Valpasta jatkettava
Valpas-raportin mukaan valtiolla erityisesti johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on huono. Valpas-raportin johtopäätöksiä
on aloitettu toteuttaa. Valppaan jatko on vielä epäselvää.
Valppaan toteamien epäkohtien korjaamiseen on jatkossakin
kova tarve.
Vuoden 1999 joulukuussa julkaistun Valpas -valtion palkkaseurantatyöryhmän
loppuraportin sanoma oli kristallinkirkas. Valtiolla johto- ja
asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyky oli
huono, suoraan sanoen surkea verrattuna vastaavantasoisissa tehtävissä
yleisillä työmarkkinoilla olevien palkkatasoon. Yleisesti
voitiin todeta, että mentäessä ylöspäin
palkkahierarkiassa epäsuhta vain kasvoi. Erityisen huono
palkkakilpailukyky työnantajien mielestä oli yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevilla. Avustavissa
ja suorittavissa tehtävissä olevien valtion henkilöstön
palkan kilpailukyky ei ollut yhtä huono Valpas-raportin mukaan.
Koko valtionhallinnossa oli kuitenkin raporttia edeltäneinä
vuosina tapahtunut jälkeenjääneisyyttä.
Valpas-raportin julkaisemisen jälkeen vastaavanlaisia raportteja
on tehty myös kunnan ja kirkon sektorilla.
Valppaan toteuttaminen
Vuoden 2000 alussa sovitun virkaehtosopimuksen mukaan valtion
työmarkkinalaitos vaikutti siihen, että virastot työnantajapäätöksessään
toteuttavat Valpas-raportin linjauksia. Voimassa olevassa tammikuun
2003 lopussa päättyvässä virkaehtosopimuksessa
taas todetaan, että osapuolet ovat yhtä mieltä
siitä, että valtion palkkakilpailukykyä on jatkuvasti
seurattava ja turvattava, ottaen huomioon Valpas-raportin linjaukset.
Valpas-raportin linjauksia on tähän mennessä toteutettu
käytäntöön kahteen otteeseen. Toteuttaminen
on koskenut kaikkia hallinnon aloja ja virastoja saman kaavan
mukaisesti. Toistaiseksi mitään alakohtaisia painotuksia
ei ole kyetty löytämään, vaikka itse raportin
mukaan palkkakilpailukyvyssä alakohtaisia eroja esiintyykin.
Vuoden 2001 alusta tuli voimaan Valpas-hankkeen ensimmäinen
vaihe. Tuolloin korotuksia toteutettiin kolmella eri elementillä:
1) Ikälisien aikaistaminen, 2)
asteikkokorotuksin, palkkataulukoissa ylöspäin mennessä
kasvavin vaikutuksin ja 3) virastokohtaisin erin. Kokonaisuudessaan
korotusvaikutus oli tuolloin valtion palkkasummasta 1,2 %.
Toinen Valpas-hankkeen tähänastista toteuttamisvaiheesta
tapahtui kuluvan vuoden alusta. Korotuskaava oli samanlainen kuin
edellisellä kertaa, tosin ikälisäjärjestelmää
ei tämän vuoden alusta uudistettu. Tämän vuoden
alusta tulleen Valpas-korotusten kokonaisvaikutus oli 0,8 % valtion
palkkasummasta.
Tähänastiset Valpas-korotukset ovat olleet yhteensä
kaksi prosenttia valtion palkkasummasta. Kyse ei ole siis vielä
ollut mistään dramaattisista summista, osoittihan Valpas-raportti
eräiltä osin kymmenienkin prosenttien jälkeenjääneisyyden
valtiolla. Valpas-linjausten toteuttamisessa ollaan siis vasta
alussa. Valppaan jatkoa tarvitaan suuresti.
Valpas-korotusten luonne
Voimassa oleva kokonaisratkaisu on merkinnyt tietyn suuruisia
korotuksia eri työmarkkinasektorilla suunnilleen saman mallin
mukaan. Valpas-korotukset eivät ole olleet kokonaisratkaisun
piirissä. Valpas-korotukset muodostavat erillisen osan valtion
palkkaratkaisuissa.
Tulopoliittisen selvitystoimikunnan 9.9.2002 julkaiseman raportin
mukaan ansiotasoindeksi nousee kuluvana vuonna keskimääräisesti
3,3 %. Valtiolla korotusprosentti on 3,6 %. Valtiolla keskimääräistä
suuremmat korotukset johtuvat juuri Valpas-hankkeen toteuttamisesta.
Yksityisellä sektorilla on yleistä, että varsinaisten
sopimuskorotusten lisäksi tapahtuu niin sanottua liukumaa.
Tällaista ei ole juurikaan havaittu valtiolla. Tulopoliittinen
selvitystoimikunta kirjaa Valpas-korotukset liukumaa vastaavaksi.
Valpas-korotuksissa on siis ollut kyse paljolti liukuman jälkikäteisestä
korvaamisesta.
Vaikka Valpas-korotukset ovat suuntautuneet valtion eri hallinnonaloille
saman kaavan mukaisesti, eivät ne ole kuitenkaan eri henkilöstöryhmille
tulleet saman suuruisena. Tämä on täysin Valpas-raportin
linjausten mukaista.
Valppaan jatko
Maan hallituksen 30.8.2001 hyväksymässä valtion
henkilöstöpolitiikan linjassa korostetaan erittäin
voimakkaasti valtion kilpailukykyä työnantajana. Tähän
kilpailukykyyn kuuluu olennaisesti myös palkka.
Valtion vuoden 2003 talousarvioesityksessä ei Valpas-korotuksia
ole suoranaisesti budjetoitu. Budjettiesityksessä kuitenkin
viitataan Valpas-selvitykseen. Budjettiesityksen perustelujen
mukaan palkkakilpailukyvyn parantamistoimenpiteisiin ryhdytään
valtioneuvoston henkilöstöpolitiikan linjasta tekemän
päätöksen mukaisesti. Valtiotyönantaja kyllä
myöntää valtion palkkakilpailukyvyn heikkouden
Valpas-hankkeen raportin mukaisesti. Työnantajalla on tiettyjä
haluja korjata valtion palkkakilpailukykyä. Voimassa olevaan
virkaehtosopimukseen sisältyy väljähkö maininta
Valpas-linjausten realisoimisesta myös tulevaisuudessa. Ehdotonta
määräystä ei kuitenkaan ole. Valpas-hankkeen
jatkotoimia koskee siis tietynlainen epäselvyys.
Valtion päätyönantaja valtion työmarkkinalaitos
on viestittänyt selvästi eri yhteyksissä, että
se haluaisi tulevaisuudessa suunnata Valpas-korotukset sellaisille
virastoille, joissa sen mielestä on toteutettu palkkausjärjestelmän
uudistus. Työmarkkinalaitoksen mielestä Valpas-korotuksia
ei siis enää tulisi jakaa kaikille hallinnonaloille
ja virastoille. Palkkausjärjestelmän uudistus koskee
tällä hetkellä noin 15 %:ia valtion väestä.
Valpas-raportti osoitti, että valtion palkkakilpailukyky
vaihtelee valtionhallinnon eri aloilla. Vaihtelevuus ei vastaa
sitä, missä palkkausjärjestelmät on uudistettu.
Valtion pääsopijajärjestöt ovat melko yhtä
mieltä siitä, että Valpas-hanketta tulee jatkaa
laajana. Valpas-hankkeen jatkon toteuttamisen muodot ja keinot
ovat vielä epäselviä. Tätä kirjoitettaessa
myös tulopoliittisen kokonaisratkaisun kohtalo on hyvin avoin.
Valpas-korotusten tarve on riippumaton siitä, syntyykö
Tupo vai ei.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
7.10.2002
(painetun lehden s. 35-36)
|