Yliopistojen uudet tavoitteet
kaudelle 2004 - 2006
Opetusministeriön yliopistoyksikön johtaja Markku
Mattila kirjoittaa ohessa yliopistojen uusista kauden 2004-2006
tutkintotavoitteista sekä tulosohjauksen kehittämistyöryhmän
ehdotuksista.
Yliopistoissa on päätetty uusista tavoitteista tulossopimuskaudelle
2004-2006. Nämä esitykset on lähetetty opetusministeriöön
uusien tulossopimusten pohjaksi. Tulosohjauksen kehittämistyöryhmä,
TUKE II, jätti syyskuun lopussa ehdotuksensa tulosohjauksen
kehittämisestä. Työryhmän tukena oli prosessori
Seppo Höltän johdolla tehty kartoitustutkimus
yliopistoyhteisössä esiintyvistä kokemuksista ja
syntyneistä ehdotuksista tulosohjauksen kehittämiseksi.
Siinä oli myös katsaus kansainvälisestä yliopistojen
tulossopimuskäytännöistä.
Työryhmä ei tehnyt kovin suuria muutosehdotuksia yliopistojen
ohjauksen ja tulosneuvottelujen sisältöön. Joitain
uusia kriteerejä kuitenkin ehdotettiin. Ne tullevat tulosneuvottelujen
piiriin jo ensi keväänä. Tällaisia uusia tekijöitä
ovat mm. yhteiskunnallinen palvelutehtävä, uudet opiskelijat,
kansainvälistyminen ja henkilöstöpolitiikan laatu.
(Toim. huom.: Katso lisäksi juttu tämän lehden
sivulla 14.)
Työryhmä ehdottaa tulosohjauksen kehittämistä
strategisen ohjauksen suuntaan. Tähän antaa mahdollisuuden
yliopistojen kehittynyt strategiatyö ja opetusministeriön
strategisen ohjauksen korostuminen. Jatkossa eri yliopistojen
tulossopimukset voisivat myös muodoltaan poiketa enemmän
toisistaan niiden oman strategisen viitekehyksen perusteella.
Tähän antaa myös mahdollisuuksia kolmessa yliopistossa
ja opetusministeriössä tehty strategiatyö, joka
perustuu tasapainoisten menestystekijöiden, BSC, viitekehykseen.
Työryhmä esittää tulosohjauksen kehittämistä
edelleen yliopistojen autonomiaa tukevaan suuntaan. Tämän
mukaisesti yliopistot ovat nyt ensimmäistä kertaa esittäneet
itse tutkintotavoitteensa tulosneuvottelujen pohjaksi. Samoin
tarkoitus on edelleen ohjata yliopiston toimintamenorahoitus yliopistolle
mahdollisimman suurelta osin yhtenä summana, jonka käyttämisestä
ja suuntaamisesta yliopisto itse päättää.
Uudet tavoitteet
Tulosohjauksen kautta valtakunnalliset strategiset tavoitteet
näkyvät yliopistojen tavoitteissa. Koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmassa esitetyt valtioneuvoston yliopistopoliittiset
tavoitteet näkyvät nyt kaikkien yliopistojen yhteisinä
tavoitteina. Nykyinen kehittämissuunnitelma on edelleen voimassa,
ja se on edelleen lähtökohta yhteisille yliopistojen
tavoitteille. Tarkoitus on, että uusi hallitus päättää
uudesta kehittämissuunnitelmasta vuoden 2003 aikana. Jää
harkittavaksi, onko tarpeen tarkistaa sen jälkeen yliopistojen
yhteisiä strategisia tavoitteita.
Sen jälkeen kun nykyinen kehittämissuunnitelma hyväksyttiin
loppuvuodesta 1999 on yliopistopolitiikan asialistalle tullut
uusia asioita. Nähtäväksi jää, miten
nämä linjaukset näkyvät yliopistojen uusissa
tavoitteissa ja tulosohjauksen sisällössä. Tällaisia
asiakokonaisuuksia ovat esim:
- tutkintorakenteen ja opintojen mitoituksen uudistaminen
- opintoaikojen lyhentäminen ja opinto-ohjauksen tehostaminen
- yliopistojen kansainvälistyminen
- korkeakoulujen alueellisen vaikuttavuuden ja yhteiskunnallisen
palvelutehtävän tehostaminen
- ulkopuolisen rahoituksen strategia ja sen taloudenpidon ja
valvonnan laatu
- tutkimustulosten hyödyntäminen ja tutkimuslähtöisen
yritystoiminnan kehittäminen
- elinikäisen oppimisen ja aikuiskoulutuksen kehittäminen
esim. avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen avulla
- opetuksen, tutkimuksen ja toiminnan laadun varmistaminen
- yliopistojen johtamisen, hallinnon ja henkilöstöpolitiikan
kehittäminen
- luovien ja nykyaikaisten oppimis- ja tutkimusympäristöjen
kehittäminen ja tietostrategian toteuttaminen
- virtuaaliyliopiston strategian toteuttaminen.
Tutkintotavoitteet
Tulosohjauksen kehittämistyöryhmä ei ehdottanut
olennaista muutosta tutkintotavoitteiden rooliin yliopistojen
perusrahoituksen kriteerinä. Yliopistolaissa on säädetty,
että tutkintoon johtava koulutus on maksutonta.Yliopistojen
opiskelijavalinnat tehdään tutkintoon johtavaan koulutukseen.
Siksi opiskelijoiden kyky ja mahdollisuus suorittaa opinnot menestyksellisesti
loppututkintoon saakka on tärkeä yliopiston toiminnan
laatua kuvaava kriteeri. Opetuksen laatu, opintojen ohjaus, koulutusohjelmien
suunnittelu, opiskelumotivaation syntyminen ja yhteisen innostuksen
aikaansaaminen ovat tukemassa opintojen etenemistä ja tutkintojen
suorittamista.
Tulosohjauksen keskeinen periaate, joka korostaa yliopiston tehtävien
ja rahoituksen välistä yhteyttä toteutuu, kun tutkintotavoitteella
ja rahoituksella on selvä yhteys. Kunkin yliopiston koulutustehtävän
laajuus näkyy myös rahoituksen määrässä.
Yliopistojen koulutustehtävä on viime vuosina laajentunut
ja yliopistojen toiminta on tehostunut tutkintojen määrän
mukaan arvioiden. Tulossopimuskaudella 1998-2000 yliopistojen
tavoite oli 10 824 ylempää korkeakoulututkintoa ja tohtoritutkintojen
tavoite oli 933 tutkintoa. Tavoitteet ylitettiin selvästi
(Taulukko 1).
Taulukko 1. Maisteri- ja tohtoritavoitteet
sekä toteumat vuosina 1998-2000. |
Yliopistojen tehostuneen toiminnan seurauksena yliopistot esittivät
nyt menossa olevalle sopimuskaudelle tuntuvasti korkeampia tutkintotavoitteita.
Opetusministeriö ei suostunut näin korkeisiin tutkintotavoitteisiin,
vaan neuvotteluissa sovittiin esityksiä alemmat, nykyiset
tutkintotavoitteet (Taulukko 2). Vuoden
2001 tutkintojen määrät osoittavat, että monet
yliopistot ovat saavuttaneet tutkintotavoitteensa tai ovat niiden
tuntumassa. Muista yliopistoista on viestitty, että tavoitteet
ovat haasteelliset mutta niitä lähestytään
tai ne saavutetaan sopimuskauden loppuun mennessä. Vuonna
2003 tavoitteistaan jäävät yliopistot menettävät
sen osan rahoituksesta, joka tavoitteiden täyttyessä
olisi niille tullut. Yliopistojen oma toiminta ja toteutuma vaikuttaa
yliopistojen rahoitukseen kuten yliopistot itse ovat toivoneet.
Taulukko 2. Maisteri- ja tohtoritavoitteet
2001-2003 sekä toteuma 2001. |
Opetusministeriön TTS:ssa on ennakoitu opiskelijamäärän
ja tutkintojen kehitys seuraaviksi vuosiksi (Taulukko
3). TTS:n ennakointi tutkintotavoitteista perustuu yliopistojen
opiskelijoiden sisäänottoon 1999-2001 ja yliopistoissa
toteutuneeseen läpäisyyn. Parasta aikaa kaikissa yliopistoissa
on menossa opintojen kehittämisen hankkeita ja perusopetuksen
kehittämisstrategian toimeenpano. Näillä hankkeilla
ja strategioiden toimeenpanolla tulee epäilemättä
olemaan vaikutusta opintojen laatuun, opintojen etenemiseen ja
tutkintojen suorittamiseen. Siten voi olettaa, että yliopistojen
tutkintojen määrä kehittyy yli TTS:ssä ennakoidun.
Taulukko 3. Tutkintojen määrät
OPM:n TTS:ssä.
|
Seuraavan tulossopimuskauden tutkintotavoitteeksi yliopistot
ovat esittäneet yhteensä noin 14 500 ylempää
korkeakoulututkintoa ja yli1600 tohtorintutkintoa. Nämä
ovat selvästi yli opetusministeriön TTS:ssä ennakoidun
tason.
Tutkintotavoitteiden kehittämistä ovat osaltaan selittämässä
monet koulutuksen rakennemuutosta toteuttavat ohjelmat. Tällaisia
ohjelmia ovat erityisesti opettajankoulutusohjelma, tietoteollisuusohjelma,
liiketalousosaamisen ohjelma, kansallisen terveysprojektin koulutusosio
sekä useat pienemmät uusien koulutusalojen avaukset.
Myös EU:n rakennerahastojen tuella toteutetut monet muuntokoulutusohjelmat
ja koulutusavaukset tulevat näkymään lisääntyneinä
tutkintoina.
Talven neuvottelujen tuloksena sovitaan yliopistojen yhteisistä
tavoitteista ja yliopistokohtaisista tutkintotavoitteista. Opetusministeriössä
lähdetään siitä, että yliopistojen tavoitteet
ovat strategisesti perusteltuja, realistisia ja haasteellisia.
Markku Mattila
tekn.tri, professori
OPM:n yliopistoyksikön johtaja
(painetun lehden s. 10-12) |