Det elastiska portfoliobegreppet
Portfolion har under 1990-talets andra hälft lanserats
som den enskilda personens möjlighet till marknadsföring
av sig själv.
I denna marknadsföring har man primärt utgått
ifrån att det handlar om en "teaching portfolio",
d.v.s. en portfolio med ett undervisningssyfte. Men jag har även
sett andra kategorier av portfolier omtalas, bl.a. forskningsportfolion.
I denna artikel ämnar jag kommentera portfoliobegreppet utifrån
ett kritiskt perspektiv. Synvinkeln är att detta begrepp
representerar en bra metod för målet: att marknadsföra
sig själv åt andra, men jag avser också att en
portfolios utarbetningsprocess inte får bli för tidskrävande,
då ramstyringen av universiteten och resultatansvaret redan
betydligt ökat byråkratin för forskar- och lärarkategorin.
Till detta kommer att portfolion bör uppdateras och att några
kanske vill ha en extern portfolio jämte en privat som jag
närmast forstår som en strukturerad minneslista som
man fått genom att ha ordnat sitt arkiv med intyg, ADB-filer
och andra dokument.
Mitt förslag till portfoliobegreppet är en reducerad
version: a) till ett mindre antal sidor - helst inte över
2 - 4 sidor om inte speciella orsaker finns - och b) enbart en
extern som möjligen kunde sättas på nätet.
Men det blir för tungt att ha både ett CV (curriculum
vitae) och en portfolio som inte är så offentlig att
den kunde finnas på nätet. Jag fruktar att teknokratiska
ämbetsmän och politiker snabbt inser, vilket eminent
utvärderingsmedel portfolion är och att forskarna därför
ytterligare skall lämna årliga portfolier - utöver
vad de redan skall lämna, dels personligen och dels i samarbete
med deras institution eller ämne. Dessa ämbetsmän
och politiker kan då utnyttja portfoliobegreppets aktuella
elasticitet och precisera det så att det passar till deras
politiska syfte.
Portfolions väsentligaste uppgift
Portfolions väsentligaste uppgift är att ge reflektion
över ens egen situation och ens egen utveckling. Men i de
exempel som jag har sett ses den enstaka personen isolerad från
omvärlden. Ansvaret för om de enstaka besluten har varit
riktiga eller felaktiga vilar således på denna person
själv. Detta perspektiv är liberalistiskt - jag skulle
önska reflektioner om relationen mellan 1) själva personen,
2) hans/hennes ämne, 3) vetenskapssamhället och 4) det
övriga samhället. Det är i realiten fråga
om universitets- och forskningspolitik, som i sig själv är
svår och som blir ännu svårare om man inte är
insatt i den. Några tycker kanske att de "bränner
broarna" om de är för noggranna i dessa uppgifter.
Det framgår också att personen bör redogöra
för sin undervisning, forskning etc., men även sådana
faktorer spela in här som är externa i relation till
personen i fråga: Helt konkret tänker jag på
ämnets, institutionens, universitetets eller andra finansiäreres
budgetnedskäringar eller prioriteringar, som kan begränsa
realiseringen av forskarerens eller lärarens visioner med
tanke på sin forskning eller undervisning. Man kan tänka
sig att något forskningsinstrument inte blir köpt,
att ett stipendium eller resebidrag inte beviljas, att en kurs
eller kursdel inte får det antal timmar som personen bakom
portfolion tycker den borde få. Eller att en större
exkursion i samband med undervisningen inte kan realiseras - även
om ansökningarna i alla dessa fiktiva, men troligen realistiska
fall har varit utmärkta.
Positiva portfolier
Några av de grafiska illustrationer som jag hittat och
som illustrerar portfoliosammanhang, är enligt min uppfattning
allt för lösa. De fokuserar dessutom på undervisning
och inte på relationen emellan forskning och undervisning.
Som ett av flera möjliga alternativ vill jag strukturera
dem mera enligt mål och medel med utgångspunkt i danska
livsformteorier, men det kan vara svårt att sätta sig
själv in i detta sammanhang, om man inte har en kulturvetenskaplig
eller samhällsvetenskaplig utbildning. För att illustrera
det vill jag hänvisa till min egen artikel om forskarlivsformen.
Portfolion framhävs som ett utvecklingsmedel for den enstaka
läraren, men jag fruktar att denna utvecklingsprocess blir
den mekaniska modell som jag har kritiserat i det föregående.
I och med att det reflexiva elementet skall vara individuellt
är det också svårt att strukturera en metodik
annorlunda än på en mycket allmän nivå.
Som en del av denna metodik vill jag ännu påpeka att
man inte skall vara negativ i sin portfolio, så portfolier
skall alltså vara positiva. Detta utesluter då delvis
det kritiska perspektiv som jag även har dragit fram och
som innebär att personen inte uteslutande skall skriva om
sig själv som en isolerad person, utan också om sin
relation till sin omvärlden. Man skall också vara ärlig
och skriva om hur man vill utveckla sina kvalifikationer samt
ange de prioriteringar man vill ha framöver - om man nu får
det arbete som man söker med denna portfolio som bilaga.
Man kan ju alltid ändra på dessa långsiktiga
prioriteringar i följande ansökning Då det är
klart att man inte skall sparka den som man vill få något
(t.ex. ett arbete) av måste personen bakom en portfolio
skriva elegant och också "mellan raderna".
Min uppfattning är därfor att den aktuella versionen
av portfoliobegreppet är elastisk ända till det oändamålsenliga.
Det finns därför ett behov av en genomarbetning av portfoliobegreppet
och relationerna de relevanta termerna emellan. Arbetsekonomin
bakom skrivningen av en portfolio skall också övervägas,
då jag har en känsla av att kraven på portfolier
kan öka och alla har redan tillräckligt med andra förpliktelser.
Men innanför dessa ramar skulle jag gärna se att man
inte skriver isolerat om sig själv, utan åtminstone
tangerer sin omvärld, även om det kan vara svårt.
Ole Rud Nielsen
FL, stipendieforskare
medlem av styrelsen för Forskarföreningen vid Åbo
Akademi
Virtuell litteratur
Andreasen, Brian Kjær, & Anette Kolmos: Undervisningsportfolios
på højere uddannelsesinstitutioner, 1999,
http://www.puc.auc.dk/publika/portfolios,ak-ba.htm
Forskarförbundet: PORTFOLIO - yliopistotyön kehittämisen
ja arvioinnin väline, 1999,
http://www.tieteentekijoidenliitto.fi/portfolioopas.htm
(Också tryckt som bilaga till Acatiimi.)
Nielsen, Ole Rud: Artikel om forskarlivsformen,
http://www.abo.fi/~onielsen/forskarlivsform-art.html
Finns också i: Finsk tidskrift, nr. 1999/10, (2000), sid.
659-664.
Rodriguez-Farrar, Hannelore B.: The teaching portfolio. The Harriet
W. Sheridan center for Teaching and Learning, utan år, http://sheridan-center.stg.brown.edu/publications/TeachingPortfolio.shtml
Tenhula, Tytti: Näyteportfolioita Internetissä,
http://www-hallinto.oulu.fi/optsto/opetkeh1/kehtoimi/meritoi/pf-malli.htm
Tryckt litteratur
Opetus sydämen asiana. Toim. Tytti Tenhula, 1999.
Portfolio verkossa - portfolios on the web. Toim. Pirjo Linnakylä,
Marja Kankaanranta, Jeanette Bopry, 1999.
(painetun lehden s. 24-25)
|