Määräaikaisuuksien väärinkäyttö
yliopistoissa lopetettava
Yliopistojen työntekijöistä on määräaikaisia
noin 63 %. Tieteentekijöiden liiton jäsenistä määräaikaisissa
työ- tai virkasuhteissa työskentelee peräti 76,5
%.
Valtion työmarkkinalaitos selvittää paraikaa
määräaikaisongelmaa. Seuraavalla neuvottelukierroksella
määräaikaisuuksien väärinkäyttö
noussee myös esille.
Valtion henkilöstön määrä oli vuonna
2 000 yhteensä 123 721. Heistä oli määräaikaisia
35 778 eli 28,9 %. Yliopistoissa työskenteli vastaavana ajankohtana
28 293 työntekijää, joista oli määräaikaisia
17 884 eli 63,2 %. Muualla valtiolla määräaikaisten
osuus oli samaan aikaan 18,7%. Tieteentekijöiden liiton vajaasta
6 000 jäsenestä valtaosa työskentelee yliopistoissa.
Jäsenkyselyn mukaan 76,5% heistä on määräaikaisissa
työ- tai virkasuhteissa. Määräaikaisten paljous
näyttää siis valtiolla olevan erityisesti yliopistojen
ja niissä työskentelevän akateemisten ongelma.
Määräaikaisten korkea osuus yliopistoissa selittyy
osittain yliopistojen erityistehtävillä.
Määräaikaisuuksia selvitetään
Tieteentekijöiden liiton edustajilla oli vuoden alussa mahdollisuus
keskustella ministeri Suvi-Anne Siimeksen kanssa yliopistojen
määräaikaisongelmasta. Ministeri Siimeksen toimeksiannosta
valtion työmarkkinalaitos on sittemmin ottanut ko. ongelman
tarkasteltavakseen. Työmarkkinalaitos on pyytänyt yliopistoilta
selvitystä määräaikaisten käytöstä.
Yliopisto-työnantajien ryhmä on nimennyt Teknillisen
korkeakoulun hallintojohtajan Esa Luomalan selvittämään
asiaa. Maaliskuussa Luomala kuuli Tieteentekijöiden liittoa
ja eräitä muita järjestöjä ko. asiassa.
Luomalan raportin valmistumisen jälkeen yliopistoille annettaneen
suositukset määräaikaisten käytöstä.
Määräaikaisten väärinkäytön
estäminen näyttää nousevan esiin myös
seuraavalla neuvottelukierroksella.
Määräaikaisuudelle oltava aina peruste
Määräaikaisten työntekijöiden osuus
yliopistojen henkilöstöstä on viime vuosina kasvanut.
Suurin syy kasvuun on ollut se, että valtiovalta on lisännyt
kilpaillun rahoituksen osuutta yliopistoille suoraan valtion budjetista
tulevaan rahoitukseen verrattuna. Valitun politiikan tarkoituksena
on ollut tutkimustoiminnan tehostaminen, mutta se on samalla merkinnyt
määräaikaisten työntekijöiden, erityisesti
määräaikaisen tutkimushenkilöstön, lukumäärän
lisääntymistä.
Yliopistojen kokonaisrahoituksesta oli vuonna 2001 suoraa budjettirahoitusta
63% ja kilpailtua ulkopuolista rahoitusta 37 %. Kilpaillun rahoituksen
37 prosenttiyksiköstä on 28 prosenttiyksikköä
julkista rahoitusta. Tästä julkisesta rahoituksesta
huomattava osa tulee Suomen Akatemian ja TEKESin kautta.
Osa yliopistojen määräaikaisista on palkattu suoraan
budjetissa yliopistoille osoitetuilla varoilla.
Jotkut budjettivaroin palkatuista hoitavat pysyviä virkoja,
jotka täytetään asetuksen perusteella aina määräajaksi.
Tällaisia virkoja ovat esimerkiksi assistentuurit.
Määräaikaisuudelle tulee aina olla perusteltu
syy, kuten laki edellyttää. Muun muassa tähän
seikkaan tulisi määräaikaisia otettaessa kiinnittää
erityistä huomiota.
Virkamieslain 9§:n mukaan virkamies voidaan nimittää
määräaikaiseen virkasuhteeseen, jos työn luonne,
sijaisuus, avoinna olevaan virkaan kuuluvien tehtävien väliaikainen
järjestämien tai harjoittelu sitä edellyttävät.
Em. lainkohdan tulkinnassa rahoituksen määräaikaisuutta
ei ole katsottu virkasuhteen määräaikaisuuteen
oikeuttavaksi tekijäksi. Saman lain 56 §:n mukaan virkamiehellä,
joka ilman 9§:ssä säädettyä perustetta
on nimitetty määräajaksi tai joka on ilman pätevää
syytä toistuvasti nimitetty peräkkäin määräajaksi,
on oikeus virkasuhteen virastoon päättyessä sen
vuoksi, ettei häntä enää nimitetä tämän
viraston virkamieheksi, saada virastolta vähintään
kuuden ja enintään 24 kuukauden palkkaa vastaava korvaus.
Korvauksen määrää maksettavaksi virkamieslautakunta.
Korvausvaatimus on esitettävä virkamieslautakunnalle
kuuden kuukauden kuluessa virkasuhteen päättymisestä.
Pääosa yliopistojen virkamiehiä koskevista virkamieslautakunnassa
käsitellyistä tapauksista on johtanut siihen, että
yliopisto on tuomittu maksamaan korvauksia työntekijälle
laittomasta virkasuhteen katkaisemisesta.
Määräaikaisten osuuden kasvu yliopistoissa saattaa
kiristyvän kilpailun tilanteessa johtaa siihen, ettei yliopistoihin
saada tulevaisuudessa riittävästi pätevää
henkilöstöä, koska ihmiset hakeutuvat mieluummin
työtehtäviin, joissa palvelussuhdeturva on parempi.
Jatkuva epävarmuus tehtävien jatkumisesta vaikuttaa
työstä saataviin tuloksiin.
On erinomainen asia, että yliopistojen pätkätyöongelmaa
ollaan selvittämässä ja etsimässä keinoja
epäkohtien korjaamiseksi. Onhan pätkätöiden
vähentämi
sessä ja niiden korvaamisessa pysyvillä työ- tai
virkasuhteilla kyse yliopistojen tuloskunnon parantamisesta sekä
työssä viihtymisen lisäämisestä.
Määräykset lyhyempiä kuin projekti
Yliopistojen pätkätöiden osalta ongelmana mainitaan
yleensä vain määräaikaisten suuri lukumäärä
ja laittomat määräaikaisuudet. Kuitenkin erittäin
suuri ongelma on myös määräysten lyhyys.
Vaikka määräysten kestosta ei ole mitään
tutkimuksiin pohjautuvaa tietoa käytettävissä,
tuntuu siltä, että määräykset ovat monesti
aiempaa lyhyempiä. Aivan liian usein törmää
siihen, että määräys on selkeästi lyhyempi
kuin varsinainen tiedossa oleva projekti.
Liiton yliopistoissa työskentelevistä määräaikaisista
työntekijöistä peräti 52,8%:lla palvelussuhteen
pituus on korkeintaan vuosi. Neljäsosalla se on alle 10 kuukautta
ja heidän joukossaan on runsaasti niitä, joilla määräykset
ovat vain 1-3 kuukauden pituisia. Yli kolmen vuoden määräyksiä
on vain runsaalla 20 prosentilla määräaikaisista.
Edellä olevat luvut viestivät yliopistojen epäonnistuneesta
henkilöstöpolitiikasta.
Näyttäisi siltä, että kaikissa yliopistoissa
on monissa tapauksissa mahdollista siirtyä nykyistä
pitempien määräysten antamiseen, jos vain halutaan.
Kyse on kulttuurista, jonka muuttamiseen ei liene ylipääsemättömiä
esteitä. Tavoitteeksi voitaisiin alkuvaiheessa ottaa se,
ettei alle vuoden pituisia määräyksiä enää
annettaisi, ellei se olisi aivan välttämätöntä.
Myös maan rajojen ulkopuolella on kiinnitetty huomiota yliopistojemme
määräaikaisten asemaan. Huhtikuussa julkistettiin
Suomessa suoritettua ulkopolitiikan ja turvallisuuskysymysten
tutkimusta arvioineen kansainvälisen arviointiryhmän
raportti. Erityistä huomiota sai sekä arvioinnissa että
käydyssä keskustelussa nuorten tutkijoiden aseman parantaminen.
Kansainvälinen työryhmä totesi ongelmaksi lyhytaikaiset
työsuhteet ja epävarmuuden tulevaisuudesta, jolloin
pitkäaikainen paneutuminen tutkimukseen kärsii.
Työntekijän sitoutuminen työyhteisöönsä
on pitkissä määräyksissä parempi kuin
lyhyissä. Pitkät määräykset motivoivat
työntekijää työtehtäviensä hoidossa
lyhyitä määräyksiä paremmin. Pitkät
määräykset viestittävät työntekijälle,
että työnantaja arvostaa häntä ja hänen
osaamistaan. Pitempikestoisiin määräyksiin siirtyminen
pienentäisi tarpeetonta hallintobyrokratiaa ja varmistaisi
samalla määräaikaisten demokraattisia oikeuksia
työyhteisössä.
Vaikka yliopistoissa annettujen määräysten pidentäminen
on olennainen osa määräaikaisten väärinkäytön
ehkäisyä, tulisi lähtökohtaisesti pyrkiä
siihen, että työntekijät nimitettäisiin pysyviin
palvelussuhteisiin aina, kun se on mahdollista.
Virkamieslainsäädäntö mahdollistaa virkojen
perustamisen myös ulkopuolisella rahoituksella toimiville.
Yliopisto voi nimittää työntekijän tällaiseen
virkaan esimerkiksi toistaiseksi (pysyvästi).
Olisi tärkeätä, että tutkimussopimuksia neuvottelevat
yksiköt, joissa on ulkopuolisen rahoituksen tietty jatkuva
taso, vakinaistavat tutkimushenkilöstöstään
sen osan, joka on mahdollista suhteellisen riskittömästi
vakinaistaa. Jos sitten yksikön ulkopuolinen rahoitus tyrehtyy,
tulisi yliopiston korvata tutkijan palkkaus muista varoista yliopiston
sisältä. Mikäli kokoaikaisten virkojen perustaminen
projektitutkijoille ei ole mahdollista, tulisi joissakin tapauksissa
harkita palkkausluokkiin sidoksissa olevien osa-aikaisten virkojen
perustamista.
AKAVA TMT, kokoaikatyössä
olevat, lokakuu 2001
Klaus Sundbäck
(painetun
lehden s. 14-16)
|