NORDEN I FOKUS
Aktuella frågor kring
högskoleväsendet i Sverige
En intervju med förbundsdirektör Göran Blomqvist
vid Sveriges universitetslärarförbund (SULF). I intervjun
tar han upp aktuella frågor kring högskoleväsendet
i Sverige och berör t.ex. problemen inom arbetsmiljön
och frågan om individuella löner.
Berätta kort om din fackliga bakgrund och om SULF.
- Jag har arbetat här på SULF nu ett och ett halvt
år. Mitt fackliga engagemang började jag som doktorand
i historia på 80-talet i Lund. Jag har också arbetat
som kanslichef vid Lunds universitet en period och anser att jag
kunde dra nytta av mina fackliga erfarenheter, jag hade ju lärt
mig en hel del om personalfrågor, ekonomi, budget o.s.v.
Förbundet har över 18 tusen medlemmar vilka omfattar
alla lärarkategorier inom högskolan från doktorander
till professorerna. Vi samarbetar med de övriga lärarorganisationerna
även om det inte har varit aktuellt med närmare samverkan.
Här får man dock noga följa utvecklingen. Det
finns ju tendenser både i Skandinavien och ute i Europa
att vilja upplösa gränsen mellan olika utbildningsstadier
och att göra gränserna mer flytande, vilket förstås
har att göra med diskussionen om livslångt lärande.
Här i Sverige finns försök med överbryggande
utbildningar mellan gymnasieskolan och högskolan, vilket
beror på elevernas varierande utbildningsbakgrund och bristfälliga
baskunskaper. Vi har också fått nya yrkesinriktade
högskolor och nu gäller frågan var dessa lärare
skall organisera sig, hos oss eller Lärarnas riksförbund.
Vilka frågor arbetar ni med i SULF?
- Det är naturligtvis lönefrågor och andra anställningsvillkor
för lärare inom högskolan. Också frågor
kring anställningstrygghet har blivit aktuella därför
att en relativt stor andel av våra medlemmar har tids-begränsad
anställning. En annan typ av ärenden som kommer upp
i växande utsträckning har att göra med arbetsledning
och relationer på arbetsplatsen samt konflikter och motsättningar
som man har svårigheter med att klara av. Arbetsmiljöfrågorna
är således ett växande område inom facklig
verksamhet. I våras presenterade vi en arbetsmiljöundersökning
som visade att många av våra medlemmar arbetar mycket,
vilket ibland kan gå utöver deras hälsa och välbefinnande.
Många känner att kraven på dem har blivit orimliga.
Detta kan leda till utbrändhet och utmattningsdepression
och enligt undersökningen är det många som ligger
i farozonen; de har problem med nattsömnen och har svårigheter
att koppla av från arbetet. De här symptomen är
de tidiga varningssignalerna för utbrändhet.
- Intresset för arbetsmiljöfrågorna är stort
men det räcker inte med undersökningar och kartläggningar.
När bilden av förhållandena är klar ställer
medlemmarna krav på att något skall hända och
att det skall bli bättre. Vi har också påtalat
att resurserna för den svenska högskolan har urholkats
under 90-talet. Då menar jag att antalet studenter har ökat
betydligt snabbare än antalet lärare så att en
lärare har 25-30 % fler studerande än för 5-6 år
sedan. Också rektorerna, som är utsedda av regeringen,
har engagerat sig i resursfrågan under det senaste året,
vilket jag ser som tecken på att problemen är mycket
stora och att skadeverkningarna blir oöverkomliga om man
inte gör något åt saken. En stor del av lärarkåren
kommer att gå i pension under de kommande tio åren
och vi står inför en stor nyrekrytering. Det kan bli
svårt att övertyga unga människor om att det är
attraktivt och intressant att arbeta som professor när de
ser hur deras professorer arbetar livet ur sig under de nuvarande
arbetsförhållandena.
I Finland skall vi gå inför individuella löner.
Hur är det med lönesättningen i Sverige?
- Utvecklingen har allt mer gått mot individualisering
av lönesättningen och dessutom till att besluten fattas
lokalt. Då uppstår ju frågan efter vilka kriterier
lönerna skall sättas. Enligt SULF måste principerna
eller kriterierna vara diskuterade, förankrade och välkända
och genomskinliga. Lönesättningen får inte avgöras
i slutna rum utan människor måste få besked om
vad det är som bestämmer lönen och naturligtvis
också vad de ska göra för att förbättra
sin löneutveckling. Det har utvecklats olika tekniska och
formaliserade hjälpmedel för att bestämma rättvisa
löner, de här systemen har benämningar som AVU,
ABU, TNS och liknande här i Sverige. Dessa bygger på
faktorer som t.ex. kvalifikationsnivå, självständighet,
ansvar och svårighetsgrad i olika yrken och arbetsuppgifter.
Man försöker alltså dela in arbetet i olika kategorier
och sedan inom varje kategori fixera svårighetsgraden. Dessa
system har också diskuterats när det gäller universitetslärare
och de här diskussionerna visar entydigt att de system som
finns inte fungerar för lärare och forskare inom högskolan.
Orsaken är att det är väldigt svårt att få
in lärartjänsterna i de här ofta ganska klumpiga
kategorierna. Som exempel kan jag nämna att vi har sett att
doktoranderna kommer alldeles på tok för lågt
i klassificeringen i de här systemen beroende på att
doktoranderna samtidigt genomgår en forskarutbildning. De
här instrumenten, som jag nämnde tidigare, har alltså
inte gett doktoranderna en rättvis placering.
- Jag skulle våga påstå att de olika diskussioner
och försök som har gjorts med den här typen av
instrument har lett till att de har övergivits på alla
ställen i Sverige. Som kanslichef har jag själv varit
med om att försöka tillämpa det så kallade
TNS-systemet på lärare, forskare och doktorander. Det
var ett ganska omfattande klassifikationsarbete som vi gjorde,
men jag tror att detta arbete aldrig har använts i något
samanhang. Det har gjorts pliktskyldigt och sedan har det visat
sig att det inte ger några resultat som är användbara
när det gäller att öka rättvisan i lönesättning.
Jag anser att det är viktigt att vi som facklig organisation
och de enskilda universiteten har tydliga personalpolitiska dokument
som anger vad som gäller och att man arbetar med tydliga
klara kriterier. Man skall kunna eliminera allt godtycke så
långt det är möjligt. Å andra sidan visar
statistiken att löneskillnaderna inom det nuvarande systemet
med individuella löner inte har ökat jämfört
med det gamla systemet med lönetabeller. De individuella
lönerna har alltså inte haft en lönespridande
effekt. Det gamla systemet med lönetabeller medgav i sig
en ganska stor lönespridning, men det var anställningstiden
som var avgörande kriterium. Jag tror att det skulle vara
omöjligt att återgå till det gamla systemet,
eftersom medlemmarna anser att det inte är bra att bara anställningstiden
skall bestämma lönen. Var och ens egna prestationer
och insatser måste också kunna påverka.
Jan-Håkan Öberg
(painetun lehden s. 23-24)
|