Helsinki-sopimus toimii vain välttävästi yliopistonlehtorien
kohdalla
Helsingin yliopiston tarkentava virkaehtosopimus ei toimi yliopistonlehtorien
kohdalla. Näin toteaa AKAVA-JS:n pääluottamusmies
Jan-Håkan Öberg, joka tarkastelee tässä kirjoituksessa
Helsinki-sopimuksen toteutumista ja sen mahdollista heijastumista
uuteen palkkausjärjestelmään. Helsingin
yliopisto sai oman virkaehtosopimuksen pari vuotta sitten. Tarkoitus
oli virkarakenteen selkeyttäminen ja palkkauksen määrittäminen
kunkin henkilön tutkimus ja/tai opetusansioiden perusteella.
Tarkastelen tässä sopimuksen toteutumista yliopistonlehtorikategorian
osalta. Tarkentavassa virkaehtosopimuksessa on kaksi yliopistonlehtorikategoriaa:
sijoituspalkkaluokka A 26 - 27, joka edellyttää asianomaiselta
“Kotimaisen tiedeyhteisön korkealle arvostamaa tutkimustyötä
ja/tai tieteellistä pätevyyttä korkeatasoiseen
opetustyöhön.” Toisen, alemman kategorian sijoituspalkkaluokat
ovat A 24, A25 ja A 26. Kriteerinä on: “Kotimaisen
tiedeyhteisön arvostama opetus/tutkimustyö.” Samalla
kun siirryttiin uuteen palkkahinnoitteluun jätettiin entiset
määrävuosikorotukset pois. Tarkoitus oli myös,
että kenenkään palkka ei laske, verrattuna siihen
mitä henkilö saisi vanhassa palkkausjärjestelmässä,
johon suurin osa lehtorikategoriasta Helsingin yliopistossa yhä
kuuluu.
Olennainen osa järjestelmää on arviointi, eli
jokainen yliopistonlehtori arvioidaan edellä esitettyjen
kriteerien perusteella. Keskushallinnon ohjeiden mukaan arvioinnin
tekee kolmijäseninen arviointiryhmä, johon kuuluvat
tiedekunnan dekaani tai varadekaani puheenjohtajana, yksi pysyvä
jäsen kyseisestä laitoksesta tai laitosryhmästä
sekä yksi jäsen arvioitavan edustamasta henkilöstöryhmästä.
Sekavuutta on aiheuttanut se, että kukin tiedekunta on toteuttanut
järjestelmää eri tavoin. Esimerkiksi humanistisessa
tiedekunnassa kaikki arvioitavat arvioidaan suurissa kokouksissa
yhtä aikaa ja paikalla on myös opiskelijaedustus, vaikka
ohjeistus antaa ymmärtää muunlaista järjestelmää.
Arvioinnin mukaisesti päätetään henkilön
pysyvästä siirtymisestä palkkaluokasta ylempään
taloudellisen tilanteen sallimissa puitteissa. Arviointi ei siis
automaattisesti johda palkkaluokan muutokseen.
Toteutunut palkkasijoittelu
Virkaehtosopimuksessa todetaan myös huomautuksessa 4 seuraavaa:
“Yliopistonlehtorit sijoittuvat pääsääntöisesti
ylempään lehtorikategoriaan (A 26 ja A 27) ottaen kuitenkin
huomioon urakierron turvaaminen yliopiston tarkoittamalla tavalla
sekä se, että pätevyys otetaan huomioon palkka-asetannassa.”
Helsingin yliopistossa oli 31.10.2002 AKAVA:aan kuuluvia yliopistonlehtoreita
188, joista selvän enemmistön sopimuksen mukaan tulisi
kuulua sijoituspalkkaluokkiin A 26 – 27, sillä he “urakierron
sekä pätevyytensä” huomioon ottaen kuluisivat
tähän kategoriaan.
Kuvio 1 kuitenkin osoittaa tilanteen
olevan täysin päinvastaisen. Yllättävintä
on kuitenkin se, että vastoin sopimusta kaksi yliopistonlehtoraattia
on sijoitettu palkkaluokkaan A 23. Syynä on se, että
kyseisiä virkasuhteita hoitavat henkilöt eivät
ole tohtoreita vaan lisensiaatteja. Asetuksessa kuitenkin sanotaan:”
Virkaan voidaan kuitenkin katsoa kelpoiseksi ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittanut henkilö, joka on erittäin hyvin perehtynyt
tehtäväalaan.” Uskoisi että virkoihin on
otettu henkilöitä, jotka täyttävät edellisen
ehdon. Mielestäni sopimus ei siis toteudu palkkasijoittelun
suhteen edes välttävästi.
Kuvio 1. Ylivoimaisesti suurin osa yliopistonlehtoreista
sijoittuu Helsingin yliopistossa palkkaluokkaan A 24. |
Tasa-arvokysymys
Kuten kuvio 2 osoittaa on naisten
ja miesten tasa-arvon toteutuminen kyseenalainen. Yliopistonlehtoreista
naisten osuus on puolet (51 %), mutta vain alle viidennes (18
%) ylempiin palkkaluokkiin sijoitetuista on naisia. Tämä
voi luonnollisesti johtua miesten paremmista tiede- ja opetusansioista.
Määräaikaisia yliopistonlehtorinimikkeistä
on 51 %, mikä vastannee määräaikaisten osuutta
kaikista opettajanimikkeistä. Määräaikaisista
86 % on alemmassa palkkauskategoriassa ja loput 14% ylemmässä.
Koska naisten osuus alempaan palkkaluokkaan sijoitetusta on yli
80 % on syytä olettaa, että myös määräaikaisista
suurin osa on naisia. Saamani tilasto ei kuitenkaan kerro henkilöiden
tutkimus- tai opetusansioista, joten kysymys tasa-arvosta jää
tämän korpuksen kannalta vastausta vaille. Jatkossa
on kuitenkin syytä selvittää tasa-arvoon liittyvät
kysymykset tarkemmin.
Kuvio 2. Naisten osuus yliopistonlehtoreista
on 51 %, mutta vain alle viidennes (18 %) ylempiin palkkaluokkiin
sijoitetuista on naisia. |
Tulevaisuus
Yliopistoissa ollaan siirtymässä uusiin palkkausjärjestelmiin,
jotka perustuvat työn vaativuuteen ja omakohtaiseen suoriutumiseen.
Mallina on käytetty mm. Uumajan yliopistossa kehitettyä
AVU-järjestelmää. Uumajan yliopistossa järjestelmää
ei koskaan otettu käyttöön opetushenkilökunnan
osalta, vaikka järjestelmän kehittämiseen käytettiin
yli 8 miljoonaa kruunua ja saman verran vuosia. Ruotsissa tultiin
siihen tulokseen, että opetustyötä ei voida tyydyttävästi
mitata formalistisin menetelmin. AVU-järjestelmän käyttöönotto
Uumajassa olisi tutkimusten mukaan lisäksi lisännyt
miesten ja naisten palkkaeroja. Tätä ei haluttu ja myös
siksi järjestelmää ei ikinä otettu käyttöön
opetushenkilöstön osalta.
Edellä esitetty “Helsinki-sopimus” sisältää
joitakin samankaltaisia elementtejä kuin Uumajan AVU-järjestelmä
ja se toimisi, mikäli sitä aidosti noudatettaisiin.
Sopimuksen etuja ovat selkeys ja läpinäkyvyys. Siitä
huolimatta se ei mielestäni ole toiminut kuin välttävästi,
mikäli tilannetta katsoo sopimustekstin huomautus 4 kannalta.
Syynä siihen on ilmeisesti hallinnon antamassa ohjeistuksessa,
jossa sanotaan siirtymisen palkkaluokasta ylempään voivan
toteutua “taloudellisen tilanteen sallimissa puitteissa.”
Olen keskustellut turhautuneiden henkilöiden kanssa, jotka
arvioinneissa ovat saaneet parhaan mahdollisen arvion, mutta eivät
parasta mahdollista palkkaa ja siksi ymmärrän hyvin
heidän turhautuneisuutensa.
On todella kyseenalaista, tuleeko uusi työnantajan esittämä
palkkausjärjestelmä edes takaamaan lehtoreiden nykyiset
palkkausehdot. Yliopistonlehtorithan jäävät jo
nyt nykyisten normien mukaan palkkavälyksen alarajalle. AKAVA-JS:n
reunaehtona siirtymiseen uuteen palkkausjärjestelmään
on ollut se, että opettajille tulee saada oma arviointijärjestelmänsä.
Mielestäni tästä tulee ehdottomasti pitää
kiinni. Kunhan se on “Helsinki-sopimuksen” kaltainen
selkeä ja läpinäkyvä malli.
Jan-Håkan Öberg
(painetun lehden s. 16-17)
|