KESKUSTELUA
Ns. matkaprofessorit,
riesa vai voimavara?
Useissa opetus- ja tutkimusyksiköissä on opettajia,
jotka eivät asu sillä paikkakunnalla, jossa yksikkö
on. Tämä asetelma aiheuttaa aika ajoin keskustelua mm.
siitä, missä määrin "muualla" asuvat
saattavat ikään kuin päästä helpommalla
joidenkin tehtävien hoitamisen osalta kuin paikkakuntalaiset.
Asiaan vaikuttaa suuressa määrin se, että yliopisto-opettajien,
varsinkin professoreiden toimenkuva on muuttunut voimakkaasti
viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Aikaisempien tutkimus-
ja opetustyön ja alan kehittämisen lisäksi ovat
tulleet voimakkaasti lisääntyneet hallinnolliset ja
muut työt. Toimenkuvaan kuuluu usein mm. ulkopuolisen rahoituksen
hankkiminen sekä monentyyppisten yhteisten asioiden hoito,
organisoiminen ja suunnitteleminen, mikä saattoi olla aikaisemmassa
järjestelmässä melko tuntematonta. Juuri nämä
uudentyyppiset tehtävät edellyttävät usein
läsnäoloa kustannuspaikalla.
Jotta tehtävien epätasainen jakautuminen voitaisiin
ehkäistä, asiasta on syytä keskustella työpaikkakohtaisesti
avoimesti ja päättää asiasta vaikkapa työjärjestyksellä
ja tehtävien kierrätyksellä. Varsinkin näillä
muilla yhteisillä tehtävillä voi muutoin joskus
olla taipumusta kasautua ajallisesti ja myös henkilöllisesti.
Muualla kuin yliopistopaikkakunnalla asuva professori ei voi
tietenkään samalla tavalla osallistua paikallisiin rientoihin
kuin sellainen, joka työskentelee työpaikallaan esim.
jokaisena viikonpäivänä. Mutta kaikkiin rientoihin
ei kaikkien ole tarpeellistakaan osallistua.
Muualla asuvat voivat kuitenkin monin eri tavoin tarvittaessa
kompensoida tilannetta. He voivat tuoda vaikutteita, näkemystä
ja kokemusta toisista ympyröistä, jotka monellakin tapaa
voivat rikastuttaa työyhteisöä. On lisäksi
otettava huomioon nykytekniikan luomat monet mahdollisuudet, jotka
ovat muuttaneet tilannetta suorastaan dramaattisesti entisiin
aikoihin verrattuna. Voihan joskus käydä niinkin, että
muualla asuva professori saattaa olla virkapaikallaan runsaammin
kuin paikalla asuva.
Olennainen kysymyshän on se, hoitaako opettaja tehtävänsä
asianmukaisesti vai ei ja kuinka tämä seikka kulloinkin
on todettavissa. Näin ollen esitettyyn kysymykseen ei ole
yksiselitteistä vastausta; asia jää riippumaan
yksilöstä itsestään ja ympäristön
suhtautumisesta. Koko kysymyksenasettelu on itse asiassa virheellinen.
Asia liittyy osaltaan henkilöstöjohtamiseen, yliopistojen
johtamiskulttuuriin, joka on yliopistoyhteisössä kaikkein
tärkein mutta samalla vaikein kokonaisuus. Yliopistoyhteisö
uutta tietoa tuottavana, opiskelijasukupolvia kouluttavana ja
ympäristöönsä vaikuttavana yksikkönä
koostuu monenlaisista ihmisistä, persoonallisuuuksista. Se
on hyvin herkkä kokonaisuus muistuttaen taideyhteisöä.
Kysymys on pitkälti ihmisten yksilöllisestä kohtaamisesta
ja heidän yksilöllisten elämäntilanteidensa
huomioon ottamises-ta.Vaikka yksilöillä on poikkeuksellisen
suuri merkitys, kysymys on yleensä joukkuepelistä. Tuloksen
tekevät innostuneet ja työhönsä sitoutuneet
ihmiset.
Asia on luonnollisesti sellainen, että siitä voidaan
esittää monenlaisia kokemuksia ja näkemyksiä.
Niistä on myös syytä asiallisesti keskustella avoimilla
foorumeilla. Olennaista on sitoutuminen, ei asuinpaikka.
Asioita voidaan hoitaa tehokkaasti, kun oikeat ihmiset ovat
oikeaan aikaan oikeissa tehtävissä. Jos on ollut mahdollisuus
toimia useassa yliopistoyksikössä erilaisissa tehtävissä
ja asua usealla paikkakunnalla, tämä auttaa osaltaan
paremmin ymmärtämään tilannetta laajemmista
perspektiiveistä.
Matti Myrsky
professori
Joensuun yliopisto
(painetun lehden s. 11)
|