Tutkijan uran haasteita ja mahdollisuuksia
Suomen Akatemia ja opetusministeriö
järjestivät 22. marraskuuta seminaarin Tutkijan uran
haasteita ja mahdollisuuksia. Seminaarissa käsiteltiin korkeasti
koulutettujen asemaa työmarkkinoilla sekä luotailtiin
tutkijanuraa yliopistojen näkökulmasta.
-Suomessa työssäolevasta väestöstä on
enemmän tutkijoita kuin missään muualla. Työpaikoissa
on viime aikoina ollut eniten kasvua juuri tohtoritasoisissa työpaikoissa,
totesi Suomen Akatemian pääjohtaja Reijo Vihko avauksessaan.
ETLAn tutkimusjohtaja Riitta Asplund vertaili koulutusta,
palkkaeroja ja syrjäytymistä eri Euroopan maissa.
-Suomessa kannattaa kouluttautua ja koulutuksen tuottoaste on
suuri verrattuna esimerkiksi Ruotsiin ja Norjaan. Toisaalta palkkaerot
ovat melko pienet.
Sen sijaan Apslund piti huolestuttavana kehitystä, jonka
mukaan Suomen sisäisissä palkkaeroissa, esimerkiksi
yliopistotasoisen tutkinnon suorittaneiden kesken, on kasvava
trendi.
-Kannattaako pitkä koulutus? Pitäisi nykyistä
paremmin selvittää, mistä palkkaerot johtuvat.
Onko yliopistojen naisistuminen yksi selittävä tekijä,
Apslund kysyi.
Tutkimusjohtaja Asplund piti myös maamme akateemista työttömyyttä
melko korkeana. OECD:n Education at a Glance -selvityksen mukaan
tilanne on huono etenkin nuoremmissa ikäluokissa.
-Varsinkin ikäluokkaa 30-44 voidaan kuvata sanoilla menetetty
sukupolvi. Moniin muihin maihin verraten tilanne on heikohko myös
ikäluokassa 25-29.
Matalapalkkaisuus sekä noidankehä - työttömyysjaksot
ja pätkätyöt - kuvaavat Asplundin mielestä
myös suomalaisten akateemisten uraa.
Puolet kaikista tohtoreista valmistunut 1990-luvulla
Kansallinen asiantuntija Kai Husso Euroopan komission tutkimuksen
pääosastolta puhui tohtoreitten työllistymisestä,
sijoittumisesta sekä liikkuvuudesta. Husso tekee asiasta
Tilastokeskuksen lukuihin perustuvaa selvitystä Suomen Akatemialle.
Seminaarissa esitellyt tiedot olivat vielä alustavia, tarkempi
analysointivaihe on vielä edessä.
Aluksi Husso vertaili tohtoreiden sijoittumista eri OECD-maissa.
Ranskassa noin 15 % uusista tohtoreista (v. 1995) jää
valmistuttuaan työttömiksi. Tosin kaksi vuotta valmistumisesta
enää viisi prosenttia on yhä työtön.
Vakinaisia paikkoja on vaikea saada.
Ruotsissa 2/3 uusista tohtoreista jäi 1990-luvun puolivälissä
työskentelemään yliopistoihin. Siirtyminen teollisuuteen
on suhteellisen vähäistä.
Tohtoreiden työllistymistä pidetään ongelmallisena
myös Japanissa. Siellä valmistuu ennusteiden mukaan
vuonna 2010 noin 18 000 tohtoria ja työmarkkinoiden arvellaan
tarvitsevan vain 12 000.
Yhdysvalloissa tohtoreiden työttömyysaste on vain
noin kahden prosentin luokkaa. Vakinaisen yliopistoviran sai vuonna
1995 kuitenkin vain 16 % uusista tohtoreista. Määräaikaiset
työt ja koulutusprofiilia vastaamattomat työt ovat lisääntyneet.
Suomen tilastotiedoista Husso käsitteli ensin tohtorin
tutkintojen määrien kasvua.
-1990-luvulla yhdessä viikossa tuli yhtä paljon tohtoreita
kuin koko 1940-luvulla. 50 % kaikista sodan jälkeisen ajan
tohtoreista valmistui 1990-luvulla.
Aloittain verrattuna kasvu on ollut erittäin suurta tekniikan
alalla. Lääke- ja hoitotieteissä näkyy selvimmin
naisistumistrendi.
55 % väitöksistä tehdään yliopistolaitoksen
sisällä. Yritys oli työnantajana kaksi vuotta ennen
tutkintoa hieman alle 100 tohtorilla ja kunta 143 tohtorilla (vuosi
1999).
-Väittelijöiden iät eivät näytä
putoavan. Iäkästä joukkoa on etenkin muualla kuin
yliopistoissa väitelleissä. On hyvä, että
myös työelämässä työskentelevät
väittelevät. Jos ikätilastoja halutaan “kaunistaa”,
tehostamista pitäisi suunnata etenkin tutkijakouluihin, Husso
huomautti.
Tohtorin tutkinnon suorittaneiden keski-ikä oli vuonna
1990 37,8 ja vuonna 1999 37,9 vuotta.
Tohtoreitten työttömyys ja liikkuvuus
Tohtoreitten työttömyysprosentit ovat pysyneet hämmästyttävän
samalla tasolla koko 1990-luvun. Luvut nousivat laman myötä
ja hieman vielä laman jälkeenkin. Työttömyysprosentti
on pysynyt alle kahden kaikkina muina vuosina paitsi 1997. Parhaiten
työllistyvät tekniikan tohtorit, joiden työttömyysprosentti
on jatkuvasti alle yhden. Naisilla työttömyysaste on
korkeampi kuin miehillä.
-Pelkät luvut eivät tosin kerro mitään pätkätöiden
yleisyydestä, palkkatasosta tai siitä, millaista työtä
tohtorit tekevät.
Husso piti hyvänä, että tohtoreitten sijoittumista
ja työllistymistä selvitetään nyt opetusministeriön
ja Suomen Akatemian yhteisessä hankkeessa.
Jos pelkkiä liikkuvuustilastoja katsotaan, korkeasti koulutetut
ovat liikkuvaa väkeä. Tohtoreista yli 25 % vaihtoi toimipaikkaa
vuosittain paitsi pahimpina lamavuosina, jolloin liikkuvuus jäi
hieman alle 20 prosentin.
Tarkastelujaksolla 1990-1999 toimipaikkatasolla eniten työpaikkaa
vaihdettiin ammattikorkeakouluissa, vähäisintä
liikkuvuus oli tutkimuslaitoksissa. Yliopistoissa liikkuvuus jäi
18 prosenttiin.
-Tohtoreiden työmarkkinakäyttäytyminen eroaa
selvästi muista koulutustason perusteella rajatuista ryhmistä.
Heidän sijoittumisensa työelämään on
muista ryhmistä poikkeavaa ja liikkuvuutensa reagoi talouden
kehitykseen toisin kuin muiden.
-Tohtoreiden liikkuvuus ei lisäänny BKT:n tai tutkimus-
ja kehitysrahojen kasvaessa. Heidän työmarkkinansa eivät
ole yhtä selvästi kuin muun väestön taloudellisista
suhdanteista riippuvaisia, mm. siksi, koska suurin osa tohtoteista
työskentelee julkisella sektorilla, Husso totesi.
(Kai Husson esityksen kaavioita on esillä Suomen Akatemian
verkkosivuilla www.aka.fi.)
Rahoitus 4 vuotta, pesti 6 kk - miksi?
Yliopistonäkökulmaa tutkijanuraan valotti Jyväskylän
yliopiston rehtori Aino Sallinen. Hän piti post doc -vaihetta
tutkijanuran kriittisimpänä kohtana.
-Voimavaroja pitäisi suunnata yhä enemmän tähän
vaiheeseen. Yliopistojen nykyinen rahoitusmalli ei sovi sen rahoittamiseen.
Kun siirrytään kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen,
tuleeko yliopistoille lisää mahdollisuuksia siirtää
resursseja pyramidin pohjalta ylöspäin, hän kysyi.
Sallisen mielestä tutkijoiden uraa pitäisi parantaa
myös pitemmillä virkasuhteilla.
-Miksi annetaan kuuden kuukauden määräyksiä,
vaikka projektin rahoitus olisi kahdeksi vuodeksi. Rehtorien neuvoston
asiasta antamaa suositusta pitäisi noudattaa.
Käydyssä keskustelussa samaa asiaa kummasteli myös
Akatemian tutkimusjohtaja Anneli Pauli.
-Akatemia on panostanut pitkäjänteiseen tutkimusrahoitukseen.
Olemme siirtymässä nelivuotiseen rahoitukseen. Samoin
tutkijakoulut ovat nelivuotisia. On kummallista, että tutkijat
joutuvat silti työskentelemään lyhyissä pätkissä.
Näin toimimalla menetetään monia hyviä tutkijoita,
Pauli totesi.
Lähes 100 tiede- ja yliopistovaikuttajaa kerännyt
Tutkijan uran haasteita ja mahdollisuuksia -seminaari oli osa
Suomen Akatemian Suomen tieteen tila ja taso -katsauksen valmistelua.
Julkaisu ilmestyy syksyllä 2003.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 30-31)
|