Sitä saatiin, mitä tilattiin?
Valtion palkkaseurantatyöryhmän loppuraportti julkistettiin
17.12.1999. Tässä niin sanotussa Valpas-raportissa todettiin,
että avustavissa tehtävissä olevien palkkakilpailukyky
on valtiolla hyvä ja ammattitehtävissäkin keskimääräistä
parempi. Sen sijaan johto- ja asiantuntijatehtävissä
sitä pidettiin keskimääräistä huonompana
ja yliopistoissa erityisen huonona. Valpas-selvityksessä
esiin tulleita palkkauksellisia ongelmia on sittemmin pyritty
korjaamaan kahdella Valpas-ratkaisulla, jotka ovat perustuneet
pääsopijajärjestöjen ja valtion työmarkkinalaitoksen
väliseen sopimukseen.
Valpas-I sisälsi kahden ensimmäisen ikälisän
aikaistamisen, palkka-asteikkojen korjauksen sekä järjestelyvaraerän
ja Valpas-II palkka-asteikkojen tarkistuksen ja järjestelyvaraerän.
Molempien Valppaiden keskeisin osio oli palkka-asteikkojen tarkistus.
Tarkistukset toteutettiin koko A-asteikon kattavina siten, että
ne olivat lähes nimellisiä aina palkkausluokkaan A23
asti. Tästä ylöspäin korotukset kasvoivat
luokka luokalta ollen asteikon yläpäässä varsin
tuntuvia. Yliopistoissa suurimpiin voittajiin kuului professorikunta.
Professorien saamat korotukset olivat luonnollisesti erinomainen
asia, mutta keskeiseksi epäkohdeksi jäi se, että
samaan aikaan pääosa asiantuntijatehtäviä
tekevistä yliopistojen työntekijöistä sai
asteikkotarkistusten myötä kukkaroonsa vain hippuja
tai korkeintaan murusia.
Tieteentekijöiden liitto vaati heti jo Valpas I:n jälkeen,
että seuraavat Valpas-korotukset tulee painotetusti suunnata
palkkausluokkiin A18-A24, koska yliopistojen palkkausjärjestelmäkokeilut
olivat osoittaneet, että juuri em. palkkaluokissa työskentelee
runsaasti sellaisia korkeasti koulutettuja asiantuntijaryhmiä,
joiden palkkaus vastaa poikkeuksellisen huonosti tehtävien
vaativuutta. Lisäksi perusteluna ko. vaatimukselle oli, että
pääosa yliopistojen akavalaisista on juuri näissä
palkkaluokissa.
Kuten tiedetään Valpas-II ei toteutunut liiton toivomalla
tavalla.
Valtion työmarkkinalaitos ja pääsopijajärjestöt
sopivat äskettäin päättyneiden tulopoliittisten
sopimusneuvottelujen yhteydessä Valpas III:sta eli valtionhallinnon
palkka-asteikkojen rakenneuudistuksesta vuosille 2003 ja 2004.
Valpas-III:n toteuttamisen yhteydessä A-asteikkoja päätettiin
korjata 1.3.2003 ja 1.3.2004 lukien.
Korotukset suunnataan A-asteikossa ainoastaan luokkiin A10-A24.
Korotusten profiili on molempina vuosina sama. Selvästi suurimmat
korotukset suunnataan luokkiin A19-A23. Näissä luokissa
palkkoja korotetaan sopimuskaudella yhteensä noin 1,5-2 prosentilla
luokasta riippuen. Valpas-korotukset tulevat tupossa sovittujen
yleiskorotusten, liittoerien ja tasa-arvoerien päälle
ja ne sisällytetään yleiskorotusten ohella uusiin
palkkataulukoihin.
Nyt siis saatiin, mitä tilattiin, vai saatiinko? Ei aivan,
koska luokkiin A18-A24 suuntautuneet korotukset jäivät
pieniksi. Ne eivät poista alipalkattujen asiantuntijaryhmien
heikkoa palkkakilpailukykyä yliopistoissa. Asteikkoratkaisu
oli kuitenkin oikeansuuntainen ja oikeudenmukainen, erityisesti,
kun ottaa huomioon kahden ensimmäisen Valpas-ratkaisun painotukset.
Klaus Sundbäck
toiminnanjohtaja,
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 35)
|