Valppaan tulevaisuus
Runsas kaksi vuotta sitten julkaistun Valpas -raportin mukaan
valtion huono palkkakilpailukyky kohdistuu johto- ja asiantuntijatehtävissä
oleviin. Valtion työmarkkinaratkaisujen perusteella vuosien
2001 ja 2002 alusta on työnantajapäätöksin
kohdennettu Valpas-raportin osoittamiin kohteisiin valtion palkkasummasta
yhteensä noin 2 %. Korotukset eivät ole jakautuneet
tasan eri henkilöstöryhmien välillä. Valpas-hankkeen
käynnissä pitäminen jatkossakin edellyttää
määrätietoisia toimenpiteitä.
Vuoden 1999 lopulla julkaistu Valpas - valtion palkkaseurantatyöryhmän
loppuraportti osoitti, että valtiolla palkkakehitys oli yleisiin
työmarkkinoihin verrattuna heikkoa 1990 -luvun loppupuolella.
Tästä huolimatta raportin mukaan valtion palkkakilpailukyky
ei yleisesti ottaen ollut huono. Valtion huono palkkakilpailukyky
kohdistuu valtion johto- ja asiantuntijatehtävissä oleviin.
Valpas-raporttiin sisältyvien työnantajakäsitysten
mukaan valtionsektorilla kaikista heikoin palkkakilpailukyky on
yliopiston johto- ja asiantuntijatehtävissä eli tämän
lehden lukijoilla.
Valpas-linjausten toteuttaminen
Valtion palkkaseurantaselvityksen linjauksia toteutettiin työnantajapäätöksin
ensimmäisen kerran 1.1.2001 lukien. Tuolloin tuli ikälisäjärjestelmän
uudistaminen kahden ensimmäisen ikälisän osalta,
kaikille virastoille prosentuaalisesti yhtä suuri virastokohtainen
erä sekä taulukkokorotus, joka painotti ylimpiä
palkkaluokkia. Vuoden 2001 alusta lukien käytettiin Valpas
-hankkeen osoittamiin korotuksiin keskimääräisesti
1,2 % palkkasummasta.
Kuluvan vuoden alusta tuli voimaan Valpas-hankkeen II-vaihe,
joka oli kustannusvaikutukseltaan 0,8 % valtion palkkasummasta.
Tämäkin toteutettiin työnantajapäätöksin.
Kaikille virastoille tuli prosentuaalisesti yhtä suuri virastokohtainen
erä sekä taulukkokorotus. Taulukkokorotus painotti nytkin
ylempiä palkkaluokkia.
Valpas-korotusten arviointia
Kaksi Valpas-ratkaisua ovat toteutettu suunnilleen samalla tavalla.
Valpas-korotukset ovat tähän asti myös olleet sikäli
kaavamaisia, että samaa mallia on noudatettu koko valtion
hallinnon leveydellä. Virasto- tai hallinnonalakohtaisia
painotuksia ei ole etsitty. Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevat ovat saaneet samanlaisen korotuksen kuin muut vastaavissa
palkkaluokissa olevat huolimatta eri alojen erilaisesta palkkakilpailukyvystä.
Valpas-raportin linjausten mukaisesti taulukkokorotukset ovat
suoritettu molemmissa Valppaan tähänastisista vaiheista
palkkaluokkien yläpäätä painottaen. Virastokohtaisella
palkkaluokkajakautumalla on ollut vaikutusta korotusten suuntautumisessa.
Tähänastiset Valpas-korotukset ovat olleet koko valtion
palkkapotista keskimääräisesti yhteensä n.
2 %. Tämä ei tienkään ole paljoa. Vaikka Valpas-korotuksissa
on ollut tietyllä tavalla kyse yleiset työmarkkinaratkaisut
ylittävistä korotuksista, Valpasta tarvitaan tulevaisuudessa
edelleen kovasti.
Jatkotoimenpiteet
Viime elokuussa hyväksytty valtioneuvoston periaatepäätös
valtion henkilöstöpolitiikan linjasta korostaa aivan
oikein valtion kilpailukykyä työnantajana. Kilpailukykyinen
työnantaja tarkoittaa ainakin sitä, että palkkakilpailukyvyltään
huonossa asemassa valtiolla olevien palkkaukselliseen asemaan
haetaan parannusta. Tämä tapahtuu Valpas-hankkeen uusilla
vaiheilla.
Eduskunnan hallintovaliokunta totesi viime syyskuussa, että
valtion työnantajapolitiikkaan kuuluu myös palkkakilpailukyvyn
parantaminen. Valiokunnan mukaan Valpas-toimenpiteitä on
tarpeen jatkaa myös tulevina vuosina. Siinä arvovaltainen
kannanotto Valppaan tulevaisuudesta.
Voimassa olevaan valtion työmarkkinaratkaisuun liittyy tietynlaisia
mainintoja Valpas-hankkeen käynnissä pitämisestä
myös jatkossa.
Valtion kaikki pääsopijajärjestöt korostavat,
että Valpas-hankkeelle tarvitaan jatkoa. Ilman määrätietoisia
toimenpiteitä valtionsektorilla ei pystytä tulevaisuudessa
vastaamaan yksityissektorilta tuleviin haasteisiin. Tämä
johtuu yksityistä sektoria vähäisemmästä
sopimukset ylittävästä palkkaliukumasta valtiolla.
Valpas -hankkeen tulevaisuuden edistäminen on keskeinen valtionsektorin
tavoite seuraavalla kierroksella.
Jorma Virkkala
6.3.2002
(painetun lehden s. 20)
|