KIRJA-ARVOSTELU
Yhden totuuden maassa
Suomeen mahtuu tunnetusti vain yksi ajatus kerrallaan,
olipa kyse tieteellisestä menetelmästä tai poliittisesta
katsomuksesta. Silloin on todennäköisesti pieni vähemmistö
niitä, joiden vakaumus on väärä. Pertti Hemánus
on tunnettu viestinnän tutkija ja toimittajakoulutuksemme
pioneereja. Moni alaa opiskelematonkin tutustui 70-luvulla hänen
oivaltavaan teokseensa Joukkotiedotus piilovaikuttajana, jonka
ajatukset ovat hämmästyttävän ajankohtaisia
tänäkin päivänä.
Vaikka professorimme on jo vetäytynyt viisaan lepoon, hänessä
on paljon akateemista opettajaa jäljellä. Ei niin, että
hän sormi pystyssä neuvoisi, mikä on oikea tapa
ajatella, mutta koska moni tärkeä asia on tutkimatta
- mm. CIA:n toimet maassamme - Hemánus useankin seikan
kohdalla muistuttaa: siinä olisi oivallinen aihe tutkijalle.
Jari Ehrnrooth puolestaan vaatii KGB:n rikosten selvittämistä
ja korvausten maksamista asianosaisille. Tuomariksi hän ei
asettaisi sentään USA:ta vaan EU:n. Rikoksia on varmasti
enemmän kuintutkijat pystyvät selvittämään,
muta kun Ehrnrooth ehdottaa Helsingin Lenin-puiston nimen muuttamista,
haluaisin muistuttaa, että historiaa ei nimenmuutoksilla
pyyhkäistä olemattomiin, vaikka Neuvostoliitossakin
sitä yritettiin. Minusta oli viehättävää,
kun vielä 80-luvun puolalaisissa kaupungeissa saattoi löytää
Puna-armeijan kadun viereltä Maria Magdaleenan kadun. Molemmat
nimet olivat maan kulttuurihistoriaa ilmentämässä.
Kumpikin kirjoittaja kritisoi sokeaa uskoa markkinavoimiin ja
markkinatalouteen, jonka seurauksena talouselämässä
menee hyvin, vaikka/koska samanaikaisesti on niitä, joilla
menee tosi huonosti. Ehrnrooth muistuttaa, että jopa kulttuurilaitosten
toimintaa on ruvettu mittaamaan talouden ja pörssin mittareilla,
ja Hemánus suomii erityisesti optio"kulttuuria",
jossa yritysjohtajalle tienataan huippuansioita sanomalla väkeä
irti sopivasti ennen kurssien nousua.
Hemánus ihmettelee myös, miksi niin monen on vaikea
nähdä mitään kritisoitavaa Yhdysvaltain talous-
ja maailmanpolitiikassa ja kuinka paljon meillä on suomettumista
länteen. Kuin vahvistuksena tälle, samana päivänä
kun Hemánuksen teoksen luin, erään tv-kanavan
uutisissa väitettiin Suomen ilmaisseen liian myöhään
ja liian lievästi tukensa Yhdysvalloille syyskuun terrori-iskun
johdosta.
Ehrnrooth tunnustautuu romantikoksi ja metafyysikoksi. Silti
on vaikea ymmärtää hänen tosissaan uskovan
syyskuun terrorihyökkäyksen johtuvan uskonnollisista
syistä. Rahalle voi tunnetusti antaa niin Jumalan kuin Saatanan
nimen. Antoisimmillaan Ehrnrooth on kirjoittaessaan historiankirjoituksen
ja fiktion eroista, tai pikemmin yhtäläisyyksistä,
ja kyseenalaistaessaan aristotelisen ajatuksen, jonka mukaan historia
kuvaa niin kuin asiat tapahtuivat, mutta kirjailija sen sijaan
niin kuin ne olisivat voineet tapahtua.
Moni saattaa hieraista silmiään, kun Hemánus
kertoo 26 kirkosta erossaolon jälkeen liittyneensä siihen
takaisin, muka siksi omaiset selviäisivät hänen
hautaamisestaan halvemmalla. Mutta mahtaneeko kolmen asunnon omistaja
itsekään uskoa perusteluaan! - Yhdessä kirjansa
luvussa Hemánus pohtii kirkon tehtävää ja
uskon merkitystä. Antti Eskolan hän toteaa muistuttaneen,
että kohta kirkot alkavat myydä olutta ajassa pysymisen
nimissä. Tällainen huomautus voidaan tehdä vain
protestanttisessa kulttuurissa. Kautta aikain on katolisissa luostareissa
valmistettu ja nautittu alkoholijuomia. Ja Välimeren maissa
kirkko ja kapakka sijaitsevat vierekkäin, eikä useimmille
tuota vaikeuksia pistäytyä peräkkäin molemmissa.
Sekä Hemánuksen että Ehrnroothin teokset ovat
ainakin osin nyt niin trendikästä tunnustuskirjallisuutta.
Jälkimmäinen sivuaa myös narsismia, ja puuduttavimmillaan
kirjoittajan narsismi on hänen kuvatessaan juoksuharrastustaan.
Mutta ehkä tässä on kyse vain omasta rajoittuneisuudestani.
Minä kun en ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitää
juosta, jos kävelemälläkin kerkiää!
Esko Karppanen
Pertti Hemánus: Väärä
vakaumus. Atena Kustannus Oy 2002.
Jari Ehrnrooth:
Kaksi syntymää ja yksi kuolema. WSOY 2002.
|
(painetun lehden s. 27)
|