Kohtuullista ja huonoa
Työmarkkinaratkaisuja on tehty tiuhaan tahtiin. Valpas-ratkaisusta,
tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta ja siihen perustuvasta valtion
keskustason virkaehtosopimuksesta on jo päätetty. Yliopistojen
järjestelyvaraneuvottelut odottavat vuoroaan. Ratkaisuihin
sisältyy kohtuullisia elementtejä, mutta myös heikkouksia.
Eduskuntavaalit ovat keväällä. Työmarkkinasopimukset
olivat katkolla tammikuun 2003 lopussa. Eduskuntavaalikampanjaa
ja työmarkkinaneuvotteluja ei haluttu samanaikaisesti. Tämän
takia pääosa työmarkkinaratkaisuista tehtiin jo
nyt. Ajoitukseen vaikutti myös se, että kokonaisratkaisuun
liittyy lainsäädännöllisiä toimia, jotka
vaativat oman aikansa.
Heikko suoritus
Vuonna 1999 julkaistu valtion palkkaseurantatyöryhmän
Valppaan raportti osoitti selvästi, että valtiolla avustavissa
ja suorittavissa portaissa olevien palkkakilpailukyky on vähintään
tyydyttävä. Johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevilla palkkakilpailukyky on sen sijaan huono. Kaikista huonointa
palkkakilpailukyky on työnantajan käsityksen mukaan
yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä olevilla.
Valpas-raportin mukaan yleisesti ottaen palkkakilpailukyky heikkenee
koko ajan palkkaluokissa ylöspäin mentäessä.
Suurimmillaan poikkeamat yksityisestä sektorista olivat kymmeniä
prosentteja. Valpas-raportin sanoma oli selvä: Valtiolla
vallitsee palkkauksessa kaksoisepätasapaino.
Valpas-raportin linjauksia on toteutettu täysin raportin
tulosten ja hengen mukaisesti vuosien 2001 ja 2002 alusta. Korotukset
painottuivat tuolloin yläpäähän, joskin kaikki
ryhmät saivat jonkinlaisen korotuksen. Mitään suuria
korjauksia ei miltään osin tehty. Suurimmillaan taulukkokorotukset
ovat olleet yhteensä muutamia prosentteja. Aikaisemmat Valpas-korotukset
eivät todellakaan ratkaisseet valtion yläpään
palkkaongelmaa.
Ennen Tupon syntyä 14.11.2002 ratkaistiin valtion työmarkkinaosapuolten
toimesta, miten Valpasta toteutetaan ensi ja sitä seuraavana
vuonna. Valpas-korotukset tai oikeastaan pitäisi puhua ns.
Valpas-korotuksista suuntautuvat taulukkokorotuksina vain palkkaluokassa
A24 ja sitä alemmissa palkkaluokissa oleviin. Valtion yläpää,
jonka on todettu olevan kaikista suurimmassa korotustarpeessa,
jätetään nyt täysin ilman Valpas-korotuksia.
Kyseessä on siis keski- ja matalapalkkaratkaisu, joka on
omiaan lisäämään valtiolla todettua palkkauksellista
kaksoisepätasapainoa. Työmarkkinatoiminnassa tehdään
joskus ihmetystä herättäviä ratkaisuja.
Mielestäni AKAVA-JS:n ei ole syytä olla kovin riemuissaan
tapahtuvasta, jos melko suuri osa sen jäsenistä syrjäytetään
ja toisaalta on muita ei-akavalaisia järjestöjä,
joidenka koko jäsenkunta käytännössä
saa nyt Valpas-korotuksen.
Itse en voinut hyväksyä tällaista mielestäni
selvästi Valpas-raportin vastaista ratkaisua. Jätinkin
AKAVA-JS:n valtion neuvottelukunnalle 14.11.2002 eriävän
mielipiteen, jossa korostin Valpas-raportin sanomaa ja sitä,
että myös palkkaluokista A24 ylöspäin tulee
nyt saada korotus.
Tuporatkaisu
Kaksivuotisen hyvin kattavan tulopoliittisen kokonaisratkaisun
synty varmistui joulukuun alkupäivinä. Tuporatkaisu
sisältää palkankorotuselementtejä samoin kuin
eräitä muita uudistuksia. Valtiovalta sitoutui lievään
tuloveroalennukseen. Kokonaisratkaisuun liittyen työmarkkinaosapuolet
korostavat mm. tiedekorkeakoulujen voimavaroja.
Akavalaiselta kannalta tulopoliittinen kokonaisratkaisu on vähintään
kohtuullinen. Kumpanakin sopimusvuotena yleiskorotus on sekalinjainen.
Euromääräisen ja prosentuaalisen korotuksen raja
on siirretty kuitenkin niin alas (taitepiste 1.577 euroa/kk),
että yleiskorotusten profiili on lähes prosentuaalinen.
Tuporatkaisuun sisältyy myös liittoerä kumpanakin
sopimusvuotena. Varsinkin ensimmäisenä vuotena liittoerä
on melko iso, jolloin sillä pystytään hoitamaan
alakohtaisia tarpeita. Ensimmäiseen sopimusvuoteen sisältyy
akavalaiselta kannalta vähemmän hyvä tasa-arvoerä
(=matala- ja naispalkkaerät), jonka vaikutus on kuitenkin
melko vähäinen.
Valtion virkaehtosopimus ja järjestelyvarat
Lauantaina 30.11.2002 solmittiin valtion virkaehtosopimus vuosiksi
2003-2004. Sopimus merkitsee samalla työrauhavelvoitetta
kyseiseksi ajaksi.
Valtion keskustason virkaehtosopimukseen sisältyy korotusten
lisäksi monia muita elementtejä. Sopimuksen perusteella
asetetaan useita työryhmiä eri kysymyksiä selvittämään.
Keskeinen elementti virkaehtosopimuksessa on uusien palkkausjärjestelmien
käyttöönoton edistäminen. Osapuolet ryhtyvät
toimenpiteisiin, joiden avulla vuoden 2003 loppuun mennessä
tehdään mahdollisimman laajasti virkaehtosopimukset
tehtävän vaativuuteen sekä henkilökohtaisen
työsuorituksen ja pätevyyteen perustuvan uuden palkkausjärjestelmän
käyttöönottamisesta. Uuden palkkausjärjestelmän
käyttöönotto edellyttää kuitenkin aina
virasto- tai hallinnonalakohtaista sopimusta, joka yliopistojen
osalta käsitellään AKAVA-JS:n yliopistojaostossa.
Valtion virkaehtosopimus on palkankorotustasoltaan tulopoliittisen
kokonaisratkaisun mukainen. Prosentuaalinen yleiskorotus on 1.3.2003
lukien 1,8 %.Tupon mukaisesta vuoteen 2003 kohdistuvasta 0,8 %:n
liittoerästä siirrettiin 0,1 %-yksikköä keskustason
käyttöön. Tällä 0,1 %-yksiköllä
kehitetään luottamusmiesjärjestelmää
ja matkustussääntöä. Käyttöön
otetaan matkapäiväkorvaus viikonloppuun kohdistuvien
virkamatkojen osalta, mikäli matkustusaika on vähintään
5 tuntia. Matkapäiväkorvauksen määrä
on 40 euroa.
Yliopistosektorin käytettävissä olevan 0,7 %:n
järjestelyvaran (=liittoerä) ja tasa-arvoerän osalta
neuvottelut ja sopiminen on siirretty vuoden 2003 alkuun.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
3.12.2002
(painetun lehden s.33-34)
|