Lehtorien arkipäivää
Lapin yliopistossa
Köyhät vuodet ja rahan niukkuudesta johtuneet hankaluudet
yliopistossa on nyt pääosin voitettu. Valoa on siis
näkyvissä ja voimme keskittyä yliopistojen toiminnan
kehittämiseen. Näin toteaa Lapin yliopiston rehtori
Esko Riepula helmikuisessa artikkelissaan Lapin Kansassa.
Kehittämisessä on aina kysymys muutospyrkimyksestä.
Kehittämisestä toivotaan yliopistossa paitsi laadullista
myös määrällistä tulosta; työn tuloksena
korkeatasoisen koulutuksen saaneita päteviä työntekijöitä
työmarkkinoille.
Lapin yliopisto panostaa tuoreimman strategiasuunnitelman mukaan
voimakkaasti tutkimukseen ja peruskoulutusalueisiin. Merkkejä
toiminnan tehostamisesta on jo näkyvillä, kun rehtori
mm. julkisti opettajien ja tutkijoiden haettavaksi aikaisempaa
runsaammin tutkimusapurahoja. Myös perustutkintojen määrätavoitteita
nostetaan entisestään ja opetustarjontaa laajennetaan.
Laihoinakin vuosina yliopistoa on kehitetty. Työn tulokset
ovat näkyvissä. Vuosina 1999 - 2001 Lapin yliopistossa
suoritettiin 33 tohtorintutkintoa ja 931 perustutkintoa kasvatustieteiden,
oikeustieteiden, yhteiskuntatieteiden ja taiteiden tiedekunnissa.
Suoritettujen tutkintojen vuosittainen määrä on
selvästi kasvanut. Käytännössä se on
tarkoittanut niin Lapin yliopistossa kuin muuallakin sitä,
että tutkintorakenteita on muokattu ja toimintatapoja kehitetty
säästöjä silmällä pitäen. Samasta
syystä kontaktiopetusta on vähennetty ja tuloksellisuuteen
on pyritty opiskelijamääriä lisäämällä.
Työtekijöiden määrä on kuitenkin pysynyt
jotakuinkin ennallaan, mikä suhteessa lisääntyneeseen
työhön on aiheuttanut paineita opetushenkilökunnalle.
Yliopistossamme suurimmat virkaryhmät v. 2001 olivat lehtoreita
(35 %) ja professoreita (26 %) yliassistenttien ja assistenttien
ollessa kolmantena ryhmänä (15 %) ja päätoimisten
tuntiopettajien vähemmistönä (12 %). Loput olivat
sivutoimisia tuntiopettajia. Heitä oli pääasiassa
taiteiden tiedekunnassa ja avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen
opetustehtävissä. Opetus- ja tutkimushenkilötyövuosien
osuus oli 248. Ulkopuolisella rahoituksella tehtyjen henkilötyövuosien
määrä kasvoi kolmanneksen. Palvelu- ja projektihenkilökunnan
määrä puolestaan laski vuoden 1999 tasosta 19 %.
Tilanne on toisinaan muistuttanut offarihiihtämistä,
jossa onnistumisen edellytyksenä on vaaran tiedostaminen.
Olemme tiedostaneet työuupumuksen uhkana. Olemme myös
havainneet, että väsähtämisestä on seurauksena
työmotivaation lasku. Tilanne on onneksemme kuitenkin pysynyt
hallinnassa ja motivaatiota työhön on riittänyt.
Opetuksen tasosta on sinnikkäästi pyritty pitämään
kiinni. Tuloksesta voidaan ihan aiheellisesti olla iloisia: tutkintoja
on - kuten voidaan todeta - suoritettu runsaasti ja aikataulussa
pysyen. Joku voi ehkä lisätä tähän kriittisesti:
Siihenhän velvoittavat tulosvaatimukset.
Hyvä opettaja on tutkiva opettaja
Nykypäivän muuttuvassa työelämässä
jokaisen turva on oma osaaminen ja ammattitaito. Osaaminen on
kaiken tekemisen ydin. Siihen liittyy myös vastuu tekemisestä.
Ja sen kääntöpuolelta löytyy työn aiheuttama
kuormitus.
Opettajan osaamista tarkastellaan nykynäkemyksen mukaan
jatkumona, oleellisena osana opettajan elinikäistä oppimista.
Opettajan tiedoilla ei työssä sinänsä ole
käyttöä, jos niihin ei liitetä taitoja, opettamisen
taitoja. Yliopistonopettajan onkin syytä tiedostaa opettamisen
taitonsa ja ajanmukaistaa niitä aika ajoin. Tähän
tarkoitukseen on korkeakoulualalle suositeltu yliopistopedagogista
koulutusta. Yliopistonlehtoriliitto pitää sitä
tarpeellisena myös huomisen yliopistonopettajia valittaessa.
Sen ohella opettajan peruskoulutusta pitäisi korostaa erityisesti
opettajankoulutuksen virkoja täytettäessä.
Opetustaidon ytimessä ovat ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot.
Opettamiseen näin laajemmin ajateltuna liittyy vastuu ihmisestä,
opiskelijasta, ja vastuu työn tuloksista eli siitä,
millaisia osaajia ja millaiseen maailmaan opiskelijaa koulutetaan.
Ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitoja on vaikeaa, jopa mahdotonta,
opiskella pelkästään kirjoista. Niitä opitaan
pääasiassa elämän koulussa kuten elämisen
taitoja ja sydämen viisauttakin.
Jotakin elinikäisen oppimisen suuntaan viittaavaa on jo
tehty työmarkkinoilla. Virkaehtosopimuksen ajatuksena on
opettajien toimenkuvan monipuolistaminen kokonaistyöajan
puitteissa niin, että kulloisenkin opettajan kohdalla voitaisiin
työsuunnitelmaa tehtäessä harkita niin opetus-
kuin tutkimustarpeita eli tiedon ja taidon päivittämisen
mahdollisuuksia. Tällä on yhteyksiä myös työmotivaatioon
ja työn laatuun. Teemaksi on noussut: Hyvä opettaja
on tutkiva opettaja.
Kokonaistyöajan mahdollisuudet hyödyksi
Taloudellisten resurssien parantuminen voi nyt osaltaan parantaa
työolosuhteita. Kokonaistyöaikasopimuksen mahdollisuuksia
ei kuitenkaan ole vielä osattu täysin hyödyntää
kuten liittomme puheenjohtaja Vesa Kulmalakin on todennut.
Syynä voivat olla mainittu menneiden vuosien rahapula tai
vanha ajattelutapa entisestä opetusvelvollisuudesta. Olemme
kokeneet tilanteen Lapin yliopiston käytännössä.
Huolimatta siitä, että kehityskeskusteluita käydään
ajallaan ja lehtori saa niissä näkemyksensä kuuluviin,
ei yksittäinen lehtori voi pienessä yliopistossa toistaiseksi
juurikaan valita, miten hän voimavarojaan käyttää.
Oman virkatyönsä ohella hänen on resurssien puutteessa
usein huolehdittava esim. avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen
opetustehtävistä. Yliopisto-opetuksen kansainvälistyminen
vaatii myös oman työpanoksensa. Tulevaisuudessa kokonaistyösopimuksen
täysi hyödyntäminen yhteisesti tehtävin suunnitelmin
voi kuitenkin turvata opetuksen ja sen ohella tutkimuksen tekemisen
järkevän suhteen ja ajanmukaisen kehittämisen.
Tällöin esim. tutkivan opettajan palkkaedut kokonaisuudessaan
säilyvät, mitä seikkaa apurahajärjestelmä
ei tue.
Useimmat motivaatiota tarkastelevat teoriat määrittelevät
motivaation nykyisin suhteessa toimijan henkilökohtaisiin
tavoitteisiin, - uskomuksiin mahdollisuudesta vaikuttaa omaan
toimintaan ja emootioiden viriämiseen. Juha Varila
on tutkinut työniloa työtyytyväisyyteen ja työmotivaatioon
liittyvänä ilmiönä. Hänen mukaansa työelämä
on pitkään nähty tunteiden autiomaana. Tunteet
kuitenkin määrittelevät toiminnan perustan. Oppivan
organisaation ihmiskäsitys on `oikein tuntevan ihmisen normatiivinen
kuvaus' ja ideologia on voimakkaasti tunnepoliittinen ajattelutapa.
Työniloa koetaan harvoin yksin, se on jaettua ja sosiaalista
iloa. Työelämän kehittämisen kannalta on erityisen
tärkeää juuri sellainen työnilo, joka syntyy
sekä yksilön omaehtoisen ja aktiivisen että myös
itseohjautuvan ja sitoutuneen työskentelyn oheistuotteena
tai päätteenä. Työntekijä tuntee silloin
olevansa oman työnsä todellinen subjekti, osaaja ja
kehittäjä. Lapin yliopistossa jaetaan vuosittain Hyvän
Opettajan tunnustus, valitaan Vuoden Esimies ja jaetaan Rehtorin
palkinto. Ne ovat osaltaan esimerkkejä kannustamisesta. Varilan
mukaan työnilon kokemisen edellytyksiä voidaan yksinkertaisesti
ja edullisesti kehittää.
Jo työtoverin kannustava sana tai esimiehen kiitos saattavat
usein riittää. Näkemys asettaa tavoitteita työpaikan
ilmapiirin myönteiselle kehittämiselle, työtovereiden
huomioon ottamiselle ja heidän arvostamiselleen. Ammattijärjestöaktiivin
on luonnollisesti liitettävä mukaan työn aiheuttamaa
kuormitusta vähentävät toimet: työn jakamisen
periaate työmäärän kasvaessa, työn jatkuvuuden
turvaaminen ja palkkauksen kehittäminen, jotka voivat osaltaan
olla riittäviä aiheita motivaation ylläpitämiseen
ja työnilon kokemuksiin.
Hiljainen tieto rakennuspuuna
Mainitunlainen työn kehittäminen tukisi myös ajatusta,
jonka Leenamaija Otala on esittänyt. Hänen mielestään
"yritysten tulisi pitää huoli siitä, että
ihmiset oppisivat useita eri taitoja, että kaikilla olisi
useita eri tehtäviä ja erilaisia vastuualueita".
Vaikka hän ei esitä ajatustaan suoraan korkeakoulumaailmaan,
on sen osittaista soveltuvuutta tännekin syytä pohtia.
Yhtä mieltä Otalan kanssa voimme olla siitä, että
opettajankin oppiminen tulisi leipoa työhön sisään,
ei erottaa työtä ja uuden kehittämistä. Tehtäviin
liittyvää vastuuta voitaisiin lisäksi entisestään
hajaannuttaa. Otala haluaisi mukaan myös ns. hiljaisen tiedon,
joka tarkoittaa tietoa, joka kertyy työn tekemisen mukana
kokemusten ja sydämen sivistymisen myötä, siis
työuran mittaan. Se tuo esille kokeneempien työntekijöiden
osaamisen tarkoittamatta mitenkään seisahtamista työtä
kehitettäessä; "kaikkea ei sittenkään
tarvitse keksiä uudestaan". Otalan arvion mukaan hiljaista
tietoa on valtaosa osaamisesta. Hiljaisella tiedolla on ymmärrettävästi
tarvetta ja käyttöä, jopa kysyntää, opettamisen
ja ihmissuhdetaitojen alueella. Voimme ajatella, että opettajan
työuransa aikana keräämä hiljainen tieto voi
ajan mittaan liiallisen kiireen väistyttyä siirtyä
opiskelijan oppimisen ja ihmis- ja maailmankuvan rakennepuiksi.
Näitä, ns. pehmeitä arvoja ja taitoja on selvästi
alettu etsiä myös monella muulla työelämän
alueella.
Opettajat ovat yleensä järkevää, tunnollista
ja kuuliaista väkeä. On paikallaan myös lisätä:
.. ja melko vähään tyytyvääkin..".
Ymmärrämme, että kaikessa kehittämisessä
pyritään sovittamaan yhteen tavoitteet ja resurssit.
Opettajan työn kehittämispyrkimyksiä voitaisiin
kuvata suositun motivaatioon liittyvän flow- eli virtausilmiön
avulla. Haasteet asetetaan niin, että työn tekijä,
opettaja alansa asiantuntijana, tuntee pyrkivänsä maksimaalisiin
ja samalla myös realistisiin tavoitteisiin ja tekevänsä
työtään kapasiteetilleen soveltuvissa, nykyistä
stressittömämmissä olosuhteissa. Työtyytyväisyys
on silloin saavutettavissa ja työssä koettu ilo puolestaan
kannustaa jaksamaan työssä ja kehittämään
sitä edelleen.
Kaisa Kiiveri
Lapin yliopiston lehtorit ry:n puheenjohtaja
(painetun lehden s. 20-21)
|