Yhdessä tiedon tiellä
Tieteentekijöiden liiton perustamisen aikaan vuonna 1967
olin onnellisen tietämätön yliopistojen arjen koukeroista.
Nyt 35 vuoden jälkeen toimin tutkimus- opetus- ja muissa
asiantuntijatehtävissä - paikassa, jota myös kouluksi
kutsutaan. Särähtää korvaan. Mieltävätkö
opiskelijat yliopistot kouluiksi eivätkä kriittisen
ja analyyttisen tiedon jalostaman elämän ja oppimisen
lähteiksi? Tieteellisen tutkimuksen painoarvo ei ehkä
ole ollut tarpeeksi vahva nostattamaan tunnetta siitä, mikä
on yliopiston tehtävä.
Tieteentekijöiden liitto on viimeisten 15 vuoden aikana
pyrkinyt korostamaan tutkimuksen arvoa. Keskeisellä sijalla
on ollut virkarakenteen kehittäminen siten, että väitelleille
olisi myös tutkimukseen painottuvia virkoja opetuspainotteisten
lehtoraattien lisäksi. Päättäjiltä tuntuvat
unohtuvan tutkimuksen mahdollisuudet yliopiston maineen ylläpitäjänä.
Viesti tieteentekemisen aliarvostuksesta käytännön
yliopistotyössä johtaa väistämättä
siihen, että opiskelijat jäävät heti alkuunsa
vain tieteellisen tiedon poluille. Opiskelijalle yliopisto on
yhä enemmän koulu ja sieltä valmistuu ammattiin
- hätä syntyy toisinaan siitä, että mihin
ammattiin?
Määräaikaisuuden sietämätön
keveys
Tieteentekijöiden vuoden 2001 kyselyssä alle vuoden
pituinen palvelussuhde oli 53 %:lla vastanneista ja määräaikaisia
oli yhteensä 81 % koko yliopistosektorilla. Liiton toiminnan
tavoitteena on lyhyiden määräaikaisten palvelusuhteiden
vähentämisen lisäksi luoda mahdollisuuksia yliopistouralla
etenemiseen pätevyyden ja asiantuntijuuden kasvaessa. Tehtävien
vaativuuden ja niiden edellyttämän koulutuksen ja palkkauksen
vastaavuuden korjaaminen on liitolle jatkuva haaste, samoin kuin
apurahatutkijoiden sosioekonomisen aseman vahvistaminen sekä
miesten ja naisten välisen tasa-arvon edistäminen. Naisten
osuus määräaikaisissa palvelussuhteissa ylimmällä
korkeakouluasteella akavalaisten keskuudessa oli vuoden 2001 lopulla
kaksinkertainen miehiin verrattuna. Yleisesti ottaen määräaikaisuuksien
väheneminen ei korjaannu vain puhumalla, vaan tarvitaan myös
yliopistojen rahoitukseen muutoksia.
Saamme siis maan korkeinta ja parhainta oppia yliopistoissa ja
valmistumme määräaikaisiin virka- ja työsuhteisiin
vaativiin asiantuntijatehtäviin. Taitomme ja osaamisemme
eivät kuitenkaan ole määräaikaisia. Vaatimukset
sitoutumiseen ja yliopiston toimintafilosofian toteuttamiseen
nakertavat ammatti-identiteettiä, kun ei voi sitoutua pitkällä
tähtäimellä edes omiin elämänvalintoihinsa,
työnsä kehittämisestä ja "firman"
filosofian sisäistämisestä puhumattakaan. Eihän
elämän pitäisi olla projekti?
Maisterista tohtoriksi, pois tieteen tieltä
Jäsenistöstämme n. 50 % on tohtoreita tai lisensiaatteja,
mutta sehän ei riitä, vaan opetusministeriö haluaa
paljon lisää tohtoreita. Ministeriössä olisi
ainakin yksi tohtorin paikka "auki" eli tiedeministerin
tehtävä, johon tulisi vaatia tohtorin tutkinto. Mihin
yliopistoista valmistutaan tohtoriksi? Akateemisen työttömyyden
lisääntyessä ei tunnu oikeudenmukaiselta sekään,
että joissakin yliopistoissa rekrytoidaan yhä enemmän
graduvaiheen opiskelijoita hoitamaan halvemmalla tehtäviä,
joita varten samaisista yliopistoista on valmistunut maistereita
työttömäksi. Periaatteessa tämä on hyvä
asia opiskelijoille, mutta ei anna nykyisen työllisyyden
aikana kannustavaa kuvaa koulutuksen vaikuttavuudesta ja yliopistojen
oman asiantuntijatyön arvostuksesta. Samaan hengenvetoon
on turha myöskään puhua opintojen pitkittymisestä
ja syyttää siitä opiskelijoita.
Arvioinnin vaikeus
Arviointi on pesinyt olennaiseksi työkaluksi niin henkilöstöpolitiikkaan
kuin uusien palkkausjärjestelmien kehittelyyn. Valtion henkilöstöpoliittinen
kannanotto edellyttää, että vuoden 2002 loppuun
mennessä siirrytään palkkausjärjestelmään,
joka perustuu tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen
osaamiseen. Liiton keskusteluissa palkkauksen perustaksi on esitetty
vuodesta 1990 lähtien tehtävien vaativuus, ammattitaito,
tehtävistä suoriutuminen ja toiminnan tuloksellisuus.
Kekäleen työryhmän muistiossa (2002) toistetaan
edelleen samoja tulosjohtamisen mantroja, jotka sopivat erittäin
huonosti yliopistoon. Esimiehen asema on palkan määräytymisessä
keskeinen, mutta valitettava totuus on se, että yliopistoissa
eri yksiköiden johtajat ovat usein virkavelvollisuusjohtajia,
jolloin taidot toimia ihmisen ja hänen työnsä arvioitsijana
ovat ilman perehdyttävää koulutusta puutteelliset.
Sama koskee luottamusmiestoiminnassa mukana olevia, jotka tarvitsevat
koulutusta ja valmiuksia neuvotella sekä sopia paikallistason
kysymyksistä.
Huolta aiheuttaakin se, kuinka kukaan voisi arvioida yliopistossa
toisen työtä millään pistekriteereillä
niin, että niistä tehtävät johtopäätökset
ja toimenpiteet olisivat oikeudenmukaisia minua ja kollegojani
kohtaan? Arviointi edellyttää avointa ilmapiiriä
ja hyviä ihmissuhteita sekä aivan uutta kulttuuria suomalaisessa
työelämässä mitä tulee työtä
koskevaan palautteeseen ja sen vastaanottamiseen.
Tuntuvat tavoitteet
Tieteentekijöiden liiton päätavoitteet ovat pitkin
matkaa olleet yhdenmukaisia tämän päivän tavoitteiden
kanssa: palkkatason tuntuva korjaaminen, opetus- ja tutkimushenkilökunnan
toimenkuvien uudistaminen paremmin tarpeita vastaaviksi ja virkojen
sekä tointen keskinäisen suhteen uudistaminen siten,
että virkajärjestelmässä toteutuu kelpoisuusehtojen,
tehtävien ja palkkauksen vastaavuus. Olisi korkea aika todeta
jonkin noista tavoitteista jo toteutuneen. Liitto ei ole päässyt
tavoitteisiinsa palkkatason tuntuvassa korjaamisessa (mm. assistentit
A19:ään alkaen v. 1989), virkarakenteen kehittämisessä
valtakunnan tasolla eikä toimenkuvien olennaisessa uudistamisessa
ja tehtävien sekä palkkauksen vastaavuuden korjaamisessa.
Toki jäsenistön ammattinimikkeiden ja tehtävien
laajentuminen, opetuksen ja tutkimuksen painottuminen eri tieteenaloilla,
projektit ja hankkeet, kansainvälistyminenkin, ovat tuoneet
lisähaastetta tavoitteisiin. Liiton neuvottelemat erilaiset
tuloksellisuuslisät ja muut muistutukset ovat nostaneet jäsenistön
palkkausta 1990-luvulla, mutta eivät tunnu "tuntuvilta".
Paikallistasolla nämä toimet vaativat aina useita neuvotteluja,
aktiivista osallistumista eri työryhmiin ja kokouksiin sekä
paljon valmistelutehtäviä luottamusmiehiltä. Uusien
palkkausjärjestelmien viilauksen ja toteutumisen myötä
tämä työ vain lisääntyy.
Aktiivista huolenpitoa
"Tieteentekijöiden liitto auttaa jäseniään
ajamalla heidän palkkauksellisia, sosiaalisia ja ammatillisia
etujaan." Näin kerrotaan liiton YKSIN? Tiedon tiellä
-kampanjassa. Edunvalvontatyötä tehdään sekä
valtakunnallisesti että paikallisesti. Luottamusmiestoiminta
perustuu yliopistoissa sopimuksiin, joissa määritellään
paikallistoiminnan osapuolet ja yhteiset tavoitteet. Vaikuttaminen
valtakunnan tasolla on liiton toiminnassa tullut esiin yhä
paremmin viime vuosina, kiitos aktiivisten asiantuntijoiden ja
neuvottelijoiden. 35-vuotiaan liiton työntekijöiden
ammattitaito ja luottamus asioihin, joiden eteen tehdään
töitä, on tärkeä voimavara, jota tulee ruokkia
asiallisella palautteella - ruusuin ja risuin. Erilaiset työryhmät,
joiden jäsenet koostuvat yhdistyksistä ympäri Suomea,
ovat tärkeä liiton hallituksen ja koko toiminnan tuki,
kun lukuisista erilaisista asioista neuvotellaan ja niitä
valmistellaan.
Luottamusmiestoiminta on pahimmillaan aikaa vievää
ja yksinäistä edunvalvontaa. Vaikuttaminen paikallistason
päätöksentekoon on korostunut yhä enemmän
1990-luvun puolivälistä lähtien ja se tapahtuu
pääosin niiden liiton jäsenedustajien kautta, jotka
ovat mukana yliopistojen hallintoelimissä ja työryhmissä.
Paikallisiin neuvotteluihin kutsutaan hyvinkin nopeissa aikatauluissa,
joten työmäärä ja valmistelujen vaativuus
on kasvanut. Neuvottelutaidon ylläpitämiseen tarvitaan
koulutusta niin nykyisille luottamusmiehille ja -naisille kuin
tulevillekin. Liitto voikin hyvällä syyllä jatkaa
koulutus- ja neuvottelupäiviä, joskin olen viestintätyöryhmässä
ensimmäisten joukossa ollut esittämässä muutosta
niiden formaattiin.
Aktiivisuus liiton toiminnassa on edelleen ensiarvoisen tärkeää,
joskin välillä tuntuu, ettei laajaa joukkoa koskeviin
suunnitelmiin ja valmisteluihin voi keskittyä oman työn
ohella niin kuin haluaisi. Asioista pitäisi keskustella ja
neuvotella enemmän, ei pelkästään kollegojen,
vaan myös hallinnon asiantuntijoiden kanssa ihan epävirallisestikin
- pitäen puhetta yllä. Pitäisi lausua, kirjoittaa,
puhua, tiedottaa ja vaikuttaa. Tutkijansieluni vaatii kaikenlaisessa
yhteistyössä asioiden perinpohjaista selvittämistä
kysymällä, puhumalla, pohtimalla ja argumentoimalla
ennen yleisen ja yhteisen mielipiteen esittämistä. Taiteilijansieluni
taas tahtoo maalailla isoja linjoja eikä sortua perfektionistisiin
määrittelyihin siitä, miten mikäkin asia hoidetaan
tai tutkinnot maksimoidaan euroiksi. Taiteilijalle riittää
konditionaali.
Aktiivisena toimijana kuitenkin voin päivittää
omat tietoni ja pysyä kehityksessä ajantasalla, vaikka
toisille tiedottaminen välillä ontuukin. Ja se syö
naista. Toisaalta jaksamisen tueksi on pitkän ajan kuluessa
muotoutunut hieno aktiivien yhteistyöverkosto, joka mahdollistaa
keskustelut ja kannanotot valtakunnan tasolla tarvittaessa. Liiton
toimiston työntekijöiden asiantuntemuksen lisäksi
huolenpito ja ystävällisyys ovat aina olleet huippuluokkaa,
vaikka itse onkin välillä ollut kuin "vaahtoava
vaara".
Virpi Vaattovaara
suunnittelija
Lapin yliopisto
(painetun lehden s. 24-26)
|