Palkkausjärjestelmä uudistumassa?
Valtiosektorilla näyttää työnantajalla olevan
lähestulkoon ykköstavoitteena saada läpi palkkausjärjestelmäuudistus
työn vaativuuden arvioinnin pohjalta ja henkilökohtaisella
palkanosalla lisättynä, mahdollisesti vielä jonkinlaisella
tulospalkkiollakin. Miten meidän tulisi suhtautua tähän?
Vain hetki sitten kuulimme poliisien vastaanottaneen
liki 9 prosentin tasoisen “liittymätarjouksen”.
Olisiko siis tässä jokin avain krooniseen palkkauksemme
jälkeenjääneisyyteen?
Aivan ensiksi tulisi kuitenkin vaatia, että asiassa toimitaan
avoimesti, hoidetaan koulutus yhteisesti ja käytetään
aktiivista palkkapolitiikkaa läpinäkyvästi siten,
että luvatut lisärahat todellakin pystytään
lisäyksenä osoittamaan. Edelleen tulee olla tilastoyhteistyössä
siten, että järjestelmän kehittäjät saavat
tarvitsemansa palkkaustiedot joka hetki. Lisäksi tulee varmistaa
uuteen järjestelmään siirtymisestä aiheutuvien
lisäkustannusten rahoitus. Tällä tarkoitan sitä,
että järjestelmän kohteena oleville opettajille
tulee saada selkeästi lisää rahaa sen ohella, ettei
kenenkään palkka laske.
Ilmeisen oleelliselta näyttää myös vaatimus,
että opettajien työn vaativuuden arvioinnissa on sovellettava
omaa erillistä järjestelmää.
Näyttää siltä, että työnantaja
pitää yliopistolaitosta palkkausjärjestelmien muuttamisen
suhteen sekä mielenkiintoisena että vaikeasti hoidettavana
kohteena. Jos muu valtionhallinto siirretään uusiin
järjestelmiin vuoden 2003 aikana, kuitenkin viimeistään
vuoden 2004 loppuun mennessä, niin yliopistolaitos kenties
tarvitsee aikaa aina vuoteen 2005 asti.
Uusista palkkausjärjestelmistä saadun tähänastisen
tiedon perusteella näyttää siltä, että
suurin hyöty niistä saattaisi tulla opetusvirkaan tuleville
nuorehkoille työntekijöille, joille ei olisi ehtinyt
kertyä nykyisen järjestelmän mukaisia määrävuosikorotuksia
kovinkaan paljon. Edelleen näyttäisi teoriassa mahdolliselta
saada ratkaisu ns. ikivanhaan kiistakysymykseen ap- ja yp -lehtorintyön
samanarvoisuudesta tai eriarvoisuudesta, kun näiden töiden
vaativuus virkakohtaisesti arvioitaisiin. Kuitenkin on epävarmaa
saadaanko prosessi toteutetuksi riittävän objektiivisesti
ja puolueettomana.
Työnantaja tarvinnee uutta järjestelmää
ennen muuta johtamisen ja esimiestyön tukemiseen ja sitä
tullaan käyttämään myös palkka-automaattien
hävittämiseen. Kohteena ovat määrävuosikorotukset
ja ikälisät. Edelleen työnantajan mielestä
uudet palkkausjärjestelmät tarvitaan nimenomaan julkisten
menojen kasvun rajoittamiseksi, jolloin palkkausmenojen kasvun
rajoittaminen on keskeistä. Tietysti voidaan kysyä,
miten voi olla mahdollista että uusissa järjestelmissä
kenenkään palkka ei laske, kaikki saavat korotuksia,
erityisesti nuoret, ja kuitenkin palkkausmenoja onnistutaan rajoittamaan.
Palkkausjärjestelmiä voidaan uudistaa sillä edellytyksellä,
että sopimus asiasta syntyy ja että sopimus on keskitetty.
Se ei tänä päivänä näytä itse
asiassa lainkaan varmalta, sillä tähän asti toteutetuissa
järjestelmäsiirroissa ei ole saatu oikein aikaiseksi
tilastollisia näyttöjä siitä, mihin nämä
siirrokset ovat johtaneet, tai työnantaja ei ainakaan ole
tuonut niitä neuvotteluissa esiin. Voimme vain arvailla miksi
ei.
Toivotan kaikille Acatiimin lukijoille
Rauhallista Joulua
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3)
|