Keskustelua...
Tutkitaan vaan kiellettyjä, vaikka ihmeitä
Acatiimi-lehden kesäkuun
numerossa dosentti Markku Myllykangas kirjoittaa tieteeksi
naamioidusta taikauskosta. Hän varoittelee huuhaatutkimuksista,
joissa Myllykankaan mukaan paiskotaan hartiavoimin töitä
rationaalisuuden taakasta eroon pääsemiseksi. Hän
peräänkuuluttaa totuuskomissiota, joka varjelisi tieteen
katu-uskottavuutta.
Kollega Myllykangas puhuu tärkeästä asiasta. Jos
väitämme olevamme tieteen asialla, on syytä tiedostaa,
mitä tiede sitten varsinaisesti on ja miten se saa toimia.
Asiassa on ainakin kaksi puolta.
Mikä on huuhaata?
Ensimmäinen on: mitä tiede saa tutkia. Myllykankaan
mukaan ei kannata tutkia parantajia ennen kuin he ovat kontrolloiduissa
olosuhteissa osoittaneet henki- ja kaukoparannustaitonsa. Vaikka
tähän väitteeseen onkin ladattu sisäinen mahdottomuus
(miten osoittaa taito jos sitä ei saa tutkia?), asia on vakava.
Myllykangas huomauttaa, että pelkästään se,
että yliopistossa jotain tosissaan tutkitaan, nostaa jonkin
asian pois huuhaa-kategoriasta. Tutkimuksen suuntaaminen johonkin
asiaan tekee siitä asiallisesti tärkeän.
Kysyn: vaikka Myllykankaan väitteessä on perää,
voiko silti kieltää tutkijan vapautta. Kuka pystyy sanomaan,
mikä on huuhaata, mikä ei, jos juuri tätä
ei tutkittaisi. Minusta tutkijalla on vapaus tutkia, mutta vastuunsa
on tiedettävä. On tiedettävä miten tutkimuksista
uutisoidaan ja miten niitä yleistetään. Yleinen
mielipide oppii kyllä vähitellen sen, että pelkkä
tieteellinen mielenkiinto ei takaa jonkin asian merkittävyyttä.
Tämä pelko ei saa rajata tutkimusaiheita, sillä
siitä muodostuu umpiperä. Vai onko jo muodostunut?
Sillä Myllykankaan ajattelun takana on se toinen puoli,
se miten tutkitaan. Kyse on ainakin joltakin osin tiedeyhteisöissämme
vähitellen tapahtuneesta ja tapahtuvasta metodin murroksesta,
paradigman vaihtumisesta. Tämä tapahtuu eri oppiaineissa
ja eri yliopistoissa (eri maista puhumattakaan) eri nopeudella,
mutta jossain määrin yleisenä voinee todeta, että
1950-luvulla alkanut kvantitatiivisen ajattelun valtakausi näyttää
näinä vuosikymmeninä liukuvan kvalitatiiviseen
hegemoniaan. Murroksesta voi käyttää monia muitakin
nimiä, mutta yhtäkaikki kyseessä on suuri murros
ja se muuttaa tutkimuksiamme paljon.
Laadullinen tutkimus eroaa määrällisestä
Kuten varmaan lähes kaikki lukijatkin tietävät,
laadullinen tutkimus on luonteeltaan eri tavalla kyselevää
ja avointa kuin määrällinen. Siinä missä
määrällinen etsii tilastollisesti kyllin pitävää
näyttöä jonkun ilmiön faktisesta esiintymisestä,
laadullinen kirjaa sen mahdollisuutena jo muutaman havainnon perusteella.
Laadullinenkin seuraa silti tieteen avoimuuden periaatetta ja
kunnioittaa tässä mielessä intersubjektiivisuutta.
Lukijan on saatava tarkkaan selville millä tavalla tiedonmurun
on poimittu. Lukijan on vain kyettävä lukemaan tutkimuksia
ja antamaan niille se arvo joka niille kuuluu.
Yksi esimerkki, Myllykankaan esiin nostamalta lääketieteen
saralta. Vuonna 1990 Matti A. Miettinen väitteli lääketieteellisellä
tutkimuksella "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta
näkökulmasta" (KTK A:51). Kirjassa seurattiin 611
uskonnollisessa kokouksessa ihmeparantumisen kokeneen
ihmisen terveyden kehitystä ennen ja jälkeen koetun
parantumisen. Kirja seurasi kauniisti tilastollisia malleja ja
kvantitatiivisen tutkimuksen ajattelumallin kriteeristöä.
Tuloksena olikin, ettei yhdenkään parantuneeksi itsensä
kokeneen kohdalla ollut tapahtunut sellaista muutosta, joka ei
olisi voinut sisältyä alkuperäiseen ennusteeseen.
Kvantitatiivisen ajattelun mukaisesti tästä voisi helposti
erehtyä vetämään sellaisen yleistyksen, ettei
mitään ihmeparantumisia voisi ollakaan. Tähän
Myllykangaskin päätyy.
Toisesta näkökulmasta jää kysymään:
miksi 611 henkilöä ehdoin tahdoin omasta mielestään
riittävän täysissä hengen voimissa väittää,
että on kokenut ihmeparantumisen. Näille ihmisille kyse
on ollut ihmeestä. Ottamatta kantaa siihen, olisiko olemassa
lääketieteellisesti selkeästi todennettavia ihmeparantumisia,
jo pelkkä kysymys ihmisten kokemuksesta on syytä ottaa
vakavasti. Ja laadullisessa tutkimusperinteessä tämä
usein otetaankin. Miettisen väitöskirja osoittaa tämän
tulkinnan mukaan, että suuri joukko suomalaisia oli kesän
1980 aikana kokenut voimakkaan parantumiselämyksen. Tämän
mukaisesti olisi vastaansanomattomasti osoitettu, että ihmeparantumiskokemuksia
olisi varsin runsaasti.
Muutos teologian tutkimuksessa
Olen oman tieteenalani keskuudessa elänyt Myllykankaan kuvaaman
kriisin pohdintojen keskellä. Suomalaisessa teologiassa oli
vielä sata vuotta sitten mahdollista tutkia "mitä
Jumala tästä ajattelee". Siinä viisikymmentä
vuotta sitten löi läpi loogisen empirismin sukuinen
linja, ja sen jälkeen moni tutkimus on tukeutunut tiedenäkemykseen,
jossa on vaadittu likimain Myllykankaan mainitseman kaksoissokkokokeen
näyttöjä empiirisessä aineistossa. Teologia
siirtyi ihmisen oman ajattelun tutkimiseen. Nyt laadullinen tutkimusote
on vallannut ainakin opinnäytetöissä leijonanosan.
Ihmeiden tutkimiseen ei kuitenkaan vielä yleisesti olla siirrytty.
Kysynkin: ovatko ihmeet nyt tieteessä yleisesti mahdollisia?
Laadullinen ajattelu vie ainakin eräästä näkökulmasta
tähän tulokseen. Jos haastattelumateriaalissa saturaatio
saavutetaan siinä kolmenkymmenen paikkeilla ja jos tämä
joukko suomalaisia yhtäpitävästi toteaa kokeneensa
selkeän ihmeen, tämähän on selkeä tulos
jota jopa väitöskirjatasolla voisi yrittää
puolustaa. Tähän viitoittaa ainakin metodioppaiden logiikka.
Näin tulkittuna metodinen murros ajaa meidät uusiin
tutkimusotteisiin, pois tutkimuksen umpiperistä, tutkimaan
juuri sellaisia asioita joita "ei ole saanut" tutkia.
Totuuskomissioiden tehtävänä olisi silloin etsiä
niitä alueita, jotka ovat olleet kiellettyjä. Tieteen
on uskallettava uudistua ja tehdä johtopäätökset
omista metodeistaan.
Yhtäkaikki: tiede ei saa olla pelkkien huuhaiden markkinointia.
Mutta se ei saa myöskään kieltäytyä tutkimasta
ilmiöitä, joita ajassamme ilmenee. Millä metodilla
näistä sitten saa parhaan otteen, se on tiedeyhteisölle
aina hedelmällinen, tarpeellinen ja välttämätön
keskustelun aihe. Tutkijan velvollisuuksiin kuuluu samoin yrittää
raportoida tuloksensa niin, ettei niistä synny harhauttavaa
kuvaa. Tässä kollega Myllykangas on nostanut esiin tärkeän
kysymyksen.
Esko Ryökäs
ma.professori,
Joensuun yliopisto
(painetun lehden sivuilla 33-34)
|