KESKUSTELUA
Eettiset ohjeet, mitä ne ovat?
Professorin eettiset ohjeet ovat nyt paperille painettuna kaiken
kansan saatavilla. Kuten odottaa saattaa, hämminkiä
on aiheuttanut eräiden tahojen haluttomuus tai kyvyttömyys
ymmärtää ohjeiden luonnetta ja tarkoitusta. Kehujakin
on kuulunut, mutta niistä ei pidä välittää.
Kuten tiedämme, kun kehuu saa kehutulta pisteitä tililleen.
Kun haukkuu, pisteet menevät miinukselle. Haukuista siis
koituu haukkujalle kuluja. Tästä taas seuraa, että
haukkumiseen tarvitaan laadullisesti erilainen motiivi kuin kehumiseen.
Siksi kehuista ei yleensä pidä välittää.
Haukut kannattaa tutkia.
Etiikan eli eettisen pohdiskelun, soveltamisen ja tutkimisen
maailmassa on tapahtunut aikamoinen muutos viime vuosina. Akateeminen
moraalifilosofia hallitsi kenttää suvereenisti kirkon
luovuttua julkisen moraalinvartijan roolistaan. Mutta tilanne
on jälleen muuttunut. Kun arvokeskustelua on käyty ja
etiikasta puhuttu tarpeeksi kauan, etiikka on alkanut tuntua ihmisistä
niin tutulta että kuka tahansa uskaltautuu eetikoksi ja moni
myös etiikan asiantuntijaksi. Filosofien monopoli on murtunut.
Tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa, sillä
jokainen ihminen joutuu joka tapauksessa ottamaan kantaa oman
elämänsä arvoihin, normeihin ja moraaliin. Mutta
kun filosofisen etiikan koulutusta ei ole, logiikka pakkaa ontumaan.
Silloin keskustelun kenttä sekoaa hyvää tarkoittavien
äänten kakofoniaksi. Etiikka kun on arvoituksellinen
asia.
Mitä etiikka ja ennen kaikkea julkistettu eettinen koodi
muuttaa? Muuttuvatko professorit nyt eettisemmiksi kuin ennen?
Väheneekö kähmintä, lisääntyykö
ahkeruus, loppuuko tutkimusvarojen väärinkäyttö?
Vastauksia vaativat ne, jotka ajattelevat etiikan olevan kuin
laki, jota on noudatettava rangaistuksen uhalla. Etiikkaan ei
liity rangaistuksia, muuta kuin julkinen paheksuminen. Tai jos
yhteisö on tarpeeksi kyyninen, epäeettistä toimintaa
ei edes paheksuta. Silti kyseessä on epäeettisyys, siis
teot joita ei pitäisi tehdä.
Etiikka luo ihanteellisen mallin, jonka avulla kuvataan sitä
parasta mahdollista maailmaa jossa haluaisimme elää.
Arvot, normit, oikeudet, vastuut ja hyveet ovat kaikki ihanteita,
joiden avulla voi kartoittaa tuota parasta mahdollista maailmaa
ja myös etsiä sinne tietä. Professori kohtelee
viranhakijoita puolueellisesti, esimerkiksi pitää omia
oppilaitaan ensisijaisina hakijoina. Tämä on "Professorin
eettisten ohjeiden" vastaista toimintaa. Toiminnan tuntee
vääräksi jokainen joka ajattelee asiaa, vaikka
ei noita ohjeita olisi lukenutkaan. Samoin jokainen tietää,
ettei pelkkä tietoisuus omien oppilaiden suosimisen vääryydestä
riitä lopettamaan suosimista. Omat valtaverkoston rakentamisen
houkutus on joskus liian suuri.
Miksi siis eettiset ohjeet? Niiden tarkoituksena on manifestoida
etiikkaa, eli tuoda julki professorikunnan eettisen tietämyksen
ja tietoisuuden taso, opiksi professoreille itselleen ja heidän
toimintansa yleisölle. Näin me ajattelemme etiikasta,
silloin kun hiljen-nymme sen äärelle ja kysymme, mikä
omassa työssämme on yleisesti ottaen tärkeää
ja mikä vaikeaa. Silloin unohdamme hetkeksi arjen rientojen,
työn realiteettien ja oman raadollisen egoismimme paineet.
Kysymme millaisen maailman haluaisimme luoda, ainakin siltä
osin kuin kyseessä on professorin työkenttä ja
siinä toimivat ihmiset. Olisi katkeraa joutua myöntämään,
että tällaisten ihanteiden manifestoituminen olisi jotenkin
turhaa, kiellettyä tai halveksuttavaa - ellemme ole täysiä
kyynikoita.
Eettiset ohjeet eivät ole pitkät tai monimutkaiset.
Moni filosofi osaisi kirjoittaa kokonaisen kirjan kustakin eettisten
ohjeiden kohdasta. Sellaisesta sanasta kuin "oikeudenmukaisuus"
on kirjoitettu jo aika paljon. Ohjeiden pidentäminen ei siis
auta. Muuten olen kiinnostuksella odottanut opiskelijan eettisiä
ohjeita. Kun kaikilla ammateilla ja monilla firmoillakin on omat
eettiset koodinsa, miksei opiskelijoilla? Heillä on vastuu
omasta oppimisestaan, valmistumisestaan ja saamansa opetuksen
käytöstä. Opiskelija ei opiskele vain itseään
varten. Hän saa oppia valtion varoin. Opiskelija vaatii professoreilta
yhä enemmän ja enemmän, mutta kuinka on hänen
oman arvomaailmansa ja etiikkansa laita? Opiskelijan eettinen
koodi kertoisi lyhyesti ja ytimekkäästi mihin opiskelija
sitoutuu. Tätä ohjeistoa on sitten mukava verrata professorien
eettisiin ohjeisiin. Me olemme kuitenkin kertoneet mihin me haluamme
sitoutua ja mitä katsomme meiltä voitavan vaatia.
Timo Airaksinen
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston käytännöllisen
filosofian professori. Hän toimi jäsenenä Professorin
eettiset ohjeet laatineessa Professoriliiton työryhmässä.
(painetun lehden s. 24)
|