Valtiosta esimerkillinen työnantaja
"Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että valtio on esimerkillinen työnantaja hyvän
henkilöstöpolitiikan määrätietoisessa
toteutuksessa". Tähän tavoitteeseen kiteytyy valtioneuvoston
30.8.2001 tekemä periaatepäätös valtion henkilöstöpolitiikan
linjasta. Päätöksen mukaan valtion kilpailukyvyn
työnantajana ja hallinnon toimintakyvyn turvaaminen edellyttävät
laaja-alaista henkilöstöpolitiikan ja -johtamisen kehittämistä
ja uutta toimintakulttuuria. Vastuu kehittämisestä on
ensisijaisesti valtion toimintayksiköillä, mutta myös
ministeriöillä ja valtioneuvostolla itsellään.
Henkilöstöpolitiikan linja perustuu näkemykselle,
että toimiva valtionhallinto on kansallinen menestystekijä.
Hyvällä henkilöstöpolitiikalla, hyvällä
johtamisella sekä osaavalla ja sitoutuneella henkilöstöllä
luodaan edellytykset tuloksellisuudelle ja palvelukyvylle ja koko
yhteiskunnan hyvinvoinnille. Tätä hyvinvointia tuottavat
valtion palveluksessa 120 500 henkilöä mitä erilaisimmissa
tehtävissä. Suurimpana yksittäisenä toimialueena
on yliopistot ja korkeakoulut (29 400 henkeä) ja muita ovat
maanpuolustus ja rajavartiointi (19 600), poliisi- ja pelastustoimi
(11 300), valtiovarainhoito sekä vakuutus- ja rahoituspalvelut
(10 500). Yliopistojen lisäksi valtiolla lukuisia muita tutkimus-
ja asiantuntijayksiköitä.
Valtion on kyettävä kilpailemaan työvoimasta
Valtion toimintayksiköiden on kyettävä palvelemaan
kansalaisia, yrityksiä ja yhteisöjä kaikissa, myös
voimakkaasti muuttuvissa olosuhteissa. Merkittävin yksittäinen
muutos on ikärakenteesta aiheutuva henkilöstön
suuri poistuma. Arvioiden mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana
poistuu nykyisestä henkilöstöstä lähes
50 %, joista suurin osa siirtyy eläkkeelle. Mikäli valtio
ei kykene huolehtimaan kilpailukyvystään ja kuvastaan
työnantajana voi poistuma olla suurempikin. Sama väestöllinen
kehitys koskettaa muitakin työnantajia, mikä entisestään
kiristää kilpailua työvoimasta.
Periaatepäätöksessään valtioneuvosto
on lupautunut huolehtimaan valtion toimintayksiköiden pitkän
aikavälin toimintaedellytyksistä, lähinnä
budjettipolitiikan keinoin. Ministeriöiden tehtävänä
on muun muassa työnantaja- ja budjettipolitiikan koordinaatio
ja henkilöstöpoliittisten tavoitteiden asettaminen ja
seuranta osana tulosohjausta.
Ensisijainen vastuu työvoimakilpailusta on kuitenkin valtion
toimintayksiköillä itsellään. Ensinnäkin
niiden on ennakoitava henkilöstön tarve pitkän
aikavälin toiminnan tarpeista lähtien. Sen jälkeen
niiden on kyettävä houkuttelemaan osaavaa henkilöstöä
ja kyettävä pitämään henkilöstö
palveluksessaan. Suuren vaihtuvuuden oloissa toimintayksiköiden
on kyettävä myös löytämään
keinoja siirtää osaamista suunnitelmallisesti ikääntyviltä
työntekijöiltä uusille työntekijöille.
Ikääntyvien motivointi ja työkyvyn säilyttäminen
kuuluu myös hyvään henkilöstöjohtamiseen.
Valtion työmarkkinalaitos tukee toimintayksiköitä
niiden vahvistaessa kilpailukykyään. Yhteisen työnantaja-
ja henkilöstöpolitiikan keinoin se tehostaa uuden henkilöstön
rekrytointia muun muassa harjoittelijaohjelmin, uudistamalla ura-ajattelua
ja käytäntöjä sekä viestimällä
uudesta toimintakulttuurista. Työmarkkinalaitos on järjestänyt
yhteistyössä yliopistojen ja oppilaitosten kanssa lukuisia
opiskelijoille suunnattuja Valtio hyvä työnantaja -tilaisuuksia.
Palaute näistä tilaisuuksista on ollut myönteistä.
Työmarkkinalaitos edistää myös uusien palkkausjärjestelmien
käyttöönottoa siten, että koko valtionhallinto
on niiden piirissä vuoden 2002 loppuun mennessä. Lisäksi
työmarkkinalaitos selvittää uusien palkitsemismuotojen
käytön mahdollisuuksia. Uuden palkkausjärjestelmän
käyttöönotosta yliopistoissa on juuri valmistunut
työryhmän ehdotus, joka on luovutettu opetusministeriölle.
Yhtenä ajankohtaisena kysymyksenä yhteisessä työnantaja-
ja henkilöstöpolitiikassa on määräaikaiset
palvelussuhteet. Valtion työmarkkinalaitoksen tavoitteena
on ohjata määräaikaisten virkasuhteiden käyttö
vain tilanteisiin, joissa siihen on perustellut toiminnalliset
syyt. Vaikka määräaikaisten palvelussuhteiden käyttö
on yleistynyt erityisesti yliopistoissa, voidaan se nähdä
rasitteena koko valtion työnantajakuvalle. Yliopistojen piirissä
onkin käynnistynyt selvitys määräaikaisten
palvelussuhteiden käytön periaatteista.
Ammattimaiseen johtamiseen valtionhallinnossa
Valtionhallinnon johdon ja johtamisen kehittäminen on yksi
keskeisistä kehittämiskohteista uudessa henkilöstöpolitiikan
linjassa. Uusi toimintakulttuuri vaatii uutta ihmisläheisempää
johtamiskulttuuria ja uudenalaista ammattimaista johtamisotetta.
Valtionhallinnon johdon ja johtamisen kehittäminen on kyllä
ollut laajaa ja suunnitelmallista koko 1990-luvun, mutta epätasaista
eikä riittävän nopeaa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Muutoksista keskeisimpiä ovat kansainvälinen verokilpailu
ja lisääntyvä julkisen talouden tehokkuusvaatimus,
jatkuva kansainvälistyminen ja parempi huolenpito organisaatioiden
ja henkilöstön hyvinvoinnista. Erityisen merkittävää
on myös se, että valtion toimintayksiköt luovat
edellytyksiä tietoyhteiskuntakehitykselle ja toimivat itse
esimerkkeinä kehityksen kärjessä. Se edellyttää
innovatiivisuutta, oppivia organisaatioita ja tiedon ja osaamisen
johtamista voimavaroina.
Valtion toimintayksiköiden johdon tehtävänä
on tukea julkisen johtamisen ammatillistumista ja uuden johtajasukupolven
kasvamista hallintoon. Niiden on kehitettävä johdon
rekrytointia, urasuunnittelua, valmennusta sekä johtamisen
arviointia. Lähtökohtana on periaate, että jokaisen
johtajan ja esimiehen tehtävänä on vastata organisaation
tuloksellisesta toiminnasta, kaikkien voimavarojen tehokkaasta
käytöstä, kannustavasta ilmapiiristä ja jokaisen
työntekijän hyvinvoinnista ja työkyvystä.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti valtiovarainministeriö
on asettanut hankkeen, jonka tehtävänä on laatia
valtion toimintayksiköiden tueksi yhteinen johdon ja johtamisen
kehittämisstrategia. Hanketta vetää ympäristöministeriön
kansliapäällikkö Sirkka Hautojärvi ja sen
keskeisenä tavoitteena on ammattimaistaa valtionhallinnon
johdon kehittäminen. Hankkeen määräaika on
vuoden 2002 loppuun.
Toimintayksiköiden vapaus ja vastuu yhteisessä
toimintakulttuurissa
Valtion toimintayksiköillä on ensisijainen vastuu määritellä
ja toteuttaa henkilöstöpolitiikkaansa omien toiminnallisten
tarpeidensa ja erityispiirteidensä pohjalta. Muun muassa
onnistumien työvoimakilpailussa edellyttää, että
kukin toimintayksikkö voi kilpailla työvoimasta oman
toimialansa ja maantieteellisen alueensa ehdoilla. Lisääntynyttä
vastuuta ja vapautta tehostetaan johtajien henkilökohtaisella
tulosvastuulla ja sen arvioinnilla.
Lisäksi toimintayksiköiden on otettava huomioon henkilöstöpolitiikan
yhteiset linjaukset ja tarve valtiohallinnon yhteiseen toimintakulttuuriin.
Yksi sen keskeinen perusta on yhteinen arvopohja, jolle toimintayksiköt
rakentavat omat arvonsa. Valtioneuvosto määritti yhteisiksi
arvoiksi tuloksellisuuden, laadun ja vahvan asiantuntemuksen,
palveluperiaatteen, avoimuuden, luottamuksen, tasa-arvon, puolueettomuuden,
riippumattomuuden ja vastuullisuuden. Ylimmältä johdolta
edellytetään selkeää sitoutumista valtionhallinnon
yhteisiin tavoitteisiin ja arvoihin. Arvojen vastaista käyttäytymistä
ei tule sallia.
Valtion työmarkkinalaitos pyrkii omalta osaltaan luomaan
yhteistä toimintakulttuuria sekä valtiojohdon että
toimintayksiköiden palveluksessa. Yhdessä toimintayksiköiden
kanssa se on käynnistänyt uuden foorumin, johon on jo
ilmoittautunut 125 henkilöstöasioista vastaavaa johtajaa
keskeisistä yksiköistä. Ensimmäinen tapaaminen
järjestettiin 15.1.2002 ja toinen järjestetään
17.9.2002. Tällä välin foorumin sisältöä
ja toimintatapoja valmistelee työvaliokunta, jonka puheenjohtajana
on hallintojohtaja Ilkka Huovio Taideteollisesta korkeakoulusta.
Valtion henkilöstöjohdon foorumin työstä ja
yleensä henkilöstöpoliittisen linjan toteutuksesta
tiedotetaan säännöllisesti Valtiotyönantaja
-lehdessä.
Ari Holopainen
neuvotteleva virkamies
Valtiovarainministeriö
Valtion työmarkkinalaitos
Periaatepäätös löytyy myös netistä:
www.vn.fi/vm/tyonantajana
(painetun lehden s. 12-13)
|