Professorien
määräaikaisuuksia
rajoitettava
Professorien nimittäminen joko määräajaksi
tai ilman määräaikaa toistaiseksi on paitsi henkilöstöpoliittinen
kysymys myös tiedepolitiikkaa. Määräaikaisten
professorien osuus on ollut lievässä kasvussa. Yliopistot
käyttävät määräaikaisuutta professorien
osalta liian kevein perustein.
Professorin nimittämismenettely on monelta kannalta säädeltyä.
Professorin viran täyttämistä säätelee
erityislainsäädäntö. Lisäksi virkamieslaissa
ja -asetuksessa on professorin nimittämistä koskevia
erityissäännöksiä.
Määräaikasuutta koskeva perussäännös
on virkamieslain 9 §:ssä. Lain 9 §:n 1 momentin
mukaan virkamieheksi voidaan nimittää määräajaksi,
jos työn luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkaan kuuluvien
tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen
tai harjoittelu edellyttää määräaikaista
virkasuhdetta. Virkamiestä ei tällöin nimitetä
virkaan, vaan virkasuhteeseen.
Lain 9 §:n 2 momentin mukaan taas virkaan voidaan
nimittään määräajaksi, jos viran
luonteeseen tai viraston toimintaan liittyvä perusteltu
syy sitä vaatii.
Määräaikaisia virkamiehiä on siis kahdenlaisia:
1) Määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitetyt ja
2) määräaikaisesti virkaan nimitetyt. Tämä
monen mielestä vaikeasti avautuva määräaikaisten
jaottelu koskee myös professoreita.
Professorien osalta määräaikaisten jaottelulla
on monessa suhteessa käytännön merkitystä:
1) Professorin virantäyttölainsäädäntö
koskee suoraan vain professorin virkaan nimitettäviä,
ei määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitettäviä.
2) Professorin kelpoisuusvaatimuksia tarkastellaan eri tavalla
eri määräaikaisuustilanteissa. 3) Virkaehtojärjestelmä
koskee osittain eri lailla virkaan nimitettyjä professoreita
kuin määräaikaisessa virkasuhteessa olevia. 4)
Määräaikaisessa virkasuhteessa olevat ovat osittain
erilaisessa asemassa yliopistohallinnossa verrattuna virkaan nimitettyihin
professoreihin.
Määräaikaiset professorin virkanimitykset
Virantäyttölain mukaiset professorien määräaikaiset
virkanimitykset olivat vuosina 1991-1994 keskimäärin
13 % kaikista professorien virkanimityksistä. Vuosina 1995-1997
määräaikaiset virkanimitykset olivat noin 37 %
kaikista nimityksistä. Vuosina 1999-2001 määräaikaisten
professorien virkanimitysten osuus oli kaikista virkanimityksistä
noin 39 % . Määräaikaiset professorien virkanimitykset
ovat siis kasvaneet, viime vuosina tosin eivät olennaisesti.
Virassa olevien määräaikaisten nimityksen saaneiden
professoreiden suhteellinen osuus on tietenkin huomattavasti edellä
kuvattua pienempi, koska määräaikaiset virkanimitykset
uusiutuvat.
Lähtökohta on, että pysyvät tehtävät
tulee hoitaa pysyvillä (pysyvä=toistaseksi) nimityksillä.
Määräaikaisten professorien virkanimitysten osuus
on niin suuri, että virkamieslain edellytys perustelluista
syistä tuskin aina täyttyy täysimääräisesti.
Määräaikaiset professorin virkasuhteet
Yliopistoissa on professoreja runsas 2000 (Valtion työmarkkinalaitoksen
palkanmaksurekisterin mukaan marraskuussa 2001 maksettiin 2165
professorille palkkaa). Eri selvityksistä saatujen tietojen
ja arvioiden perusteella määräaikaisessa virkasuhteessa
olevien professorien osuus on arviolta ehkä noin viidennes
tai jopa sen yli professorien kokonaismäärästä.
Virassa olevien professorien virkavapaudet, virantäytöt
ja muunlaiset hyväksyttävät professorien tehtävien
väliaikaiset järjestämiset selittävät
osaltaan näinkin suurta professorin määräaikaisten
virkasuhteiden lukumäärää. Kaikista hyväksyttävistä
selityksistä huolimatta jää epäily, että
yliopistot käyttävät professorin määräaikaisia
virkasuhteita osittain kevyin perustein.
Syitä professorien määräaikaisuuteen
Professorien määräaikaisuudet ovat lisääntyneet
ainakin verrattuna tilanteeseen kymmenen vuotta sitten. Syitä
tähän on monia.
Virkamieslaki muuttui 90-luvun puolenvälin tienoilla siten,
että määräaikaiset virkanimitykset mahdollistuivat
aikaisempaa enemmän. Valtionsektorilla ja erityisesti yliopistoissa
määräaikaiset palvelussuhteet ovat kasvaneet. Tämä
suuntaus ei ole kiertänyt myöskään professoreita.
Yliopistojen ulkoinen rahoituksen lisääntyminen on lisännyt
myös professorien määräaikaisuuksia. Yliopistot
ehkä käyttävät projekteihin liittyen professorien
määräaikaista virkasuhdetta aikaisempaa herkemmin.
Virantäyttölain mukainen professorin virkaan nimittäminen
on osittain myös taloudellinen kysymys. Määräaikaiseen
virkasuhteeseen määrääminen tapahtuu halvemmin
ja kevyimmin menettelyin.
Professorin viran täyttäminen kestää usein
kauan, jolloin aikatekijöistä johtuen joudutaan turvautumaan
professorin määräaikaiseen virkasuhteiseen. Professorin
viran täyttämiseen voitaisiin kuitenkin monessa tapauksessa
valmistautua nykyistä paremmin.
Lahjoitusvirkoja on nykyisin aikaisempaa ehkä jonkin verran
enemmän. Tämäkin selittää vähäisessä
määrin määräaikaisuutta.
Osa määräaikaisista professuureista on selvästi
hyväksyttävistä syistä johtuvia. Osalle määräaikaisuuksista
ei löydy oikein perustetta. Aivan helpolla ei pysty ymmärtämään,
että eräässä pienessä yliopistossa oli
alkuvuonna 2002 noin 40 virkaan nimitettyä professoria. Tämän
päälle ja lomassa oli runsas 30 määräaikaisessa
virkasuhteessa olevaa professoria.
Määräaikaisia professorin nimityksiä vertaillaan
silloin tällöin joissakin maissa käytössä
olevaan tenure-järjestelmään. Vertailu ei ole oikeaan
osunut. Suomessa on melko kehittynyt professoriksi nimittämistä
edeltävä välivirkojen järjestelmä, jonkalaista
ei ole kaikkialla.
Määräaikaisia professorin nimityksiä perustellaan
myös sillä, että tällä tavalla kyettäisiin
muka estämään virhevalintoja. Tällöin
ei otetta huomioon, että professorin virkaan nimitys tapahtuu
perusteellisen selvittelyn pohjalta. Muissa ammattiryhmässä
ei jouduta vastaavanlaisen tarkastelun kohteeksi. Virhevalintojen
mahdollisuus professorien osalta on faktisesti pienempi kuin lähes
minkä tahansa muun ammattiryhmän osalta.
Määräaikaisuuksia rajoitettava
Professoriliitolla on selviä näkemyksiä professorin
nimitysten pysyvyydestä ja määräaikaisuudesta.
Lähtökohtana on virkamieslain laillisuusnäkökohta:
Pysyvät tehtävät on hoidettava pysyvin järjestelyin.
Liitto lähestyy professorinimityksiä korostetusti tiedepoliittisesta
näkökulmasta. Valtuuston 4.12.1998 hyväksymissä
voimassa olevissa Professoriliiton tavoitteissa todetaan, että
professoriksi nimittäminen tapahtuu pääsääntöisesti
toistaiseksi. Tämä varmistaa tutkimuksen ja opetuksen
jatkuvuuden ja professorikunnan korkean tason. Liiton tämän
vuoden toimintasuunnitelmassa taas todetaan, että professorin
nimitysten pysyvyydessä otetaan huomioon professorin työn
pitkäjänteisyys, jota ei voida yleensä liittää
määräaikaisiin nimityksiin. Mikäli nimittäminen
professoriksi poikkeuksellisesti tapahtuu määräajaksi,
määräaikaisuus tulee aina avoimesti perustella
todetaan liiton tavoitteissa.
Professoriliitto lähetti runsas vuosi sitten yliopistojen
johdolle kannanoton, jossa todettiin, että professorin määräaikaista
virkasuhdetta ei tulisi käyttää muuten kuin lyhytaikaisissa
määräyksissä. Mikäli kyseessä on
pitkäaikainen tehtävä, asia tulee hoitaa muulla
tavoin kuin määräaikaisella professorin virkasuhteella.
Liiton käsityksen mukaan myös professorin määräaikaiseen
virkasuhteeseen nimittäminen edellyttää korkeaa
pätevyystasoa. Niinikään määräaikaisessa
virkasuhteessa olevan professorin asema tulee ilmoittaa. Tämä
voi tapahtua esimerkiksi lyhenteellä mvs.
Jorma Virkkala
(painetun lehden s.18-19)
|