Tupo 2003-2004?
Käynnissä olevan tulopoliittisen sopimuskierroksen osalta
valtion pääsopijajärjestöt AKAVA-JS, Pardia
ja VTY ovat esittäneet yhteiset tavoitteet valtion keskustason
sopimuksille. Lähtökohtaisesti pyritään kohentamaan
sellaisten palkansaajaryhmien palkkatasoa, joiden tehtävien
vaativuus ja palkkataso ovat ristiriidassa keskenään.
Tavoitteena on kilpailukykyisen palkkauksen saavuttaminen verrattuna
yksityissektoriin.
Keskusjärjestöjen, AKAVA, STTK ja SAK, esittämien
palkankorotusten kustannusvaikutukset ovat melko tarkasti samansuuruiset,
3,7 - 3,8 prosenttia vuodelle 2003 ja 3,4 - 3,5 prosenttia vuodelle
2004. Työantajapuolen tarjous palkankorotuksille on kustannusvaikutukseltaan
noin 1,5 prosenttia kumpanakin vuonna.
Kuten odottaa sopiikin korotusten profiileissa on selvät
erot. AKAVA korostaa prosenttiperusteisia korotuksia, STTK sekalinjana
prosentti- ja europerusteisia korotuksia ja SAK europerusteisia
korotuksia.
Aikaisempien neuvottelukierrosten perusteella uskallan tätä
kirjoittaessani (3. marraskuuta) ennustaa, että sopimuksen
syntyminen edellyttää venyviä neuvotteluja ja valtion
mukaantuloa verohelpotusten muodossa. Palkankorotusten suuruus
jäänee kustannusvaikutukseltaan alle 3 prosentin, josta
erilaisten järjestelyvarojen osuus on noin 0,5 prosenttia.
Järjestelyvarojen kohdentaminen ja sekalinjaiset yleiskorotukset
tullevat taas kerran painottumaan siten, että prosenttiperusteisiin
korotuksiin jäävä rahasumma pikemminkin heikentää
kuin parantaa valtion palkkakilpailukykyä vaativimpien tehtävien
osalta.
Sopimuskierroksen tavoitteissa on paljon sellaisia asioita, joista
pyritään sopimaan ensin ja palkankorotusneuvottelut
jäävät viimeiseksi. Niin sanottu kuusikko, eli
työntekijä- ja työantajapuolen keskusjärjestöjen
johto, on tätä kirjoitettaessa edistynyt kaksi viikkoa
käynnissä olleissa neuvotteluissaan niin, että
jäljelle ovat siilautuneet oleelliset ja tärkeät
asiat liittyen ostovoimaan, valtiovallan toimenpiteisiin, työeläkkeisiin,
paikalliseen sopimiseen, henkilöstön edustajiin ja työrauhaan.
Varsinainen, aikataulun mukaan kaksi viikkoa kestävä
vääntö on siten vasta alkamassa.
Valtion pääsopijajärjestöjen tavoitteissa
uusien palkkausjärjestelmien kehittäminen ja tulospalkkaus
ovat yksi kahdestatoista kohdasta. Valtion työmarkkinalaitos
on kuluneen syksyn aikana patistanut järjestöjä
hyväksymään uusien palkkausjärjestelmien käyttöönoton
yliopistoissa. Jos tupo ei hajaannu liittotason sopimuksiksi,
jota yksikään keskusjärjestö ei toivo, palkankorotukset
eivät kytkeydy palkkausjärjestelmien uudistamiseen.
Erityistä rahoitusta niihin voi kuitenkin tulla erillisenä
budjettirahoituksena.
Professoriliiton kannalta on tärkeää, että
AKAVAn esittämä malli sopimusalakohtaisesta yleisestä
potista saataisiin aikaan. Tällöin voitaisiin nykyistä
paremmin päättää korotusten profiilista kunkin
alan omien palkankorotustavoitteiden osalta.
Jo edellisellä tupokierroksella todettiin, että valtion
ja erityisesti yliopistojen palkkakilpailukyky johtavissa ja asiantuntijatehtävissä
olevien osalta on heikko ja että tarvitaan toimenpiteitä
palkkauksen parantamiseksi. Tuloksena oli erityiset Valpas-lisät,
joiden kolmas vaihe tulee toteuttaa riittävän selvästi
sekä määrältään että kohdentamiseltaan.
Tähän tulee varata erityinen erä ja sopimusalakohtaisissa
neuvotteluissa tulee ottaa sen kohdentamisessa aikaisempaa paremmin
huomioon AKAVA-JS:n esitys.
Pääkirjoituksessani neljä vuotta sitten totesin,
että professorit pois palkkakuopasta. Palkat ovat näinä
vuosina nousseetkin edeltäneitä vuosia ja yleisiä
korotuksia paremmin. Kuopan madaltamisesta ovat vastanneet sekä
yliopistot että tarkentavien virkaehtosopimusneuvottelujen
työnantajapuoli.
Paitsi palkkaluokassa A26 olevien professoreiden määrän
väheneminen, palkkaluokkakorotukset A28:sta ylöspäin
sekä vähitellen kasvava palkkakilpailu professorien
rekrytoimisessa ovat olleet syitä palkkakuopan madaltumiseen.
Ulkoisen rahoituksen suuri merkitys yliopistojen toiminnalle on
vauhdittanut yliopistoja toimenpiteisiin palkkauksen parantamiseksi,
esimerkkeinä henkilökohtaiset sopimukset palkasta ja
projektinjohtamispalkkiot.
Yliopistot ovat olleet aktiivisempia palkkakilpailukyvyn kehittämisessä
kuin virkaehtosopimusneuvottelujen työnantajapuoli. Professoriliitto
on vaikuttanut kummankin reitin kautta professorien palkkauksen
kehittämiseksi.
Juhani Keinonen
puheenjohtaja
Professoriliitto
(painetun lehden s. 3)
|