Valtion tavoitteita
Valtionsektorin pääsopijajärjestöt ovat
asettaneet yhteisiä tavoitteita seuraavaa kierrosta varten.
AKAVA-JS:llä ja liitoilla on luonnollisesti myös omia
tavoitteita. Valtionsektorin tavoitteisiin vaikuttaa tuporatkaisu.
Tätä kirjoitettaessa ei tiedetä, miten tuporatkaisun
kanssa käy. Tätä luettaessa sen sijaan ollaan jo
viisaampia asiassa.
Mikäli tuporatkaisu syntyy, sillä on luonnollisesti
vaikutusta valtionsektorin tavoitteisiin ja niiden realisoitumiseen.
Mahdollisen tuporatkaisun sisällön tiukkuus tai väljyys
vaikuttaa suuresti valtiolle. Esimerkiksi palkankorotusten profiili
saatetaan lyödä kiinni tupon yhteydessä. Keskusjärjestö
AKAVA on tosin edustanut sitä kantaa, että tupossa sovittaisiin
palkankorotusten osalta ainoastaan niiden kustannusvaikutus, jolloin
eri sopimussektoreilla sovittaisiin korotusten suuntautumisesta
ja profiilista.
Pääsopijoiden yhteistyö
Valtionsektorilla pääsopijajärjestöt AKAVA-JS,
VAL/SAK ja Pardia/STTK ovat harrastaneet pitkään yhteistyötä.
Esimerkiksi kuntasektorilla tilanne ei ole samanlainen yhteistyön
osalta. Valtion pääsopijoiden yhteistyö perustuu
itse kullakin taholla tehtyyn arvioon, että yhteistyöllä
päästään kaikkia osapuolia hyödyttäviin
tekoihin. Näyttöäkin tällaisesta on, esimerkiksi
Valpas-hanke.
Valtion pääsopijat ovat jo keväästä
alkaen valmistelleet yhteisiä seuraavaa kierrosta koskevia
tavoitteita, joita on toimitettu valtiotyönantajalle. Yhteisten
tavoitteiden lisäksi kullakin pääsopijalla ja liitoilla
on myös omia tavoitteita.
Hallitukselta edellytettävät toimet
Valtiotyönantaja on samalla valtiovalta, joka käyttää
mm. budjettivaltaa. Pääsopijoiden tavoitteena on, että
kaikki palkankorotukset ja arvioidut liukumat tulee budjetoida
täysimääräisesti. Ilman asianmukaista budjetointia
korotusten vaikutukset haihtuisivat pois.
Budjetointiedellytys koskee myös palkkausjärjestelmien
uudistusta ja Valpas-hankkeen jatkoa.
Palkankorotukset
Aito akavalainen tavoite palkankorotuksissa on prosentuaalinen
yleiskorotus sekä riittävä järjestelyvara.
Prosentuaalinen yleiskorotus ei luonnollisestikaan vastaa kaikkien
pääsopijoiden tavoitteita, joten yhteisissä tavoitteissa
palkankorotusten profiili joudutaan ilmaisemaan muulla tavalla.
Yhteistavoitteissa todetaan korotustavoitteen olevan tupon mukaisia.
Mikäli tupoa ei synny, korotusten profiili joutuu pääsopijoiden
toimesta kovaan tarkasteluun.
Keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA ovat jo aikaisemmin
esittäneet palkankorotuksia koskevat tavoitteensa, jotka
vuonna 2003 koskien ovat 3,7-3,8 %. Profiililtaan tavoitteet eroavat
suuresti toisistaan. Työnantajan tarjous on tätä
kirjoitettaessa 1,5 %:n korotus ensi vuodelle.
Palkkausjärjestelmän uudistus ja Valpas
Pääsopijoiden tavoitteissa kiinnitetään varsin
paljon huomiota palkkausjärjestelmien uudistukseen. Tavoitteissa
korostetaan keskustason ohjaavaa vaikutusta ja palkkausuudistukseen
liittyvää lisärahoitustarvetta. Valtiotyönantajan
tärkein tavoite on juuri palkkausuudistus.
Keskeisin AKAVA-JS:n samoin kuin muiden pääsopijoiden
tavoite valtionsektorilla on Valpas-hankkeen käynnissä
pitäminen koko valtionsektorin leveydeltä. Pääsopijoiden
"Tavoitteena on kilpailukykyisen palkkauksen saavuttaminen
verrattuna yksityissektoriin." Valtion työnantajatavoitteena
taas on Valpas-hankkeen jatkaminen ainoastaan niissä virastoissa,
joissa on toteutettu palkkausuudistus.
Muita tavoitteita
Pääsopijoiden yhteisiin tavoitteisiin sisältyy
muutakin kaunista ja hyvää. Työaikaan ja vuosilomaan
tavoitellaan muutoksia. Ainakin Professoriliiton tavoitteena on,
että vastaavien kustannusvaikutuksien tulee koskea myös
yliopisto-opettajilla.
Matkustussääntöön tavoitellaan mm. sellaista
muutosta, että tuntirajat määräytyisivät
verohallinnon päätöksen mukaisesti.
Sosiaaliasioissa tavoitellaan mm. fysikaalisen hoidon ulottamista
virkasuhteisiin. Lisäksi tavoitteisiin sisältyy työelämän
kehittämistä, luottamusmiehen asemaa ja yt-menettelyä
koskevia kohtia. Yhteisissä tavoitteissa esiintyy myös
virkanimitysten vakinaistaminen.
Jatko
Jos tupo syntyy viikon 45-46 vaihteen tienoilla, pitäisi
valtionsektorin sopimuksen olla valmis marraskuun lopun tienoilla,
jolloin myös sovittaisiin työrauhavelvoitteen jatkamisesta
31.1.2003 jälkeen.
Joulukuussa 2002 ja ehkä ensi vuoden puolellakin tulevat
vielä mahdollisesti alakohtaiset neuvottelut mm. järjestelyvaran
soveltamisesta.
Mikäli tupo kaatuu tai kaikki järjestöt eivät
ole mukana tupossa, korostuu työtaisteluvalmius. Tähänkin
ollaan varauduttu.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
5.11.2002
(painetun lehden s. 15-16) |