Opettajalla on yksinoikeus laatimaansa oppimateriaaliin
Aineiston digitaalisuudesta johtuva helppo kopioitavuus ja
laaja levitysmahdollisuus verkon välityksellä antavat aihetta
selkeyttää tekijänoikeudellisia seikkoja sopimusten
avulla. Vaasan yliopistossa on laadittu sopimusmalli, joka
ottaa huomioon yliopisto-opettajien ja tutkijoiden aseman.
Nykyisen oikeustilan perusteella on yksiselitteistä, että yliopistojen
ja tiedekorkeakoulujen opettajat ja tutkijat saavat lähtökohtaisesti
yksinoikeuden omaa opetustaan varten itse laatimaansa oppi- ja
opetusmateriaaliin. Tämä oikeustila on perustunut tekijänoikeuslainsäädäntöön
ja vakiintuneeseen yliopistokäytäntöön.
Vanhastaan ovat yliopistojen professorit ja muut opettajat itse
laatineet luentoaineistonsa kirjoittamalla sen käsin joko
kynällä tai kirjoituskoneella. Sittemmin on käytetty
kirjoittamisessa apuvälineenä tietokoneita ja audiovisuaalisia
välineitä kuvien ym. aineiston tuottamiseksi. Opetettavaa
aineistoa on havainnollistettu kirjoittamalla keskeisiä kohtia
opetustilan taululle sekä nyttemmin käyttämällä opettajan
itsensä laatimia piirtoheitinkalvoja sekä tietokoneavusteisella
esitysgrafiikka- tai multimediaohjelmalla tehtyjä tekstejä,
kaavioita, kuvia, ääntä ym. objekteja. Tämän
itse laatimansa aineiston opettaja on vienyt mukaan uuteen oppilaitokseen.
Hyväntahtoinen opettaja on saattanut jättää laatimansa
aineiston muiden käyttöön. Yleinen käytäntö on
ollut se, että kukin opettaja laatii oman materiaalinsa.
Ahkerilla ja tuottavilla opettajilla on ollut runsaasti omaa
aineistoa, mitä on luovutettu muille opettajille vain hyvien
ystävyyssuhteiden nojalla.
Tietoverkkojen ja digitaalispohjaisen aineiston hyödyntäminen
on synnyttänyt eräiden käsitysten mukaan uudenlaisen
tilanteen. Kysymys on oikeudellisesti kuitenkin näköharhasta.
Internetissä yleistyi 1990-luvulla tekijänoikeudellisesti
suojattujen teosten luvaton kopiointi, mikä johtui osaltaan
kopioinnin helppoudesta ja osaltaan tekijänoikeusasioiden
tuntemattomuudesta. Tietyssä mielessä samanlainen ilmiö on
levinnyt oppimateriaalin tuottamiseen verkko-opetusta varten.
Toisinaan on esiintynyt sellaisia käsityksiä, että toisen
aineistoa voisi vapaasti kopioida ja että verkossa julkaistu
aineisto olisi jotenkin muuttunut “yhteisomaisuudeksi”.
Lainsäädännössä ei ole kuitenkaan tapahtunut
mitään sellaisia muutoksia, jotka antaisivat oikeutuksen
viimeksi mainituille käsityksille. Toisen henkilön
laatiman aineiston kopiointiin esim. työtehtäviä varten
ja julkiseen esittämiseen tarvitaan aina tekijän lupa.
Yliopisto-opettajan omaa opetustaan varten itse laatimansa aineiston
tekijänoikeudet kuuluvat lähtökohtaisesti vain
opettajalle itselleen siitä riippumatta, onko aineisto laadittu
traditionaalisella tavalla vai onko tietokonetta ja ohjelmia
käyttäen valmistettu digitaalispohjaista materiaalia.
Tekijänoikeudellisesta näkökulmasta ei ole merkitystä sillä seikalla,
millä menetelmällä tai tekniikalla aineisto on
valmistettu, eikä myöskään sillä seikalla,
kenen välineillä ja ohjelmilla aineisto on luotu. Yliopisto-opettajan
omaa opetustaan varten itsensä laatiman digitaalispohjaisen
aineiston tekijänoikeudet eivät siirry yliopistolle
eikä muullekaan taholle, jos siitä ei ole erikseen
sovittu. Oikeustila ei ole tässäkään suhteessa
mitenkään muuttunut.
Monikaan kyvykäs yliopisto-opettaja ei pidä oletettavasti
suotavana sitä, että heidän itsensä hankkimaan
asiantuntemukseen sekä luovaan ja vaativaan työhön
perustuva aineisto siirtyisi vastikkeetta pelkän kopioinnin
avulla vähemmän ahkeran opettajan “omaksi” materiaaliksi
joko suoraan tai yliopiston kautta taikka minkä tahansa
muun oppilaitoksen käyttämäksi aineistoksi.
Luovaa, itsenäistä ja omaperäistä työtä tekevän
yliopisto-opettajan ja -tutkijan tekijänoikeudellinen asema
on täysin rinnasteinen kirjailijaan ja taiteilijaan, kuten
säveltäjään ja kuvataiteilijaan, sekä arkkitehtiin.
Henkisen työn tulosta koskevat tekijänoikeudet kuuluvat
heille. Tähän perustuen on ollut luonnollista, että yliopisto-opettajat
ja -tutkijat ovat itse päättäneet laatimansa aineiston
julkaisemisesta esim. kaupallisina tuotteina.
Aineiston digitaalisuudesta johtuva helppo kopioitavuus ja laaja
levitysmahdollisuus verkon välityksellä antaa aihetta
selkeyttää tekijänoikeudellisia seikkoja nimenomaisten
sopimusten avulla. Toisaalta verkkoaineiston tuottamisen vaikeus
sekä jatkuva ylläpitomahdollisuus ovat luoneet tarpeita
palkata erillisiä henkilöitä tuottamaan oppimateriaalia
verkko-opetusta varten. Tällöinkin on hyödyllistä erikseen
sopia, miten aineistoa saa käyttää ja missä laajuudessa
tekijänoikeudet luovutetaan.
Tekijänoikeuksien sisäistäminen ei ole kuitenkaan
helppoa, mikä johtuu tekijänoikeuksien poikkeuksellisesta
systematiikasta sekä tekijänoikeuslain vaikeaselkoisuudesta
ja sirpalemaisuudesta. Tästä näkökulmasta
on ollut ymmärrettävää, että eri korkeakouluissa
on laadittu omia sopimusmalleja. Eräät sopimusmallit
ovat kuitenkin kovin yksioikoisia ja ongelmallisia (jopa lainvastaisia).
Pahimmat ongelmat ovat koskeneet 1) sopimuksen kohteena olevien
teosten yksilöimättömyyttä, 2) tekijänoikeuksien
luovutuksen vastikkeettomuutta ja 3) oikeuksien luovuttamista
rajoittamattomaksi ajaksi (“ikuisiksi ajoiksi”).
Toisin sanoen opettajien oikeudet on otettu huomioon huonosti
tai niitä saatetaan jopa loukata.
Keskeisenä lähtökohtana luovutuksen vastikkeellisuus
Opetusministeriön asettama työryhmä on myös
laatinut mallisopimuksia. Niitä rasittaa kuitenkin epätasa-arvoisuus.
Yliopiston ulkopuolisen tahon oikeudet on otettu paremmin huomioon
kuin yliopiston oman henkilökunnan oikeusasema.
Yliopisto-opettajien ja tutkijoiden yhdenvertainen asema ulkopuolisten
tahojen kanssa on otettu huomioon Vaasan yliopistossa laaditussa
sopimusmallissa (Sopimus I). Kysymys on yliopiston rehtorin Matti
Jakobssonin valistuneisuudesta. Hänen asettamaansa työryhmää johti
henkilöstöpäällikkö Auli Kinnunen. Työryhmän
tekijänoikeudellisena asiantuntijana toimi KTT Brita
Herler.
Työryhmän työskentelyn pohjana oli opetusministeriössä laaditut
sopimusmallit, joita on kehitetty opetusministeriön asianomaisten
virkamiesten antamalla luvalla.
Opettajia ja tutkijoita koskevassa sopimusmallissa on kiinnitetty
huomiota ensinnäkin sopimuksen kohteena olevan oppimateriaalin
yksilöintiin. Asianmukaisina ei voida pitää sellaisia
sopimuksia, joilla pyritään - sopimuksen kohteen yksilöimättömyyden
perusteella - saamaan tekijän kaikki tulevat teokset - ääritapauksissa
vieläpä vastikkeetta. Kohtuuton sopimusehto voi tulla
soviteltavaksi oikeustoimilain 36 §:n nojalla.
Keskeinen lähtökohta sopimusmallissa on myös luovutuksen
vastikkeellisuus. Vastike voi olla rahallinen kertakorvaus tai
määräajoin maksettava korvaus. Korvaus voidaan
suorittaa muussakin muodossa kuin rahassa. Tekijän voi suostua
vastikkeettomaan luovutukseen, jos se on hänelle muusta
syystä edullista (esim. aineiston julkaisutarve tulevaa
viranhakua varten). Edelleenluovutusoikeuksien antaminen tapahtuu
pääsääntöisesti vastikkeellisesti, mikä voi
olla myös tietty prosenttimäärä yliopiston
saamasta rojaltilta tai myyntituotoista.
Täysin hylättäviä ja lainvastaisia ovat sellaiset
sopimukset, joilla opettaja tai tutkija kerralla luopuu vastikkeetta
kaikista immateriaalioikeuksistaan esim. tutkimussopimusta varten.
Luovutussopimus voidaan tuomioistuimessa julistaa mm. oikeustoimilain
28-31 ja 33 §:n nojalla pätemättömäksi,
jos esim. sopimus on tehty käyttämällä hyväksi
opettajan alistettua asemaa ja/tai häneltä on salattu
hänen oikeutensa korvaukseen. Työsuhdekeksintölain
7 §:ssä on nimenomaiset säännökset siitä,
ettei työntekijä ja virkamies menetä oikeuttaan
kohtuulliseen korvaukseen työnantajalle siirtyneestä keksinnöstä,
vaikka työntekijä olisi ennen keksinnön syntymistä luopunut
korvausoikeudestaan.
Asko Lehtonen
oikeustieteen professori, varatuomari
Professoriliitto ry:n valtuuston jäsen
(painetun lehden
s. 33) |