Pohjoismaista edunvalvontaa
Huippuvuorilla
Pohjoismaiset yliopistosektorin edunvalvontajärjestöt
kokoontuivat maaliskuussa Longyearbyeniin Huippuvuorille jokavuotiseen
tapaamiseensa. Seminaaria isännöi Norsk Forskerforbund
ja osanottajia oli eri pohjoismaista yhteensä 18. Suomesta
edustajia oli kolme. Huippuvuoret (norjaksi Svalbard) kuuluvat
Norjalle Versaillesissa vuonna 1920 solmitun sopimuksen
perusteella.
Kokouksen puitteet olivat mitä upeimmat: viiden kuukauden
pimeä aika oli juuri hellittänyt otteensa maisemasta
ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta puhtaille
lumilakeuksille ja vuorten rinteille. Pureva pakkanen, noin 2327
astetta miinusta päivittäin, muistutti kuitenkin siitä,
että oltiin arktisilla alueilla.
Kuin yhdestä muotista
Pohjoismaiset tapaamiset on perinteisesti aloitettu eri maiden
esittämillä edunvalvonnan katsauksilla, joissa on keskitytty
kuluneen vuoden aikana esillä olleisiin kysymyksiin. Trendit
ovat eri pohjoismaiden yliopistolaitoksissa hämmästyttävän
yhdensuuntaiset. Kokouksessa todettiinkin, etta taitavat maidemme
yliopistoista vastaavat ministerit olla läheisessä yhteistyössä
yliopistopolitiikkaa suunnitellessaan.
Kaikissa pohjoismaissa yliopistojen perusrahoitus on pienentynyt,
opiskelijamäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti
ja opettajien määrät ovat pysyneet suunnilleen
vakiona parinkymmenen vuoden aikana, tutkijoiden taloudellinen
tilanne ja työsuhteen ehdot ovat huonontuneet, yliopistonopettajien
ja tutkijoiden palkkojen jälkeenjääneisyys verrattuna
yksityisen sektorin palkkakehitykseen on hälyttävä.
Erityisesti professoreiden palkat ovat suhteessa työn vaativuuteen
ja koulutuksen pituuteen pohjalukemissa. Kokouksessa todettiinkin,
että yliopistojärjestöjen tulisi tehdä muutakin
kuin vain todeta epäkohdat, eli pyrkiä yhteisillä
julkilausumilla vaikuttamaan omien maidensa ministeriöiden
päätöksiin.
Yliopistoille taloudellinen autonomia?
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Björn Fant
alusti keskustelun tutkimuksen rahoittamisesta ja yliopistolaitoksen
itsehallinnosta ja esitti pohdittavaksi, olisiko yliopistoille
eduksi, että niillä olisi laajempi taloudellinen itsemääräämisoikeus.
Todettiin kuitenkin, että autonomian lisääminen
saattaisi tehdä valtiovallan entistä passiivisemmaksi
yliopistolaitoksen kehittämisen suhteen.
Kokouksessa ihmeteltiin Suomessa virkarakenteen osalta vallitsevaa
tilannetta: opetusministeriö on antanut yliopistoille itsenäisen
toimivallan ja katsoo passiivisena, miten erilaisia virkarakennemalleja
versoo joka yliopistosta.Onneksi on kuitenkin olemassa AKAVA-JS,
jolla on sanansa sanottavana asiassa. Toisaalta Suomessa on uuden
virkarakennemallin virkaehtosopimus (Helsinki-sopimus), jota rikotaan
mutta johon ministeriö on haluton puuttumaan.
Palkat puntarissa
Kaikissa pohjoismaissa edunvalvonnan kärkipyrkimyksenä
on nostaa professoreiden palkkaustasoa ja sen myötä
luoda pelivaraa myös lehtoreiden ja tutkijoiden palkkauksen
kehittämiselle. TTL:n toiminnanjohtaja Klaus Sundbäck
kiinnitti puheenvuorossaan huomiota tutkijakouluissa urakoivien
nälkäpalkkoihin ja uhkaavaan koulutetun työvoiman
siirtymiseen yliopistoistamme paremmin palkkattuihin töihin.
Palkkavertailu osoitti, etta kaikissa pohjoismaissa julkisen
sektorin palkkakilpalukyky on huono yksityiseen sektoriin verrattuna.
Tutkijat ja lehtorit olivat bruttopalkkojen suhteen parhaiten
palkattuja Norjassa, ero oli kummassakin kategoriassa noin 800
euroa Suomeen ja Ruotsiin verrattuna, professorit olivat kaikissa
pohjoismaissa yhtä huonopalkkaisia, Suomessa kuitenkin professoreiden
palkat ovat palkkaselvityksen mukaan keskimäärin 200
euroa alemmat kuin muissa pohjoismaissa. Tanskasta ei ollut saatavissa
täsmällisiä palkkalukuja.
Miten käy yliopistoopetuksen?
Yliopistoopetuksella on heikko status yliopistoyhteisössä,
ehkä siksi, että opetuksen tehokkuutta on vaikea arvioida
tuloksellisuusmittareilla. Yliopisto opetuksen muuttuneesta toimintaympäristöstä
alusti OAJ:n ja YLL:n edustaja Maj-Len Rönkä.
Määräaikaisuuksien lisääntyminen, opiskelijamäärien
raju kasvu suhteessa opettajamääriin, opiskelijoiden
muuttuneet asenteet opintoihin ja tutkintovaatimuksiin (kaikesta
pitää voida neuvotella!) ja laitosten kiristynyt perusrahoitustilanne
ovat tämän toimintaympäristön uusia elementtejä.
Yliopistopedagogiikka myötätuulessa
Norjassa ja Ruotsissa yliopistojen opettajiksi valittavalta vaaditaan
yliopistopedagogiikan opinnot, Tanskassa suunnitellaan yliopistonopettajan
kelpoisuusvaatimuksiin yliopistopedagogiikan kurssia, Suomessa
Yliopistonlehtorien liitto on pyrkinyt edistämään
asiaa lehtoreiden osalta. Ilahduttavan monessa Suomen yliopistossa
on jo nyt tarjolla eri laajuisia yliopistopedagogiikan kursseja.
Maailman pienin yliopisto
Päätöspäivänä kokouksen osanottajat
tutustuivat vuonna 1994 perustettuun Huippuvuorten yliopistoon
(UNIS), jossa noin kahdensadan opiskelijan voimin syvennytään
huippututkimustasolla arktiseen biologiaan, geologiaan, geofysiikkaan
ja teknologiaan.
Yliopiston rehtori totesi, että yliopisto on pieni mutta
kansainvälinen, opiskelijat tulevat 21 eri maasta, ja sen
tutkimuslaboratorio on maailman suurin, noin 63 000 neliökilometriä,
eli Huippuvuorten koko pintaala.
Teksti: Maj-Len Rönkä
Kuva: Björn Fant
(painetun lehden s. 34-35)
|