Mikä ihmeen tutkija?
- kulttuurien tutkijan puheenvuoro
Jatko-opintoja tekeviä tutkijoita on monenlaisia. Oman paikan
löytäminen ja määrittäminen sekä
aktiivinen toiminta yliopistoyhteisössä ovat kaikille
jatko-opiskelijoille haaste, johon liittyy sekä sisältö-
että vastuukysymyksiä. Tutkijakammioon käpertyminen
ja yksinpuhelu eivät kuitenkaan vie omaa uraa, tutkimusta
tai tieteenalaa kovin pitkälle. Nuoren tutkijapolven olisi
tartuttava useammin eMacia sarvista ja uskaltauduttava kirjoittamaan,
sillä heillä on paljon rakentavaa sanottavaa. Tämä
teksti onkin kulttuurien tutkijan puheenvuoro, joka perustuu lukemattomiin
kollegoiden kanssa käytyihin keskusteluihin, tutkijuuteen
liittyvän ilmapiirin yleiseen haisteluun ja subjektiivisiin
tuntemuksiin olla tutkijana.
Tohtoreita tuutista
Yliopistohallinnon näkökulmasta jatko-opiskelijoita
on monenlaisia. Assistentit ovat hallinnollisessa hierarkiassa
mukana olevia tutkijoita. He siis ovat määräaikaisia
viranhaltijoita, joilla on tarkkaan määritelty asema
yliopistohierarkiassa ja joiden tehtävänä on myös
tutkia.
Kokemus on osoittanut, että tutkimuksenteko yhdistettynä
assistentuuriin on "veitsi kurkulla" -velvollisuus.
Esimerkiksi Turun yliopiston assistenttijohtosääntöön
on kirjattu 1600 tunnin ideaali työsuunnitelman mukaisesta
kokonaistyöajasta. Assistentin tehtävänä on
tänä aikana suorittaa itsenäistä tieteellistä
tutkimustyötä. Assistentin, joka ei ole suorittanut
tohtorin tutkintoa, tulee tämän lisäksi harjoittaa
jatko-opintoja. Lisäksi assistentti on velvollinen esimiehensä
johdon alaisena antamaan opetusta (ei kuitenkaan luentotasoista
opetusta), antamaan opintoneuvontaa ja -ohjausta sekä osallistumaan
yliopiston hallintoon, opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen
sekä yliopiston toimintaan liittyviin muihinkin tehtäviin
keskimäärin 12-24 tuntia viikossa, eli 372-744 tuntia
lukuvuodessa. Nämä tehtävät on järjestettävä
siten, että assistentilla on mahdollisuus käyttää
lukuvuodessa kolme kuukautta pelkästään tutkimukseen.
(Turun yliopiston assistenttijohtosääntö (545/04/98)
2-3 §.)
Käytännössä näihin kehyksiin ei juuri
mahdu kuin oppiaineen asioiden hoito, sillä virkatehtävien
määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana
kaikilla yliopiston viranhaltijoilla. Silti assistentilta edellytetään
samaa aktiivisuutta kuin muilta tutkijoilta: tieteellisen kompetenssin
hankkimista, ajan seuraamista ja integroitumista osaksi tieteellistä
yhteisöä. Assistentti ei voi asentaa oveensa munalukkoa
ja ryhtyä akateemiseksi kolmen kuukauden täyserakoksi.
Jos assistentti ei tämän pyörityksen jälkeen
saa tutkimusta valmiiksi tai haluaa erottaa työelämän
vapaa-ajasta, hän on hukannut etsikkoaikansa. Tilalle saatetaan
vaihtaa kokonaan uusi yrittäjä.
Tohtoritehtaat ja akateemiset broileriputket ovat tutkijoiden
näkökulmasta kauhistus, jos tutkijuuden tärkeimmäksi
mittapuuksi asetetaan tehokkuus. Nykyään yhä suurempi
osa tutkimusrahoituksesta tulee ulkopuolisilta tahoilta, joten
tehokkuus on näytettävä ja aktiivisuus vaatii panostusta
muuhunkin kuin omaan väitöskirjatutkimukseen. Lisäksi
elämä tohtorikoulussa on tasapainoilua tutkimuksen,
monien osalta perheen sekä oman yksityisyyden välillä.
Vilttiketjuun pääseminen esimerkiksi äitiysloman
muodossa ei välttämättä ole kyseenalaistamaton
oikeus, ja "tauot" mietityttävät jokaista.
Jatko-opiskelijoiden paarialuokassa olevat apurahatutkijat työskentelevät
puolestaan vailla normaaliin työsuhteeseen kuuluvia etuuksia:
he eivät kuulu eläke- ja sosiaalietuuksien piiriin ja
ovat muiden "täysipäiväisten" tutkijoiden
tavoin laitoshierarkiassa lainsuojattomia. Se, että laitos-
ja tiedekuntaneuvostoissa ei ole paikkoja virkaa tekemättömille
tutkijoille, on heidän oikeusturvan ja vaikutusmahdollisuuksien
kannalta vakava puute. Esimerkiksi perustutkintoa tekeville opiskelijoille
on suotu tämä perusoikeus.
Neljä vuotta onkin henkisesti ja taloudellisesti kova valmistumistavoite
kaikille jatko-opiskelijoille. Tutkijalla on koko ajan kiire ja
hän joutuu tasapainoilemaan oman elämän ja yliopistohierarkian
asettamien ehtojen välimaastossa. Omaan asemaansa hän
ei useimmiten voi vaikuttaa, sillä hierarkia ei anna sille
mahdollisuutta. Tämän kaiken yläpuolella pitäisi
asettua tieteenteon sisältökysymys. Nopeus ja laatu
eivät kuitenkaan ole yhteismitallisia suureita. Maltti olisi
valttia myös tieteenteossa. Mitä jos tutkimusongelma
vaatii syvempää perehtymistä aiheeseen? Ehkä
neljä vuotta ei riitä, varsinkin jos perhe asettuu akateemisen
kutsumuksen yläpuolelle.
Tutkijalla pitäisi olla oikeus nähdä yliopisto
työpaikkana, jossa tehdään tutkimusta normaalina
työnä - kysymys, johon myös Oili-Helena Ylijoki
viittasi Tiedepolitiikassa (1/02). Ylijoen mukaan yliopisto
on muuttunut akateemisesta Gemeinschaftista akateemiseksi
Geselschaftiksi, jota tutkijat eivät enää miellä
tutkijoiden keskeiseksi yhteisöksi vaan pelkäksi työpaikaksi
muiden joukossa. Humanistia ja kulttuurien tutkijaa Ylijoen väite
sinänsä lämmittää, mutta retoriikan tasolla
työajat ylittävä elämäntapa luetaan meillä
edelleen hyvän tutkijan tunnusmerkiksi.
Rahoittajien reaktio tehottomuuteen on tyly. Kuka tahansa pystyy
laskemaan todennäköisyyden saada apuraha, jos tutkimus
etenee liian hitaasti, sitä tehdään liian vanhana
tai liian monen muuhun kuin tutkimukseen käytetyn "luppovuoden"
jälkeen. Nopea tohtoroituminen on rahakirstunvartijoista
resurssien järkevää kohdennuspolitiikkaa. Politiikka
tutkimusrahoituskentällä pakottaakin kyynärpäätaktiikkaan
ja laskelmointiin. Tehokkuutta ja nopeutta pidetään
myös retoriikan tasolla synonyymeinä. Kumpaakin käytetään
hyväksi esimerkiksi virantäytöissä, apurahasuosituksissa
sekä ylimääräisten makupalojen jaossa. Jos
et ole tarpeeksi nopea ja muuten vain sopiva, tuntuu olevan yhdentekevää,
minkä tasoista tutkimusta teet tai minne joudut tohtoroiduttuasi.
Tässä suhteessa yliopiston hierarkiat ovat osoittautuneet
varsin pysyviksi rakenteiksi, tieteenteon ideaalit eivät
kohtaa hallinnollisia ja talouspoliittisia linjanvetoja. Tutkijan
näkökulmasta sisältöjä tuotetaan liian
selkeästi hallinnon ehdoilla. Laitostasolla raha ratkaisee
aika paljon.
Oili-Helena Ylijoki näkee (Tiedepolitiikka 1/02), että
tutkijuus on tasapainoilua ja yhteiseloa eri suunnista vetävien
ideaalien välillä; eri asemissa olevilla tutkijoilla
on erilaiset mahdollisuudet tasapainoilla. Näin ilman muuta
on. Toisaalta mukanaolo on omaehtoista toimintaa, jokaisen henkilökohtaisesti
tekemä uravalinta. Se on syytä pitää mielessä.
Näen, että tutkijoidenkin on ristivedosta huolimatta
tiedostettava oma vastuunsa sisällöntuottajina. Olemme
tutkimallamme kentällä kuin pappi pakanallisessa seurakunnassa
tai maanviljelijä kevätkylvössä vaihtelevien
ilmasto-olosuhteiden armoilla: teemme työtä kutsumuksesta
emmekä rahan takia. Näin ylläpidämme sivistysyliopiston
jatkumoa. Tieteenpalo siis on säilytettävä. Jos
sammutamme liekin yliopiston siipisoihdussa, kaatuu samalla paljon
muutakin.
Tutkijat yhteisönä
Jos jatko-opiskelijan pitää nimetä tutkimuksellisten
"intohimojen" lisäksi yksi asia, joka on tärkeä
ja joka auttaa työpaikalla eteenpäin, on se luultavimmin
vertaisryhmä. Vertaisryhmä voi olla kahvihuoneen taukoporukka,
oman oppiaineen tai laitoksen jatko-opiskelijapiiri tai saman
aihepiirin tutkijoiden aktiivisesti kokoontuva tutkijaryhmä.
Vertaisryhmät ovat parhaimmillaan monipuolisia keskustelufoorumeita
sekä tutkijan kannustajia ja inspiroijia. Hyvin toimiva vertaisryhmä
on jopa kollegiaalisen solidaarisuuden näyttämö
ja yhteisten etujen ajaja.
Vertaisryhmät eivät läheskään aina toimi
avoimuuden ja kaikkinaisen lojaalisuuden periaatteilla. Kahvipiireistä
tulee helpolla kuppikuntaisia. Kaikki eivät välttämättä
halua osallistua samanmielisten sisäpiiriläisten oikeiden
asioiden määrittämiseen - varsinkaan jos se johtaa
kyräilyyn ja kohtuuttomaan liioitteluun. Myös sukupuoli-
ja sukupolvikysymykset hiertävät, sillä vuosikausien
ystävyyssuhteiden varaan rakentuviin joukkoihin ei ole väärän
sukupuolen tai ikäryhmän edustajana ollenkaan helppo
hakeutua.
Virassa olevilla ja varttuneemmilla tieteentekijöillä
on niin ikään omat hallinnolliset ja koulukuntakysymyksiin
nojaavat kiemuransa, jotka sulkevat toisinajattelijat ja liian
innokkaat yrittäjät ulkopuolelle. Joka tieteenalalta
löytyy vaihteleva määrä "portinvartijoita",
jotka määrittelevät hyvät teoriat ja
metodit ja asettavat toiset erilaisten marginaalisuuden konnotaatioiden
alle. Vanhan tavan mukaan hyvistä tilaisuuksista kerrotaan
vain kavereille ja sopiville sisäpiireille. Portti on avoin
harvoille ja valituille. Arto Mustajoki kirjoittikin osuvasti
Yliopisto-lehdessä (16/2001), että hyvälle
tieteelle ei ole olemassa objektiivista määrettä,
sillä asiantuntijat - eli ihmiset - suorittavat arviointeja.
Näin ollen on mahdollista, että subjektiivisten painotusten
takana on myös tieteenulkoisia mieltymyksiä.
Nämä kaikki ovat huomaamattomia mutta tehokkaita keinoja
rajoittaa kaikille tarkoitettuja mahdollisuuksia. Ne syövät
yhteisyyden henkeä ja katkeroittavat ulkopuolisia. Samalla
vapaan tiedeyliopiston ideaali joutaa pärekopan pohjalle
sytykkeeksi. Jotta pärekoppa-skenaario ei toteudu, jokaisen
jatko-opiskelijan sietää tahollaan pohtia, minkälaisiin
kollektiivisiin arvoihin hän haluaa kiinnittyä. Minkälaista
kollektiivia luo ja ylläpitää? Onko vertaisryhmä
kaikille avoin? Sallitaanko siellä avoin keskustelu ilman,
että tutkimuspoliittiset linjanvedot tai näennäislojalismi
jylläävät?
Ohjauskysymys
Ohjauskysymys puhuttaa jatko-opiskelijoita. Välittämisen
tuntu onkin aloittelevalle jatko-opiskelijalle kova koetinkivi.
Yleiseksi lohdutukseksi väitän, että melkein jokainen
kompastuu siihen jossain vaiheessa, toiset enemmän toiset
vähemmän. Jos et rähmälläsi saa - tai
osaa etsiä - tukea esimieheltäsi, ohjaajiltasi, vertaisryhmältäsi
tai tutkijaverkostoistasi, olet todella yksin.
Kaverit ovat kuitenkin kavereita ja kollegat kollegoita. Tutkijan
oikeutena on vaatia ohjausta myös vastuullisilta ohjaajilta.
Vastuullisia ohjaajia ovat erityisesti yliopiston virkaan nimetyt
professorit, joille viranhaltijoina maksetaan tutkijankoulutuslisää,
mikäli heillä on keskimääräistä
enemmän tuloksia alansa opetuksessa ja erityisesti tutkimuksessa
ja tutkijankoulutuksessa tai taiteellisessa jatkokoulutuksessa.
Vaatijan rooli valitettavasti on teoreettinen mahdollisuus, sillä
resurssi- ja aikapula asettavat professorien kantokyvylle rajat.
Jokaista tutkijaa varten ei voi erikseen räätälöidä
toimivaa ohjauskonseptia; itsenäiseen ajatteluun kasvaminen
ylipäätään on oleellinen osa jatko-opintoja.
Tutkijan siis ei pidä tavoitella kuuta taivaalta. Jotain
kuitenkin.
Ohjauskysymyksen kohdalla tilanne onkin hullunkurinen, sillä
huolenpito ja sisältökysymykset eivät aina ole
keskiössä. Silti jokaisen tutkijan on kiitettävä
virallisia ohjaajiaan viimeistään väitöskirjan
esipuheessa. Epäkohtiin ei hyvän tavan mukaisesti kuulu
kajota. Kun systeemi toimii näin, hedelmät menevät
väärään osoitteeseen. Tämän täytyy
olla masentavaa tutkijan omissa verkostoissa toimivien varjo-ohjaajien
näkökulmasta. Varsinkin virkaa tekevistä lehtoreista
ja oman oppiaineen dosenteista löytyisi potentiaalia tutkijoiden
ohjausta koskevien resurssien - ja rahan - uudenlaiselle kohdennuspolitiikalle.
Kansatieteen jatko-opiskelijat kokoontuivat tutkijatapaamiseen
keväällä 2002. He esittivät mielenkiintoisen
ajatuksen ohjauskysymyksen tiimoilta - esitän sen tässä
hauskana esimerkkinä. Jos ohjauskonsepti räätälöitäisiin
heidän haluamansa näköiseksi, jaossa olisi rajattu
määrä ohjaus-vouchereita. Voucherit menisivät
niille hiljaisille "talkoolaisille", jotka tekevät
työtä doktoranttien hyväksi. Näin tehokkuuslisät
kohdentuisivat oikeille tahoille ja tutkijat voisivat palkita
"talkoolaisia" muutoinkin kuin lämpimällä
kädenojennuksella. (Ethnos-tiedote 3/2002; Informaatio 1/2002.)
Torpparikysymys
Tutkijan tehtävänä on tutkia. Rahoituksen hankkineille
ja saaneille tutkijoille tämä on myös velvollisuus,
joka koskee yhtä hyvin assistentteja kuin akatemia-, projekti-
ja apurahatutkijoitakin. Silti ns. akateeminen torpparikysymys
puhuttaa ja pelottaa (ks. esim. Ethnos-tiedote 3/2002), sillä
laitostyön määrälle ei ole olemassa yhteistä
säännöstöä. Yliopistojen ja laitosten
väliset käytänteet vaihtelevat. Kysymyksiä
onkin moneksi: Voidaanko tutkijoilta vaatia opetusta tilojen vastineeksi?
Mitä me maksamme yliopistolle? Olemmeko tuottamaton joukko?
Tutkijoilla on oikeus olla samoilla linjoilla heitä edustavien
akavalaisten liittojen kanssa. Tutkijan ensisijainen työ
on tutkimusta. Tutkijalta siis ei pidä edellyttää
vastikkeettomia palveluksia laitokselle, eikä tutkijan tarvitse
suostua mihinkään palkattomaan sivutyöhön.
Varsinkin luennointi sekä seminaarien pito menevät selvästi
yli kaikkien normien. Laitosten ja oppiaineiden pitää
käsittää, että tutkijan lisensiaatintyön
tai väitöskirjan valmistuminen on tavoite, jota ei kannata
vaarantaa palkattomilla laitostöillä. Se on henkisen
pääoman hukkakäyttöä, vieläpä
väärin periaattein.
Jatko-opiskelijoilla toki on oikeus tehdä henkilökohtaisia
valintoja esimerkiksi opetuksen suhteen, sillä nuorella aloittelijalla
ei ole ansioluettelossa liikaa esitettävää. Valintoja
myös kannattaa tehdä. Joillekin parituntinen opetustuokio
kerran viikossa voi olla oljenkorsi: ainoa keino saada opetuskokemusta,
integroitua yhteisöön ja olla olemassa. Emme kuitenkaan
ole torppareita vailla sopimuksia. Paperitehtaalla mitään
ei tarvitse tehdä ilmaiseksi. Miksi sitten yliopistolla?
Tutkijan roolia koskevat epämääräisyyden tilat
ja vaihtelevat käytännöt vaati(si)vat selvitystä
varsinkin apurahatutkijoiden osalta. Jatko-opiskelijat toivovat,
uskoakseni voittopuolisesti, että heitä pidetään
ennemmin resurssina kuin rasitteena oppiaineelle. Miten olisi
tutkijajohtosääntö?
Outi Fingerroos
Uskontotieteen tutkija
Turun yliopisto
Kirjoitus pohjautuu tiedonantoon ja keskustelunavaukseen,
joka julkaistiin alkusyksystä Turun yliopiston kansatieteen
Informaatiossa 1/2002
(painetun lehden s. 17-19) |