Ketjutetut määräaikaiset virkasuhteet - laillisia
vai laittomia
Valtion virkamieslain 56 §:n 1 momentin mukaan virkamiehellä,
joka ilman 9 §:n 1 tai 2 momentissa säädettyä
perustetta on nimitetty määräajaksi tai ilman pätevää
syytä toistuvasti peräkkäin nimitetty 9 §:n
1 tai 2 momentin nojalla määräajaksi, on oikeus
virkasuhteen virastoon päättyessä sen vuoksi, ettei
häntä enää nimitetä tämän viraston
virkamieheksi, saada virastolta vähintään kuuden
ja enintään 24 kuukauden palkkaa vastaava korvaus.
Virkamieslain 9 §:n 1 momentin mukaan virkamieheksi voidaan
nimittää määräajaksi tai muutoin rajoitetuksi
ajaksi, jos työn luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkaan
kuuluvien tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen
tai harjoittelu edellyttää määräaikaista
virkasuhdetta. Virkaan voidaan 2 momentin mukaan nimittää
määräajaksi tai muutoin rajoitetuksi ajaksi, jos
viran luonteeseen tai viraston toimintaan liittyvä perusteltu
syy sitä vaatii.
Edellä mainituista syistä tulkinnanvaraisin on työn
luonne. Kun määräaikaista virkasuhdetta käytetään,
on työn luonne helppo laittaa syyksi, kun ei oikein tiedetä,
voiko määräaikaista virkasuhdetta käyttää
vai ei.
Kävin läpi 74 virkamieslautakunnalle esitettyä
korvausvaatimustapausta vuosilta 1995-2001 (virkamieslain muutos
1.12.1994, joten ensimmäiset korvaushakemukset vuodelta 1995).
74 tapauksesta korvausta määrättiin maksettavaksi
36 tapauksessa ja korvausvaatimus hylättiin 38 tapauksessa.
Virkamieslautakunnan päätöksestä voi valittaa
Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Osassa tapauksista olikin valitettu
KHO:een; muutamassa tapauksessa päätös muuttui
KHO:ssa.
Yliopistot ovat valtion laitoksista johtavia pätkätyönantajia.
Tämä näkyi myös korvausvaatimustapauksissa.
74 tapauksesta yliopisto oli työnantajana 44:ssä. Yliopistojen
osalta 26 tapauksessa yliopisto määrättiin maksamaan
korvausta ja 18 tapauksessa korvausvaatimus hylättiin. Eniten
korvausten maksuja tuli Helsingin yliopistolle (9) ja Jyväskylän
yliopistolle (4).
Kaikissa tapauksissa yleisin korvauksen suuruus oli 8 kuukauden
palkkaa vastaava korvaus ja toiseksi yleisin 10 kuukauden palkkaa
vastaava korvaus. Suurin korvaus oli 14 kuukauden palkkaa vastaava
korvaus.
Laillinen vai laiton
Kun määräaikaisten virkasuhteiden ketjutus on
todettu laittomaksi, ovat yleisimmät viraston esittämät
syyt määräaikaiselle virkasuhteelle olleet:
- taloudellinen syy, määrärahojen vähyys
- säästövelvoitteet
- projektityö (jos viraston olennainen työmuoto on
projektit)
- organisaatiomuutos
- perustettu määräaikaisten virkasuhteiden tilalle
virka samoihin tehtäviin, mutta aiemmin määräaikaisiin
virkasuhteisiin nimitettyä henkilöä ei ole valittu
virkaan
- henkilökohtaiset syyt (ei sopiva henkilö jatkamaan)
- tehtävän kausiluonteisuus (opettaja)
- ennakointi tulevista opetusalan muutoksista
Kun korvausvaatimus on hylätty, yleisimmät syyt ovat
olleet
- sijaisuus
- avoinna olevaan virkaan kuuluvien tehtävien väliaikainen
hoitaminen
- harjoittelu
- työllistämistyö
- organisaatiomuutos, yksiköitä lakkautettu ja yhdistetty
- virkarakenteen uudistaminen, tietyntyyppisistä viroista
luovutaan
- selkeä kestoltaan rajattu yhden asian projekti
- määräaikaisten virkasuhteiden tilalle perustetaan
virka, mutta määräaikaisiin virkasuhteisiin aiemmin
nimitetty henkilö ei täytä viran kelpoisuusvaatimuksia
- virkavelvollisuuden rikkominen
Vaikka edellä onkin esitetty laittomia ja laillisia syitä,
ovat tapaukset kuitenkin yksilöllisiä. Ei voi esimerkiksi
sanoa, että virkarakenteen muutos kelpaisi automaattisesti
syyksi määräaikaisille virkasuhteille. Tapauksia
on kuitenkin jo niin paljon, että jonkinlaista linjaa on
muodostunut. Tärkeää on aina jokaisen määräaikaisen
virkasuhteen kohdalla kirjata perusteet määräaikaiselle
virkasuhteelle jo nimitysvaiheessa.
Eeva Rantala
asiamies
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 27) |