KESKUSTELUA
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut
Professoriliiton puheenjohtajan pääkirjoitus syyskuun
Acatiimissa antaa aihetta moniin kommentteihin. Puheenjohtaja
Juhani Keinonen väittää, että ammattikorkeakoululain
uudistus ja yliopistokeksintötyöryhmän ehdotukset
merkitsisivät ammattikorkeakoulujen tuloa yliopistojen vapaan
tutkimuksen alueelle ja yliopistojen tehtävien priorisoinnin
uudelleenarviointia.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävä
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävästä ehdotetaan
eduskunnalle annetun lakiesityksen mukaan säädettäväksi
" harjoittaa ammattikorkeakoulun opetusta palvelevaa sekä
työelämää ja aluekehitystä tukevaa soveltavaa
tutkimus- ja kehitystyötä". Mitenkä tämä
voidaan tulkita perinteisesti yliopistoille kuuluvan vapaan tutkimuksen
tuomiseksi ammattikorkeakouluihin? Ei mitenkään. Tämä
tehtävämäärittely rajaa ammattikorkeakoulujen
tutkimusta ja kehitystyötä kolmella tavalla. Ensinnäkin
se sitoo toiminnan palvelemaan kyseisen ammattikorkeakoulun opetusta.
Toiseksi se sitoo toiminnan työelämän tukemiseen
ja kolmanneksi se sitoo tutkimus- ja kehitystoiminnan tukemaan
aluekehitystä. Lisäksi tutkimus on soveltavaa.
Käydyssä keskustelussa on sotkettu keskenään
vapaa tutkimus ja tutkimuksen vapaus. Totta kai ammattikorkeakoulussakin
täytyy vallita opetuksen ja tutkimuksen vapaus niiden tehtävien
puitteissa, jotka ammatikorkeakoululla ovat. Näinhän
lakiehdotukseen on kirjattukin. Tutkimuksen vapaudella ammattikorkeakoulussa
viitataan lähinnä kolmeen asiaan; vapauteen valita mihin
hankkeisiin ammattikorkeakoulu lähtee mukaan; vapauteen valita
tutkimus- ja toimintamenetelmät ja vapauteen toimia tutkimustyössä
ilman ulkopuolista painostusta. Toivon, ettei Professoriliitto
vastusta näitä periaatteita. Se olisi jo uutinen.
"Korkeakoulukeksintölaki"
Puheenjohtaja Keinonen ihmettelee myös eräitä
yliopistokeksintötyöryhmän ehdotuksia.
Hän vierastaa sitä, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut
ehdotetaan saman korkeakoulukeksintölain piiriin, kytkee
ammattikorkeakoulujen kuvitellun tutkimustehtävän ja
keksintötyhmän ehdotukset yhteen, ja joutuu sitten taitavalla
päättelyllään vääriin johtopäätöksiin.
Ensiksikään ei ole perusteltua syytä, miksi yliopistoissa
ja ammattikorkeakouluissa tehtäviin keksintöihin tulisi
soveltaa erilaista lainsäädäntöä. Jo
nyt on tilanteita, missä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
henkilöstö toimii samoissa tutkimus- ja kehittämisprojekteissa.
Kyllä tällöin on tärkeää, että
heillä on yhdessä tai erikseen tehtyihin keksintöihin
samanlaiset oikeudet. Jos tämä periaate hyväksytään,
silloin on järkevää, että säännökset
sisältyvät samaan lakiin.
Yliopistokeksintötyöryhmä pyrki löytämään
pitkään hiertäneeseen "keksintöoikeusasiaan"
ratkaisun, jonka pohjalta nykytilannetta voitaisiin selkeyttää
ja joka olisi eri osapuolten hyväksyttävissä. Työryhmä
toimi hyvässä yhteistyössä eri osapuolten,
myös Profesoriliiton kanssa.
Lukuisten asiantuntijalausuntojen perusteella työryhmä
päätti määritellä tutkimustyön kolmeen
kategoriaan: tilaustutkimukseen, yhteistutkimukseen ja vapaaseen
tutkimukseen. Tämä jaottelu tehtiin vain tutkimustulosten
hyödyntämiseen ja keksintöihin kohdistuviin oikeuksiin
liittyen, jotta keksijöiden oikeuksien määrittelylle
saataisiin selkeämpi viitekehys. Työryhmä korosti,
ettei tämä jaottelu merkitse sitä, etteikö
tilaustutkimuksessa ja yhteistutkimuksessa tutkijoilla voisi olla
tutkimuksen vapautta. Tällä jaottelulla ei myöskään
oteta kantaa yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen tehtäviin
vaan niistä säädetään erikseen. Keksintölakiehdotuksen
vapaaseen tutkimukseen liittyviä säännöksiä
sovellettaisiin ammattikorkeakouluihin vain, jos niissä on
sellaista tutkimusta ja jos sen pohjalta syntyy keksintöjä.
Kukaan ei tiettävästi ole vastustanut sitä, että
tutkimustuloksia pitäisi voida tehokkaasti hyödyntää
silloin kun keksintöön on edellytyksiä. Aika suuri
yksimielisyys vallitsee myös siitä, että nykyistä
tilannetta tulisi selkeyttää. Myös ns. kolmannen
tehtävän sisällyttäminen lainsäädäntöön
saa kannatusta, vaikka puheenjohtaja Keinonen kummeksuukin, että
kauppa-ja teollisuusministeriön työryhmä ehdottaa
muutoksia yliopistolakiin. Ilmeisesti väärin ehdotettu.
Tiedossa ei ole, että missään olisi esitetty,
että ns. kolmannen tehtävän perusteella professorien
valintaperusteita tai tehtäviä pitäisi muuttaa,
kuten puheenjohtaja Keinonen epäilee. Yliopiston kolmas tehtävä
ei priorisoi yliopistojen perustehtäviä uudelleen vaan
selkeyttää vallitsevaa tilannetta. On selvää,
ettei yliopisto voi olla hyvä kolmannessa tehtävässä
ellei se ole korkealaatuinen kahdessa perustehtävässään.
Lopuksi
Puheenjohtaja Keinosen puheenvuorosta ei löydy kohtaa, jossa
olisi puhuttu mahdollisuuksista, yliopistojen vahvuuksista tilanteessa
missä ammattikorkeakoulujen toiminta vakiintuu. Sen sijaan
kirjoitus vilisee uhkia.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävä on hallituksen
lakiesityksessä niin selkeästi napitettu, ettei faktaperustein
voida väittää, että ammattikorkeakoulut tulevat
yliopistojen vapaan perustutkimuksen tontille. Ehdotettu tutkimustehtävä
vahvistaa ja selkeyttää työnjakoa, ei sitä
sekoita. Myös yliopistokeksintötyöryhmän ehdotus
perustuu duaalimalliin, mutta ei aseta keksijöitä erilaiseen
asemaan työpaikkansa perusteella. On siis kaikki edellytykset
puheenjohtaja Keinosen toivomaan selkeään työnjakoon
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävän selkeyttäminen
antaa yliopistoille mahdollisuuden keskittyä omaan perustehtäväänsä
ja sen vahvistamiseen. Olisi tärkeää, että
tästä yliopistoissa nyt keskusteltaisiin. Eräät
yliopistojen ja elinkeinoelämän johtohenkilöt ovat
todenneet, että jos yliopisto näkee ammattikorkeakoulussa
uhan itselleen, niin silloin joko yliopisto ei luota itseensä,
tai sitten sen oman toiminnan laadussa on jotain pelättävää.
Toivottavasti puheenjohtaja Keinosen kirjoituksessa ei ole kysymys
kummastakaan.
Arvo Jäppinent
ylijohtaja, opetusministeriö
kauppa- ja teollisuusministeriön yliopistokeksintötyöryhmän
puheenjohtaja
(painetun lehden s. 25-26) |