteellistyminen musiikkikoulutuksen
uhkana
Yliopistojen kolmas tehtävä näyttäytyy Tawaststjernan
työssä monin tavoin. Hän on toiminut maamme
konservatoriot arvioineen kansainvälisen arviointiryhmän
puheenjohtajana sekä musiikkioppilaitoksia
arvioineen työryhmän jäsenenä.
Musiikkikoulutus on Suomessa korkealla tasolla
eikä opiskelijan enää tarvitse lähteä ulkomaille huippuopetusta
saamaan niin kuin Tawaststjernan piti
tehdä omassa nuoruudessaan. Musiikkioppilaitosjärjestelmämme
on tuottanut hyvää tulosta. Joitakin
uhkatekijöitä on ilmassa ja kulttuurin viihteellistyminen
on ilmeinen tosiasia. Nuorilla on monia houkutuksia
ja myös musiikin koulutuksen tulee seurata
aikaa.
- Olen puolustanut avautumista ja sitä, että koulutuksen
pitää heijastaa ympäröivää yhteiskuntaa.
Mutta liikaa markkinavoimien vietäväksi ei kuitenkaan
pidä mennä. Viihteellistymiseen vastaaminen on
suuri lähiaikojen haaste.
Suomessa on aika ajoin keskusteltu siitä, koulutetaanko
täällä liikaa muusikoita. Tawaststjernan mielestä
koulutusmäärät ovat pääosin terveellä pohjalla.
- Pitää muistaa se, että taidekoulutus ei ole yksinomaan
tiettyyn työpaikkaan tähtäävää. Suomen tapaisella
sivistysvaltiolla pitäisi olla toleranssia kestää
myös sitä, että ihminen haluaa intohimoisesti opiskella
jotain henkiseen kasvuun tähtäävää alaa.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Veikko Somerpuro |