Strategioista opinnoiksi:
Yliopistopedagogiikka
vuonna 2002
Vuosi sitten yliopistot valmistelivat opetusministeriön pyytämiä
perustutkintojen ja -opetuksen kehittämisstrategioita. Tämän
vuoden alkupuolella Yliopistonlehtorien liitossa tutkittiin strategioita
ja yritettiin selvittää, millainen kuva niistä
välittyy opetuksesta, ohjauksesta ja opetustaitojen kehittämisestä.
Strategioissa yliopistot asettavat tavoitteekseen hyvän
opetuksen ja yhtenä keinona tähän pääsemiseksi
nähdään opettajakunnan kouluttautuminen. Mielikuva
strategioista onkin se, että opetuksen kehittämistyötä
on tehty paljon ja että yliopistot esittävät hyviä
suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Koulutustarjonnan määrä
on mielenkiintoinen sen takia, että kun Yliopistonlehtorien
liitto vuonna 1998 hyväksyi yliopistopedagogisen tavoiteohjelman,
opintoja ei ollut tarjolla kovin monessa paikassa eikä koulutusvaatimusta
pidetty tärkeänä. Nyt opintoja on tarjolla laajasti
kautta maan ja niitä kohdennetaan yliopiston opetusalueiden
mukaan.
Noin kymmenen yliopistoa tarjoaa jossain muodossa 15 tai 35
ov:n yliopistopedagogiset opinnot. Näiden joukossa ovat lähes
kaikki monitieteiset yliopistot (HY, JY, OY, TaY, TY, ÅA,),
osa teknillisistä korkeakouluista (LTKK, TKK), taideyliopistoista
Taideteollinen korkeakoulu ja Sibelius-Akatemia jossain muodossa.
Näiden lisäksi Joensuun yliopisto kartoittaa mahdollisuuksia
suorituksen järjestämiseen ja Kuopion yliopistossa voi
suorittaa 40 ov:n PD-opinnot. Kauppakorkeakouluilla on myös
koulutusta, osittain yhteistyössä muiden yliopistojen
kanssa. Opetuksen kehittäminen vaatii pitkäaikaista
työtä, jossa Oulun yliopisto on kunnostautunut vanhastaan.
Siellä on ollut systemaattisesti saatavilla paljon erilaista
koulutusta ja tukea sekä yksittäisille opettajille että
yksiköille.
Erittäin monipuolisia opintoja tarjotaan Helsingin ja Oulun
yliopistoissa sekä Teknillisessä korkeakoulussa. Jyväskylän
yliopisto tarjoaa monipuolisia reittejä opintojen suorittamiseen
opetuksen laatuhankkeen puitteissa. Vaikuttavaa on Teknillisen
korkeakoulun kunnianhimoinen ja monipuolinen kehittämisohjelma
sekä sitoutuminen systemaattiseen koulutukseen: tavoitteena
on kaikkien uusien vakinaisten opettajien koulutus (15 ov:n opinnot)
niin, että vuoteen 2010 mennessä kaikki korkeakoulun
vakinaiset opettajat ovat läpikäyneet opettajankoulutuksen.
Tämä tuntuu tärkeältä viestiltä,
erityisesti kun se tulee yliopistosta, jossa on paljon opettajia.
Myös Åbo Akademi pyrkii kouluttamaan koko opettajakunnan
projektirahan turvin.
Jos opettajat vapaaehtoisesti panostavat koulutukseen ja yliopistoilla
on tavoite kouluttaa henkilöstöään, panostuksesta
pitäisi seurata se, että opetusansiot meritoivat virkoihin
ja että niillä on vaikutus palkkoihin. Toinen kysymys
on, minkä verran pedagogisia opintoja voidaan vaatia virkaan
nimitettäessä. Keskustelu tästä kysymyksestä
on vielä auki, mutta kansainvälisesti on esimerkkejä
arvostetuista tiedeyliopistoista, joissa opetushenkilökunnalta
vaaditaan pedagogista koulutusta. Esimerkiksi University College
London (UCL) vaatii uusien opettajien osallistumista 1-3 vuoden
koulutukseen, ellei opettajalla ole muualta saatua vastaavaa koulutusta.
Ohjelmaan kuuluu työpajatyyppistä opetusta, opetusportfolion
laatiminen ja ylläpito, mentorointia ja palautetta sekä
arviointi. Ruotsissa suunnitellaan 10 ov:n pakollisia opintoja,
jotka pitäisi suorittaa viimeistään vuoden kuluttua
nimityksestä. Norjassa vaaditaan kuuden ov:n koulutus.
Uusi tutkinnonuudistus tuo omat haasteensa opetukselle ja ohjaukselle.
Jos kaikki komiteanmietinnön tavoitteet tutkintojen sisällöstä
ja rakenteesta, mm. jatko-opintokelpoisuuden antavasta ja työelämärelevantista
alemmasta tutkinnosta, opintojen tiivistämisestä ja
opintoaikojen lyhentämisestä pystytään toteuttamaan,
vaaditaan systemaattista opetuksen ja ohjauksen kehittämistä
ja paljon aikaa ohjaukselle. Tämä kaikki vaatii vuosi
sitten esitettyjen strategioiden toteuttamista täydessä
laajuudessa.
Yliopistojen yhdeksi haasteeksi muodostuu, kuinka hyödyntää
opettajakunnan suuri kiinnostus pedagogisiin opintoihin ja kuinka
parhaiten järjestää koulutus, joka antaisi opettajankelpoisuuden.
Opettajakunta on kiinnostunut opinnoista, jotka ovat kiinni opetustyön
arjessa ja joissa voi kehittää omaa työtään
ja tällä hetkellä keskustellaankin tältä
pohjalta korkea-asteen pedagogisesta koulutuksesta. Yliopistot
laajalla rintamalla ja jotkut ammattikorkeakoulut ovat kiinnostuneita
järjestämään opinnot. Yhden onnistuneen mallin
järjestelyihin saa Jyväskylän yliopistossa toteutetuista
aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista, joissa erilaiset aikuiskouluttajat
tai aikuiskouluttajiksi valmistuvat opiskelevat henkilökohtaisen
opintosuunnitelman mukaan omaa työtään ja opetuskäsitystään
kehittäen seminaareissa, oppimisryhmissä ja etäopintoina.
Tuula Hirvonen
lehtori, Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden s. 18)
|